Cytat1987 The Great Photographers by Marco Speroni (serie about Sieff, Haskins, Hamilton, Barbieri and Lindbergh)
http://www.creliermusic.ch/crbst_12.html
CytatCloude Nori po śmierci Jeanloup Sieffa powiedział, że z nagłym odejściem tego wielkiego artysty (ale jedynie fizycznym) francuskiej fotografii straszliwie zabrakło stylu, klasy i poezji. Myślę, że zabrakło przede wszystkim człowieka pełnego szacunku i podziwu dla otaczającej go rzeczywistości. Człowieka, który nie obnosił się ze swoim talentem, lecz pielęgnował w ciszy i samotności doskonałość swego spojrzenia i potrzebę piękna. Jeanloup Sieff jakiego znałam był "niezwykłym zwykłym" człowiekiem, a jego fotografie są dla mnie równie zadziwiające, w doskonałej prostocie formy i treści, jak on sam.
Izabela Łapińska
"Panie, ja to jak kiedyś zdjęcie zrobiłem, to klisza pękła, i ch*j!"
Cytat![]()
http://www.metaproject.ne...oup-sieff?of=12
- Byl Pan zwiazany, choć krótko, ze znaną agencją fotograficzną
"Magnum". Co odrożnia prace fotoreportera od działań tych, ktorzy
zajmują się innymi rodzajami fotografii?
- Nie ma różnic. W jednym dniu robie reportaz: chodze po ulicach
i fotografuje zakochanych; potem w studio zajmuje sie moda,
a wieczorem portretuje zone albo kota. Jestem amatorem, czlowiekiem,
ktory lubi to, co robi. Wielu profesjonalnych fotografow nie
czerpie przyjemnosci ze swojej pracy.
- Jak uczyl sie Pan fotografii?
- Sam, majac 14 lat. Piec lat pozniej spedzilem pol roku w szkole
w Szwajcarii, gdzie moglem uzywac roznych aparatow i materialow,
na kupno ktorych nie mialem pieniedzy. W szkole mozna nauczyc
sie techniki. To wszystko.
- Co Pan sadzi o fotografii w muzeach?
- Prezentowanie fotografii w muzeach i na wystawach wydaje
sie bardzo wazne - to jedyny moment, kiedy mozna pokazac oryginal,
a nie reprodukcje. W magazynie lub ksiazce zdjecia sa czesto
zle umieszczone i wydrukowane.
![]()
Fotografia na wystawie jest zamierzonym efektem pracy artysty,
rezultatem jego wyboru. Ale bardzo czesto muzeum staje sie miejscem
martwym, gdzie ludzie chodza na czubkach palcow, boja sie mowic.
Trzeba otworzyc okna i wlaczyc muzyke.
- Zdjecia na wystawie opatrzyl Pan nie tylko tytulem, ale takze
komentarzem.
- Komentarze pisze stale. To nie opis fotografii, ale stan,
w jakim znajdowalem sie ja lub to, co widzialem. Obraz fotograficzny
pozostawia jednak wiele miejsca dla wyobrazni.
- Jak funkcjonuje fotografia bez tekstu?
- Marcel Duchamp napisal, ze uwaza sie za wspolautora swoich
dziel, tworzonych wraz z osoba, ktora je oglada.
- Czy fotografia pokazuje to, co sie rzeczywiscie zdarzylo?
- Ona nie przekazuje prawdy, chociaz bardzo szybko odnosimy
ja do czegos konkretnego. W zdjeciu sa elementy, ktore wskazuja
na przyklad: "Jest rok 1950". To moze byc ubior lub samochod.
Kazda fotografia, dobra i zla, mowi: "To bylo".
- W ten sposob fotografia stwarza pewien mit. Czy czuje sie
Pan jego tworca?
- Niezamierzenie - tak. Wszystkie zdjecia maja w tym swoj udzial.
Rozmawiala Malgorzata MACH
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl