M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Zestaw 3-kąpielowy proces E6
Od pewnego czasu zastanawiam się nad tym zestawem, tylko jak do cholery utrzymać 38C?
http://www.czarno-biale.p...products_id=983
http://www.czarno-biale.p...products_id=984

"W zależności od producenta filmu należy zmodyfikować nieco pierwszy wywoływacz dodając do niego trochę roztworu zasadowego lub kwaśnego." :shock: a z czym to się je, gdzie to można dostać ?

zestaw składa się z:
Wywoływacz czarno-biały
Wywoływacz barwny
Odbielacz-utrwalanie
Stabilizator

Czy jest jakaś różnica między slajdami wywoływanymi w zestawie 3-kąpielowym a zestawem tradycyjnym 6 kąpielowym, jak to się przekłada na kolory i archiwalność diapozytywów?.
Czy kolorki (3-kąpielowy) nie rozjadą się po kilkunastu latach?
 

l_uka  Dołączył: 20 Kwi 2006
M.W napisał/a:
tylko jak do cholery utrzymać 38C

termostatem 8-)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Mam taki zestaw do utrzymania stalej temperatury w zlewie i probowalem raz takiego Tetenala - i nie sprobowalem wiecej. Strasznie pracochlonne, trzeba plukac film po kazdej kapieli, poza tym machniesz sie pol stopnia albo 20 sekund i slajdy wychodza nieladne...

C41 duuuuzo latwiejsze.
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
trzeba mieć proces Jobo do E-6 w domu raczej..
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Cytat
Strasznie pracochlonne, trzeba plukac film po kazdej kapieli, poza tym machniesz sie pol stopnia albo 20 sekund i slajdy wychodza nieladne...


UUUUUUUUUUUUU :-/

Cytat
trzeba mieć proces Jobo do E-6 w domu raczej..


A jednak :-| , myślałem że może da się to jakoś ominąć.
Po ile można wychaczyć takie Jobo na alle...... ?
http://fotoplenery.eu/joo...a-z-maslem.html

korex forum:
http://www.korex.net.pl/forum/viewtopic.php?t=2473
 

Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
M.W napisał/a:
tylko jak do cholery utrzymać 38C?

Bez większego problemu można utrzymać z dokładnością kilku dziesiątych stopnia za pomocą tzw płaszcza wodnego którego temperaturę kontroluje termostat, no ale do tego wszystkiego potrzeba troszkę smykałki technicznej, jak jej nie masz to szukaj procesorka Jobo za co najmniej dobrych kilka stów. Poza tym tak duża precyzja w utrzymaniu stałej temperatury jest tylko w przypadku I wywoływacza, później wystarczy +/- 1 stopień C.
M.W napisał/a:
Czy jest jakaś różnica między slajdami wywoływanymi w zestawie 3-kąpielowym a zestawem tradycyjnym 6 kąpielowym

trudno powiedzieć, przez wiele latr korzystałem z 3 kąpielowego Tetenala jak równiez z zestawów Kodaka 6 kąpielowych. Efekty nie były jednakowe, ale zdecydowanie filmy Fuji najlepiej wychodziły w 3 kąpielowym Tetenalu.
Cytat
Czy kolorki (3-kąpielowy) nie rozjadą się po kilkunastu latach?

Też zadawałem sobie to pytanie, po kilku latach różnicy nie widziałem, ale po kilkunasu latach to niezależnie od ilości kąpieli E6 kolory na pewno zaczną zmieniać się, niestety.... Po prostu trzeba z miejsca zrobić jak najlepsze skany.
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Cytat
filmy Fuji najlepiej wychodziły w 3 kąpielowym Tetenalu


Profesjonalne i amatorskie :?:

Oprócz tetenala i kodaka dostępny jest jeszcze Fuji E-6 zestaw 3 kąpielowy :?:
http://www.czarno-biale.p...roducts_id=1431

Cytat
Bez większego problemu można utrzymać z dokładnością kilku dziesiątych stopnia za pomocą tzw płaszcza wodnego którego temperaturę kontroluje termostat, no ale do tego wszystkiego potrzeba troszkę smykałki technicznej, jak jej nie masz to szukaj procesorka Jobo za co najmniej dobrych kilka stów.


Jednak zapoluje na procesor jobo:
http://allegro.pl/item835...jobo_cpe_2.html

korex forum:
http://www.korex.net.pl/forum/viewtopic.php?t=1009

Cytat
ale po kilkunasu latach to niezależnie od ilości kąpieli E6 kolory na pewno zaczną zmieniać się, niestety....


Czy w przypadku negatywów (C-41) jest podobnie :?:

Slajd to piękna jednak sprawa :-B
 

Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
M.W napisał/a:
Profesjonalne

innych nigdy nie używałem
Procesor jest wygodny, ale te tańsze modele Jobo wcale nie zapewniają aż tak dobrej stabilności temperatury, bo to w końcu sprzęt amatorski. Dopiero seria ATL jest godna polecenia. Najważniejszą zaletą systemu Jobo (tego do procesorów) są koreksy, które zapewniają bardzo szybkie (około 2-3 sekund) wylanie i wlanie kąpieli - to w przypadku E6 jest równie istotne jak utrzymanie stałej ( a w zasadzie powtarzalnej) temperatury.
M.W napisał/a:
Czy w przypadku negatywów (C-41) jest podobnie

raczej tak, ale proces starzenia jest wolniejszy, a w dodatku do pewnego stopnia możliwa jest korekcja przy kopiowaniu.
M.W napisał/a:
Slajd to piękna jednak sprawa

Chyba jednak w czasie przeszłym....
 

tatsuo_ki  Dołączył: 01 Mar 2009
Yeti napisał/a:
Chyba jednak w czasie przeszłym....

a wcale, że nie... sam przymierzam się do zrobienia kilku rolek w średnim formacie...
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Cytat
Procesor jest wygodny, ale te tańsze modele Jobo wcale nie zapewniają aż tak dobrej stabilności temperatury, bo to w końcu sprzęt amatorski.


Do domowej zabawy i amatorskich slajdów taki sprzęt w zupełności powinien wystarczyć, slajdy profesjonalne szczególnie w większych ilościach wychodzą za drogo.

Cytat
Dopiero seria ATL jest godna polecenia.

http://www.jobo.com/web/Processors.334.0.html#c701

Cytat
Najważniejszą zaletą systemu Jobo (tego do procesorów) są koreksy, które zapewniają bardzo szybkie (około 2-3 sekund) wylanie i wlanie kąpieli - to w przypadku E6 jest równie istotne jak utrzymanie stałej ( a w zasadzie powtarzalnej) temperatury.


Dobrze wiedzieć :-B

Cytat
zdecydowanie filmy Fuji najlepiej wychodziły w 3 kąpielowym Tetenalu


Czyli najlepszy efekt filmu Kodak Elite Chrome Extra Colour uzyskam w kąpieli Kodaka :?:
Czy Kodak produkuje zestaw 3 kąpielowy :?:

z forum korex:
Cytat
Cyfra nie, photoshop tak.
IMO koledzy mają rację. Jeśli efektem końcowym ma być obraz na telewizorze, to nie ma co się pchać na siłę w analog. Ma to sens jedynie wtedy, kiedy cały proces jest fotochemiczny od naświetlenia po wywołanie.
Osobiście uważam, że przy obecnym rozwoju techniki cyfrowej również nie ma specjalnego sensu zabawa w negatywy kolorowe, bo technika cyfrowa pozwala uzyskać efekty zarówno identyczne (odtworzenie) jak i przekraczające możliwości tego materiału. Na polu bitwy zostały materiały czarno-białe i slajdy, te ostatnie ze względu na kiepściutką jakość sprzętu projekcyjnego.


http://www.korex.net.pl/forum/viewtopic.php?t=2000



Cytat
Chyba jednak w czasie przeszłym....


coś musi być na rzeczy skoro:
z forum fotopolis:
Cytat
martin parr cyka cyfrą ostatnio. czytałem w 'amateur photographer' wywiad i rozpływał się nad zaletami cyfry. powiedział również, że dziś tak łatwo osiągnąć efekt jak z filmu [przy odpowiedniej obróbce] więc nie widzi powodu aby wrócić do filmu.
tu znajdziecie jego prace z czasów kiedy używał amatorskich, kolorowych negatywów
http://www.magnumphotos.c...m=Martin%20Parr
a tu jeden z zeszłorocznych projektów dla guardian. widzicie różnicę?
http://www.guardian.co.uk...phy-martin-parr
może ktoś zapłacił parr'owi żeby tak mówił?
dla jasności - canona 5dII dostał od canona [czytałem w innym wywiadzie]. w 2007 roku rozpływał się nad jakością nowych, wielkoformatowych drukarek hp, po tym jak hp wyposażyła jago pracownię w takową drukarkę.
sponsoring nie zna granic i nie potrafi zakreślić sobie horyzontu, przestrzeni działania który jest tak potrzebny dla zdrowego rozwoju.
 

tatsuo_ki  Dołączył: 01 Mar 2009
M.W,
Cytat
Jeśli efektem końcowym ma być obraz na telewizorze, to nie ma co się pchać na siłę w analog.

nie wiem, kto to napisał, ale myślę, że nikt nikogo na siłę w analoga nie pcha... jak ktoś nie widzi sensu, to nie widzi... nie ma sensu też go specjalnie przekonywać...
aczkolwiek moim zdaniem z analogiem, jak z Pentaxem i Markiem Twainem - wieści o jego śmierci są mocno przesadzone...
 

Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
tatsuo_ki napisał/a:
sam przymierzam się do zrobienia kilku rolek w średnim formacie...

ja się nie przymierzam, tylko robię (powoli) aż do wyczerpania tzw zapasu, ale sensu większego to nie ma (kiedyś dobry diapozytyw był podstawą zarobkowania do poważnych reprodukcji wydawniczych, dzisiaj nikt nie chce nic innego jak plik cyfrowy).
M.W napisał/a:
Czyli najlepszy efekt filmu Kodak Elite Chrome Extra Colour uzyskam w kąpieli Kodaka

na to pytanie nie odpowiem, Kodaka dawno odstawiłem bo był bardziej kapryśny niż Fuji (większe różnice pomiędzy poszczególnymi nr emulsji niż w przypadku Fuji która jest wg mnie stabilniejsza). Ale jak pamiętam wołanie filmów Kodaka w zestawach Kodaka (6 kąpielowych) nie dawało jakiś istotniejszych różnic w porównaniu do chemii Tetenala (też 6 kąpielowych).
M.W napisał/a:
Czy Kodak produkuje zestaw 3 kąpielowy

raczej nie
M.W napisał/a:
slajdy profesjonalne szczególnie w większych ilościach wychodzą za drogo.

jest dokładnie odwrotnie - dopiero przy większej ilości naświetlanych diapozytywów opłaca się wywoływać je samemu
M.W napisał/a:
coś musi być na rzeczy

tym czymś jest po prostu fakt, że tzw krzywe charakterystyczne kolorów podstawowych są blizsze teoretycznym w przypadku matrycy cyfrowej niż dla filmu barwnego odwracalnego - stąd reprodukcja barw w aparacie cyfrowym jest troszką lepsza niż na diapozytywie, który z kolei ma jednak większą rozpiętość tonalną. Jeśli do tego dołożymy spory kłopot z korekcją barwną przy naświetlaniu diapozytywów przy innej niż dedykowana temperaturze barwy światła ( a do dyspozycji są tylko 2 - dzienna i sztuczna) to jednak matryca cyfrowa częściej wygrywa, choć na dzień dzisiejszy nie jest to jeszcze do końca przegrana diapozytywu.
We Włoszech pewna najpoważniejsza firma reprodukujaca dzieła sztuki nadal jako pierwotny zapis stosuje dziapozytywy wielkoformatowe, w tym wypadku są wciąż niezastąpione. Ale dziapozytywy małoobrazkowe, a nawet z filmów zwojowych powoli tracą swoją racje bytu :-(
 

tatsuo_ki  Dołączył: 01 Mar 2009
Yeti napisał/a:
ale sensu większego to nie ma

wiesz, zależy co rozumiemy przez "sens", prawda?
jeśli przyjmujemy, że chodzi tylko o :
Yeti napisał/a:
diapozytyw był podstawą zarobkowania do poważnych reprodukcji wydawniczych

i mówimy o wydawnictwach które:
Yeti napisał/a:
nie chce nic innego jak plik cyfrowy

no to zgoda. tradycyjne metody nie dadzą takiego przełożenia wkład->zysk jak cyfra...
nie mniej jednak są również inne względy niż finansowe. jakkolwiek głupio to zabrzmi i jakkolwiek lekceważące głosy będą zaraz się pojawiać, bo niestety takie czasy- w każdym razie względy artystyczne mogą przeważyć nad względami prostej księgowości.
są jeszcze osoby, dla których fotografia nie jest liczeniem co się bardziej opłaca, ale myśleniem przede wszystkim jakie efekty chce się osiągać.
jest jednak jedna kwestia, w której zgodzę się (choć też nie do końca), mianowicie:
Yeti napisał/a:
stosuje dziapozytywy wielkoformatowe

tylko dorzuciłbym jeszcze średnioformatowe. I wcale nie dlatego, że akurat sobie wymarzyłem z nimi romans :-) . To raczej odwrotnie - mój z nimi romans będzie namiętny, właśnie ze względu na to, jakie są.
natomiast, co do
Yeti napisał/a:
dziapozytywy małoobrazkowe
, to mam dla nich jedną, bardzo ważną rację bytu - zdjęcia z młodości naszych rodziców. Mam ogromne marzenie, gdy już będę witał na tym świecie swojego potomka, zrobić mu co najmniej tyle slajdów, ile zrobił mi mój Tato. Później wybrać najlepsze jego i moje i rzucać to na ścianę, chociażby... być może głupie to i bez sensu, ale taka we mnie sentymentalność od zawsze siedzi...
cała fotografia analogowa, dzięki temu, że trwa już od pokoleń i miała taką historię, a nie inną, nabrała pewnej duszy, pewnej metafizyczności, cyfra jeszcze musi na to zasłużyć...
ale dobra, zapędziłem się, to tak tylko było w ramach równowagi, żeby czytając wątek czysto techniczny nie zapomnieć, po co ta cała technologia...
:-B
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Widzę że Kosmo w taki zestaw się już zaopatrzył :-B
http://pentax.org.pl/viewtopic.php?p=600053

A tak to między innymi wyglądało w ProfiLabie na "Plac Mirowski 14" w Warszawie:
http://www.youtube.com/wa...feature=related

Developing 4x5 Film in a Jobo CPE2
Part 1 http://www.youtube.com/watch?v=pr3KFa0pLbI
Part 2 http://www.youtube.com/wa...feature=related
Part 3 http://www.youtube.com/wa...feature=related
Part 4 http://www.youtube.com/wa...feature=related
Part 5 http://www.youtube.com/wa...feature=related

Jobo CPP2 Processor
http://www.youtube.com/wa...feature=related

PROCESORY DLA HOBBYSTÓW
http://www.dicam.pl/jobo_...ogowa_procesory

[ Dodano: 2010-01-31, 21:28 ]
Przebieg wywoływania filmu odwracalnego Agfacolor (ORWO) UT i UK

1 Pierwsze wywołanie, 18C, 32 min (plus minus 1/4C i plus minus 30 sek.
2 Płukanie 12-20C, 25min (plus 5 min)
3 Naświetlanie filmu z obu stron na całej powierzchni, każda strona po 3 minuty przy świetle 500 watów i odległości około 70cm.
4 Wywołanie barwne, 18C, 10 min (plus minus 1/2C i plus minus 1 minuta
5 Płukanie (bardzo intensywne), 12-20C, 25 min (plus 5 minut)
6 Kąpiel bieląca, 16-20C, 5 min (plus 5 minut, minus 1 minuta)
7 Płukanie aż do uzyskania czystej wody, 12-20C, 5 minut
8 Kąpiel utrwalająca, 16-20C, 5 min (plus 5, minus 1)
9 Płukanie bardzo intensywne, 12-20C, 5 minut
10 Kąpiel stabilizująca 12-20C, 5 minut
11Płukanie końcowe, 12-20C, 20 min (bardzo intensywne)

Przebieg wywołania radzieckich filmów odwracalnych

1 Pierwsze wywołanie, 18C, 35 min (plus/minus 1C)
2 Płukanie, najwyżej 15C, 25 min
3 Naświetlanie, 5 minut
4 Wywoływanie barwne, 18C, 11 min (plus/minus 1/2C)
5 Płukanie, najwyżej 15C, 25 minut
6 Bielenie, 12-18C, 5 minut
7 Płukanie najwyżej 15C, 5 minut
8 Utrwalanie, 10-18C, 5 minut
9 Płukanie ostateczne, najwyżej 15C, 20 minut

Fotografia Technika i Technologia (Tadeusz Cyprian)

Nawet nie wiedziałem że można było wywoływać slajdy w tem. 18C :shock:
Czy trzeba stosować naświetlanie filmu w zestawie 3-kąpielowym :?:

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach