dan  Dołączył: 11 Sie 2006
matth napisał/a:
A tak btw jeszcze to warto ustawiać ekspozycję na kartę?

Pojecia nie mam :-P Wole robic wg wskazan swiatlomierza w apracie + korekta wg intuicji.

Do ustawiania balansu bieli w studio uzywam WhiBala - dziala swietnie.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
dan napisał/a:

Pojecia nie mam :-P Wole robic wg wskazan swiatlomierza w apracie + korekta wg intuicji.


No to ja zawszę robię tak samo, ale kto wie, może jest lepsza metoda ;-)

Generalnie robię w RAWie, więc problemów z WB nie miewam. Chociaż ostatnio robiłem zdjęcia w przetwórni ziemniaków ( :mrgreen: ) gdzie światło dzienne mieszało się z paskudnym niebieskawym ze świetlówek. Koszmar, ale dałem radę ustawić dobrze z menu wskazując względnie białą ścianę i ręcznie korygując pozostały zafarb.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
matth napisał/a:
Hmm.. a zawsze byłem przekonany, że właśnie do WB.. W takim razie jak się korzysta z szarej karty żeby to miało ręce i nogi?


No tak, mialem na mysli target IT8 - czyli tablice kolorow... zgodnie w koncu z tematem wątku...

matth napisał/a:
A tak btw jeszcze to warto ustawiać ekspozycję na kartę? W jakich warunkach taki pomiar jest lepszy od pomiaru na obiekt fotografowany. Czyli plusy i minusy :-)


W każdym. O ile masz czas... Pomiar na szarą kartę gwarantuje ci, że wszystkie przedmioty w mierzonym swietle będą miały poprawne tony - czarne będzie czarne, a nie szare, to samo z białym. Nawiasem mowiac mierzenie ekspozycji na szara karte daje te same wyniki co zmierzenie swiatla swiatlomierzem do światła padającego.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Dodam jeszcze, ze skan z kolorowego negatywu zapisany w 16-bitowym TIFF-ie ma od cholery informacji o kolorze. Na oko duzo wiecej niz RAW z K10D. Widac to chociazby na suwaku od balansu bieli - przesuwajac go, pojawia sie bardzo wiele roznych, delikatnych odcieni. W przypadku RAW-a szybko leci w niebieski/zolty. Z tego powodu obrobka skanow jest dosc trudna - mozna bardzo dlugo dochodzic do zamierzonej kombinacji.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
Wole robic wg wskazan swiatlomierza w apracie + korekta wg intuicji.


Gdybys mierzyl na karte w 99% przypadków nie musialbys dokonywac żadnuych korekcji... ;-)

matth napisał/a:
Chociaż ostatnio robiłem zdjęcia w przetwórni ziemniaków ( :mrgreen: ) gdzie światło dzienne mieszało się z paskudnym niebieskawym ze świetlówek. Koszmar,


No tak, ale tego nie da sie skorygowac bez nakladania filtrów na źródło światła... kiedyś pracowalem przy takim secie, gdy ocieplające folie musieliśmy rozkleić na wszystkie okna w dużej sali balowej, żeby zrównać światło dzienne z żarowym...
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Cytat
Gdybys mierzyl na karte w 99% przypadków nie musialbys dokonywac żadnuych korekcji...

Taa.. szczegolnie jak jedna reke mam w kieszeni, a w drugiej aparat :-P
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
Taa.. szczegolnie jak jedna reke mam w kieszeni, a w drugiej aparat


A w kieszeni lunasix... uwierz mi, daje rade :-P W koncu jak czesto zmienia ci sie swiatlo? Jak jest pochmurno, masz jedno ustawienie na 2-3h. Jak swieci slonce, jedno na swiatlo, drugie na cien... A we wnetrzach zazwyczaj masz czas :-P


(whibala jakos uzywasz ;-) )
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
alkos napisał/a:
A w kieszeni lunasix... uwierz mi, daje rade

Ok, a jak gosc z palcami w buzi siedzi w barze, to wlazisz do baru, wyciagasz lunasixa, robisz pomiar (5-10s - bo swiatlo slabe!), wracasz przed bar i dopiero robisz zdjecie? Nie wierze :-P

[ Dodano: 2008-10-15, 23:18 ]
alkos napisał/a:
whibala jakos uzywasz

Ta, jak musze zrobic bialy przedmiot, bez zafarbu zadnego :->
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
Ok, a jak gosc z palcami w buzi siedzi w barze, to wlazisz do baru,


Z zewnątrz robilem i na oko :-P To znaczy mialem zmierzone na warunki na dworze i przykalkulowalem ze w barze musi byc jasniej o 1-2 EV... szybka korekta na minus i wyszło :-P

dan napisał/a:
robisz pomiar (5-10s - bo swiatlo slabe!)


Mam calcu-light XP na diodzie SBC i jest mega-szybki w kazdym swietle :-P A w takim jak tam to i lunasix jest...
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
balansowac mozna sie na wszystkim - od bialej kartki poprzez szara kartke a i na czarnej tez sie da(choc to juz troche ryzykowne :-P ) - kwestia tylko ekspozycji i oczywiscie neutralnosci takiej kartki
Gdzies po glowie paleta mi sie taki tablica barwowa gdzie mamy czern/biel + chyba 3 poziomy szarosci posrednie i 100% placki barwne RGB - co pozwoli czesciowo sprofilowac kolorystyke
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
Wracając do cyfrowych aparatów.
Powiedzmy że nie chcę mieć "możliwie najlepszego odwzorowania kolorów" tylko chcę odwzorowanie jak z jakiegoś filmu. Choć w sumie nie wiem jak można mówić o odwzorowaniu kolorów danego negatywu skoro znaczenie ma tu sposób zdejmowania maski o-\

Inaczej. Da się zrobić tak żeby wołając z RAW'a dostać z automatu (profil jakiś czy co) kolory jak z któregoś zdjęcia alkosa? Zakładając że zdjęcie będzie robione w tych samych warunkach, stojąc obok. WB mamy ustawione na stałą wartość. I do tworzenia tego profilu w jakiś sposób wykorzystujemy właśnie zdjęcie wzornika na tym negatywie który on ma w aparacie i wg którego tworzy swój profil do skanowania?
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Generic napisał/a:
Powiedzmy że nie chcę mieć "możliwie najlepszego odwzorowania kolorów" tylko chcę odwzorowanie jak z jakiegoś filmu.


To sie nie da tym wzorcem...
 
gilby  Dołączył: 28 Lut 2007
a da się w ogóle?
doprowadza mnie to do pasji - balans bieli ok, nasycenie ok, kolory ok. A wygląda tak sztucznie, że płakać się chce.
Superia z plusteka wygląda naturalniej, beee
 

whitesmoke  Dołączył: 14 Lip 2008
gilby napisał/a:
a da się w ogóle?
doprowadza mnie to do pasji - balans bieli ok, nasycenie ok, kolory ok. A wygląda tak sztucznie, że płakać się chce.
Superia z plusteka wygląda naturalniej, beee


Z mojego doświadczenia - nie wystarczy sam profil do cyfry . Trzeba trochę popsuć zdjęcia w PS by przypominało to z filmu. Ale to i tak nie to samo.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
Marudy jesteście. Idźcie focić :-P
 
gilby  Dołączył: 28 Lut 2007
deszcz kurde pada
no
 

whitesmoke  Dołączył: 14 Lip 2008
gilby napisał/a:
deszcz kurde pada
no


świetna pogoda na zdjęcia.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
whitesmoke napisał/a:
świetna pogoda na zdjęcia.


no ba! :-)
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
Niby zaletą cyfry jest że można w post procesie dopasować efekt do tego czego się oczekiwało - kolory np.
Rzecz w tym że nie mam ochoty przy każdym "neutralnym" zdjęciu machać suwakami dla każdego inaczej. Chciało by się jak w analogu: znam właściwości kilku filmów, w zależności od ochoty używam tego który mi akurat odpowiada.
 
gilby  Dołączył: 28 Lut 2007
i na picie też :-/

a tak serio, to siedziałem ostatnio dożo nad obróbką, trochę zerkałem na twoją stronę.
Ale nie mam cały czas jasności, gdzie jest różnica pomiędzy zdjęciem analogowym i cyfrowym, więc działam po omacku.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach