CytatAby wyjaśnić ujemne skutki niewłaściwego doboru impedancji posłużymy się przykładem. Wyobraźmy sobie wyidealizowane kolumny o impedancji 8 omów oraz wyidealizowany wzmacniacz o zerowej impedancji wyjściowej i mocy 50W na obciążeniu 8 omów. Wartości prądu i napięcia potrzebne do oddania takiej mocy na 8-omowej kolumnie to odpowiednio 2,5A oraz 20V. Załóżmy jeszcze, że są to maksymalne wartości prądu i napięcia jakie wzmacniacz jest w stanie oddać do obciążenia. Zobaczmy co się stanie kiedy w tym wyidealizowanym systemie zaczniemy zmieniać impedancję kolumn. Jeśli impedancja zostanie zmieniona na 4 omy, to aby wzmacniacz oddał 50W potrzebny będzie prąd 3,54A i napięcie 14,14V. Natomiast jeśli impedancja zostanie zmieniona na 16 omów do oddania 50 watów potrzebny będzie prąd 1,76A i napięcie 28,28V. Ale jak wcześniej pisaliśmy wartość prądu równa 2,5A i wartość napięcia równa 20V są wartościami maksymalnymi jakie może wytworzyć nasz przykładowy, wyidealizowany wzmacniacz. Tak więc ani na obciążeniu 4-omowym ani na obciążeniu 16-omowym nie da sie uzyskać 50W mocy, lecz tylko 25W mocy. W jednym przypadku ograniczeniem będzie maksymalny prąd dostępny ze wzmacniacza, a w drugim przypadku maksymalne dostępne napięcie.
Generalnie bezpieczniejszym wariantem jest zastosowanie kolumn o impedancji znamionowej wyższej niż nominalna impedancja obciążenia wzmacniacza. Tak więc zastosowanie kolumn 8-omowych lub 6-omowych zamiast 4-omowych nie powinno budzić obaw. Mniej wskazany jest wariant odwrotny, czyli stosowanie kolumn o impedancji niższej niż zalecana do danego wzmacniacza. Nie należy jednak z definicji wykluczać ewentualnego zakupu takiej kombinacji sprzętu.
Pentax K200D/KS2+Tamron 17-50/2,8+P55-300/4-5.8+Sigma 30/1.4
Pentax K200D/KS2+Tamron 17-50/2,8+P55-300/4-5.8+Sigma 30/1.4
Pentax K200D/KS2+Tamron 17-50/2,8+P55-300/4-5.8+Sigma 30/1.4
Nie moc kolumn, ale moc jaką jest w stanie dać wzmacniacz. Im wyższa impedancja, tym dla wzmaka lepiej, bo mniejsze prądy płyną. Reszte masz napisane powyżej - podłączaj i graj, jeśli ten amplitunerek ma jakieś zabezpieczenia (a na bank ma, bo to nie high-end ) to się najwyzej wyłaczy.Crow napisał/a:Nie jestem w tym dobry, ale biorąc to na chłopski rozum im wyższa impedancja kolumn w stosunku do wzmacniacza tym niższa moc kolumn. Biorąc to od drugiej strony im niższa impedancja w kolumnach w stosunku do wzmacniacza tym większa ...eee... moc i duże ryzyko spalenia kolumn?
Byle jakie. Wystarczy ci dowolny przewód głośnikowy rzędu 2mm kwadratowe. Mogę się założyć, że i 0,75mm kwadrat będzie dobry, ale te grubsze "ładniej" wyglądają.Crow napisał/a:A to teraz kwestia kabli. Jakie?
ZX-7, K-5, Kadyszka i jeden limited
Chyba każdy nie antyczny amplituner kina jest zabezpieczony. Nie wiem jak z nowymi wzmakami STEREO ale nie wykluczone że też. Stare wzmacniacze raczej mogą nie mieć zabezpieczeń.Crow napisał/a:To tylko wersje dla idiotów są zabezpieczone?
Pentax K200D/KS2+Tamron 17-50/2,8+P55-300/4-5.8+Sigma 30/1.4
Pentax K200D/KS2+Tamron 17-50/2,8+P55-300/4-5.8+Sigma 30/1.4
W niektórych ampli/wzmacniaczach widziałem takie zmyślne nakrętki że tylko widełki ew. goły drut.Crow napisał/a:
A to są jeszcze inne wtyki niż bananowce? Bo Kuzyn Mygosi pisze, że nie wszędzie wejdą
Pentax K200D/KS2+Tamron 17-50/2,8+P55-300/4-5.8+Sigma 30/1.4
Konstruktorzy high-endu często wyznają filozofię "upraszczania ścieżki sygnału". Oprócz regulatorów barwy i tym podobnych rzeczy czasami wycinają wszelkie zabezpieczenia - w końcu każdy przekaźnik brzmi inaczej.Crow napisał/a:To tylko wersje dla idiotów są zabezpieczone?
ZX-7, K-5, Kadyszka i jeden limited
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl