jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Zakup taniej lampy
Zastanawiam się nad zakupem lampy do 1L/Dl a w tej chwili nie stać mnie na lampę z pttl-em. Lampa potrzebna jest do portretów w plenerze do doświetlania cieni. Myślałem nad blendą ale to trochę nieporęczne zwłaszcza, że nie będzie mi miał kto tego trzymać. Nie mam żadnego doświadczenia z lampą zewnętrzną i zastanawiam się nad sensem takiego rozwiązania.
Oczywiście zastosowanie typowo amatorskie i chciałbym się zmieścić w 200zł :(

Czy lepiej wziąć lampę z własną automatyką czy manual?
Jakie polecacie lampy z bezpiecznym napięciem wpinaną w sanki?
Czy może lepiej odpuścić i odkładać na pttl.

P.S. Do makro też by się przydała.
 

Spinner  Dołączył: 22 Mar 2006
No najlepsza by byla z P-TTLem ale za ta kase nie dostaniesz... wiec moze pospamuje: http://www.allegro.pl/ite...pentax_af_.html - nie znam lepszej lampki za 200zl.

Pzdr
Spinner
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
Metza - polecam! :-)
Mam trochę mniej wypasiony model, ale sobie chwalę. Dość mocna (można światło odbijać), szybka i oszczędna. Pochylanie głowicy do makro, to taki trochę półśrodek, ale może Ci wystarczy. Pozdrawiam!
 
pawel1967 Dołączył: 03 Maj 2006
Do Dl niestety nie stosuje się lamp TTL a P-TTL i jest to spory wydatek.TTL to już tylko D i DS.Można natomiast stosować manualną z tzw komputerem która sama reguluje błysk ,sęk w tym aby na stopce wyzwalacza nie było więcej niż 5 volt wtedy nie uszkodzi elektroniki.Taką lampkę można nabyć już za kilkadziesiąt złotych a potem dozbierać na P-TTL.Pozdrawiam
 

mily  Dołączył: 19 Kwi 2006
Za male pieniadze mozna pobawic sie czyms z wlasna automatyka, albo z manualem.
Z lamp pewnych, wprawdzie nie gornolotnych, ale dzialajacych polecam Soligora 30DA multidedykowanego. Nie ma wspomagania AF i glowice gora dol tylko, ale ceny obecnie w okolicach 100zl. Automatyka dziala, ale na bardzo bliskie odleglosci i tak przepali. Napiecie na stopce ma bezpieczne - okolice 5V.
Co do lamp troche lepszych a tanich - mozna poszukac Vivitar'ow dedykowanych do pentaxa z obracanymi w 4 strony glowicami. Mocne, uniwersalne, bezpieczne ale tez bez wspomagania AF. Modele 283 i 285 - wyczytalem, ze made in china maja dobre napiecia, a starsze made in japan juz nie. Sa tez ich nowsze modele - 4600 i slabsza 3700. We wszystkich tych lampach da sie wymienic przy odrobinie zdolnosci majsterkowicza uklad automatyki na reczna regulacje mocy blysku.
np. tak:
http://www.genre.fsnet.co...v283/index.html
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
Jeśli trzeba się zdać na automatykę lampy, to warto wybrać taką, która ma kilka zakresów. W Metzowej Trzydziestcedwójce są trzy ustawienia automatu rozstawione co 2EV.
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
Spiner - miałem ochotę na twój me super, ale połowica stwierdziła, że albo rybki albo akwarium i szlaban na zakupy jak zacznę kupować filmy.

Jeszcze chodzi mi po głowie pomysł żeby ujażmić lampę wbudowaną, dokupić fotocelę z pomijaniem przedbłysków i jakąś badziewną lampę lub dwie i stawiać to na satywie.

Jestem całkiem zielony jeżeli chodzi o lampy. Czy ta tabelka nadrukowana oznacza odległość w jakiej powinien znajdować się przedmiot aby być prawidłowo naświetlony przy danej przysłonie i iso, czy to jest zasięg lampy? Co oznacza tryb auto w lampach?

[ Dodano: 2006-11-22, 22:48 ]
To jeszcze małe pytanko.

Jak czas synchronizacji z lampą jest dla mnie za długi, to czy ustawiając dajmy na to 2x krótszą migawkę wykorzystam połowę siły błysku, czy może się to całkowicie rozminąć?
Np. Migawka 4x krótsza a iso na lampie 4x większe. Lampa manualna.

Zależy mi na fill flash w dzień bez zwiększania GO i może obędzie się bez szarego filtra.
Czemu dl nie mam mniejszego iso od 200 :(

[ Dodano: 2006-11-22, 23:07 ]
Ej to znowu ja.
Martwi mnie jeszcze jedna sprawa. Czy w 1L/Dl po włączeniu lampy w menu aparat będzie wyzwalał na stopkę i gniazdo synchr. Bo tylko tak można ustawić czas poniżej 1/180.

Jak nie to przejdzie mi przerabiać okular spawalniczy na filtr 49MM :-o
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
Postaram się co nieco wytłumaczyć.
jpserwis napisał/a:
Czy ta tabelka nadrukowana oznacza odległość w jakiej powinien znajdować się przedmiot aby być prawidłowo naświetlony przy danej przysłonie i iso, czy to jest zasięg lampy?

Tu masz rację. Przy lampie błyskającej "w manualu", czyli zawsze jednakową mocą, trzeba zgrać te trzy parametry: ISO, przysłonę i odległość. Po to ta tabelka.
jpserwis napisał/a:
Co oznacza tryb auto w lampach?

Lampa z automatem ma własny czujnik, który powoduje wyłączenie błysku, jak naświetlenie osiągnie optimum. Ustawiasz odpowiednią przysłonę dla swojego ISO i pykasz, a lampa pilnuje, żeby było OK. Niektóre lampy mają kilka "programów", tzn. może regulować błysk dla kilku różnych przysłon, przez co możesz lepiej panować nad GO i kontrastem błysk - światło zastane.
jpserwis napisał/a:
czy ustawiając dajmy na to 2x krótszą migawkę wykorzystam połowę siły błysku

Czas migawki musi być nie krótszy niż tzw. czas synchronizacji. To z reguły ok. 1/100s, lub trochę szybciej. Błysk przeciętnej lampy na pełnej mocy trwa ok. 1/500s, więc migawką sobie nie poregulujesz naświetlenia błysku.
jpserwis napisał/a:
Zależy mi na fill flash w dzień bez zwiększania GO

Nooo, tu będzie problem. Na otwartej przysłonie w jasnym świetle na pewno przekroczysz czas synchronizacji z lampą, więc błyskanie nie wchodzi w rachubę. Jak na siłę wydłużysz czas naświetlania, to prześwietli Ci światłem zastanym...
To by było na tyle. Na cyfrankach już się nie znam. Pozdrowienia!!!
 

mily  Dołączył: 19 Kwi 2006
Jedyny sposob na dopalanie blyskiem, to mniejsza sila blysku. W tanich lampach ciezko uswiadczyc manualna regulacje, ale jak podalem wczesniej mozna zastapic czujnik automatyki potencjometrem - tele ze to zabawa dla majsterkowicza. Mozna tez kupic jakas lampe w stylu cullmanna AF42P - cena w okolicach 300zl - ma toto wspomaganie AF i regulacje mocy blysku. Troche drozej tumax386AFZ - lampa TTL tez z regulacja mocy blysku i Soligora DG-420Z - to ma juz p-ttl i sporo bajerow, bez synchro na 2 kurtyne i synchro z szybkimi czasami migawki. Cena cos kolo 580zl.
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Kupiłem Soligora MK-32 AT. 3 programy automatyczne, mechaniczny zoom, odchylana w pionie, synchro 1/60-1/125, dyfuzor. Automatyka działa bardzo dobrze, przepala tylko na wprost i z małej odległości. Mimo, że lampa tyrystorowa miała na stopce 200V więc wmontowałem optotriak. Mam tylko mały problem. Po błysku lampa się zawiesza, tj albo trzeba długo odczekać (więcej niż czas ładowania), albo przytrzymać na chwilę test (nie wyzwala). Radzę sobie tak, że po zrobieniu zdjęcia naciskam od razu test. Miał ktoś taki problem z optotriakiem.

Acha dałem 30zł. Jeszcze czekam na fotocelę.
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
mily napisał/a:
Jedyny sposob na dopalanie blyskiem, to mniejsza sila blysku. W tanich lampach ciezko uswiadczyc manualna regulacje
...
Mily, manualna regulacja nie jest jedynym sposobem na zmniejszanie siły błysku. Przy lampie z automatem można zrobić np. tak: "komputerek" we fleszu ustawiasz na naświetlanie dla przysłony 2,8 a na obiektywie ustawiasz przysłonę 4 i dajesz długi czas naświetlania. W efekcie przeważające naświetlenie będziesz miał od światła naturalnego, a flesz wyjdzie niedoświetlony na -1EV (bo błyskał słabiej, dla mniejszej przysłony). To tylko przykład, kombinacji jest wiele i działa to w praktyce.
Warto z resztą kombinować przy przysłonie, bo to również skuteczne remedium na błędy naświetlania fleszem, o których pisał jpserwis. Pozdrawiam!
 

mily  Dołączył: 19 Kwi 2006
Cytat
Mily, manualna regulacja nie jest jedynym sposobem na zmniejszanie siły błysku. Przy lampie z automatem można zrobić np. tak: "komputerek" we fleszu ustawiasz na naświetlanie dla przysłony 2,8 a na obiektywie ustawiasz przysłonę 4 i dajesz długi czas naświetlania

wiesz, kombinowac jak oszukac automatyke zawsze mozna, mozna tez w koncu zaslaniac flesza czymkolwiek - np. papierem, kalka itp. Mozna tez strzelac w sufit, jesli jest wysoki to w kartke papieru trzymana pod katem. Metod masa, tylko byloby znacznie prosciej i szybciej regulowac to manualnie niz bawic sie i sciemniac ;)
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Nie wiem czy przysłonięcie flesza oszuka automatykę, bo ta będzie trzymać błysk póki nie będzie dosyć, więc przy przysłonięciu będzie dłuższy błysk.

Ryszard, pomysł z przysłoną jest dobry ale zwiększa GO. Muszę rozebrać jeszcze raz tą lampę i zobaczyć na jakiej zasadzie działa czujnik. Może da się wmontować jakiś potencjometr i go kalibrować ręcznie (np do -2EV) i nie tracić automatyki.
 

mily  Dołączył: 19 Kwi 2006
Cytat
Nie wiem czy przysłonięcie flesza oszuka automatykę, bo ta będzie trzymać błysk póki nie będzie dosyć, więc przy przysłonięciu będzie dłuższy błysk.

moze nie tyle oszuka automatyke, co po prostu oslabi blysk - o to mi w zasadzie chodzilo ;)

Cytat
Może da się wmontować jakiś potencjometr i go kalibrować ręcznie (np do -2EV) i nie tracić automatyki.

patrz pare postow wyzej dawalem link do strony kolesia co wmontowywal taka regulacje do vivitara283 - przeczytales to?
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Widzę, że się nie zrozumieliśmy Mily. Przysłoniecie flesza osłabi błysk jeżeli skończy się zakres działania automatyki. tj przysłonięcie będzie duże i mimo maksymalnego błysku nie doświetli. W innym przypadku automatyka skompensuje przysłonięcie przedłużając błysk i wyjdzie na to samo. Czytałem ten mod do vivitara, ale tam gość wywalił sensor i zrobił przestawiany manual, a mi chodziło o to aby sensor zostawić i go kompensować płynnie (np potencjometr) lub skokowo (drabinka rezystorów) i mieć taką kompensacje jak w body do wbudowanej. To jest to samo jakbym stworzył sobie więcej programów automatyki. W tej chwili mam 3, najsłabszy to f/2.8 na iso200, a chciałbym jeszcze 2.0 i 1.7 np.
 

Ryszard  Dołączył: 04 Paź 2006
mily napisał/a:
wiesz, kombinowac jak oszukac automatyke zawsze mozna, mozna tez w koncu zaslaniac flesza czymkolwiek - np. papierem, kalka itp. Mozna tez strzelac w sufit, jesli jest wysoki to w kartke papieru trzymana pod katem. Metod masa, tylko byloby znacznie prosciej i szybciej regulowac to manualnie niz bawic się i sciemniac ;)

Wiem! Można jeszcze osłabić błysk lampy przez wyjęcie z niej baterii!
jpserwis napisał/a:
sensor zostawić i go kompensować płynnie (np potencjometr) lub skokowo (drabinka rezystorów) i mieć taką kompensacje jak w body do wbudowanej

A to jest bardzo słuszna koncepcja. Pochwal się, jak coś dobrego wykombinujesz. Pozdro!
 

mily  Dołączył: 19 Kwi 2006
Cytat
Czytałem ten mod do vivitara, ale tam gość wywalił sensor i zrobił przestawiany manual, a mi chodziło o to aby sensor zostawić i go kompensować płynnie

to licze na to ze cos wymyslisz - chetnie sam bym cos poprawil w swoich lampkach ;)
 

Tok'Ra  Dołączył: 11 Lip 2006
jpserwis napisał/a:
Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Kupiłem Soligora MK-32 AT. Mimo, że lampa tyrystorowa miała na stopce 200V więc wmontowałem optotriak. Mam tylko mały problem. Po błysku lampa się zawiesza, tj albo trzeba długo odczekać.


Opisz, jak wmontowales tego optotriaka... Opisy z Chip'a i na niektorych www maja zasadniczy blad, ktory tak sie m.in. objawia, lacznie z pozniejszym smiertelnym zejsciem lampy :mrgreen:
 
jpserwis  Dołączył: 12 Wrz 2006
Optotriak wmontowałem z opisu tj dałem MOC3021 i rezystor 100ohm (dla 6V). Ale teraz ściągnełem kartę katalogową dla tego optotriaka i wychodzi, że rezystor jest za mały i prąd przez LED wychodzi ponad 40mA (dla moc3021 jest max15mA). Przy impulsie nie zaszkodzi (absolute max to 60mA), ale jak się potrzyma trochę test to się może spalić optotriak. Oczywiście lampie ani body to nie może zaszkodzić.

Sprawa zawieszania lampy się wyjaśniła. Kupiłem nowe baterie, a jak się teraz szybko ładuje :-)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach