Robert Häusser (1924-2013), studiował w Graphischen Fachschule w Stuttgarcie w latach 1941-1942. W latach 1944-1945 odbywał służbę wojskową. Od 1946 roku do 1952 roku pracował na gospodarstwie rodziców w Brandenburgii, gdzie robił swoje pierwsze zdjęcia, fotografując rolników z okolicy. W 1950 roku zaczął studiować w Schule für angewandte Kunst. W 1952 roku przeniósł się do Mannheim i otworzył pracownię fotograficzną. W 1969 roku został współzałożycielem Bundes Freischaffender Fotodesigner (Związku Niezależnych Fotografów). Häusser także aktywnie włączał się w politykę kulturalną kraju i był członkiem Deutschen Künstlerbunds (Niemieckiego Związku Artystów), Akademie der Bildenden Künste Mannheim (Akademii Sztuk Kreatywnych) w Mannheim, „Darmstadt Secession". Był wiceprezesem Gesellschaft Deutscher Lichtbildner (Niemieckiego Towarzystwa Fotografów). W ramach tych funkcji zainicjował program zmiany orientacji tego towarzystwa, autokrytycznego przebadania jego roli w okresie Trzeciej Rzeszy oraz reorganizacji Deutschen Fotografischen Akademie (Niemieckiej Akademii Fotograficznej).
http://thingsthatquickent...rt-hausser.html
Häusser czerpał dochody zarówno z wydawania albumów fotograficznych pokazujących miasta i krajobrazy, jak i z pracy dla innych artystów, jednak najbardziej interesowała go własna twórczość artystyczna, którą można podzielić na różne etapy. W pierwszym etapie jego fotografie były przede wszystkim narracyjne, ale z dramatyczną, ciężką i mroczną ekspresją. W latach 1952-1954 przechodził „jasny okres", tworząc pełne światła, delikatne fotografie, które często przypominały rysunki. Efektem pracy w gospodarstwie rodziców w Brandenburgii było zainteresowanie życiem na wsi, co pokazuje seria zdjęć Domowy ubój, esej fotograficzny składający się z sześciu zdjęć. Hausser coraz bardziej interesował się tematami politycznymi i ludźmi w sytuacjach ekstremalnych, w obliczu samotności, przygnębienia, rozpaczy i śmierci.
Seria fotografii
21 drzwi Benito Mussoliniego należy do jego najważniejszych prac. 21 drzwi reprezentuje 21 lat rządów Mussoliniego. Wszystkie tak wyglądały, gdy Hausser znalazł je w willi duce. Zdjęciom towarzyszyły słowa Mussoliniego:
„Gdy człowiek upada razem ze swoim systemem, to rzecz jest nieodwracalna".
Fotografia XX wieku. Museum Ludwig w Kolonii
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem