DDspeed  Dołączył: 03 Wrz 2007
j+ napisał/a:
Daruj, czym jest matura w stosunku do zdolności samodzielnego myślenia? To nadal tylko egzamin.


Ale cała obecna edukacja w liceum (może i wcześniej) jest nastawiona wyłącznie na zdanie matury.

j+ napisał/a:
Jak mi każą w pracy napisać oprogramowanie dla kosiarki, żeby kosiła, a ja napiszę takie, co by latała i ponętnym głosem oferowała poranne golenie argumentując się tym, że wolę twórczo i kreatywnie myśleć nieograniczony naciskiem z góry, to reakcja osoby oceniającej moją pracę pewnie będzie podobna: o fajne, ale zaliczyć nie zaliczymy.


Według mnie kompletnie nietrafiony przykład. Nie wiem co w ogóle ma wspólnego projektowanie kosiarki z przedmiotami typu polski, wos, historia etc.
 
j+  Dołączył: 01 Sty 2008
DDspeed napisał/a:

Ale cała obecna edukacja w liceum (może i wcześniej) jest nastawiona wyłącznie na zdanie matury.
w takim razie dużo zależy od liceum.
DDspeed napisał/a:
Według mnie kompletnie nietrafiony przykład. Nie wiem co w ogóle ma wspólnego projektowanie kosiarki z przedmiotami typu polski, wos, historia etc.
Aha. No to wprost - chodziło robienie czegoś innego, niż od nas oczekują. Mimo, że jest ładniej, fajniej, z polotem i w ogóle.
*puf*

 

DDspeed  Dołączył: 03 Wrz 2007
j+, sęk w tym, że nowa matura nie uwzględnia możliwości napisania pracy, która jest na temat, ale wyraża opinie inne od tych, które są podane w kluczu. Nikt tutaj nie mówi, że na maturze powinna być możlwość zdania pisząc pracę nie na temat.
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
DDspeed napisał/a:
nowa matura nie uwzględnia możliwości napisania pracy, która jest na temat, ale wyraża opinie inne od tych, które są podane w kluczu.

DDspeed, przecież klucz nie zawiera żadnych opinii... :roll:

Opinie autora pracy niech sobie będą, jakie chcą. Wiedza zaś - taka, jakiej się wymaga. Po to jest klucz.
 

DDspeed  Dołączył: 03 Wrz 2007
Wiedza np. o tym, że Słowacki wielkim poetą był ;-) .

Wiedza, którą sprawdza klucz często wymusza pewne porównania i opinie.
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
DDspeed, niekoniecznie. Jeśli w kluczu jest słowo chłopomania, to dadzą mi punkt, za użycie tego słowa, a nie za opinię o tym. Widziałeś w ogóle jakiś klucz do nowej matury?
 

DDspeed  Dołączył: 03 Wrz 2007
Stachu, owszem. Gdy przygotowywaliśmy się do matury wraz z nauczycielką analizowaliśmy klucze, przykładowe rozwiązania, arkusze i różne inne materiały jakie były dostępne.
 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
Tok'Ra napisał/a:
Twórcza kreatywność i zdolność do samodzielnego myślenia są jak najbardziej zwalczane i niepotrzebne w nowej maturze.

Zdaje się, że u Ciebie trochę jakby zaginęła owa zdolność samodzielnego myślenia. Bo opierasz się na gazetowych cytatach, które dotyczą fałszywie postawionej tezy. Czy z tego, że jakiś profesor nie zdał egzaminu maturalnego z języka polskiego wynikać ma, że egzamin jest do dupy? Czy też może, że ów profesor jest głupi? Przecież ten egzamin nie jest projektowany dla profesorów tylko abiturientów szkół średnich!!!
Poza tym egzamin z języka polskiego raczej nie powinien sprawdzać kreatywności i zdolności samodzielnego myślenia, czyż nie? Do tego, jeśli już, służy egzamin z logiki i matematyki - przywrócony w "nowej maturze" :-P
Tok'Ra napisał/a:
z j. angielskim działa to genialnie, z matematyką pewnie też, ale na pewno nie działa to genialnie na j. polskim,

Zaraz, zaraz - to czym się aż tak bardzo różni język angielski od polskiego, że w jednym działa, a w drugim nie? To zależy od stopnia fleksyjności i innych zawiłości gramatycznych? Czy od rodziny?
 
j+  Dołączył: 01 Sty 2008
matb napisał/a:

Zaraz, zaraz - to czym się aż tak bardzo różni język angielski od polskiego, że w jednym działa, a w drugim nie? To zależy od stopnia fleksyjności i innych zawiłości gramatycznych? Czy od rodziny?

Nie no, matura z angielskiego i polskiego jest kompletnie inaczej skonstruowana. Niestety ciężko w tym wieku znać drugi język tak jak swój ojczysty bez wyjazdów zagranicznych/bardzo zmasowanej nauki. Tak jak napisał Samp, matura z polskiego to bardziej
Samp napisał/a:
"historia literatury"
+ czytanie ze zrozumieniem. Musisz znać lektury, chociaż powierzchownie. Na angielskim wystarczy znać gramatykę, mieć szczęście do dobrego odtwarzacza i głośników, walnąć historyjkę o misiu lub jakąś rozprawkę na temat autostrad na 250 słów i będzie zdane.
*puf*

 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
matb napisał/a:
Zaraz, zaraz - to czym się aż tak bardzo różni język angielski od polskiego

W szkole średniej różni się nie mało. Na angielskim uczymy się pisać i czytać, na polskim interpretujemy wiersze i wkuwamy hasła poszczególnych epok.
 

Iza  Dołączyła: 01 Paź 2007
Jestem z rocznika, który na pół roku przed maturą nie wiedział, którą wersję będzie pisać. Przeszłam więc próbne matury zarówno nowe jak i stare. Jeśli chodzi o język polski, to nowa matura wywołała panikę zarówno wśród uczniów, jak i chyba nauczycieli. W mojej klasie duża większość (nie przytoczę teraz procentów) po prostu nie poradziła sobie z tym egzaminem. Wynikało to z tego, że aby zdać nową maturę z polskiego trzeba było być "szkolonym" właśnie pod ten typ egzaminu przez całą szkołę średnią.
Nie potrafię ocenić, która matura jest lepsza, ale wiem jedno. Zdanie matury nie powinno być uwarunkowane odpowiednim "wyszkoleniem" ucznia.
 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
Stachu napisał/a:
W szkole średniej różni się nie mało. Na angielskim uczymy się pisać i czytać, na polskim interpretujemy wiersze i wkuwamy hasła poszczególnych epok.

To smutne jest. Mnie na rosyjskim raczyli Lermontowem i Turgieniewem, kazali interpretować Onegina itp. sprawy. Czytać i pisać to uczyli w szkole podstawowej.
W każdym razie wygląda na to, że matura z języka obcego jest do niczego, jeśli wygląda tak, jak to napisał j+. Skoro nie trzeba umieć czytać tekstu w języku obcym "ze zrozumieniem" to to chyba normalne nie jest? Bo to sugeruje, że się nie trzeba sprawnie komunikować w tym języku, żeby zdać maturę :-/
Dalej jednak te różnice nie tłumaczą dlaczego można "obiektywnie" sprawdzić i ocenić umiejętności komunikacyjne i posiadanie pewnych kompetencji kulturowych w języku obcym, a nie da się w języku polskim. W końcu można chyba zdawać tak zwaną międzynarodową maturę, a tam językiem podstawowym nie musi być polski. To jak ktoś wybierze polski to go ocenią nieobiektywnie, a jak inny to obiektywnie???
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
Na maturze z angielskiego też trzeba umieć czytać ze zrozumieniem (a nawet słuchać :-P ), ale nie trzeba znać angielskiej historii literatury i jej interpretować.
A zresztą, co my tu będziemy tłumaczyć, jak to wygląda. Sami zobaczcie:
http://www.cke.edu.pl/ind...id=585&Itemid=2
:-P
 
j+  Dołączył: 01 Sty 2008
Okej, napisałem w zbyt dużym skrócie, czytanie ze zrozumieniem też jest. Się poprawię:

Struktura Egzaminu Ustnego, poziom podstawowy:

Zadanie 1 - trzy rozmowy sterowane:
- uzyskiwanie, udzielanie informacji
- relacjonowanie wydarzeń
- negocjowanie
Zadanie 2 - opis ilustracji i odpowiedzi na dwa pytania


Struktura Egzaminu Ustnego, poziom rozszerzony:

Zadanie 1 - rozmowa na podstawie materiału stymulującego
Zadanie 2 - Prezentacja tematu oraz dyskusja z egzaminującym na temat prezentowanych zagadnień


Struktura Egzaminu Pisemnego, poziom podstawowy:

A) Rozumienie ze słuchu
B) Rozumienie tekstu czytanego
C) Wypowiedzi pisemne:
- Zadanie 1 - krótki tekst użytkowy, np. notatka
- Zadanie 2 - dłuższy tekst użytkowy, np. list


Struktura Egzaminu Pisemnego, poziom rozszerzony:


I.
A) Rozumienie ze słuchu - 2, 3 zadania zamknięte
B) Rozumienie tekstu czytanego i rozpoznawanie struktur leksykalno-gramatycznych - 1, 2 zadania zamknięte; 1 zadanie zamknięte na test wyboru

II.
A) Stosowanie struktur leksykalno gramatycznych - 1, 2 zadania otwarte
B) Wypowiedź pisemna - wypracowanie

To chyba wszystko.
*puf*

 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
Ale na IB jak się wybiera język podstawowy jako angielski, to trzeba znać literaturoznawstwo tego języka! Obecna matura stosuje rozwiązania podobne do IB właśnie. Więc czemu można obiektywnie sprawdzić to na maturze międzynarodowej, a nie można na "nowej" maturze z języka polskiego?
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
matb napisał/a:
Więc czemu można obiektywnie sprawdzić to na maturze międzynarodowej, a nie można na "nowej" maturze z języka polskiego?

Ja tak nie twierdzę.
 

matb  Dołączył: 02 Lis 2006
Stachu, toteż nie do Ciebie było to pytanie.
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
matb napisał/a:
Skoro nie trzeba umieć czytać tekstu w języku obcym "ze zrozumieniem" to to chyba normalne nie jest?
Trzeba trzeba. A najlepsze jest to, ze na poziomie rozszerzonym uzywane sa teksty literackie, w przeciwienstwie do egzaminow Cambridge, gdzie prawie zawsze to jest jakas publicystyka. W sumie troche nie fait jest to, ze w programie nauczania angielskiego, o ile nauczyciel ze swojej wlasnej inicjatywy nie uzyje takiego tekstu, to uczen praktycznie nie styka sie z literatura po angielsku. No ale to jest poklosie metody komunikatywnej, ktora praktycznie odrzucila teksty literackie. Klasyczne metody nauczania jezykow obcych opieraly sie w 100% na tekstach literackich, ale w ogole nie rozwijaly kompetencji komunikacyjnej.
 

^mmm^  Dołączył: 04 Paź 2006
Iza napisał/a:
Zdanie matury nie powinno być uwarunkowane odpowiednim "wyszkoleniem" ucznia.

To od czego powinno zależeć ?
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
^mmm^ napisał/a:
To od czego powinno zależeć ?
Iza ma na mysli to, ze aby zdac mature powinna wystarczyc wymagana wiedza, a nie wyszkolenie jak zdac mature. W tej chwili system edukacji opanowala testomania - juz w podstawoce, dzieci zamiast sie po prostu uczyc, ucza sie jak zdac test kompetencyjny - zeby szkola dobrze wypadla, w gimnazjum ucza sie jak zdac test gimnazjalny, zeby dostac sie do dobrego liceum, w licuem ucza sie jak zdac mature, zeby dostac sie na studia, a na studiach jest bol i zgrzytanie zebami, bo nagle trzeba przyjac wiedze, ktora nie jest ladnie ustystematyzowana, schematyczna i powierzchowna, a wynik zalezy od wkladu pracy analitycznej, ktorej na zadnym etapie edukacji praktycznie sie nie uczy.

Tak samo jest zreszta z prywatnymi kursami jezyka angielskiego. Gdy juz osiagniesz poziom upper-intermediate, to nie znajdziesz kursu jezyka angielskiego, tylko kurs przygotowawczy do FCE/CAE/CPE/TOEFL/ itp.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach