Adampio  Dołączył: 28 Maj 2006
  Sunpak MZ440AF i MZ-6
Witam,

mam goraca prosbe o wskazowki jak naswietlac w tym zestawie szczegolnie przy swietle zastanym. Dotychczas blyskalem lampami "tyrystorowymi" o liczbie przewodniej do 24 (w tym i w dziwnych ukladach z fotocelami) oraz oczywiscie wbudowana lampka Pentaxa (z gorszym skutkiem) a taki automat to mam dopiero niedawno.

Jak wiekszosc pewnie wie instrukcja do tego Sunpaka opisuje w zasadzie tylko wymiane baterii i podnoszenie palnika ;-)

Ostatnio wytluklem caly film podczas balu sylwestrowego i niestety nie jestem zadowolony. albo za ciemno albo za jasno albo nieostro....
Oczywsic kolezenstwu sie podobaly zlapane sytuacje ale ja bym chial kontrolowac jeszcze ekspozycje

robilem tak:
- film negatyw 200
- zoom lampy 28
- palnik 45 stopni w sufit (jakies 3 metry nad glowa, bialawy) - ale przy duzych grupach za dlugim stolem palnik na wprost + szybka rozpraszajaca (bo wtedy ogniskowa 24 mm)
- aparat manual: przeslona 5,6 i czas 100 czyli maks. synchonizacyjny (kalkulator lampy daje dla tego filmu i zooma zasieg 7 metrow).
- swiatlo sztuczne przycmione (jak to na balu ;-) .
- obiektyw Sigma 24-70 AF
- zadnej korekty.

Ocena zdjec na ekranie komputra po zeskanowaniu w labie filmu (JPG-i) zeby wyeliminowac czesciowo laboludka od odbitek.

Niestety przeslona chyba nietrafiona bo bardzo mala glebia ostrosci bez AF, a wspomaganie AF lampy malo skuteczne (na aparatowy AF za ciemno a na "wzorek" chyba za jasno).

Z przyjemnoscia poprobuje dalej ale prosilbym o jakies wskazowki co by nie bladzic. Za miesiac bede mial okazje robic slajdy w zabytkowych kosciolach w Hiszpanii (jak tylko pozwola to z lampa ;-) i chetnie bym sie przygotowal przynajmniej teoretycznie

Pozdrawiam

Piotr
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
Co mogę podpowiedzieć, to:
- palnik 45 st. w sufit, ale z karteczką na gumce. Zwiększy to trochę zasięg, który przy 28mm i tak nie jest duży, a odbicie od sufitu mocno go zmniejsza.
- czas w ciemnych pomieszczeniach spokojnie możesz dać ok. 1/30 - światła zastanego i tak jest pomiajalnie mało, więc nie musisz się pilnować poruszenia przy dłuższych ogniskowych.
- generalnie czułość 200 w filmach jest nienajszczęśliwsza - i tak większe ziarno niż 100, a niewiele mniejsze niż 400. Załóż 400 i naświetlaj na 320 (zakładam, że to jakiś amatorski kolorowy, typu Superia, czy Gold). Będziesz miał na zdjęciach więcej zastanego, a delikatne prześwietlenie nie zaszkodzi.

Pozostaje jeszcze możliwość złej współpracy MZ-6 z tym Sunpakiem, ale nie sądzę.

[ Dodano: 2007-01-15, 22:09 ]
A i jeszcze jedno. Napisałeś: "Ocena zdjec na ekranie komputra po zeskanowaniu w labie filmu (JPG-i) zeby wyeliminowac czesciowo laboludka od odbitek."
Wydaje mi się, że skan z Frontiera przechodzi przez laboludka - bo tak naprawdę odbitka, to wydruk takiego skanu. Ten pan, który w labie siedzi przed monitorkiem i pstryka w guziczki, własnie ustala parametry do skanu, a nie wydruku. Ale to są tylko moje przypuszczenia.
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
Adampio napisał/a:
robilem tak:
- film negatyw 200


tak jak pisal Jarek, malo...

Adampio napisał/a:
-zoom lampy 28
- palnik 45 stopni w sufit (jakies 3 metry nad glowa, bialawy) - ale przy duzych grupach za dlugim stolem palnik na wprost + szybka rozpraszajaca (bo wtedy ogniskowa 24 mm)


i tu chyba blad popelniles tez. Przy odbiciu od sufitu, mocy nigdy dosyc. Zoom na maxa, rozproszysz od sufitu, kartka na lampie tez sie przyda, doswietlisz od przodu a i swiatla do tylu mniej ucieka. Zreszta chyba lanpy z auto-zoomem sie same ustawiaja w ten sposb po podniesieniu palnika. Poza tym nie zawsze 45 stopni jest dobre. To musisz na biezaca kontrolowac, zaleznie od odleglosci. Zreszta po zrobieniu zdjecia TTL powinien Ci powidziec czy naswietli prawidlowo (wg niego) czy braklo mocy.

Adampio napisał/a:
- aparat manual: przeslona 5,6 i czas 100 czyli maks. synchonizacyjny (kalkulator lampy daje dla tego filmu i zooma zasieg 7 metrow).

no, tak ale kalkulator liczy w lini prostej. a tu masz dobre 2 m do sufitu, drugie 2 od sufitu do "modeli" a jescze tracisz na odbiciu. Czas mozesz spokojnie wydluzyc, zaleznie od jasnosci pomieszczenia, czy efektow. Im dluzszy czas tymm wiecej zastanego switla zlapiesz, przy 1/100 praktycznie tylko i wylacznie lampa.

Adampio napisał/a:
- zadnej korekty.


zaleca sie czesto naswietlanie 400 na 320. ja tak robie przy NPH, fajnie jest.

Adampio napisał/a:
Niestety przeslona chyba nietrafiona bo bardzo mala glebia ostrosci bez AF, a wspomaganie AF lampy malo skuteczne (na aparatowy AF za ciemno a na "wzorek" chyba za jasno).


A tego troche nie kumam. co to znaczy za mala glebia bez AF?
 

sebostek  Dołączył: 19 Kwi 2006
dokładnie co koledzy powiedzieli mam MZ6 i ta lampa działa wyśmienicie
 
Adampio  Dołączył: 28 Maj 2006
Arti napisał/a:

Adampio napisał/a:
Niestety przeslona chyba nietrafiona bo bardzo mala glebia ostrosci bez AF, a wspomaganie AF lampy malo skuteczne (na aparatowy AF za ciemno a na "wzorek" chyba za jasno).

A tego troche nie kumam. co to znaczy za mala glebia bez AF?

A to taki mi wszedl modny ostatnio skrot myslowy :)
Powinienem napisac "na MF". Poniewaz zdjecia byly robione na imprezie to nie bylo czasu na zabawe z ostrzeniem. Na moim antycznym Unomacie (Zenity i MZ-50) ustawialem lampe na automat, przeslone 8 a czas sychronizacyjny, ostorosc "na oko", palnik 45 stopnu i praktycznie zawsze wychodzilo ostro.

Czyli podsumowujac dotychczasowe opinie, wyglada ze wersja opymalna (lub przynajmniej do dalszej nauki) to:
- zoom na 85 mm (ten Sunpak ma zooma recznego) + kartonik (jest firmowy i szczelina, nie potrzeba gumki ;-)
- palnik zwykle 45 stopni
- czuly film i przeslona 8.

Pozostaje jeszcze kwestia ewentualnj korekty (na minus) zeby oddac nastroj polmroku bo te zdjecia co mi wychodzily to pierwsze plany mialy jakby w pelnym swietle dziennym (czyli chyba te 18% szarosci) . Na manualu korekty sie nie daje ustawic czyli chyba trzebaby oszukiwac czuloscia filmu? A moze jakos inaczej?
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
Adampio napisał/a:
Pozostaje jeszcze kwestia ewentualnj korekty (na minus) zeby oddac nastroj polmroku bo te zdjecia co mi wychodzily to pierwsze plany mialy jakby w pelnym swietle dziennym (czyli chyba te 18% szarosci) . Na manualu korekty się nie daje ustawic czyli chyba trzebaby oszukiwac czuloscia filmu? A moze jakos inaczej?


To nie do konca tak. Nie bardzo wiem, czemu chcesz miec niedoswietlone zdjecia?
Korekte, ktora ja Ci polecam, to ustawienie czulosci 320 dla filmu 400. Nie zauwazysz tego jako przeswietlenie, czy niedoswietlenie. A tym bardziej jako polmroku. A po prostu niektore negatywy lepiej troszke wygladaja gdy dostane minimalnie wiecej swiatla.
Przewaznie przy tego typu zdjeciach chodzi o to, zeby nalapac jak najwiecej swiatla nie jak najmniej. Dlatego przeslona 8 to dosc mocno przymkniecie. Owszem masz wtedy wieksza GO i latwiej trafic z ostroscia, ale wtedy masz efekt jasnych ludkow na czarnym tle. Otworze przeslone, wydluz czas, nalap swiatla zastanego i doswietl pierwszy plan lampa. Ale to nie da sie podac uniwersalnego wzoru na kazda okazje. Musisz sam wybadac, zaleznie od warunkow i efektow jakie chcesz uzyskac. Zyskujesz swiatlo zastane, tracisz Go, ale jak dasz szeroki obiektyw to dasz rade. Ale jak chcesz dac duza GO i lapac wiele planow to i tak moze byc ciezko bo lampa albo oswietli prawidlowo to co jest 1m przed nia albo to co 5m. Nie da rady i tu i tu.
Pamietaj, nie ma jednego rozwiazania na wszelkie okazje. Musizsz wyczuc jakie rozwiazanie bedzie pasowac w danych warunkach.
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
sebostek napisał/a:
dokładnie co koledzy powiedzieli mam MZ6 i ta lampa działa wyśmienicie

Trochę odgrzany temat, ale właśnie stałem się posiadaczem tej lampki. Byłbyś tak upszejmy i przybliżył nieco obsługę? Googlam, googlam i zonk. Jedyne na co trafiam to TO "nasze" forum :-D Wiem, że obsługa jest banalna, kiedyś miałen lampkę TTL ale z trzema zakresami mocy w zlaeżności od odległości, a tu tylko tabela i przełącznik zooma - czy ona działa jako regulator mocy?
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
rychu napisał/a:
Wiem, że obsługa jest banalna, kiedyś miałen lampkę TTL ale z trzema zakresami mocy w zlaeżności od odległości, a tu tylko tabela i przełącznik zooma - czy ona działa jako regulator mocy?

Przecież w TTLu nie potrzebujesz regulatora mocy. Lampa z aparatem robi to za Ciebie. Włączasz TTL, ustawiasz czas, przesłone i lampa doświetla, tak żeby było dobrze. Zakresy mocy to przy automatyce lampy raczej są?
 
GrzegorzQ  Dołączył: 20 Lut 2007
rychu napisał/a:

Wiem, że obsługa jest banalna, kiedyś miałen lampkę TTL ale z trzema zakresami mocy w zlaeżności od odległości, a tu tylko tabela i przełącznik zooma - czy ona działa jako regulator mocy?


Wszystkie suwaki z tyłu lampy to tylko "atrapa" albo inaczej ręczny kalkulator zakresu, ustawiasz ISO filmu jaki masz w aparacie, ustawiasz ogniskową odpowiednią dla posiadanego obiektywu .... i już wiesz jaki mniej więcej zasięg ma lampa.
Oczywiście suwanie tymi suwaczkami NIE ZMIENIA nic w pracy lampy, to TYLKO RĘCZNY plastikowy kalkulator - nie połączony w żaden sposób z elektroniką lampy.

Jedyna co "działa" to przełacznik AF-MF z przodu lampy - włączasz lub wyłączasz wspomaganie AFocusa czerwonym wzorkiem lampy.


Instrukcja obsługi - zakładasz, włączasz i robisz zdjęcia.


PS: Sunpakiem da się też pracować z programami MZ-6tki - niekoniecznie MZ-6tak musi być w trybie manualnym.
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
Arti napisał/a:
ustawiasz czas, przesłone i lampa doświetla

GrzegorzQ napisał/a:
Instrukcja obsługi - zakładasz, włączasz i robisz zdjęcia

Popracowałem troszkę na sucho i muszę stwierdzić, że w trybie auto (P) aparat dobiera czas i przesłonę (z obiektywem FA) i co ciekawe ustawienia te są różne od teoretycznego ustawienia w manualu, tj.: t=1/100, f:5,6. Nie wiem jak to działa po przestawieniu na VA czy VM. W czasie ładowania migają wskaźniki i migawkę można wyzwolić w tym czasie tylko w trybie M. Widać muszę potestować i opiszę to dokładniej jak będę znał wyniki, bo informacji na ten temat w sieci na lekarstwo. Dziwne, że producent wypuszczając produkt, nie określił sposobu zachowania się poszczególnych modeli, dla których został zaprojektowany.
Dziękuję za podpowiedzi. A może jeszcze doradzicie jakich baterii używać, bo zwykłe siadają po kilkunastu błyskach i czas ładowania wydłuża się do 1/2 min.
 

sebostek  Dołączył: 19 Kwi 2006
ta lampa to pełny automat, dobrze że ma palnik we wszystkie strony i dobrą moc. Co do baterii to używałem z nią energizery - kilka rolek wytrzymywały i dość szybko lampa się ładowała.
 
Adampio  Dołączył: 28 Maj 2006
Poza bateria do aparatu uzywam wszedzie indziej akumulatorkow.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach