Canin  Dołączył: 19 Kwi 2006
A tak BTW - czy oni nie mogli by zrobić matrycowego tak aby chronił całą klatkę przed przepałami? CW powinien być taki jak jest ale matrycowy to jest kompletnie do zmiany. Nie wiem jak w innych markach ale w pentaxie jego sens jest dla mnie zagadkowy.
Moim zdaniem powinni zrobić więcej pól i upodobnić ten tryb do automatu znanego z kompaktów.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Canin, - czyli wsadzic dodatkowa matryce tylko dla pomiarow...
 

armar  Dołączył: 12 Maj 2007
Fafniak napisał/a:
Canin, - czyli wsadzic dodatkowa matryce tylko dla pomiarow...

Albo wykorzystać tę, która już jest, by zbytnio nie komplikować układów mechanicznych.
I takie coś już zrobiono - patrz Sony R1 :D
 

WuWu84  Dołączył: 25 Wrz 2007
armar napisał/a:
Albo wykorzystać tę, która już jest, by zbytnio nie komplikować układów mechanicznych.
I takie coś już zrobiono - patrz Sony R1 :D


Fajnie, ale ja chciałbym mieć obraz w wizjerze (podkreślam w wizjerze, a nie w monitorku za muszlą) podczas pomiaru światła.

Cytat
Canin, - czyli wsadzic dodatkowa matryce tylko dla pomiarow...


Hmm, 420 pikselowy czujnik takiego D80, czy D40 można już chyba nazwać taką matrycą. Z tego co jednak o nim czytałem to jest z nim w drugą stronę - jak uzna coś za pierwszy plan to nie troszczy się o resztę i potrafi często przepalić. Może ktoś kto używał obu systemów dość długo i się wypowie?

Canin napisał/a:
A tak BTW - czy oni nie mogli by zrobić matrycowego tak aby chronił całą klatkę przed przepałami?


No tu jest chyba problem w tym że Pentaxy są za bardzo zachowawcze w pomiarze wieloelementowym i naświetlają do lewej strony. W każdym razie trudno mi sobie przypomnieć sytuacje w których Pentax nieodwracalnie przepalił zdjęcie - nawet z wbudowana lampą. Natomiast często mu się udaje zgłupieć i całe zdjęcie mieści się w lewej połowie histogramu - kolory diabli biorą, że o szumi nie wspomnie. Za to całkiem sprawnie działa wtedy powiązanie punktu AF z pomiarem światła.
 

Canin  Dołączył: 19 Kwi 2006
WuWu84 napisał/a:
Hmm, 420 pikselowy czujnik takiego D80, czy D40 można już chyba nazwać taką matrycą.

No dokładnie o to mi chodziło - na takich 420 pixelach to można zrobić algorytmy że mucha nie siada.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Canin napisał/a:
na takich 420 pixelach to można zrobić algorytmy że mucha nie siada.
- serio? A chcesz przyklad gdzie na 100% wylozy sie kazdy uklad pomiarowy?
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
...ale te algorytmy juz były np. w MZ-5n! Może technologiczny postęp film-matryca wymusił zmiany i pytanie, czy to można w ogóle poprawic?
 

Canin  Dołączył: 19 Kwi 2006
Fafniak napisał/a:
Canin napisał/a:
na takich 420 pixelach to można zrobić algorytmy że mucha nie siada.
- serio? A chcesz przyklad gdzie na 100% wylozy sie kazdy uklad pomiarowy?

Zdaję sobie sprawę że można takie przypadki wymyśleć, ale mówisz o wyjątkach a ja o większości przypadków.
Jeśli w tej chwili automatyka w lustrzance poprawnie naświetla (bez ręcznych korekt) 30% to niech po tych zmianach "pomiar matrycowy coś jak kompakt" naświetla tylko 90% poprawnie - to i tak będzie istotna poprawa. Twoje wyjątki zmieszczą się w tych 10 brakujących procentach.

Wystarczy aby na tych 420pixelach sprawdził rozpiętość sceny i upchnął to w rozpiętość JPGa, jak się nie zmieści to w rozpiętość RAWa i niech pamieta że przepalonych świateł się nie odzyska a niedoświetlone cienie raczej tak.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Canin, a skad ten ON ma wiedziec jakie ty chcesz zdjecie zrobic?
Przyklad:
wchodzisz do skansenu w ktorym odbywa sie pokaz "jak to drzewiej bywalo" (kurcze chyba doibrze napisalem?)
i w jednej z chalup jest kobita ktora wyrabia maslo.....stolik jest na tle ciemnej sciany a obok jest okno.....- pry takiej rozpietosci kontrastow - jak ten bidny debil w aparacie ma wiedziec czy dla ciebie jest wazne czy kobita robiaca to maslo?
To jest przyklad prawdziwy/realny
 

Canin  Dołączył: 19 Kwi 2006
OK - nie wymagajmy zbyt wiele - ta scenę rzeczywiście trudno zinterpretować/zaklasyfikować automatem.
Ale dlaczego przy klasycznym zdjęciu rodzinki na tle ciemnego domku, chmurki wychodzą przepalone? Rozpiętość tonalna spokojnie mieści się w rawie, ale on foruje centralny obszar do tych 18% a boczne czujniki są na tyle duże że po uśrednieniu światła z całego pola on po prostu "nie widzi" tych przepaleń.

No i dlaczego kompakty lepiej sobie radzą w większości sytuacji?

Moim zdaniem zwiększenie liczby pól w pomiarze matrycowym zdecydowanie by pomogło.
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
zorzyk napisał/a:
Może technologiczny postęp film-matryca wymusił zmiany i pytanie, czy to można w ogóle poprawic?
zorzyk, moim zdaniem problemem nie sa algorytmy, tylko specyfika materialu. Na matrycy nawet sloneczna szesnastka sie nie sprawdza - na slajdach mialbys ekspozycja w punkt, a na matrycy na surowym pliku bedziesz mial duze szanse na niedoswietlone zdjecia. Nie wiem, moze zbyt uogolniam, moze to tylko moj Samsung tak ma :-P

dz.
 

mike  Dołączył: 01 Gru 2007
Fafniak napisał/a:
Canin napisał/a:
na takich 420 pixelach to można zrobić algorytmy że mucha nie siada.
- serio? A chcesz przyklad gdzie na 100% wylozy sie kazdy uklad pomiarowy?


ja poproszę
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
1 juz napisalem - ale ekstremalny to murzyn na tle bialej sciany :mrgreen: ( w takim planie np. amerykaniskim)
ew. odwrotnosci tej sceny czyli szwedka na tle czarnej sciany :-P
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
dzerry napisał/a:
moze to tylko moj Samsung tak ma

Moj tez tak ma. Ze dwa razy wzialem go na wyjazdy weekendowe i zwyczajnie mi sie odechcialo. Nie odpoczywalem, tylko skupialem sie na doborze poprawnej ekspozycji, zeby nie miec zdjec z histogramem przylepionym do lewej (tak jak guerilla pisal - szkodzi to kolorom). Mysle, ze przy wiekszej wprawie mialbym z tym mniejsze problemy. Ale ja nie mam ochoty sie tego uczyc na DSLRze, wole skanowac negatywy. Albo robic cyfrowa malpka.

W topornym Kievie z pomiarem nie slynacym z dokladnosci nie mam takich problemow. Nie mowiac juz o MZ-5n... To chyba kwestia odpornosci negatywu vs. wrazliwosc matrycy.
 
jacekam  Dołączył: 14 Gru 2007
Fafniak napisał/a:
1 juz napisalem - ale ekstremalny to murzyn na tle bialej sciany :mrgreen: ( w takim planie np. amerykaniskim)
ew. odwrotnosci tej sceny czyli szwedka na tle czarnej sciany :-P

Albo Szwedka na murzynie lub odwrotnie :mrgreen:
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Z takim układem to Pentax sobie z różnych powodów nie poradzi ;-)
 

negocjatorek  Dołączył: 12 Kwi 2007
plwk, Pentax jest rasistą?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Powody to sobie sam wykoncypuj ;-)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach