Cytat
https://www.magnumphotos....aolo-pellegrin/
Wieloletni współpracownik agencji VU i Magnum, Paolo Pellegrin , fotografował większość najbardziej dramatycznych wydarzeń współczesności, od wojen i ataków terrorystycznych po katastrofy naturalne. Jak sam mówi, jego zadaniem jest budować mosty.
Na pytanie, dlaczego został fotografem, Paolo Pellegrin odpowiada, że… z przekory. Choć początkowo studiował architekturę, ostatecznie zerwał z rodzinną tradycją i został fotografem. W latach 90. pracował dla Agence VU, od 2001 roku należy do Magnum, jest również stałym współpracownikiem „Newsweeka”.
Od początku skupił się na tematach najtrudniejszych – pierwsze projekty dokumentalne poświęcone były dzieciom-ofiarom wojny w byłej Jugosławii oraz epidemii AIDS w Afryce (fotografia z Ugandy, wykonana w roku 2005, przyniosła mu pierwszą z licznych nagród w konkursie World Press Photo). Kambodża, Bałkany, Sudan, Bliski Wschód: na zdjęciach Pellegrina widzimy najczęściej punkty zapalne świata. Dlaczego?
„Moim zamiarem jest zapis aktualnej historii, a przynajmniej jej fragmentów. Moje podejście do fotografii i bardziej ogólnie, do całego życia, polega na byciu mediatorem. Moim zadaniem jako fotografa jest bycie posłańcem, pośredniczenie między widzem a ludźmi na zdjęciach”. I dodaje: „Moja praca polega na budowaniu mostów”.
W 2006 roku został ranny podczas wojny w Libanie. Kilka dni wcześniej powstało zdjęcie, które sam uważa za najważniejsze, które wykonał. Przedstawia ono matkę i dziecko zmierzających samochodem do obozu dla uchodźców. Na zrobionym w pośpiechu, przez szybę pojazdu zdjęciu Pellegrin uchwycił spojrzenie dziecka, które nie wie, co się z nim stanie. Na tym polega bycie uchodźcą – mówi fotograf. Charakterystyczne dla niego fotografie wykonane w ruchu, fragmentaryczne, albo wręcz przeciwnie: ukazujące to, co widać po tragicznych zajściach, wyróżniają Pellegrina na tle często epatującej drastycznością współczesnej fotografii dokumentalnej.
Jeden z najbardziej cenionych dokumentalistów świata (laureat m.in. dziesięciu nagród World Press Photo) pozostawał wierny Leice, ale od niedawna używa Canona EOS 5D (obiektywy: EF28mm f/1.8 USM, the EF35mm f/1.4L USM, EF50mm f/1.2L USM).
„Wierzę, że fotografia, tak jak wiele innych rzeczy, jest to rodzaj ekspresji kim jesteśmy podczas danego momentu: za każdym razem kiedy komponujesz i zwalniasz migawkę dajesz głos swoim myślą i opinią na temat świata dookoła ciebie. Inne? Oczywiście cierpliwość.”. Paolo Pellegrin
Olga Drenda
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl