CytatCelem całego projektu nie było więc po prostu ogłoszenie śmierci fotoreportażu, lecz wskazanie na to, że stworzone w jego ramach konwencje być może nie odpowiadają już dzisiejszym sposobom funkcjonowania obrazów
CytatPrzedmiotem wykładów byli więc artyści, którym udaje się wystąpić poza wir aktualności i spojrzeć na rzeczy z dystansu. Demaskując mit uniwersalnego i natychmiastowego dostępu do świata, próbują oni pokazać jego ostateczną nieprzezroczystość. Zamiast mówić nam, jak jest lub jak naprawdę było, zmuszają nas do myślenia; do użycia wyobraźni, słusznie nazwanej przez Baudelaire’a „królową zdolności” (nie należy jej mylić np. z fantazją – bez wyobraźni nie byłoby empatii). Omawiałem realizacje twórców takich, jak Allan Sekula, Sopie Ristelhueber, Walid Raad, Thomas Demand czy Gustav Metzger.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
CytatZamiast mówić nam, jak jest lub jak naprawdę było, zmuszają nas do myślenia; do użycia wyobraźni, słusznie nazwanej przez Baudelaire’a „królową zdolności” (nie należy jej mylić np. z fantazją – bez wyobraźni nie byłoby empatii).
M.W napisał/a:CytatZamiast mówić nam, jak jest lub jak naprawdę było, zmuszają nas do myślenia; do użycia wyobraźni, słusznie nazwanej przez Baudelaire’a „królową zdolności” (nie należy jej mylić np. z fantazją – bez wyobraźni nie byłoby empatii).
Za to cenię fotografię japońską.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:[ Dodano: 2012-01-02, 13:18 ]
http://www.artmuseum.pl/w...ityczny_pytania
odpowiedź na pytanie, co jest dobrego w tych zdjęciach, skoro w porównaniu do zdjęć z "decydującym momentem" wydają się być zwyczajnie słabe
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:Nowy dokument to nie są ludzie stojący na baczność przed średnim formatem Oczywiście tak jak może być zły fotoreportaż, tak może być zły (nazwijmy to umownie) 'nowy dokument'. Nie wykluczam również , że dla wielu fotografujących to może być pretekst do stania się 'artystą', pójście za modą.
alekw napisał/a:Kompletnie nie zgadzam się z tezą, że w 'nowym dokumencie' nie widać tematu i jest luźną ilustracją zagadnienia. Właśnie jest wręcz przeciwnie, jest pogłębioną ilustracją zagadnienia (co dokładnie pokazał autor wykładów na przykładach).
alekw napisał/a:To cały czas z jednej strony jest konflikt pomiędzy dokumentacją zdarzenia i dokumentacją zjawiska (jako czegoś szerszego, często z pozoru nie do przedstawienia, a na pewno nie środkami fotoreportażu). Z drugiej zaś strony wynika z ograniczenia poznawczego fotoreportażu, z jego dosłowności (autor wykładu mówi o tym w ostatnim linku jaki podałem).
alekw napisał/a:I moje doświadczenia z tym związane. Robiłem ostatnio zdjęcia na kontenerowym osiedlu dla eksmitowanych. I co teraz mógłbym zrobić, pogadać z ludźmi i porobić zdjęcia jak piją wódkę, siedzą przed barakiem. Tylko czy te zdjęcia są w stanie pokazać jakąkolwiek prawdę o tych ludziach, zawsze będą z gruntu fałszywe, wybiórcze (bo np. będę polował na jakieś ekstra momenty). To zdjęcia niczym z safari. Może gdybym tam mieszkał, mógłbym pokazać coś bardziej prawdziwego, ale jak to zrobić jeśli jestem tam godzinę, dwie. A odbiorca? Portretów pijaków widział setki, podobnie jak zdjęć 'złych dzielnic'. I tu, wydaje mi się, idealny jest 'nowy dokument', pokazujący pewne zjawiska nie wprost, starający się pokazać również przyczyny.
alekw napisał/a:Jednocześnie zdaje sobie sprawę, że taki nowy dokument może budzić sprzeciw, nie jest tak emocjonalny, nie jest niczym uderzenie młotkiem itp. Natomiast trudności w realizacji takiej fotografii są identyczne jak w fotoreportażu IMHO (fotograf podobnie musi znać temat, często nawet bardziej niż fotoreporter, podobnie ma kontakt z ludźmi itp.)
CytatPatrzę na zdjęcia umieszczone w sąsiedztwie cyklu Rineke Dijkstry pod takim kątem: co może z nią konkurować? I dochodzę do wniosku, że tym, co bym w tej akurat przestrzeni zostawiła, to fotografie Wojciecha Wilczyka z początku lat 90. pokazujące fasady małych firm i sklepików dekorowane przez ich właścicieli. Wiem tylko, że to jest Śląsk, że jeszcze nie ma wokół billboardów i blaszaków Lidla i że to są pierwsze lata reformy Balcerowicza. To mi wystarczy. Działa czysta wizualność.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:Jest to zestaw wykładów. Gorąco polecam.
alekw napisał/a:Nowy dokument
alekw napisał/a:To cały czas z jednej strony jest konflikt pomiędzy dokumentacją zdarzenia i dokumentacją zjawiska (jako czegoś szerszego, często z pozoru nie do przedstawienia, a na pewno nie środkami fotoreportażu). Z drugiej zaś strony wynika z ograniczenia poznawczego fotoreportażu, z jego dosłowności (autor wykładu mówi o tym w ostatnim linku jaki podałem).
alekw napisał/a:I moje doświadczenia z tym związane. Robiłem ostatnio zdjęcia na kontenerowym osiedlu dla eksmitowanych. I co teraz mógłbym zrobić, pogadać z ludźmi i porobić zdjęcia jak piją wódkę, siedzą przed barakiem. Tylko czy te zdjęcia są w stanie pokazać jakąkolwiek prawdę o tych ludziach, zawsze będą z gruntu fałszywe, wybiórcze (bo np. będę polował na jakieś ekstra momenty). To zdjęcia niczym z safari. Może gdybym tam mieszkał, mógłbym pokazać coś bardziej prawdziwego, ale jak to zrobić jeśli jestem tam godzinę, dwie.
Waidodayo!
hungry.ant
CytatKrzysztof Pijarski: To, że w fotografii nie ma obecnie miejsca na fotoreportaż, to moim zdaniem akurat dobrze. Bo to jest konwencja, która była mało problematyzująca, mało refleksyjna, to było coś, co bardzo dobrze działało w latach 60., ale im później, tym gorzej. Retoryka fotoreportażu po prostu strasznie zubożyła się w toku historii. I wystarczy spojrzeć na coś takiego jak World Press Photo, który jest teoretycznie takim największym konkursem fotoreportażu, gdzie uniwersalnym tematem są nieodmiennie zdjęcia przemocy, które moim zdaniem nie mówią za wiele o świecie.
Adam Leszczyński: Właśnie w czymś takim utknął fotoreportaż, w takim narkotycznym transie podążania za coraz bardziej spektakularnymi obrazami.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:Ad. próby zdefiniowania, to jest dobry tekst:
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl