Hombre - tłumaczy:
DA 14mm f/2,8 ED (IF)
Obiektyw 14 mm (odpowiednik 21mm) specjalnie opracowany dla aparatów cyfrowych. Szczególnie zwracają uwagę bardzo dobre wyniki od przysłony f/5,6 oraz nieregularna forma zniekształceń (dystorsji) silniejsza w centrum kadru niż na obrzeżach.
FA 20mm f/2,8
Ten obiektyw 20mm został stworzony dla aparatów analogowych, zatem winietowanie i zniekształcenia są relatywnie małe przy matrycy APS. Ostrość jest bardzo dobra z bardzo dobrymi wynikami już od największego otworu przysłony. Stary obiektyw, ale do zachowania.
FA* 24mm f/2 IF AL
Jasny obiektyw 24mm Pentaxa jest taki sam jak obiektyw 20mm: doskonały. Przy największym otwarciu przysłony AF błądzi nie jest w stanie ustawi ostrości w sposób doskonały. W terenie ta wada jest mniej zauważalna niż w trakcie testu przed płaskim celem.
FA 31mm f/1,8 AL. Limited
Ta nietypowa ogniskowa pozwala uzyskać odpowiednik 50mm w aparatach cyfrowych. Jakość obrazu stale rośnie do f/4, gdzie już jest doskonała. Winietowanie, aberracje chromatyczne i zniekształcenia są doskonale utrzymane w ryzach.
FA 35mm f/2 AL.
Obiektyw klasyk (ewentualnie klasyczny), 35mm f/2 jest bardzo dobry, chociaż ciut gorszy od 31mm Limited. Przy f/2 napotykamy na ten sam problem z AF co przy obiektywie 24mm. Tutaj również wada jest bardziej odczuwalna ze względu na płaską planszę testową.
DA 40mm f/2,8 Limited
Bardzo dobry już od największego otworu przysłony, ten 40mm jest obiektywem wysokiej jakości, nawet jeśli odpowiednik 60mm robi z niego „zwykłą” ogniskową trochę zbyt długą do codziennego użytku ale interesującą do portretów.
FA 43mm f/1,9 Limited
Tak samo jak 40 i 50, 43mm będzie interesujący do portretów (odpowiednik 65mm). Pomimo wielu prób, kłopoty z ustawieniem ostrości przy dużych otworach przysłony powodują spadek ostrości. Przypominamy: w terenie ten problem jest dużo mniej odczuwalny.
A 50mm f/1,4
Jasny obiektyw 50mm stary ale doskonały. Ostry od f/1,4 do f/22. Jedna malutka wada to aberracje chromatyczne: odrobinę za duże. Jest to obiektyw wart zachowania lub do upolowania z drugiej ręki.
[ Dodano: 2006-05-05, 09:37 ]
FA 50mm f/1,4
Ta wersja 1,4/50mm uwidacznia spadek ostrości przy dużych otworach przysłony ze względu na niedokładność AF przy płaskich przedmiotach. Dobrze, że w rzeczywistości jest niewiele przedmiotów tylko w dwóch wymiarach!
FA 50mm f/1,7
Stara dobra „standardowa” 50 radzi sobie bardzo dobrze: od f/1,7 do f/2,8 wzrost jakości obrazu jest stały a od f/4 wyniki są doskonałe. Winietowanie, aberracje chromatyczne i zniekształcenia są doskonale skorygowane.
F 50mm f/2,8 Macro
Znów klasyk, ta 50 makro jest bardzo dobra, nawet jeśli nieco gorsza od standardowego f/1,7. Pełny otwór (f/2,8) jest trochę słaby jeśli chodzi o ostrość i winietowanie, ale od f/4 wszystko wraca do normy i obiektyw jest w swojej najlepszej formie.
D FA 50 mm f/2,8 Macro
Tak jak inne obiektywy tego typu, przy pełnym otworze, wersja AF jest słabsza od modelu manualnego z powodu AF a nie optyki. Aberracja chromatyczna jest mniejsza w porównaniu z poprzednim modelem.
FA 77mm f/1,8 Limited
Znakomita optyka, która ostrzy już od pełnego otworu przysłony (AF zadziałał). Zniekształcenia, aberracje chromatyczne i winietowanie zostały bardzo dobrze skorygowane. Nazwa Limited nie jest na wyrost.
FA 85 f/1,4 IF
Piękna rzecz ta 85 f/1,4 (odpowiednik 130 mm), jakość optyczna dorównuje poziomowi konstrukcji mechanicznej: wysoka półka. Już od f/2 rezultaty w środku i na rogach kadru robią wrażenie.
D FA 100mm f/2,8 Macro
Tu również pełny otwór przysłony traci ze względu na trudność w dokładnym ustawieniu ostrości. Poza tym problemem (związanym z procedurą testową), obiektyw jest bardzo dobry i stanowi doskonały wybór zarówno do makro jak i fotografii tradycyjnej.
FA* 200 mm f/2,8 IF ED
Przy dużych otworach przysłony wypada słabo, ale trudno rozstrzygnąć czy z winy obiektywu czy kłopotów z AF. Od f/5,6 wyniki są doskonałe, winietowanie jest niedostrzegalne a aberracje chromatyczne bardzo małe.
[ Dodano: 2006-05-05, 09:51 ]
A tutaj czesc testu zoooooomow.....
Dziwia efekty testowania 16-45.....jezeli w pismie gdzies nie popelniono bledow to oznacza ze mozna trafic naprawde gowniany sprzet.....
Tu daje link do testu tego szkla tez DXO :
http://www.pictchallenge-...UM/BxuREV7.html
A ponizej to co z pisma :
DA 12-24 mm f/4 ED AL (IF)
Udany obiektyw. Mało winietowania pomimo bardzo krótkich ogniskowych, zniekształcenia dość dobrze skorygowane i przede wszystkim duża ostrość już od pełnego otwarcia przysłony. Ten 12-24 jest bardzo interesującym obiektywem szerokokątnym.
DA 16-45 mm f/4 ED AL
O ile 12-24 był kuszący to 16-45 pozostawia trochę do życzenia. Winietowanie jest ciut za duże przy 16 mm a aberracja raczej średnia: to są mocne strony tego obiektywu. Z kolei, ostrość na brzegach jest fatalna: trzeba przymknąć do f/16, aby uzyskać zadowalający obraz poza środkiem kadru.
DA 18-55 mm f/3,5-5,6 AL
Dość duże winietowanie przy większych otwarciach przysłony [mam nadzieję że nie napisałem bzdury?], ale zniekształcenia dość dobrze skorygowane. Ostrość rozkłada się równomiernie: środek i brzegi odpowiadają sobie już od pełnego otwarcia przysłony.
Ten mały zoom dostarczany jako kit z aparatem jest dość ciemny (f/5,6 przy 55 mm), ale jego jakość jest bardzo przyzwoita.