Makler  Dołączył: 09 Mar 2009
kosmoski, proponuję przeczytać ten wątek: http://pentax.org.pl/view...ht=bez+styk%F3w

Jak pisze arQ dobre zwarcie wszystkich styków na pierścieniu bagnetu w aparacie czasem rozwiązuje problem.
 

kosmoski  Dołączył: 31 Lip 2011
Wyczyściłem wszytkie styki jak i bagnet w obiektywie spirytusem technicznym, ale nie pomogło. Na 1.7 zdjęcie jest lekko niedoświetlone, natomiast przy zmianie przysłony na np 5.6 zdjęcie jest prześwietlone. Sam pomiar światła chyba działa bo przy zmianie przesłony i mierzeniu zielonym guzikiem czasy dobiera inne. Cóż może zbyt wiele się spodziewałem po tym pomiarze światła przy współpracy z szkłem manualnym, allbo problem ciągle leży gdzie indziej.
 

arQ  Dołączył: 10 Mar 2011
kosmoski napisał/a:
Cóż może zbyt wiele się spodziewałem po tym pomiarze światła przy współpracy z szkłem manualnym

spodziewałeś się poprawnego pomiaru, co nie jest dziwne ;) masz możliwość sprawdzenia z innym obiektywem manualnym niż 50-tka ?
 

PK  Dołączył: 24 Maj 2008
arQ, problem wielokrotnie walcowano w wątku podanym przez Maklera. Niestety, to urok dwucyfrowych korpusów cyfrowych na K.
Na poprawny pomiar można liczyć tylko na pełnym otworze; w Av, ponadto, o ile dobrze pamiętam, da się robić tylko na pełnym otworze. W trybie M mierzy i domyka, ale w miarę domykania pojawiają się coraz większe błędy (prześwietla).
K100/200 podobno nie mają takich problemów.
 

kosmoski  Dołączył: 31 Lip 2011
Jutro będę miał 28mm 2.8, zobaczę jak to będzie wyglądać. Z tego co zdążyłem przeczytać w wątku "Lustrzanka cyfrowa i obiektyw bez styków", ludzie mieli podobne problemy. Im mniejsza dziura tym coraz bardziej prześwietlone zdjęcia. Spróbuje jeszcze z tą tabelką zwierania styków, ale myślałem że po podpięciu klasycznej pentaxowej 50-tki to będzie to działać jak należy. Tymczasem obecnie w trybie M muszę ustawić przysłonę, ustawić ostrość, zmierzyć światło zielonym, korygować czas żeby nie prześwietlić i strzelać. Trochę się to mija już wtedy z celem. Problem w tamtym wątku jest taki że ktoś przedstawia problem z obiektywem pentaxa na bagnet, następnie 5 postów z cyklu "k100 czy k20", potem 4 posty śmiechowych historii a na koniec zmiana tematu na m42. Ciężko przez to się przekopywać.
 

PK  Dołączył: 24 Maj 2008
kosmoski, Mistrz Wen powiedział:
Cytat
Obiektywy K i M są do aparatów manualnych, F, FA, DA do korpusów AF

kosmoski napisał/a:
Spróbuje jeszcze z tą tabelką zwierania styków,

Szkoda zachodu, cyfrówki tak nie oszukasz- zbyt cwana jest. Co innego MZ-?0.
kosmoski napisał/a:
Tymczasem obecnie w trybie M muszę ustawić przysłonę, ustawić ostrość, zmierzyć światło zielonym, korygować czas żeby nie prześwietlić i strzelać

Spróbuj tak jak w starożytnych korpusach- zmierzyć światło, ustawić przysłonę, przeliczyć czas *zwykle bardzo prosty rachunek, zwłaszcza przy kroku 0,5 EV a na końcu ustawić ostrość.
kosmoski napisał/a:
Problem w tamtym wątku

Pora się przyzwyczaić- OTy są nieodłącznym elementem forum. :-B
 

kosmoski  Dołączył: 31 Lip 2011
PK napisał/a:
arQ, problem wielokrotnie walcowano w wątku podanym przez Maklera. Niestety, to urok dwucyfrowych korpusów cyfrowych na K.
Na poprawny pomiar można liczyć tylko na pełnym otworze; w Av, ponadto, o ile dobrze pamiętam, da się robić tylko na pełnym otworze. W trybie M mierzy i domyka, ale w miarę domykania pojawiają się coraz większe błędy (prześwietla).
K100/200 podobno nie mają takich problemów.


Skoro jest to problem "naturalny" to ok. Myślałem że to problem z wadliwym sprzętem, jeśli nie to spoko, jestem cierpliwy i to wyćwicze. Nie ma za dużo co przeliczać, zdjęcia i tak robię w rawach a zauważyłem że do każdego czasu ustawionego dla danej przesłony skracam czas o trzy jednostki i jest ok. Damy radę, będzie dobrze. Wcześniej 2 lata pstrykałem 30d, po czym rok temu sprzedałem wszytko i miałem już więcej zdjęć nie robić. No a pentax - widać wymaga więcej czułości i poświęcenia ;]
 

PK  Dołączył: 24 Maj 2008
kosmoski, bądź diehardem. Dla canona 30d, żeby mieć odpowiednik zestawu k10d + szkło M musiałbyś przyczepiać obiektywy FD ;-) - przy tym brak styków i nie całkiem trafny pomiar to pryszcz. :->
Serio, obiektywy bez styków nie są dostosowane od "kastratów", więc należy się cieszyć tym, co się ma.
 

Makler  Dołączył: 09 Mar 2009
Spróbuj zakleić te styki wg tabeli i zobaczysz. U mnie z manualną tokina aparat prześwietlał od 1.5 w górę jak zakleiłem styki (bez styku A) zaczęło mierzyć poprawnie.
W Exifie mam zawsze 5.6, w M trzeba używać normalnie zielonego, w A działa oczywiście na pełnej ale mierzy dobrze.

[ Dodano: 2011-08-01, 22:11 ]
Pozostaje tylko problem techniczny jak to trwale zrobić a nie wiercić w obiektywie, ale to już inna sprawa.
 

kosmoski  Dołączył: 31 Lip 2011
 
Zakleiłem r2 ale nic to nie pomogło. Zresztą już nieważne, tą 50-tke i tak praktycznie tylko na 1.7 będę używał. Bardziej teraz mnie martwi podświetlanie panelu lcd, da się go włączyć ale nie bardzo wiem jak go potem wyłączyć :?:

edit: ahh sam gaśnie ;]
 

arQ  Dołączył: 10 Mar 2011
kosmoski napisał/a:
Bardziej teraz mnie martwi podświetlanie panelu lcd, da się go włączyć ale nie bardzo wiem jak go potem wyłączyć
edit: ahh sam gaśnie ;]


to jest niestety bubel ergonomiczny (na szczęście jeden z niewielu) jaki oferuje K10d - panel LCD powinien być podświetlany osobnym przyciskiem a nie tym od korekty ekspozycji
 

ADestroyer  Dołączył: 16 Cze 2010
kosmoski napisał/a:
Bardziej teraz mnie martwi podświetlanie panelu lcd

To on jest podświetlany? Chyba go wyłaczyłem jakieś cztery lata temu i zapomniałem, że nawet świeci... :roll:
 

kosmoski  Dołączył: 31 Lip 2011
Jeśli kogoś to jeszcze w ogóle interesuje - zaktualizowałem soft z wersji 1.30 do 1.31. Trzy zdjęcia na smc-m 28 2.8 na f2.8, f5.6, f8.0. Wszystkie poprawnie naświetlone. Efekt prześwietlania zdjęć przy zmianie przysłony najwidoczniej został naprawiony w tej wersji softu, albo miałem "pecha" i k10 mierzył światło poprawnie. Przetestuję to jeszcze wieczorem.
 
dlugas1982  Dołączył: 07 Lis 2008
Mi przepalało 80% szkieł bez styków z k10d
taki jej właśnie urok
nie zwierałem styków bo nie chciało mi się kombinować z 5 słoikami

masz wybór:
albo kombinuj dalej (zwarcie styków, nie dokręcenie szkła w gwint itp.)
albo wyrobisz sobie odruch korekty plus wykonanie zawsze foty próbnej (im wyższe f tym więcej przepala, więc tym większa korekta jest potrzebna)
albo sprzedasz eMki i kupisz te same szkła tylko ze stykiem i masz problem z głowy (ja tak zrobiłem z większością eMek)
albo kupujesz analoga i eMki pasują do niego idealnie :)

Nie testowałem z najnowszym softem, ale jeśli to poprawia będę w SZOKU i to nie małym

Mi nie zawsze przepalało, w kiepskich warunkach dobrze dobierał czasy, na zewnątrz przy b.dobrych warunkach lub przy sporym kontraście między jasnymi i ciemnymi obszarami w kadrze, przepalał na 90% ujęciach.

Aż potestuję z ciekawości na najnowszym sofcie
 

ADestroyer  Dołączył: 16 Cze 2010
kosmoski i dlugas1982, dajcie zanć co wyszło po testach z nowym softem, bo mnie to bardzo, bardzo ciekawi... :oops:
 

kosmoski  Dołączył: 31 Lip 2011
ADestroyer napisał/a:
kosmoski i dlugas1982, dajcie zanć co wyszło po testach z nowym softem, bo mnie to bardzo, bardzo ciekawi... :oops:


Generalnie chyba nic nie wyszło, może jest ciut lepiej a może to efekt placebo. Teraz nurtuje mnie pytanie sigma 30 1.4 czy pentax 35 2.4. No ale to już temat do rozważań w innym wątku.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach