i444  Dołączył: 05 Gru 2010
axolotl napisał/a:
Sloiczek rewelacyjnie ostry, tylko nie jestem pewien czy nie ma problemow z ostrzeniem na odleglosc ..... tak jakby czasami nie ostrzyl na nieskonczonosc .... blizsze elementy na fotkach wychodza super ostre. Mial ktos taki problem?

tak, z moim jest podobnie
 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
axolotl napisał/a:
Sloiczek rewelacyjnie ostry

Słoiczek to znaczy nieduży rozmiarem i bardzo młody wiekiem napływowy mieszkaniec wielkiego miasta pochodzący z prowincji? I to taki z niewyparzoną gębą, tak? ;-)
 

astal  Dołączył: 22 Mar 2011
Moim zdaniem, trafna obserwacja. O ile w bliskich planach jest świetnie, o tyle już w krajobrazie tak nie będzie. Fotkę zrobiłem w 80ISO, f/5.6, czas szybki i ze statywu, żeby nie było. Aparat i obiektyw osłoniłem od słońca kapeluszem. Ostrzyłem dokładnie w gałkę masztu, a w innym ujęciu ręcznie w powiększeniu w LV.

Wniosek jest taki, że w dalekich planach to już niestety ten obiektyw to taki dobry to już nie jest... Mnie to nie zastanawiało, bo ja głównie bliższe plany focę, ale co fakt to fakt. Jak dla mnie jest to reporterskie szkło, a przy tym nic prawie nie waży. Bardzo mnie to ujęło.


 

axolotl  Dołączył: 01 Lis 2011
TO przynajmniej wiemy , ze ten typ tak ma ;) Dzieki za opinie oraz potwierdzenie.
 

arob  Dołączył: 01 Gru 2009
też miałem to samo z K-r -obiektyw na dalsze plany po prostu nie sprawdzał się ale myślałem że moja sztuka taka jest
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
astal napisał/a:
O ile w bliskich planach jest świetnie, o tyle już w krajobrazie tak nie będzie. Fotkę zrobiłem w 80ISO, f/5.6

Zrobiłem próbę w podobnych warunkach, tylko z ręki, prawym górnym punktem i jest ostro.
 

astal  Dołączył: 22 Mar 2011
Może w Twoim egzemplarzu, plwk. U mnie ostrzyłem przecież też na MF. Mam taki plan, że widać moją ulicę między drzewami, a za ulicą wisi tablica zółto-czarna z informacjami o budowie, mniej więcej 25m stąd. W porównywalnych warunkach ostrzyłem ręcznie na LV w powiększeniu w MF na tę tablicę oboma obiektywami, Pentaxem i Tamronem. Z Tamrona widać w ogóle że tam są litery. Z DA35 jest to kompletnie rozmyte. Więc myślę, że ten typ tak na ogół ma.

EDIT: Po kolejnych testach nic już nie wiem. Teraz zrobiłem zdjęcie nocne w kontrolowanych warunkach. Długa ekspozycja, statyw, uniesione lustro przez zwolnieniem migawki. Celowałem w odległą latarnię w obu przypadkach.
No jestem w kropce. Zdjęcie z DA35 wygląda całkiem ostro. Z Tamrona 28-75 przy 35mm i tej samej przesłonie jak mydło trochę. Poddaję się. ;-)

 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Oczywiście w moim egzemplarzu ;-)
 

astal  Dołączył: 22 Mar 2011
Jest EDIT, plwk.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
astal, trzeba było ostrzyć na CDAF, a nie ręcznie. Obstawiam, że to raczej wina AF Twojej K-5 (ten moduł nie jest najcelniejszy na dłuższych dystansach), względnie jego kalibracji, bo błędy są bardziej widoczne na większych odległościach.
BTW, nazywanie tego plasticzaka "reporterskim" jest mocno na wyrost... :-P
 

astal  Dołączył: 22 Mar 2011
Przepraszam, bo nie rozumiem. AF wyostrzy, a człowiek nie?
Co to "reporterskości", to nie omieszkam pokazać przy okazji zdjęć robionych na widowni w małym, ciemnym klubie. Do tej pory nie miałem takiego luksusu, a troszkę już focę.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
astal napisał/a:
Przepraszam, bo nie rozumiem. AF wyostrzy, a człowiek nie?
IMHO, CDAF trafia lepiej niż ja na max powiększeniu, "a troszkę już focę". Wystarczy obejrzeć sobie rozkład GO na jakimś celu kalibracyjnym i porównać - CDAF był nie dość, że szybszy, to bardziej powtarzalny. Oczywiście nie są to duże różnice, ale są i są widoczne. Pierścienie szkieł AF nie są odpowiednie do precyzyjnego ostrzenia ręcznego, a im większy dystans tym stają się mniej odpowiednie.
astal napisał/a:
o to "reporterskości", to nie omieszkam pokazać przy okazji zdjęć robionych na widowni w małym, ciemnym klubie. Do tej pory nie miałem takiego luksusu, a troszkę już focę.
Nie miałem na myśli tego, że się nie da nim robić reportażu (choć akurat w warunkach koncertowych f/2.4, to zazwyczaj wciąż ciemno), tylko, że to zdecydowanie nie jest obiektyw dedykowany do typowej fotografii reporterskiej. To ciemna, plastikowa amatorska stałka, dedykowana dla kogoś kto dopiero zaczyna zabawę i nie dysponuje budżetem na coś poważniejszego.
 

astal  Dołączył: 22 Mar 2011
jaad75 napisał/a:
ciemna, plastikowa amatorska stałka, dedykowana dla kogoś kto dopiero zaczyna zabawę i nie dysponuje budżetem na coś poważniejszego


Ja tam nie wiem. Mnie stać na coś poważniejszego, nie jestem jedynie snobem i wybieram to, co mi dobrze służy. Robię dość często za fotografa warszawskiego Gniazda Piratów i jego właściciel uwielbia, jak w galeriach z imprez pojawia się masa gości koncertów; ponieważ lubią siebie oglądać. a potem chętnie wracają do tak przyjaznego miejsca. W porównaniu z tym zdjęcia zespołów na estradzie są bajecznie łatwe. Poniższe foto zrobiłem przy efektywnej ekspozycji około 1.5EV(100). Zrobiłem zresztą wczoraj sporo zdjęć, to jest bardzo reprezentatywne. Zapytam jaki zysk widzisz pomiędzy moim 2.4 i Twoim 1.8 za piątkę, pomijając to, że plastik jest tak lekki iż kompletnie nieruchome trzymanie aparatu staje się bajecznie łatwe?

 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
astal, pomijam, że nie zrozumiałeś, o co chodzi mi ze szkłem reporterskim i jakie warunki musi spełniać taki obiektyw, ale zostawmy to.
Po pierwsze, z exifa wynika EV2.5, być może ciągnąłeś działkę w górę w PP, stąd Twoje EV1.5, po drugie, o ile fotografując publiczność, zwłaszcza siedzącą (czy fotografującą), od biedy możesz sobie pozwolić na 1/60s, to na scenie rzadko, chyba, że muzycy są równie nieruchawi. Generalnie jednak nie schodzę poniżej 1/125s (zdaje się zresztą, że już kiedyś o tym rozmawialiśmy). W Twoim przypadku, f/2 (zazwyczaj nie otwieram bardziej) dałoby mi albo 1/80-1/100s (czyli zwiększenie szanse na nieporuszone zdjęcie), albo obniżenie czułości do ISO4000-5000, albo kombinację obydwu.
Odwracając, w sytuacji, gdzie przy f/2 i 1/125s mam ISO12800, czyli parametry naświetlania jak dla EV2 i wciąż ciemno na scenie, co zrobisz ze swoim f/2.4? Wydłużysz czas? Czy może jeszcze podbijesz czułość?




A co, jak jest jeszcze 1/3EV ciemniej? Powiedzmy, że ja mogę jeszcze wydłużyć czas (ze zwiększonym ryzykiem poruszenia), do tej 1/100s, przy f/2 i ISO12800:



A jak mamy kolejną 1/3EV ciemniej? ISO16000 1/100s i wciąż ryzyko poruszenia co akurat tu widać:



A jakie ISO/czasy będziesz miał, gdy będzie EV1?



Nie pisz mi proszę o trudnych warunkach oświetleniowych. :roll:

BTW, tak już abstrahując, to akurat lekkie szkło daje większe ryzyko poruszenia (aparatem), cięższy zestaw ma większą bezwładność i jest stabilniejszy i odporniejszy zarówno na drżenie rąk, jak i wibracje od migawki, tyle tylko, że to ma się nijak do zagadnienia, bo większym problemem są tu poruszenia fotografowanych obiektów.
 

astal  Dołączył: 22 Mar 2011
1. Dobrze zrozumiałeś i mam nadzieję, że pojęcie czułości efektywnej (EI) jest nam obu dobrze znane.

2. Stara zasada fotografii koncertowej mówi, że jeżeli dopuszczamy rozmyty ruch dłoni muzyków na instrumentach to dobrym czasem jest 1/60s, jeżeli chcemy mieć zdecydowanie nieporuszone zdjęcia (poza rozmyciem pałek perkusyjnych), to stosujemy 1/125s. Z reguły tam gdzie focę nie muszę stosować więcej niż f/4, 1/60s i maks 6400. W czułości 12800 pozwalam sobie jedynie by nie stracić ujęcia, jako czynność ratunkowa. Moje szkła 14/2.8 oraz Tamron A09 -- nie ukrywajmy -- przy pełnym otworze były nieco zbyt miękkie. DA35 radzi sobie przy f2.4 fantastycznie. Mnie te pół działki Limiteda nic by nie dały, a przy Sigmie 1.4 godząc się na wady optyczne to musiałbym zakładać prawie zerową głębię ostrości.

3. Im dłużej focę koncerty, tym rzadziej godzę się robić zdjęcia przy chałowym świetle. Częściej kreuję sobie dobre oświetlenie. Na przykład 29.03 będę robił zdjęcia TZN Xenna w małym klubie -- załoga klubu już wyraziła zgodę na białe mocne światło na 3 kawałki lub 10 minut - i tak w cywilizowanym świecie zawsze było. U nas niekoniecznie.

4. Twoje foty są fajne, ale widać, że celowo wybrałeś te, gdzie miałeś tragedię oświetleniową i pokazujesz jak sobie radzisz. Ja uważam, że przy kiepskiej jakości światła nawet f/1.0 nic by nie dało i często lepiej sobie odpuścić.

5. Co do lekkie/ciężkie sprawa jest osobista. Mnie przy trzymaniu K-5 z DA35 łapy nie latają, są nad wyraz stabilne, czego nie mogę powiedzieć o sytuacji cieższego sprzętu. Osobiście jak trzymam K-5 z 70-200 Tamrona to mi łapy się trzęsą i przy 70mm ;-)

EDIT: Nie wiem czy na Forum wolno linki z fejsa, jak nie, to najwyżej usunę. Jedne zdjęcia lepsze, inne słabsze, łączy je jedno: Paskudny kolor światła i bardzo ciemno. Tak fajnych fot z widowni nigdy wcześniej nie miałem.

KLIK.
 

Michciu76  Dołączył: 08 Wrz 2010
Ja nie polubiłem się z tym szkiełkiem a szkoda, ogniskowa 35mm b. lubię, szkło było fenomenalnie ostre, na pewno ostrzejsze niż na samplach @astal, kontrast dobry...

Nie miałem podobnych problemów z ostrzeniem na dalszy plan, ale w sporej ilości ujęć - zwłaszcza przy fotografowaniu detali AF ustawiał się na dalszy plan. Nie wiem dlaczego, może? było to spowodowane AF w puszcze i Pentaxowym ostrzeniem na róg kwadratu pola AF? Do stretu szkło się się sprawdzało i trochę żałuję, że się go pozbyłem.

(limited 40mm jest b.przewidywalny)
 

astal  Dołączył: 22 Mar 2011
Michciu76 napisał/a:
szkło było fenomenalnie ostre, na pewno ostrzejsze niż na samplach @astal, kontrast dobry...

Zapomniałem powiedzieć, że smaruję przednią soczewkę wazeliną, żeby nie było za ostro.
 

Michciu76  Dołączył: 08 Wrz 2010
astal napisał/a:
Michciu76 napisał/a:
szkło było fenomenalnie ostre, na pewno ostrzejsze niż na samplach @astal, kontrast dobry...

Zapomniałem powiedzieć, że smaruję przednią soczewkę wazeliną, żeby nie było za ostro.

Po co zaraz smarować... wystarczy pończocha.
 

astal  Dołączył: 22 Mar 2011
"Chyba Tobie!"
;-)
 

Michciu76  Dołączył: 08 Wrz 2010
astal napisał/a:
"Chyba Tobie!"
;-)

Nie nie to nie dla mnie - wystarcza mi to co fabryka dała...

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach