Artooro  Dołączył: 11 Sty 2007
Ostrzenie na czerwony punkt
Zwracam się z prośbą do "starych wyjadaczy" o wyjaśnienie na czym polega technika

ostrzenia na czerwony punkt


Spotkałem się już z tym i nawet miałem jakiś lakoniczny opis tej techniki ale nie zakumałem o co chodzi (a raczej do kumatych należę). Wiem tylko, że w starych konstrukcjach szkieł na skali są jakieś czerwone wskaźniki, korymi trzeba się odpowiednio posłużyć...

NO WŁAŚNIE... :-/ JAK ?
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
ja uwielbiam ostrzyc na wszelkie czerwone punkty :mrgreen: nawet jezeli sa tylko rozowe :-P
 

Thadeus  Dołączył: 21 Mar 2008
Chodzi o to ze skala odległości zmienia sie dla fotografii podczerwonej i stosując filtry IR musimy brać odpowiednią poprawkę ustawiając ostrość kierujemy sie tym punktem a nie tym co normalnie znajduje sie na obiektywie. Na starych obiektywach taki punkt oznaczony właśnie jest czerwoną kropą-kreską.

Inne zastosowanie to:
*Celowanie w błyskający punkt w wizjerze
*Celowanie w punkcik powstający na siatkówce po uprzednim spojrzeniu w słońce ;P

[ Dodano: 2008-06-05, 19:27 ]
Fafniak, Szczególnie gdy znajdują sie w odpowiednim stosunku odległościowym od siebie, pozycja pozioma czy pionowa nie gra roli :) ;) Twu kadr pionowy bądź poziomy :D
 

Artooro  Dołączył: 11 Sty 2007
musiałem w takim razie coś skopać czytając bo myślałem, że ma to również zastosowanie w fotografii tradycyjnej
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
Artooro napisał/a:
musiałem w takim razie coś skopać czytając bo myślałem, że ma to również zastosowanie w fotografii tradycyjnej


a co to nie istnieje tradycyjna fotografia IR? o-)
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
To chyba nie tylko o przesunięcie na skali przy podczerwieni chodzi. W niektórych obiektywach ( tych dobrych, bo starych ) na każdej skali były cyfry "namalowane" czerwoną farbą. Ustawiało się wtedy wszystkie znaki na pierścieniach tak, aby te cyfry były " w rzędzie" i można było robić fotki bez ustawiania ostrości. Takie wykorzystanie ostrości afokalnej. W obiektywie SMC K 3,5/28 te wartości to: przysłona=8, odległość=3. Ostrość zawiera się wówczas od 1,5m do nieskończoności. Zakładając do aparatu film 100 ASA , ustawiało się migawkę na 1/100 i w słoneczny dzień można robić zdjęcia w ciemno. Migawka zawsze w przybliżeniu odpowiadała odwrotności czułości filmu
(1/250 dla 200ASA, 1/500 dla 400ASA, itd. ) Jeżeli przyjrzycie się starszym obiektywom, nie tylko Pentaxa, to zobaczycie, że na większości z nich występują te magiczne czerwone cyfry.
Chyba jakoś wyłuszczyłem to co chciałem. Pozdrawiam.
 

Eldred  Dołączył: 16 Paź 2007
powalos napisał/a:
Migawka zawsze w przybliżeniu odpowiadała odwrotności czułości filmu
(1/250 dla 200ASA, 1/500 dla 400ASA, itd. )
Jak to możliwe?? przecież światło bywa różne więc migawka nie może być stała???
Słyszałem że migawka optymalnie powinna być odwrotnością ogniskowej ale przy pomiarze światła taka zależność migawka/czułość filmu, brzmi dość dziwnie...
 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
A ja mam jeszcze na skali GO taki czerwony znacznik. "Dodatkowy". Np. na M 35/2,8 jest między 4 a 8 (5,6?), na A 200/4 między 16 a 32 (22?). I co to jest oraz do czego służy? Zaś na FA 100/3,5 macro na ten przykład jest dodatkowy czerwony znacznik obok tego, co pokazuje na jaką odległość ostrzenia jest ustawiony obiektyw. I co to jest?
 

DDspeed  Dołączył: 03 Wrz 2007
Eldred, jest taka zasada, która po angielsku nazywa się "sunny f16". Przy pełnym słońcu możesz ustawić przysłonę 16, a wówczas czas naświetlania będzie z grubsza równy odwrotności czułości filmu w ISO.

Zasada sprawdza się nieźle, tym bardziej, że wykorzystując liniowe działanie wszystkich elementów wpływających na ekspozycję można stąd wyliczyć inne konfiguracje. Np. jeśli zejdziesz z przysłoną na 8 to czas naświetlania skracasz o 2 działki i jest git.

Gorzej jak słońce zajdzie.

Zasada również nie uwzględnia pory roku, wysokości słońca na niebie ani innych czynników, ale dla negatywów B&W, które są odporne na błedy naświetlenia to dość dobre przybliżenie.
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
matb, te znaczniki pomiędzy wartościami przysłony to właśnie przysłony "pośrednie", które nie zawsze byłyby czytelne gdyby je oznaczyć normalnie. Jeżeli chodzi o ten znaczek obok wskaźnika pokazującego odległość to właśnie służy do zdjęć w podczerwieni. Ustawiasz ostrość normalnie patrząc w celownik a później ustawioną wartość "przesuwasz" na wprost tego dodatkowego wskaźnika. Ponoć podobnie powinno się postępować przy robieniu fotek "podwodnych". Tak kiedyś za młodych lat czytałem.
 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
Aaaaa... to teraz już wiem. Dzięki powalos. Tylko czemu taki czerwony znacznik do podczerwieni mam chyba tylko w FA 100/3,5?
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
Może dlatego, że pod wodę to teraz chyba tylko Nikonos?! A te czerwone znaczniki to były jak pamiętam we wszystkich starych manualach do Praktici, Zenita i innych.
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
Sprawdziłem w swojej szklarni i znaczników do IR nie mam tylko na 18-55 i 50-200. Reszta, to FA 50/1.4 i stare manuale.
 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
To ja się chyba pogubiłem trochę. Więc jeszcze raz: do ustawiania ostrości dla IR służy taka czerwona kreska na skali "głębi ostrości", tak? Znaczy między zaznaczonymi (np. na żółto) wartościami przysłony? W stałkach M tak na przykład jest (bo np. w zumie M 28-50 to już jakoś inaczej). A na wspominanym przeze mnie FA 100/3,5 to w ogóle nie ma tej skali, tylko jest kreska "dodatkowa".
Ech, nie chce mi się tego sfotografować, coby pokazać :-/
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
hmm.. tak teraz mysle, czy to by nie tlumaczylo, dlaczego niektore obiektywy mozna wyostrzyyc ponad nieskonczonosc? w koncu ten zapas musi byc, zeby w IR nieskonczonosc byla osiagalna.. zgadlem?
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
To nie w tą stronę działa :-P .
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
a racja.. dopiero zauwazylem ze 10 jest z drugiej strony.. my mistake

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach