Po kliknieciu na male zdjecie, otworzy sie ono w nowym oknie - w rozmiarze oryginalnym.
Zdjecia dostepne równiez pod adresem
http://my.pentax.org.pl/RC/rc372.html
Tak wyglada ten plik bez obróbki, czyli jpg wyciagniety z rawa.
Link do spakowanych wszystkich malych plików:
http://my.pentax.org.pl/RC/zip/rc372.zip
1. Antoni
Całość mojej obróbki postanowiłem zawrzeć w
screenie z programu. Przedstawia wszystkie opcje, których użyłem i ani suwaczka więcej. Jeśli chodzi o walory estetyczne zdjęcia to chciałem zbliżyć się do czystych bieli, uwydatnić niebieskości i oczywiście jak zawsze u mnie skierować się do naturalnych barw.
2. beetlejuice
Raw Therapee: Balans bieli, kompresja świateł, czerń, kontrast, redukcja szumu -> Tiff
Photoshop: Ekspozycja, poziomy, krzywe, lekkie podostrzenie -> Jpeg
3. Crimson
Lightroom
- odwrócenie krzywej
- balans bieli na minimum temperature 2000 tint -61
- exposure 2
- clatrity 100
- vibrance 21
- zabawa z camera calibration:
- dociągnięcie tonów
Dokładniejszej mikstury nie mogę napisać, bo działałem kilka razy na tym rawie robiąc snapshoty i wybrałem moim zdaniem najbardziej akceptowalny. Ale tok postępowania podobny przy każdym z nich.
W zasadzie chyba ten raw zajął mi najwięcej czasu, przy zabawie w RC (kilka podejść) w innych odcinakach dwie, cztery minuty.
4. errorbypixel
PS>inwersja kolorów (ctrl + i)>tiff>LR (Podstawowe/Krzywe/HSL/Detale/Aberracja/Kalibracja kamery)
5. greg2k
Obróbka ShowFoto Linux.
Negatyw,balans kolorów, krzywe, regulacja odcienia,nasycenia, jaskrawości,
odszumianie, wyostrzanie.
6. gwiazdor
Wywołanie w PPL do tiffa, potem w GIMPie inwersja i automatyczne zrównanie
7. izbkp
Jeśli wiemy co będzie wzorcem balansu bieli to obróbka jest prosta: Wczytałem zdjęcie do PSE. W ACR pipetą od balansu wybrałem wystający element na niskiej wierzy z przodu. Tu muszę się przyznać, że wybrałem ten konkretny fragment bo akurat miałem pod ręką bardzo podobny kadr, który kiedyś sam wykonałem (
link). Potem w PSE ctrl+I (czyli odwrócenie kolorów), brightness na 20, contrast na 35 i gotowe.
8. kerad
9. latarnik
Pokręcony raw - do obróbki niezbędne lusterko ;
krzywe do góry nogami ; wszystkie suwaczki działają odwrotnie.
Ciekaw jestem jak inni sobie poradzili.
10. marooned
Obróbka w ACR - plus minus na oko w kolejności
1) negatyw: tone curve @rgb: odwrócenie krzywej
2) balans bieli: 2000K i tint na -84 (głównie próbkowanie tu i ówdzie i ocena wizualna)
3) z powrotem na tone curve, tym razem praca na osobnych kanałach, zbicie niebieskiego i zielonego
4) główna zakładka: kontrast, ekspozycja i decyzja by podbić "clarity" niwelując "mgiełkę" - można to lubić bądź nie
5) na karcie HSL poprawienie barwy nieba i odległego lasu
6) karta split toning - poprawienie błękitu nieba
Przyznam się, że z niektórych suwaczków pierwszy raz korzystałem, więc ten RC oceniam jako bardzo pouczający.
Powinienem pewnie zrobić sobie przerwę by po czasie ponownie ocenić błękity i zielenie. Nie mam też pewności, czy na niebie nie za dużo magenty - ale zaryzykuję i wysyłam co mam.
11. mr.ra66it
Obróbka: start w RT 4.2.1 - generyczny profil Equilibrated do modyfikacji. Wybór demozaikowania, profilu barwnego aparatu, automatyczne wyrównanie poziomów bez przycinania cieni i świateł.
Korekty w L*a*b: przejście na pozytyw czyli odwrócenie krzywych L, a, b. Kolejne iteracje z doborem temperatury, nasycenia, kontrastu, korekcją krzywych tonalnych oraz L, a, b do wyglądu zadowalającego na oko. Ustawienie poziomu detali, redukcji szumu i utworzenie TIFF (16-bit). Automatyczna poziomów i kontrastu, mała korekta kolorów w PSE. Zwiększenie kontrastu tonalnego, lekkie ocieplenie i redukcja szumu.
Nie jestem zadowolony z tego co uzyskałem ale w kilku kolejnych próbach nie udało mi się uzyskać nic lepszego. :/
12. pe72
Obróbka w Darktable 1.6.0 i GIMP 2.8.14
W Darktable były w użyciu następujące moduły:
- wejściowy profil kolorów ustawiony na Adobe RGB
- krzywa bazowa: natural
- odwracanie: kolor materiału filmu pobrany z obrzeża negatywu
- balans bieli: punktowy
- ekspozycja: +0,36 EV, czerń +0,05
- korektor: klarowność
- kontrast miejscowy: 50/20/0,4
- krzywa tonalna
- wyostrzanie: 1/1/0,5
- velvia: 25%.
W GIMPIE: dodatkowe poprawki krzywymi, wyostrzanie filtrem Edge Mask Sharpen i eksport do jpg
13. powalos
Nie wiem czy działałem prawidłowo, ale opisuję moją drogę do finalnego efektu. Używane programy to: LR 5.7 i Irfan View.
Plik wrzucony do LR i pipetą na maskę. Otrzymany wynik to : temperatura 2800 i TINT "-34". Następnie przy pomocy suwaków następujace wartosci w poszczególnych zakładkach. Basic: tone +80, kontrast +25, whaites +5, blacks +22, presence +10. Tone Curve: 12,5/0%, 97,3/99,2%. Detail; Scharpening: amount 16,radius 1, detail 29, masking 71. Noise reduction: luminanse 25, contrast 19 (podaje tylko wartości, które zmieniałem). Plik wyeksportowany jako TIFF do katalogu. Następnie w IrfanView odwrócony do pozytywu, zapisany jako DNG i powtórnie obrabiany w LR. Działania na pozytywie były nastepujące: Basic; temperatura +11, tint +88, exposure "-0,48",contrast "-26".
highligths +88,shadows "-26", whites "-43", blacks "-100", clarity +5,vibrance +29, saturation +7. HSL; hue: red "-2", green "-4",agua +31,blue +7. saturation: red +33, orange +31,yellow "-11", green +24 agua "-18", blue +80,purple "-9", magenta +78. Luminance: green +31,agua "-20". Sharpening: amount 2, radius 0,7,detail 31, masking 80. Noise reduktion:luminance 23, detail 39, contrast 24,color 25. Obraz końcowy zapisany do Tiff. W irfanView obraz otwarty,skompresowany , zapisany w JPG. Po raz pierwszy się tak bawiłem i nie wiem czy efekt zadowoli współuczestników zabawy oraz innych kontestatorów.
14. pyciar
RawTherapee:
- Symulacja kliszy: negatyw
- Balans bieli: auto (chyba po raz pierwszy się sprawdził) Temp: 3128 Odc: 3,150 + drobna korekta
+0,85 EV, kontrast 25
Włączyłem pokazywanie prześwietleń po czym
1 Krzywa obciąłem cienie do pojawienia prześwietleń na chmurach
2 krzywa wygiąłem w standartowe S w trybie "klisza" dla podbicia kontrastu i kolorów
Cienie 30 szerokość 50 promień 90
- Winieta -0,3
- Maska wyostrzająca 50/250 "tylko krawędzie"
- Redukcja szumu domyślnie
- Kontrast wg. detali: 1 - 1.7 - 1.3 - 1 - 1 - 0.2
jaskrawość 25
Krzywa RGB Czerwona w delikatne S
To tak +/- bo zrobiłem 5 bardzo podobnych wersji różniących się minimalnie
Założyłem że plik będzie męczony jeszcze w jakimś programie więc chciałem żeby miał histogram w miarę od lewej do prawej.
15. rafi
W skrócie "jak?":
1. Odwrócenie negatywu na krzywych.
2. Gięcie RGB wg
załączonego rysunku.
3. Dopasowanie: zdjęcie czerwonego, jaskrawość, kontrast, gamma...
16. RPM
RawTherapie 4.2.3
- odwrócenie kolorów (RGB Curves, Custom)
- złapanie balansu bieli na chmury,
- korekta jasności
- korekta ekspozycji na 2.20 (po odwróceniu kolorów suwak od korekty ekspozycji działa w przeciwną stronę)
- korekta kontrastu
- korekta fioletowego przebarwienia (tint)
- podkręcenie vibrance
17. SlicaR
Camera Raw
1. Otwieram i ooooo qr... co z tym zrobić? Krzywe -> odwróć - uff... pomogło.
2. Podstawowe: Niespodzianka - suwaki ekspozycji, czerni, bieli itp. działają odwrotnie więc:
temp: 2000, tint: -88, eksp: +1,15, kont: +44, świat: -3, cienie: -33, białe:. +12,
czarne: -38, przej: +7, jask: +3, nasycenie: +12
3. Kalibracja Aparatu: tinta: +12, Czerwony (0, -19), Zielony (-70, -41), Niebieski (0, +19)
4. Rozdziel tonowanie: Światła (barwa: 285, nas: 18), Cienie (barwa: 66, nas: 5), balans: -33
5. HSL: znowu niespodzianka - pomarańczowy to niebieski itd.
Barwa: 0, +16, -18, 0, 0, +21, +13, -51
Nasycenie: +38, +12, 0, 0, 0, 0, -12, 0
Luminacja: +97, +50, +18, +44, 0, +53, -18, -18
6. Inne: wyostrzanie maskowane, winieta,
Photoshop
1. Balans kolorów: Światła (+8, +3, +3), Półtotny (+1, 0, +7)
2. Barwa/Nasycenie: Żółty (+4, +2, -1)
3. Inne: Topaz DeNoise,
Wynik mizerny więc jeszcze raz korekta (.jpg) w CR
1. Podstawowe: temp +5, kontr -2, cienie +6, przejrzystość +8, nasycenie +13
2. Krzywa CZerwona przesunięta na cieniach o 3
3. HSL (wreszcie mam kontrolę nad kolorami)
Barwa: 0, 0, +3, -6, +84, -1, -67, 0
Nasycenie: 0, 0, -16, +4, -93, +33, -58, -73
Luminacja: 0, +63, +21, +16, -94, +3, +23, +41
4. Kalibracja aparatu: Czerwony (+27, +12), Zielony (+15, 0), Niebieski (-15, -2)
PS -> maska wyostrzająca 53%
Już nic nie widzę, lepiej nie umiem - idę po 2-gie piwo.