Kot72  Dołączył: 15 Paź 2014
kowal269, Do apsc ten Samyang to średni wybór . Fajna ogniskowa na FF . Bierz Fa 50 f1.4 . Jest lepszy optycznie od tego Samyanga . W końcu chciałeś żeby było ostro ;-)
 

zuka68  Dołączył: 31 Maj 2010
Jeśli nie chcesz inwestować większej kasy to to używany FA 50 mm f/1.4 można dostać coś koło 800-900. Sam tak zrobiłem. Ale jeśli zainwestujesz w DA 50/1.8 to jak tu już napisano też prawdopodobnie będziesz zadowolony :) Przykłady sampli z tego szkła możesz zobaczyć tutaj https://www.juzaphoto.com...&t=pentax_da_50 i moim zdaniem daje to szkiełko radę
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
Michu napisał/a:
Portret, to nie tylko zdjęcia legitymacyjne. 50mm w formacie 35mm moim zdaniem znakomicie spełnia rolę portretówki, ale tu już mogą mieć znaczenia indywidualne preferencje. 85mm jest już nazbyt wąsko, trzeba się postarać, by nadać zdjęciu charakteru. I jak zwykle pozwolę sobie zauważyć, że mała głębia ostrości ma niewiele wspólnego z dobrym portretem.


Michu ja się z Tobą totalnie zgadzam, co zresztą napisałem (sam uwielbiam szerokie portrety) – ale tu staram się wczuć w potrzeby pytającego. On już posiada ogniskową 50 ze światłem 2.8. Jeśli szuka czegoś bardziej portretowego, to ogniskowe 70-100mm będą znacznie lepszym rozwiązaniem niż kolejna 50-tka (tylko że lepsza i jaśniejsza). Plus wspomniany argument o dystansie od osoby fotografowanej.
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
kowal269 napisał/a:
Sprawdziłem, wiem o co Ci chodzi.
z tych zwykłych 50- tek 1.7 wydaje mi się że daje nieco lepszy obrazek niż 1,4 , ale może to kwestia zdjęć na które trafiłem.


slava3 napisał/a:
Mam podobne odczucia. Od jakiegoś czasu nawet myślę aby zamienić posiadany na DA50 1.8 na FA 1.7 właśnie.


Dokładnie tak jest. Jeśli Was to interesuje to jakieś sto lat temu wrzuciłem na to forum dość rzetelnie zrobione porównanie fotek z SMC-M 50/1.4, SMC-A 50/1.7, SMC-FA 50/1.4, SMC-M 50/2.0 – i najostrzej, najlepiej na szerokich przysłonach sprawował się SMC-A 50/1.7. Jego sobie zostawiłem, jego trzymam do dziś.

SMC-F oraz SMC-FA 50/1.7 również miały super opinie, ale trudno je zdobyć.
 
slava3  Dołączył: 20 Paź 2015
Michu napisał/a:
slava3 napisał/a:
Zachęcam do poczytania recenzji obiektywów na tym photoblogu: http://www.northcoastphot...c7442ee-23.html
Poczytałem, ale nie znalazłem tam nic na temat za dużego mikrokontrastu. Wydaje mi się to co najmniej kuriozalne, bowiem osobiście cenię sobie zwiększony mikrokontrast właśnie w portrecie.
Dlatego jednak poprosiłbym o przykłady/linki z serwisu Flickr lub jakiegokoliwiek innego.


Przykłady DA 70 Ltd:
https://www.pentaxforums....ts-imgp6279.jpg
https://www.pentaxforums....ts-kp__4894.jpg
https://www.pentaxforums....rnival-7142.jpg

Przykłady FA 50 1.4
https://www.pentaxforums....ie-imgp4010.jpg
https://www.pentaxforums....icture49081.jpg
https://www.pentaxforums....pzbw-032315.jpg

Jak dla mnie portrety z DA70 są trochę toporne, zbyt szczegółowe, rysowane jakby grubą kreską.
Te ze FA50 mają zdecydowanie więcej delikatności i naturalności.

Nie uważam, że mikrokontrast jest wrogiem portretu, wręcz przeciwnie wrogiem jest jego brak. Wszystkie stare 50mm Pentaxa (of FA do K) oferują wysoki poziom mikrokontrastu, ale optymalny dla portretu. Szczegółowość Limitedów (którą wiążę z mikrokontrastem) jest genialna w fotografii krajobrazowej, ale w portrecie mnie nie przekonuje. Przyznaję niemniej, że są to subiektywne odczucia.
 
stx  Dołączył: 25 Lip 2016
Kowal269
Używka Sigmy 18-35 F1,8 mieści się w budżecie. Kloc ale bardzo ostry. Polecam również 50 F 1,7 którego mam do dziś. Moja sugestia z autopsji jest taka abyś najpierw znalazł swoje ulubione ogniskowe a dopiero potem szukał konkretnego obiektywu.
Pozdrawiam,
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Slava3, to, co pokazujesz nie ma nic wspólnego z obiektywem, a bardziej ze światłem i obróbką. Pomijam fakt, że na jednym zdjęciu z 50 ostrość nie weszła (co w sumie można zwalić na obiektyw).
W żadnej dziedzinie fotografii nie spotkałem się z opinią, by mikrokontrast lub ilość detalu były zbyt duże. Zwykle wręcz podnosi się te parametry chociażby za pomocą specyficznych ustawień filtra Unsharp mask.
Na temat ilości detalu ciężko coś pisać przy tak małych przykładach.
Współczesne obiektywy portretowe mają zarówno rozdzielczość(możliwość przenoszenia detalu) jak i mikrokontrast wystrzelone w kosmos i nie spotkałem się z opinią, by była to wada.
Jeżeli zaś komukolwiek przeszkadza za duża ostrość czy też zbyt silny mikrokontrast, można łatwo temu zaradzić poprzez odwrócenia filtra górnoprzepustowego.
 
slava3  Dołączył: 20 Paź 2015
Michu napisał/a:
Slava3, to, co pokazujesz nie ma nic wspólnego z obiektywem, a bardziej ze światłem i obróbką. Pomijam fakt, że na jednym zdjęciu z 50 ostrość nie weszła (co w sumie można zwalić na obiektyw).
W żadnej dziedzinie fotografii nie spotkałem się z opinią, by mikrokontrast lub ilość detalu były zbyt duże. Zwykle wręcz podnosi się te parametry chociażby za pomocą specyficznych ustawień filtra Unsharp mask.
Na temat ilości detalu ciężko coś pisać przy tak małych przykładach.
Współczesne obiektywy portretowe mają zarówno rozdzielczość(możliwość przenoszenia detalu) jak i mikrokontrast wystrzelone w kosmos i nie spotkałem się z opinią, by była to wada.
Jeżeli zaś komukolwiek przeszkadza za duża ostrość czy też zbyt silny mikrokontrast, można łatwo temu zaradzić poprzez odwrócenia filtra górnoprzepustowego.


Zdaję sobie sprawę, że różnice w pokazanych zdjęciach nie wynikają tylko z obiektywu. Niestety mam w tej chwili dokładnie takiego samego kadru wykonanego Limitedem DA70 oraz FA 50 f1.4. Niemniej ja na tych zdjęciach widzę cechy, które przypisuję wyłącznie charakterowi danego szkła, a nie czynnikom zewnętrznym.
Natomiast mikrokontrast to inaczej lens contrast i jest to zdolność obiektywu do odróżniania detali, wartości tonalnych na poziomie pojedynczych pikseli. A więc jak najbardziej wpływa na charakter, tudzież plastykę generowanego obrazu. I plastykę portretów z DA70 Ltd uważam zwyczajnie za brzydką. Zaznaczam, portretów - w innych zastosowaniach to świetne szkło.

Piszesz, że "W żadnej dziedzinie fotografii nie spotkałem się z opinią, by mikrokontrast lub ilość detalu były zbyt duże". A ja się spotkałem z opinią, że portrecie nadmierna szczegółowość nie zawsze jest dla modela korzystna.

Nie jest też prawdą, że współczesne obiektywy mają mikrokontrast wystrzelony w kosmos, niektóre mają go jak na lekarstwo np. obiektywy marki Sigma czy Pentaksowy DA 35 f2.4. Limitedy mają go z kolei na potęgę natomiast analogowe Pentaksy od lini FA wstecz miały go w dawce optymalnej, stąd według mnie tak bardzo nadają się do portretu generując naturalny, pełen życia obrazek z ilością szczegółów na poziomie bardzo wysokim, ale jednocześnie nie akcentującym nachalnie każdej niedoskonałości twarzy modelki czy modela.

Nie znam narzędzia unsharp mask, ale może ono tworzyć jedynie optyczne złudzenie zwiększania mikrokontrastu. Prawdziwy mikrokontrast tworzony jest tylko i wyłącznie przez optykę obiektywu.
 

Kytutr  Dołączył: 20 Lut 2007
Samp napisał/a:
SMC-F oraz SMC-FA 50/1.7 również miały super opinie, ale trudno je zdobyć.
Na PPD w Jantarze miałem możliwość (dzięki uprzejmości Kuszelasa) przetestować SMC-F 50/1.7 i byłem zachwycony rezultatami współpracy z K-3. Półtorej roku temu udało mi się zdobyć własny egzemplarz. Wystawiony był na sprzedaż w Kanadzie, na portalu Kijiji (taki kanadyjski Olx). Na koniec okazało się, że sprzedający był z Sosnowca. Dodam jeszcze, że szkło kosztowało mnie 360 złotych, ale nie ma szans, żebym je za tyle odsprzedał. Można hejtować ;-)
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
DA 70 Ltd nie mam już od wielu lat i jakkolwiek nie przepadałem za tym szkłem na cyfrze, to jednak z pewnością nie stwierdziłbym, że jest gorsze od FA50 w temacie portretów. Zresztą sam Pentax reklamował K10D portretami z tego szkła i moim zdaniem wyglądają one znakomicie (i co ważne są dostępne w dużej rozdzielczości).
W portrecie, jak i w każdej innej dziedzinie fotografii duża szczegółowość nigdy nie była wadą, a jest zaletą. To dlatego jest popyt na aparaty z matrycami 36, 42 czy 61MPxl. To, o czym wspominasz jest tzw. przeostrzeniem zdjęcia i wynika z nieumiejętnej obróbki. Jeżeli masz (Twoim zdaniem) za ostry obiektyw, można zmienić ustawienia wyostrzenia pliku w aparacie lub - jeśli pracujesz na RAWach w wywoływarce zjechać z suwakiem ostrości.

Nic nie wiem na temat prawdziwego mikrokonstrastu. Dla mnie liczy się tylko i wyłącznie efekt końcowy. A tu w tym temacie masz chociażby narzędzie Clarity obecne chyba już w każdej wywoływarce surowych plików.

Wracając do tematu.
Od wielu lat leży u mnie nieużywany manualny obiektyw Auto Revuenon 50/1.8. Myślałem, by pchnąć go na aukcji, ale po podpięciu do puszki i wykonaniu kilku prostych, przypadkowych strzałów okazuje się, że jest całkiem ostry, ładnie panuje nad wadami optycznymi (nienawidzę CA i głównie na to patrzę) i generalnie nie widzę sensu, by taką perełkę oddawać, bowiem czasami nachodzi mnie ochota na totalnie manualne zabawy.
DSS01048 by Michał Dąbrowski, on Flickr

Może więc, skoro manualne ustawianie ostrości nie stwarza dla Ciebie problemu, poszukać przyzwoitych pleśniaków.
 

zuka68  Dołączył: 31 Maj 2010
Michu napisał/a:
manualny obiektyw Auto Revuenon 50/1.8. ...... i generalnie nie widzę sensu, by taką perełkę oddawać, bowiem czasami nachodzi mnie ochota na totalnie manualne zabawy


Mam to samo ale z Auto Revuenon 50/1,4 :)
 

M.K  Dołączył: 26 Sie 2007
Weź pod uwagę sigmę 50 ex 1.4. To jest naprawdę doskonałe szkło pomimo jego oporności w trafianiu.
 

kowal269  Dołączył: 23 Lip 2013
Na dzień dzisiejszy moim faworytem jest 70 tka Pentaxa, (50 - tki jednak dla mnie trochę są za krótkie, zresztą mam Tamrona 17-50 co prawda do portretu nadaje się słabo, ale nie chcę dublować ogniskowych) poczekam na jakąś fajną używkę (bo nic ciekawego za przyzwoitą cenę nie znalazłem), w tym miesiącu zamówiłem 12-24 do krajobrazu, więc obiektyw do portretu planuję zakupić najwcześniej w przyszłym miesiącu. Dziękuję za wszystkie sugestie.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach