Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
dzerry, to Oliwa? :-)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
Gwiazdor napisał/a:
dzerry, to Oliwa? :-)
Tak, peron dalekobiezny.

dz.
 
pawelb  Dołączył: 20 Lut 2007
dan napisał/a:
guerilla napisał/a:
btw czy kalibracja skanera na dany film może coś dać?
gdzieś w necie ktoś sprzedaje wzorniki..

No wlasnie, vuescan ma jakies mozliwosci kalibracji, bawil sie w to ktos?

Z góry przepraszam za długi post.

Przy pomocy Vuescan można, teoretycznie, profilować skaner i/lub film. Profilowanie (nie kalibrowanie - bo nic w skanerze nie zmieniamy ani nie regulujemy) skanera polega na tym, żeby skany maksymalnie oddawały obraz tak, jak został zarejestrowany na filmie (obrazowo rzecz biorąc: żeby slajdy na lightboxie wyglądały tak samo, jak na - skalibrowanym i sprofilowanym - monitorze). Profilowanie filmu polega na tym, że skan powinien - po uwzględnieniu specyfiki danego filmu i tak, jak on oddaje kolory itp. - maksymalnie przypominać to, jak scena wyglądała, kiedy była fotografowana (a więc skan niekoniecznie musi być identyczny z tym, co na lightboxie).

Do profilowania skanera wystarczy target (slajd lub odbitka oraz plik z wynikami jego pomiarów), który skanujemy i przepuszczamy przez program generujący profil. Do profilowania filmu trzeba target, który - w kontrolowanych warunkach - fotografujemy i następnie mierzymy spektrofotometrem lub, w uproszczonej wersji, skanujemy, by przepuścić go przez program generujący profil. Taki profil potem dołączamy (przy pomocy Vuescan lub innego programu) do zeskanowanego pliku, po to by program do edycji obrazów otwierając plik mógł odpowiednio zinterpretować zapisane w nim kolory.

Te możliwości Vuescan ma, ale, jak pisałem, tylko teoretycznie - ponieważ generowane przez niego profile to tzw. matrix profiles (tak przynajmniej było parę lat temu, gdy podchodziłem do tego tematu). Nie zawierają one "mapy" poszczególnych kolorów wraz z ich poprawkami, tylko krzywe dla poszczególnych kolorów, przez co są mało dokładne. Poznać je można po tym, że mają po kilka kilobajtów, zamiast ok. 0,5 megabajta. Vuescan również nie potrafi dołączać "dużych" profili do skanowanych plików, dlatego jeżeli mamy profil nie wygenerowany Vuescanem, musimy taki profil dołączać do skanów innym programem.

Jeżeli chodzi o moje doświadczenia z profilowaniem, profilowałem tylko skaner przy pomocy targetu do slajdów. Profile skanera generowane Vuescanem poprawiały nieco sytuację, ale nadal wiele pozostawiały do życzenia. Profile generowane "porządnym" programem, generującym duże profile są - IMO - bardzo dobre, skanowanie slajdów w ten sposób sprofilowanym skanerem to czysta przyjemność, bo kolory są "spot-on" - muszę potem tylko trochę dostosować kontrast i "black point" i mam na monitorze dokładnie to samo, co na light-boxie. Jeżeli chodzi o profilowanie skanera dla negatywów nie robiłem tego, bo jest to podobno niemożliwe, ale nie podejmuję się wytłumaczyć, dlaczego... Aż chyba zaraz spróbuję. :-)

Jeżeli chodzi o profilowanie filmów, też tego nie stosowałem, ponieważ profile generowane w ten sposób należałoby generować dla każdych warunków oświetleniowych (czyli np. dla każdej fotografowanej sceny fotografować także target).
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
Mam kłopot ze skanowaniem w VS...

Mam film zeskanowany do RAWów... i chcę sobie je teraz zeskanować do jpg. Jak daję "preview" jest wszystko ok [proporcje 2/3]... Daję "Scan" - i skanuje mi do kwadratu [góra klatki] - i tak mi zachowuje na dysku.

Jeśli mam ustawione, że od razu mi sie otwiera gimp - to tam jest normalnie. Ale jakoś nie usmiecha mi się to ustawienie, bo przy batch scanning co chwila mi wyskakuja obrazki z nowymi skanami i jestem zmuszona je od razu obrabiać...

Jakieś pomysły?
 
gilby  Dołączył: 28 Lut 2007
może spróbuj "zresetować" wszystkie ustawienia vuescana.
Gdzieś tam w manu jest taka możliwość.
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
No mogę.... I pewnie tak zrobię.... ale może ma ktoś jakiś pomysł jeszcze?
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
Na zakładce "Crop" wszystko bangla, jak należy?
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
Crop size - Maxiumum
Multi crop - none
Lock aspect ratio - Off
Preview - Default
Focus - różnie :)
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
Możesz mi wrzucić takiego rawa na ftp rawchallenge? Popatrzę.
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
Ale nie - RAWy są ok [to takie tiffy niby]... Potem daję "skanuj z pliku"... podgląd jest ok. Jak mi od razu otwiera w gimpie, to też jest ok. Ale jak zapisuje bezpośrednio do pliku - bęc - kwadrat.

Pewnie mam coś gdzieś przestawione...
A może to wersja pod linucha szwankuje. Własnie doszła do wniosku, że w skanerze nie ma filmu.

Spróbuję zresetować ustawienia.

[ Dodano: 2008-08-01, 16:30 ]
Zresetowałam i jest oki...

Teraz sobie wymyślił, że nie ma filmu... Dzerry coś wspominał o tym... Reset nie pomaga.

[ Dodano: 2008-08-01, 23:05 ]
Cytat
A może to wersja pod linucha szwankuje. Własnie doszedł do wniosku, że w skanerze nie ma filmu

Problem rozwiązany...
Nie wiem, czy ja jestem większą idiotką, czy on.

Nie był łaskaw widzieć paska, w którym 2-3 klatki były puste... LOL
 
pikus73  Dołączył: 27 Sty 2009
Re: NPH - vuescan - skanowanie....
pawelb napisał/a:
alkos napisał/a:
Boze, jak wygladaja wasze ustawienia pod powyzsza kombinacje? ZA CHOLERE nic mi z tego sensownego nie wychodzi... :-/

Ja może jakiś dziwny jestem, ale jadę na zaleceniach autora odnośnie "batch scanning" i wychodzi OK. Tzn. najpierw preview na czysty kawałek negatywu (najbardziej przezroczysty) i "lock exposure", potem jeszcze raz preview i "lock film base color" i potem wszystkie 38 klatek na tych ustawieniach do TIFF 64 RGBI. Potem skanowanie do TIFF 48 RGB robię korzystając z zapisanych wartości "film base color", na WB "manual" i kolory są mniej więcej OK. W ten sposób skanuję całe rolki, a poszczególnym zdjęciom poświęcam trochę uwagi dopiero na etapie SILKYPIX/Picture Window Pro - inaczej nie dałbym rady ze względów czasowych.

Tylko bardzo ważne, a nie do końca opisane w instrukcji: jak się robi te "preview", żeby określić parametry skanowania dla całej rolki, trzeba ręcznie ustawić obszar, z którego ten preview ma być robiony na rzeczywiście czysty kawałek negatywu - inaczej parametry są od czapy (po "zalockowaniu" parametrów należy obszar preview/skanowania z powrotem ustawić na całą klatkę). I jeszcze jedno: czasem w Vuescan warto wyczyścić konfigurację i ustawić wszystko od nowa. Ostatnio borykałem się z ciemnymi skanami, za cholerę nie wiedziałem dlaczego, bo na filmie było OK - zrobiłem "load defaults" czy coś w tym rodzaju i od razu pomogło.


Witam,

Dzień Dobry bo to jest mój pierwszy post. Trafiłem na to forum przypadkiem bo chociaż nie jestem użytkownikiem systemu Pentax to trochę zacząłem skanować i w związku z tym zainteresowałem się programem Vuescan.

Moje pytanie związane jest z Twoim postem. Skanowanie z automatu t obardzo dobre rozwiązanie ale mam pewien problem. Jest to bardzo głupi probrem :) ... tak głupi że aż boję się o tym pisać. Otóż skanuję do tif 64 bit RGBI tzn. raw - skan surowy wychodzi szary obrazek potem skanuję z pliku do normalnego tif'a 48RGB lub 24RGB i wychodzi taki sam plik :)))))) Wiem to komiczne :

W związku z tym chciałbym zapytać się co dajesz przy skanowaniu :
1. do raw w "Input"->"Media" oraz "Input"->"Bit per pixel" ? .... oczywiście mam rozumieć, że "Media" jest ->"Color Negative" oraz w "Output" jest "Tiff bit file"->" 64 bit RGBI"
2. a potem co dajesz w tych samych ustawieniech gdy skanujesz z pliku raw do normalnego tiff np. 24 bit lub 48 bit ?

Będę wdzięczny za informację bo albo jestem głupi albo jest coś czegoś nie wiem. Problemem jest, że plik tif "normalny" wychodzi tak samo po skanowaniu jako tif "raw" czyli wejściowy chyba że źle skanuję negatyw color. "Color" jest przy skanowaniu kliszy do pliku ustawiony jako "None".

Pozdrawiam


Doszedłem dlaczego tak się dzieje ale problemy są dalej :)
 

pyciar  Dołączył: 29 Cze 2007
dan napisał/a:
Aha - material to Rossman 200

niedawno chodzilem po rossmanie i zobaczylem te klisze... cena calkiem atrakcyjna... wiecie może kto im to robi? rozumiem że to raczej amatorski materiał ale co o nim myślicie? warto kupić? jak wygląda w porównaniu np z superią 100/200?
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Zrobilem kiedys kilka rolek Rossmana 100 i wyszedł świetnie :-)
 

pyciar  Dołączył: 29 Cze 2007
choc z 2 strony... zazwyczaj kupuje 3-paki superii 200 po 16-20 zeta paczka wiec cena porownywalna z rossmanem a materiał sprawdzony... a tak naprawde to najładniejsze fotki mam z kodaka elitecolor (wołane w nieistniejącym juz labie...) ale to droga zabawa... a reala? ładna ale na odbitkach 10x15 porazajacej różnicy nie dostrzeglem (ale moze nie umiem jeszcze z nia pracowac)...
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Ja jestem właśnie na etapie skanowania moich tworów przedszkolnych (czyli na początku przygody z fotografią - Zenit i te rossmannowskie filmy głównie). No i w sumie widać, że materiał nie jest zły. Gorzej z moim okiem albo szkłem(na odbitkach z automatu nie było tyle nieostrości co teraz, jak skanuję).

Sprawiłem sobie na spróbowanie vuescana do swojego nowego nabytku V350. No i mam problem, choć pewnie to bardziej problem skanera niż softu. Bo za cholerę nie umiem w VS zrobić tak, by dzieliło mi to na klatki (albo przynajmniej tak, co bym mógł sobie sam podzielić na klatki). Epsonowski soft sobie z tym radzi (jedyne z czym sobie nie radzi do slajdy, gdzie też nie potrafi z automatu wykryć klatek, jak należy, przez co alkosowy worflow skanowania BW u mnie nie działa).
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
jorge.martinez, też próbowałem VS'a do swojego skanera i natrafiłem na ten sam problem. Ogólnie twórcy zrobili strasznie anty user menu. Nie kumam go zupełni i skanuje na silverfaście, którego dostałem do skanera ;-)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
pyciar napisał/a:
zazwyczaj kupuje 3-paki superii 200 po 16-20 zeta

Superia 200 moim zdaniem jest najgorsza ze wszystkich. Ostatnio w podobnej cenie (dokladnie 7zl) kupowalem najlepsza Superie - 400 X-TRA.

alkos napisał/a:
Zrobilem kiedys kilka rolek Rossmana 100 i wyszedł świetnie

Z 400-ka mam kiepskie doswiadczenia - trudno sie to skanowalo.

jorge.martinez napisał/a:
by dzieliło mi to na klatki (albo przynajmniej tak, co bym mógł sobie sam podzielić na klatki). Epsonowski soft sobie z tym radzi

Tylko epsonowski soft przy automatycznym wykrywaniu klatek (tzw. miniaturki) calkiem konkretnie je kadruje. Raczej kiepska opcja.
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Trochę się pobawiłem i udało mi się co nieco osiągnąć. W VS robię tak, że robię preview całego paska z uchwytu na szybie (czyli niestety max 3 klatki, nie wiem jak uruchomić preview z podajnika), a w preview ustawiam crop klatki a'la 35mm i mi pozostałe robi z automatu jakoś.

Póki fotografuje błędy młodości (Zenit i kupę niedoświetlonych klatek) to jakoś to idzie. Ale jak będę całe filmy miał skanować. Umorduję się niemiłosiernie :-/
 

pyciar  Dołączył: 29 Cze 2007
dan napisał/a:
Ostatnio w podobnej cenie (dokładnie 7zl) kupowalem najlepsza Superie - 400 X-TRA
ok... tyle że ja np dziś poszedłem w plenerek (w puszce jakiś kodak 400 z kiosku) 10:00 wokoło śnieg, ustawiam korekte +1 - +1,5EV, tryb A i przy przesłonie 11-16 czasy w okolicach 1/1000 1/500... a gdy słoneczko wyszło zza chmur... aparacik nie wyciągał :-( do tego wiadomo co sie dzieje z ostrością przy max przesłonach...
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
pyciar, to Reala w takim razie :-) Jak dla mnie dwusetka przy nominalnym naswietlaniu ma przebity kontrast i brzydkie kolory.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach