White  Dołączył: 31 Paź 2008
  Jak robić zdjęcia portfelem - opis techniki
Jakiś czas temu kolega opowiedział mi o pewnej technice wykonywania zdjęć. Sposób tak prosty i stary, że głowa boli. W związku z tym, że uznałem iż to jest metoda rewelacyjna postanowiłem ją sprawdzić i opisać. Wczoraj w miarę udało mi się to zarejestrować tak by był to materiał do przekazania.

Generalnie chodzi o poradzenie sobie z dużymi kontrastami fotografowanej sceny w krajobrazie, ale też być może w architekturze. Czyli jasne niebo i ciemny dół (zmora miłośników krajobrazu). Przy okazji mamy pełne pole do wykorzystania naszej kreatywności i umiejętności w naświetlaniu trudnych scen. Możemy także wpływać na wygląd i dynamikę nieba. Oczywiście to już przy nabraniu doświadczenia.

Co jest nam potrzebne?
1. Długi czas naświetlania. Przymknięcie przysłony, późna pora po zachodzie, a najlepiej mocny filtr ND blokujący światło o 8-10 przysłon.
2. Szmatka, kartonik, portfel słowem coś co zablokuje światło wpadające do obiektywu.
3. Chęci i cierpliwość. Nie jest łatwo.

Jak to robimy?
1. Działamy na zasadzie symulacji efektu filtra połówkowego. Robimy to za pomocą np. portfela przysłaniając tę część kadru gdzie jest jasne niebo tak by wyrównać ekspozycję z ciemnym dołem.
2. Możemy to określić poprzez pomiar różnicy między obszarami jasnymi i ciemnymi. Wyliczymy wtedy jak długo i gdzie mamy przysłaniać obiektyw. Suche wyliczenie może być jednak zawodne bo niebo podczas długiej kilkuminutowej ekspozycji bardzo się zmienia. Więc czasem trzeba zdać się na doświadczenie w przewidywaniu i łut szczęścia.

3. Moja przykładowa scena (lipna trochę, ale cóż, ważne, że niebo dopisało wreszcie)


4. Przysłaniam obiektyw w miejscu nieba w kadrze zwykłym portfelem. Powiedzmy, że naświetlanie trwa minutę. Po 30 sekundach blokowania światła w jednym miejscu zaczynam co dziesięć sekund stopniowo unosić portfel.



5. I dwa przykłady efektu końcowego. Zdjęcia nie są zbyt ciekawe, ale myślę, że sama istota sprawy została zarejestrowana. Wpływamy na ekspozycję i mamy możliwość kreacji rejestracji nieba.

przykład 1


przykład 2


6. Dokładny opis metody i bardziej efektowne zdjęcia znalazłem tutaj http://icelandaurora.com/...loth-technique/

7. Zapraszam do dyskusji, wymiany zdań i opinii. Jak będę miał okazję to dostarczę lepsze zdjęcia, bardziej promujące ten sposób. Jeśli zaakceptujecie moje próby przekazania techniki fotograficznej to przygotuję mój sposób tworzenia HDR i pracy z długimi czasami ekspozycji. Metoda pewnie wielu znana, ale może niektórym nie i komuś się przyda.
 

PK  Dołączył: 24 Maj 2008
White, wszystko jasne, tylko... co to za zielone diabelstwo na stopce aparatu ?
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
PK napisał/a:
co to za zielone diabelstwo na stopce aparatu
Poziomiczka.
 

wuzet  Dołączył: 12 Sie 2009
White napisał/a:
Czyli jasne niebo i ciemny dół
jakiś mało ciemny ten dół ;-)
 

Meggido  Dołączył: 05 Mar 2007
Poziomica przeca, nie? :-D
 

PK  Dołączył: 24 Maj 2008
Cytat
Poziomica

Czy ona am jakieś możliwości regulacji, bo trudno mi uwierzyć, że stopkę zamocowano idealnie w poziomie.
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Proponuję temat poziomnicy kontynuować w tym wątku: http://pentax.org.pl/view...hlight=poziomn*
 

PK  Dołączył: 24 Maj 2008
jorge.martinez, przepraszam. Proponuję wychlastać.
Co do tematu: można spróbować "nakładać" efekty specjalne na część kadru, np zmiękczając rajstopami. Druga sprawa, że to trochę przypomina gimnastykę z cokinami bez uchwytu.
 

White  Dołączył: 31 Paź 2008
wuzet napisał/a:
jakiś mało ciemny ten dół ;-)

Jest ciemny, tylko śnieg przysypał. Daję słowo.

PK napisał/a:
Czy ona am jakieś możliwości regulacji, bo trudno mi uwierzyć, że stopkę zamocowano idealnie w poziomie.

Nie ma żadnej regulacji. Poziomniczki wtopione w jakiś plastik tworzą jedną całość.
Spełnia swoją funkcję bez zastrzeżeń.

Wiedziałem, że ewentualne komentarze mnie zaskoczą :mrgreen:
:-B
 

kacperAs  Dołączył: 01 Mar 2010
White napisał/a:
2. Szmatka, kartonik, portfel słowem coś co zablokuje światło wpadające do obiektywu.
zalecam kapelusz :idea:
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
kacperAs napisał/a:
White napisał/a:
2. Szmatka, kartonik, portfel słowem coś co zablokuje światło wpadające do obiektywu.
zalecam kapelusz :idea:

W czasach aparatów kliszowych kapelusz był nieodzownym wyposażeniem każdego szanującego się fotografa (malarze mieli berety). :-D
 

SeizeThePicture  Dołączył: 07 Lis 2009
technik219, a czy preferowany był jakiś szczególny kolor, krój? Dobry pomysł na słoneczne dni wiosny, lato i może ciepłą jesień... się rozmarzyłem.
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
Trochę jak maskowanie pod powiększalnikiem na ślepo.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach