Rivelv  Dołączył: 17 Sie 2008
hmm jak się okazuje do Taira 300 w zestawie jest Helios 44M-4 - powiedzcie mi coś o tym - bo wyszukiwarka (forumowa) wyrzuca mi aż za dużo informacji
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Da się podpiąć i robić zdjęcia :evilsmile:
 

Rivelv  Dołączył: 17 Sie 2008
na pewno podejmę wyzwanie :)
 

JacekK  Dołączył: 08 Wrz 2008
Jedna z dwóch najczęściej spotykanych odmian H44 (druga to H44-2). Dodawana jako standard do Zenitów: późnych TTL i większości (jak nie wszystkich) 11 i 12XP masowo importowanych z "Sojuza". Produkcja głównie JOV i nieco mniej KMZ. Występuje z MC i bez. Krótka seria miała przełącznik A/M, późniejsze bez niego. Produkcja w latach 80-tych. To z model z "kryzysowych" czasów. Skrajny rozrzut opinii od wyrażanych inwektywami po euforyczne zachwyty.

 

Rivelv  Dołączył: 17 Sie 2008
mój jest dołączony do zestawu FS-12 :) i też bez przełącznika
 

JacekK  Dołączył: 08 Wrz 2008
Od spodu masz numer seryjny (najczęściej zielony). Pierwsze cyfry to rok produkcji. Jakie oznaczenie jest na Zenicie?
 

Rivelv  Dołączył: 17 Sie 2008
wieczorem w domu sprawdzę
bo na razie byłem w stanie tylko obejrzeć wszystko ogólnie sprawdzić czy działa itp. najwyraźniej wszystko jest kompletne
tu zdjęcie po wyjęciu wszystkich pasków.
jak na razie chyba wszystko jest w komplecie - nawet paski
 

JacekK  Dołączył: 08 Wrz 2008
Chyba to Zenit 12S czyli XP przystosowany do kolby
 

Rivelv  Dołączył: 17 Sie 2008
calutki zestaw FS-12
Zenit 12S
Tair 300
Helios
uchwyt pistoletowy z kolbą.
filtry
nawet wkretaki do serwisu i opakownia na film są
 

JacekK  Dołączył: 08 Wrz 2008
Zenit 12 S to jednak pochodna Zenita TTL (wskazówka), a 12XPS - 12 XP(diody)
 

Rivelv  Dołączył: 17 Sie 2008
JacekK, no i zapewne masz racje :)
 
KasiaMagda
[Usunięty]
Mam taki problem. W obiektywie M42, który ostatnio kupiłam pokrętło przysłony dosyć ciężko się kreci. W czasie ostrzenia powoduje, to że obiektyw, który jest wkręcony na przejściówce wykręca mi się z body. Jakoś sobie radzę, bo trzymam obiektyw drugą ręką. Ale może jest na to jakiś sposób ?
 
PiotrK.  Dołączył: 30 Maj 2017
a co to za obiektyw?

1.serwis, czyszczenie i smarowanie przekładni
jeżeli to Helios, to możliwe że czyszczeni i smarowanie przekładni niewiele da, bo takie ma spasowanie i musi się wyślizgać...
2.jeżeli ma na tyle dużą średnicę, że zakrywa gniazdo bagnetu w body, to można w odpowiednim miejscu na obudowie obiektywu wykonać wgłębienie pod bolec blokujący
3.partyzantka: na gwint obiektywu nawinąć kilka zwojów taśmy teflonowej (takiej jak do uszczelniania instalacji wodnych lub gazowych) i na to nakręcić adapter; minus taki, że po odkręceniu adaptera przy chęci ponownego jego nakręcania operację z taśmą trzeba powtórzyć
 
KasiaMagda
[Usunięty]
To ten ostatni Pancolar. Wygląda jak nowy, nie używany i pokrętło chodzi bez takiego luzu. Możliwe, że musi się wyrobić ?

W przejściówce urwała mi się taka odstająca mała blaszka czy ona ma wpływ na blokowanie obiektywu ?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Zapewne był długo nieużywany i smar zastygł, nie licząc tego, że pewnie od nowości nie był wymieniany.
KasiaMagda napisał/a:
W przejściówce urwała mi się taka odstająca mała blaszka czy ona ma wpływ na blokowanie obiektywu ?

Ona blokuje samą przejściówkę.
PiotrK. napisał/a:
jeżeli ma na tyle dużą średnicę, że zakrywa gniazdo bagnetu w body, to można w odpowiednim miejscu na obudowie obiektywu wykonać wgłębienie pod bolec blokujący

Najlepszy sposób.
 
KasiaMagda
[Usunięty]
Czy samemu można wykonać takie wgłębienie ? Czy trzeba zanieść do serwisu.

Doraźnie to chyba kupię tą taśmę. Często zmieniam obiektywy, to dla mnie nie jest problem.
 

JacekK  Dołączył: 08 Wrz 2008
Może być ciężko. Spróbuj powoli rozruszać. Tylko z "czuciem" bo możesz uszkodzić drobne elementy blokujące pierścień. Jak się to nie uda to raczej serwis.
 
PiotrK.  Dołączył: 30 Maj 2017
robiłem w Heliosie 44-6 i i Pancolarze

potrzebujesz wiertło do metalu, używałem chyba 2.5 lub 3mm
miejsce pod otwór wyznaczałem w ten sposób:
na obiektyw nakręcam adapter
na sam koniec bolca blokującego nakładam maleńką kropkę czegoś co zostawi barwny ślad: może być farba emulsyjna, ja użyłem (nie śmiać się!) pasty do zębów; ważne: nakładamy tego mikroskopijną ilość przy pomocy igły lub szpilki i tylko na powierzchnię czołową bolca
następnie przyciskiem na aparacie cofamy bolec
trzymając cofnięty bolec wkręcamy obiektyw w bagnet
puszczamy bolec - farba powinna zrobić kropkę na obudowie obiektywu
znów cofamy bolec i przytrzymując cofnięty wykręcamy obiektyw
na obudowie obiektywu powinniśmy mieć okrągły ślad po końcówce bolca
bolec blokady czyścimy z farby
dokładnie na środku zaznaczonego miejsca przy pomocy igły lub czegoś innego ostrego staramy się zrobić punktowe wgłębienie - ono jest po to, aby wiertło które tam za chwile umieścimy nie 'tańczyło' nam na boki
w miejscu wgłębienia przykładamy wiertło i obracając robimy wgłębienie
obudowy obiektywów są najczęściej aluminiowe, idzie dość szybko i łatwo
starałem się nie przewiercić na wylot i mnie się udało

jedna uwaga: wgłębienie pasuje do jednego adaptera, możliwe że jak go odkręcisz i przykręcisz inny, to otwór nie będzie pasował

 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
KasiaMagda napisał/a:
Czy samemu można wykonać takie wgłębienie ?

Tak, tylko trzeba zabezpieczyć wnętrze obiektywu przed opiłkami, albo robić to w zdemontowanej "dupce".
KasiaMagda napisał/a:
Doraźnie to chyba kupię tą taśmę.

Nie wydaje mi się to pomysłem trafionym. Taśma teflonowa jest miękka i uszczelnia a nie wzmacnia połączenia gwintowe. Oprócz tego masz uszkodzoną blokadę przejściówki (ta ułamana blaszka), więc będzie się wykręcał obiektyw razem z przejściówką.
 
PiotrK.  Dołączył: 30 Maj 2017
plwk, racja, jeżeli przekładnia stawia duży opór, to obiektyw może wyjść razem z adapterem...


Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach