Marcinicus  Dołączył: 30 Gru 2006
Zakres tonalny matrycy.
Hej.

Przeczytałem niedawno opis aparatu cyfrowego Fujifilm FinePix S5 Pro. Z jego specyfikacji wynika, że pomimo iż posiada on niepełnoklatkową matrycę, to technologia użyta podczas jej produkcji pozwala na osiągnięcie bardzo dużego zakres tonalnego.

Wiadomo, że aparaty z pełną klatką pozwalają na rejestrowanie obrazów o większej rozpiętości tonalnej niż te z matrycami niepełnoklatkowymi. Czy to znaczy, że FinePix S5 Pro pozwala przy niepełnej klatce osiągać podobne rezultaty co FF?
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
Marcinicus napisał/a:
Wiadomo, że aparaty z pełną klatką pozwalają na rejestrowanie obrazów o większej rozpiętości tonalnej niż te z matrycami niepełnoklatkowymi.

:?: A to niby dlaczego?
 
Marcinicus  Dołączył: 30 Gru 2006
Cytat
A to niby dlaczego?


Bo są większe?
 
Asahi
[Usunięty]
W pewnym sensie tak, ale tylko w pewnym. Bierze sie to ze specyfiki matrycy ktora jest wbudowana w tym body. Super CCD SR PRO kombinuje 6,17 milionow S-pixeli odpowiedzialnych za normalne informacje i 6,17 miliona R-pixeli odpowiedzialnych za wyjatkowo jasne obszary kompozycji. W wyniku tej kombinacji powstaja zdjecia o wyjatkowo duzym zakresie tonalnym. Ostatnio bardzo atrakcyjna cena na to body ok.800 euro - obiektywy nikona oczywiscie. Ciekawa puszka..
 

armar  Dołączył: 12 Maj 2007
Re: Zakres tonalny matrycy.
Marcinicus napisał/a:
Wiadomo, że aparaty z pełną klatką pozwalają na rejestrowanie obrazów o większej rozpiętości tonalnej niż te z matrycami niepełnoklatkowymi. Czy to znaczy, że FinePix S5 Pro pozwala przy niepełnej klatce osiągać podobne rezultaty co FF?

Jeśli Cię interesują wielosekundowe naświetlania klatki, to S5Pro faktycznie pozwala. :mrgreen:
S5 Pro (i inne aparaty z matrycą super CCD) posiadają różnej wielkości czujniki - co się przekłada na to, że jedne mają nominalną czułość ISO 100, zaś drugie nominalną czułość ISO 5 (czy coś koło tego, bo nie znalazłem dokładnych informacji producenta).
Osobiście wolałbym nominalne czułości ISO 100 i ISO 1600, co dałoby się chyba uzyskać przy matrycy APS-C o rozdzielczości 3 Mpix... Taka rozdzielczość naprawdę by mi wystarczyła do wszystkich zdjęć, a mozliwość sprzętowo-programowego powiększania czułości o 4EV (tyle mają obecne aparaty) pozwalałaby zrobić aparat o rozpiętości ISO 100 - 25 000 bez nadmiernego zwiększania szumu, czy rozmydlania obrazu odszumianiem (jak to się teraz odbywa np w N). :-)
 
Marcinicus  Dołączył: 30 Gru 2006
Cytat
W wyniku tej kombinacji powstaja zdjecia o wyjatkowo duzym zakresie tonalnym.


No właśnie, ciekawi mnie tylko jak bardzo ta matryca zbliża ten aparat pod względem zakresu tonalnego do pełnej klatki. Wogóle to chyba jedyna lustrzanka z taką technologią?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Marcinicus napisał/a:
No właśnie, ciekawi mnie tylko jak bardzo ta matryca zbliża ten aparat pod względem zakresu tonalnego do pełnej klatki.

Czy chodzi Ci o pełną klatkę analogową? Jeśli tak to zależy od filmu. Najnowsze matryce (nie licząc tej Fuji) np. przekraczają zakresem tonalnym slajdy.
 

djack  Dołączył: 22 Kwi 2006
Marcinicus napisał/a:
Wogóle to chyba jedyna lustrzanka z taką technologią?
Super CCD jest uzywane tylko przez Fuji. Chociaz matryca Foveon w Sigmach też w sumie jest ciekawym rozwiązaniem (z osobnym rejestrowaniem kolorów składowych).
 

DDspeed  Dołączył: 03 Wrz 2007
http://www.dpreview.com/r...5pro/page18.asp <--- tu masz porównanie zakresu dynamiki z Canonem 5D. Fuji rozkłada go na łopatki... Ale tylko pod tym konkretnym względem. Nawiasem mówiąc w pomiarach na DP Review nie widać jakiejś szczególnej przewagi matryc FF nad mniejszymi jeśli chodzi o rozpiętość dynamiki.
 

Kosior  Dołączył: 26 Cze 2008
Ciekawe mogłoby byc, gdyby tymi matrycami zainteresowało się Sony oraz Canon. Firmy te mogłyby zaadaptowac do tych cełow matryce CMOS, które są (tak mi się wydaje) mniej podane na szumy/mają większą czułośc.
 
WalRog  Dołączył: 21 Lis 2007
Witajcie.
Mam pytanie laika :oops: , co to jest zakres tonalny i dynamika na co ma wpływ, jeśli można jakiś przykład może zdjęć o skrajnych parametrach abo cóś??
 

Kosior  Dołączył: 26 Cze 2008
WalRog napisał/a:
Witajcie.
Mam pytanie laika :oops: , co to jest zakres tonalny i dynamika na co ma wpływ, jeśli można jakiś przykład może zdjęć o skrajnych parametrach abo cóś??


Tu masz wyjaśnione.
 
WalRog  Dołączył: 21 Lis 2007
Wielkie dzięki za błyskawiczną reakcję :-B , poczytałem i teraz jestem troszkę więcej wiedzący :mrgreen:
 
Marcinicus  Dołączył: 30 Gru 2006
Cytat
Czy chodzi Ci o pełną klatkę analogową?

Miałem na myśli raczej porównanie z pełna klatką cyfrową. Np z Canonem 5D.

Cytat
tu masz porównanie zakresu dynamiki z Canonem 5D. Fuji rozkłada go na łopatki...


A to się zdziwiłem...skoro tak, to ten aparat jest naprawdę ciekawy.

Cytat
Ponoć najlepsza do zastosowań studyjnych, pod warunikiem posiadania umiejętności wołania zapisanych fotek.


O jakie umiejętności chodzi? Nie jest tak, że wystarczy umieć w ustawieniach D-range przełączyć na 400%?
 
desinger  Dołączył: 12 Paź 2007
Marcinicus napisał/a:
O jakie umiejętności chodzi? Nie jest tak, że wystarczy umieć w ustawieniach D-range przełączyć na 400%?

R-pixele odpowiedzialne za jasne obszary są dużo mniejsze od S a co za tym idzie generują jednak sporo szumu, trzeba z tym uważać, stosować odpowiednio do oświetlenia sceny i żądanego efektu, możne się okazać że będzie dużo sytuacji gdzie wygodniej albo lepiej będzie użyć tylko pikseli S. Coś w tych szumach musi być bo w puszcze nie można wyłączyć odszumiania całkowicie tylko przełączać na mniej lub więcej ingerujące, i nie do końca chyba wiadomo jak to wygląda w RAW z tym odszumianiem. Do wołanie tych rawów najlepiej stosować dedykowane oprogramowanie które odróżnia piksele S i R efekty są mocne jest dużo na ten temat na forum fujiklub
 
256mb  Dołączył: 26 Maj 2008
DDspeed napisał/a:
http://www.dpreview.com/r...5pro/page18.asp <--- tu masz porównanie zakresu dynamiki z Canonem 5D. Fuji rozkłada go na łopatki...


z tego wynika, że 5D ( FF ) ma taką samą tonalność jak d200 ( APSC ).
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
Ale skąd w ogóle się wzięła myśl ze matryce FF mają większy zakres tonalny? Jeśli dwie matryce są wykonane w tej samej technologii to rozmiar fizyczny nie ma na to żadnego wpływu - bo niby dlaczego?
 

Robert N  Dołączył: 25 Lip 2007
Generic napisał/a:
Jeśli dwie matryce są wykonane w tej samej technologii to rozmiar fizyczny nie ma na to żadnego wpływu - bo niby dlaczego?

Teoretycznie trochę ma. Większa matryca z tą samą ilością pikseli, co mniejsza oznacza większą powierzchnię piksela. Taki piksel wtedy potrafi złapać więcej fotonów zanim się wysyci. Za dynamikę odpowiedzialny jest stosunek ładunku w nasyconym pikselu do ładunku, które przetwornik uzna za poziom czerni. Jeśli poziom czerni w małym pikselu i większym będzie mniej więcej równy (co do ładunku), to większy piksel będzie miał większą dynamikę. Tak na chłopski rozum :mrgreen:
 

DDspeed  Dołączył: 03 Wrz 2007
Generic, Bo są na tym forum ludzie tak zapatrzeni w większe matryce, że głoszą ich przewagę pod każdym możliwym względem i robią to przy każdej możliwej okazji ;-) .
 
256mb  Dołączył: 26 Maj 2008
Większy piksel jest bardziej czuły na światło czyli jest zarejestruje delikatniejsze odcienie.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach