bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
Lord, pierwsze niedoświetlone, fakt. Ale te z pomieszczeń spoko, w sumie oba - zauważ, że Ci świetlówki weszły w kadr, źródło światła w kadrze to prawie pewne niedoświetlenie, a tu aparat akurat dobrze sobie poradził.
 

Lord  Dołączył: 19 Mar 2008
Wydawało mi się, że powinny być jaśniejsze.
Co do pierwszego nie wiem dlaczego takie ciemne, ale pozostaje mi zwiększyć EV na +0.5, a myślałem, że na 0.0 powinno łapać dobrze, a zwiększać tylko w razie szczególnych wymagań co do jasności.

[ Dodano: 2008-06-15, 01:10 ]
W takim razie w jaki sposób radzić sobie w takich sytuacjach, jak na 2 i 3 zdjęciu? Chodzi o źródło światła, które "ogłupia" aparat.

Może dla niektórych są to banalne pytania, ale dla mnie nie do końca takie to wszystko oczywiste. Do tej pory używałem kompakta (Canon S1 IS), którego dobrze poznałem i nie miałem problemów z ciemnymi zdjęciami, jeśli oczywiście zakres ISO mi pozwalał (do 400) i czasy nie były zbyt krótkie do robienia ujęć.
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
Lord napisał/a:
a zwiększać tylko w razie szczególnych wymagań co do jasności.

O nie - na odwót. Regulując EV reagujesz na specyfikę sceny, żeby uzyskać poprawne naświetlenie. Po prostu wiedząc, jak pracuje światłomierz, wyczuwasz o ile i w którą stronę się pomyli i wprowadzasz odpowiednią korektę.
 
krzychu  Dołączył: 30 Sie 2006
[quote="bEEf"]
Szumak napisał/a:
Wątpisz w sens stosowania sieci neuronowych?

Ja po prostu wiem, jak to wygląda. Magisterkę z przetwarzania obrazów zrobiłem (rozpoznawanie wzorca), a i doktorat robić miałem, jeno nie wytrwałem ;-)

Gratuluje magisterki z przetwarzania obrazów, natomiast na Twoim miejscu odpuściłbym opinie zastosowania sieci do takiego typy rzeczy jak jak przetwarzanie obrazu. Jeśli dobrze poszukasz, a to np. Hitachi, czy to już trudniej znaleźć Sony mocno podejmuje temat sieci neuronowych. Nie twierdze że Pentax także ale zdziwiłbym się gdyby nie, szczególnie że fotografia to taka jakby uboczna ich działka.
K
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
Lord napisał/a:
W takim razie w jaki sposób radzić sobie w takich sytuacjach, jak na 2 i 3 zdjęciu? Chodzi o źródło światła, które "ogłupia" aparat.

No właśnie tak, jak piszę wyżej :-) Jeśli np robisz na CW, a światło Ci wejdzie w kadr, musisz dać korekcję na +, bo aparat stwierdzi "o kurcze, ale dużo światła" i całą resztę niedoświetli. Analogicznie, jak celujesz w asfalt i większość kadru jest czarna, to aparat stwierdzi, że ciemno, więc dajesz korekcję na minus.

Najlepiej poeksperymentować, wyczuć. Pomyśl o tym tak, że aparat nie rozróżnia koloru białego od "za jasno", a czarnego" od "za ciemno". On po prostu nie wie, co jest na zdjęciu - mierzy światło i tyle.
 

Lord  Dołączył: 19 Mar 2008
Czyli z Waszych wypowiedzi nasuwa się jeden wniosek, że wszystko jest ok z aparatem.
Dziękuje za cierpliwość :-)

Faktycznie nie znam jeszcze tego aparatu (K10D), bo mam go od kilku dni i nie mam nawet czasu na zabawę, a Canona mam już kilka lat, więc poznałem jego grymasy i cechy.
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
krzychu, pokaż mi moją wypowiedź, w której odnosiłem się ogólnie do "zastosowania sieci neuronowych w przetwarzaniu obrazu". O ile się nie mylę, rozmawiamy tu o tym, co jest w naszych aparatach. Jak się chesz bardzo pochwalić wiedzą w tym temacie, to proszę bardzo, ale jeśli opierasz swoją wiedzę o przecieki, kto jaki temat podejmuje, to może sobie właśnie daruj.

A temat sieci neuronowych do przetwarzania obrazu to "podejmował" każdy student na laborkach, no i co z tego? Są oczywiście takie sieci, to chciałeś powiedzieć? To teraz powiedz, które z nich znajdują się w aparatach :-P
 

WuWu84  Dołączył: 25 Wrz 2007
Cytat
Faktycznie nie znam jeszcze tego aparatu (K10D), bo mam go od kilku dni i nie mam nawet czasu na zabawę, a Canona mam już kilka lat, więc poznałem jego grymasy i cechy.

Poza tym kompakty mają jakby symulacje ekspozycji na wyświetlaczu, w zależności od oświetlenia sceny, a tutaj sam musisz sobie wyobrazić jak to będzie wyglądać.

Natomiast z aparatem masz faktycznie wszystko OK. Miałeś ustawiony pomiar centralnie ważony, wiec z całego kadru z uwypukleniem centrum. Jeżeli otworzysz fotki w GIMPie zobaczysz że wartość jasności pikseli na parkingu zawiera się w przedziale 30-40, tak samo uśrednia np kasetka. :-)
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
Gutek, wybacz, ale dopiero teraz zauważyłem Twoje pytanie, więc kolejno:

1. w mojej galerii (Natura / Nature) w kolorach, cała czwarta strona i połowa 3 od dołu, to zdjęcia z kompakta Sony DSC-V1, tylko JPG. Reszta to faktycznie robienie zdjęć w RAW. Czarnobiale czesciowo tez wymieszane.

2. nie wiem o jakich interesujacych efektach mowisz. Poza ewidentnymi zabawami w przesycone niejednokrotnie kolory, to podstawą jest prawidłowe naświetlenie. Czasem, gdy dynamika jest za duża (jasne niebo i ciemny las) zawsze naświetlam tak, by nie prześwietlić nieba (mam też kilka zdjęć w technice HDR, ale dosłownie kilka). Suwaki są później, najpierw jest dobre światło. Ale czasem trzeba coś rozjaśnić, wówczas odpowiednie tylko sekcje, przy wyginaniu krzywej (w Lightroom to beda 2 ostatnie i parametr Fill light, któy na krzywą bezpośrednio nie wpływa)

To teraz kilka przykładów, w zależności od ogólnych działań, już nie do końca pamiętam każde zdjęcie, ale o pewniakach powiem, więc:

a)w tych zdjęciach nie robiłem nic z naświetlaniem
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=46
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=16
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=18
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=26

b)w tych zdjęciach sterowałem jasnością poszczególnych kolorów, najczęściej ściemniając niebieski (niebo, ale filtr polaryzacyjny zrobił za mnie czasem bardzo dużo i operacja potem była nieznaczna) i podnosząc lekko saturację dla niektórych
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=41 - polar
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=23 - polar
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=48 - rozjasnilem wode
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=21 - pojechałem ostro

c)kilka ekspozycji z różnym naświetleniem i złożone w jedno (HDR)
http://www.foto.dagio.cba...p?album=8&pos=9
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=25
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=31
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=40
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=44

d)a tu to co w pkt c, ale dodatkowo panoramowanie
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=43 - pionowe kadry, w sumie chyba 24 zdjęcia
http://www.foto.dagio.cba...?album=8&pos=12 - pionowe, 18

Nie wiem co dokłądniej mógłbym wytłumaczyć, to są bardzo indywidualne kwestie, czyli co kto lubi, a przede wszystkim sprzyjające warunki. Panoramy to była chęć spróbowania tego przede wszystkim.

3. Zmiana kolorowych zdjęć na czarnobiałe obejmuje:
- mieszanie kanałów (3 kolory podstawowe, lub 8 w Lightroom)
- w LR zazwyczaj trzeba zmienic Tone Curve z domyslnego medium contrast na linear
- czern cofnac do 0 (domyslnie 5)
- sterowanie krzywa, zaleznie od tego co sie chce uzyskac.

Konwersja na bw w najwiekszej mierze zalezy od tego, jakie swiatlo bylo na zdjeciu. Czy mamy tony od bieli do czerni, czy mamy szarosc pochmurnego dnia o miekkich przejsciach tonalnych.. nie ma gotowej recepty na wszystko. Jest tez tu na forum poradnik konwersji zdjec do BW bodaj w dziale o nazwie Lightroom (dzial nie jest tylko dla uzytkownikow tego programu, ale ma na cele pokazanie jego odmiennosci i odmiennosci wspolczesnej pracy od Darkroom, czyli ciemni)

Mam nadzieje, ze bylo to pomocne co napisalem, powodzenia w zdjeciach.
Na sam koniec dodam, ze krajobrazy kiedys bardzo mnie interesowaly, w zasadzie to mi przypomniales, ze niektore mam nawet znosne. Jednak ten rodzaj fotografii jest technicznie do opanowania perfekcyjnego ( w moim rozumieniu) i o wartosci zdjecia decyduje przede wszystkim pogoda, punkt widzenia i czesto sprzet ktorym sie dysponuje. Ja staram sie minimalizowac sprzet, a jednoczesnie nie popadac w rutyne, dlatego krajobrazy uliczne, zmieniajace sie znacznie dynamiczniej niz dany krajobraz z konkretnego punktu obserwacji, sa teraz dla mnie bardziej pociagajace.

Koniec elaboratu ;-) :-B
 
marcinez  Dołączył: 26 Mar 2008
Mam podobną sytuację jak Lord i uważam, że moja kadyszka robi za ciemne zdjęcia. Zresztą gdzieś w jakimś teście również zauważono niedoświetlanie zdjęć przez kadyszkę. To dziwne, że aparat nie potrafi poprawnie dobrać parametrów ekspozycji. U mnie zdjęcie wygląda normalnie jak mam zawsze ustawiony +0.5 EV. Czy taka sytuacja kwalifikuje aparat do naprawy/regulacji? Czy ten problem występuje powszechnie?
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
marcinez napisał/a:
Czy taka sytuacja kwalifikuje aparat do naprawy/regulacji? Czy ten problem występuje powszechnie?
Mówi się, że lustrzanka cufrowa chroni światła podczas doboru ekspozycji. Jest to więc w pewnym sensie normalne - ale jak zwykle są wyjątki, np. podobno najlepsza lustrzanka świata ma inne podejscie ;-)

Moim zdaniem to nie jest uszkodzenie, to jest cecha charakterystyczna sprzętu. Możesz spróbować zmienić sposób pomiaru światła - jeżeli uzywasz pomiaru matrycowego i programu zielonego, spróbuj przełaczyć si na pomiar punktowy lub cenrtralny ważony i tryb manualny - wtedy będziesz działał tak, jak całe pokolenia forografów w czasach przedcyfrowych :mrgreen: Łatwo zauważysz, kiedy otrzymasz fotki naświetlone zgodnie z Twoimi preferencjami.
 
kierdel  Dołączył: 20 Lip 2007
Gutek, tez mam ten sam "problem" z UFRawem. Zdjecia z GX-10 sa duzo ciemniejsze niz mi sie wydawalo (jakbym zle naswietlil, ale to nie ten problem). To chyba jednak kwestia tego jak UFRaw interpretuje rawy (wywolane tez sa za ciemne), bo na sofcie dostarczonym z puszka oraz w RawTherapee zdjecie wyglada jak powinno.
 
marcinez  Dołączył: 26 Mar 2008
zorzyk napisał/a:
Moim zdaniem to nie jest uszkodzenie, to jest cecha charakterystyczna sprzętu. Możesz spróbować zmienić sposób pomiaru światła - jeżeli uzywasz pomiaru matrycowego i programu zielonego, spróbuj przełaczyć si na pomiar punktowy lub cenrtralny ważony i tryb manualny - wtedy będziesz działał tak, jak całe pokolenia forografów w czasach przedcyfrowych :mrgreen: Łatwo zauważysz, kiedy otrzymasz fotki naświetlone zgodnie z Twoimi preferencjami.

Trybu zielonego nie używam. Fotografuję przeważnie w trybie preselekcji przysłony, pomiar światła CW lub punktowy. Czytałem, że łatwiej uratować zdjęcie niedoświetlone niż prześwietlone, ale dlaczego za każdym razem aby zdjęcie wyszło chociaż poprawnie muszę dodawać +0,5 EV?? Próbowałem wszystkich sposobów, ale aparat po prostu niedoświetla i tyle. Może niepotrzebnie to roztrząsam, ale w taki aparat powinien mieć pomiar światła prawidłowy.
 

WuWu84  Dołączył: 25 Wrz 2007
Co to znaczy prawidłowy? Kasetka uśrednia niezależnie od trybu pomiaru (np gdy wypełnimy cały kadr jakimś jednolitym kolorem) do 13% światła odbitego. Z korekta +0,5 będziesz miał te sławetne 18%.
 
marcinez  Dołączył: 26 Mar 2008
Aż takim fachowcem nie jestem, ale moim zdaniem prawidłowy to taki pomiar, którego nie trzeba poprawiać, a zdjęcie czy tez pomiar został zrobiony w normalnych warunkach oświetleniowych. Zaraz ktoś będzie pytał co to są normalne warunki. Rozumiem, że automatyka pomiaru światła może się pomylić, kiedy np. fotografujemy osobę na bardzo jasnym lub ciemnym tle, ale nie kiedy robię zdjęcie w zwykłych warunkach. Wszystkie zdjęcia, które robię +0,5 EV są poprawne. Zresztą mój pogląd, że kadyszka nie doświetla nie jest odosobniony. Czytałem o tym w jakimś teście. Robiłem zdjęcia kilkoma cyfrówkami, zawsze z priorytetem przysłony i nigdy problemu niedoświetlenia nie miałem, oczywiście pomijając przypadki w których światłomierz przeważnie się myli. Tak więc dobrze, że jest cos takiego jak korekta ekspozycji, bo bez tego wynalazku musiałbym wszystkie RAW-y poprawiać. :)
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
marcinez, światłomierz mierzący światło odbite w praktyce nie może się nie pomylić :-) Po to są te zabawy w pomiar matrycowy, by te pomyłki jakoś zniwelować.

Ale skoro nie korzystasz z pomiaru matrycowego, korygować musisz Ty. Nie wiem, co masz na myśli mówiąc, że używając pomiaru punktowego aparat niedoświetla. To Ty używasz pomiaru punktowego, a nie aparat. Jest skalibrowany na dany poziom szarości i to, na co skierujesz, za ten poziom uznaje. CW jedynie "łapie" z większego pola i sobie uśredni.
 
marcinez  Dołączył: 26 Mar 2008
Chyba źle się wyraziłem. Aparat niedoświetla przy pomiarze zarówno CW jak też matrycowym. Gdyby był to mój pierwszy aparat, to może bym zrozumiał, ale pierwszy raz się z czymś takim spotykam. Przyjąłem już do wiadomości, że aparat ma być ustawiony +0,5 EV i teraz cieszę się pięknymi zdjęciami. Po prostu uważam, że jednak takie coś nie powinno mieć miejsca. W sumie nie uzyskałem odpowiedzi, czy inni użytkownicy tez mają w kadyszce z tym problem.
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
marcinez, słyszałeś kiedyś o zasadzie, która mówi, że przy fotografii śniegu (nie pod słońce) trzeba wydłużyć ekspozycję? Śnieg jest biały, światłomierz uśrednia biel do 18% szarości => nie chcesz szarości to korygujesz. Możesz na jasnej ścianie przetestować.
I nie pisz, że powinno działać inaczej, bo właśnie tak jak jest, jest dobrze.
 
marcinez  Dołączył: 26 Mar 2008
Chyba nie potrafię się wysłowić, lub Ty nie potrafisz czytać. Pisałem o niedoświetlaniu zdjęć przez kadyszkę przy fotografowaniu w normalnych warunkach. Doskonale wiem, że zdjęcie robione na śniegu lub fotografowanie jakiejś rzeczy na tle białej ściany będzie niedoświetlone (oczywiście są na to sposoby, żeby i wtedy dobrze naświetlić zdjęcie). I jest to jak najbardziej normalne. Moja opinia nie powstała po zrobieniu kilku zdjęć i to na dodatek w takich specyficznych warunkach o których pisałeś. Zrobiłem kadyszką ponad 1,5 k zdjęć w różnych warunkach i z różnym trybem pomiaru światła i zawsze zdjęcia były niedoświetlone. Może nie używam fachowych pojęć, ale mam nadzieję, że teraz mnie zrozumiesz.
 

WuWu84  Dołączył: 25 Wrz 2007
Weź białą kartkę papieru (lub cokolwiek innego jednolitego koloru), równomiernie oświetlonego, wypełnij nią cały kadr i zrób zdjęcie bez korekty ekspozycji. Wtedy dowiemy się od ilu uśrednia twój światłomierz - może faktycznie masz wadliwy.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach