jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
filorp napisał/a:
Poza tym no nie masz racji ... w kontekscie dazenia do osiagniecia najlepszych rezultatow, np podczas rozjasniania to fakt ze cos zawiera wiecej danych niejako latentnych w porownaniu z czyms co zawiera konretne przypisane juz stopnie jasnosci nie ma wielkiego znaczenia - jesli schrzaniles ekspozycje jest np za ciemno to niewazne czy wyciagasz z jpga na dobrym programie czy z rawa, osiagasz podobny poziom wzrostu szumu - mowiac lopatologicznie obrobka w rawie nie zwiekszy ilosci swiatla jaka dotarla do sensora!
Cały czas nie rozumiesz co mam na myśli. To co widzisz w wołarce, to tylko interpretacja danych, a nie to, co zawiera plik RAW. Ten plik zawiera znacznie więcej informacji, niż graficzna interpretacja, którą pokazuje Ci wołarka. JPG nie zawiera żadnego zapasu informacji, więc każde działanie na nim jest destrukcyjne dla danych. Oczywiście często jest to mało istotne i jakość nawet dość mocno przetworzonego JPG-a jest akceptowalnie dobra, ale zawsze lepszą jakość będziesz w stanie uzyskać obrabiając oryginalne dane.
 
JackW  Dołączył: 08 Lip 2009
Nic nie rozumiem. Dlaczego to zdjęcie, po wyjściu z aparatu w JPEG, jest takie żółte. A wracając do mojego wcześniejszego pytania, niestety Corel Paint Shop Pro Photo XI nie otwiera plików PEF i DNG. A, powinien. Takie rozszerzenia widnieją w wykazie obsługiwanych formatów. Jak zwykle złodziejstwo wielkich koncernów – brak istotnych aktualizacji. Zostaje mi dołączony do aparatu Photo Laboratory 3. Wkurza mnie tylko, że jest w różnych językach, tylko nie po polsku.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
JackW napisał/a:
Nic nie rozumiem. Dlaczego to zdjęcie, po wyjściu z aparatu w JPEG, jest takie żółte.
Bo ma skopany balans bieli?... :evilsmile:
JackW napisał/a:
Zostaje mi dołączony do aparatu Photo Laboratory 3.
Masz choćby darmowy RAW Therapee...
JackW napisał/a:
Wkurza mnie tylko, że jest w różnych językach, tylko nie po polsku.
Najwyższy czas nauczyć się obsługiwać programy anglojęzyczne - to znacznie lepsze niż wieczne narzekanie na brak spolszczenia... Wersje anglojęzyczne ukazują się szybciej, nie masz problemów z tutorialmi, czy książkami i zastanawianiem się jak też autor tego, czy innego spolszczenia przetłumaczył daną funkcję...
 

filorp  Dołączył: 03 Lis 2008
jaad doskonale rozumiem - nie ma znaczenia czy nazywasz cos 10 (jedynka, zero) jablek czy 2 jablka to to samo, upierasz sie zeby kolory w rawie nazywac reprezentacjami - ja na monitorze widze tylko kolory - zaden fotograf nie bedzie sie zastanawial jak dziala raw w znaczeniu zerojedynkowym... jestes troche tak jak jeden z profesorow na PATcie - jak nie powiesz dokladnie jego slowami to znaczy ze nie wiesz - po prostu czlowiek niezdolny do zrozumienia innego czlowieka....

Panowie ten jpg przeslany wystawiony przez jacka to jakas sepia tam nie ma kolorow jesli mowa o takiej sytuacji to raw jest jedyna szansa, ale wydawalo mi sie ze nie o takich skrajnosciach mowimy.... za ten plik to nawet sie nie zabieram.... wszyscy chyba wiedza ze balans bieli w takiej sytucji nie jest mozliwy do przywrocenia.... chyba zeby siedziec tydzien...

aaa... i nie wiem dlaczego ale raw therapy nigdy mi nie chcial dzialac cokolwiek bym nie zrobil suwakami to nie dawalo zadnego efektu na podgladzie, zarzucilem ten program z rok temu....
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
filorp napisał/a:
jpg przeslany wystawiony przez jacka to jakas sepia tam nie ma kolorow
i brawo ten Pan :mrgreen: - B&W z pomarańczowym zafarbem, ostrośc super fine na max, contast na minimum :evilsmile:

Ale chcieliście JPG z puszki - ja nawet zrobiłem RAW+JPG - i może takie ekstrema przekonają nieprzekonanych.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
filorp napisał/a:
upierasz sie zeby kolory w rawie nazywac reprezentacjami - ja na monitorze widze tylko kolory
I widzisz tylko czubek góry lodowej... Monitor jest w stanie pokazać Ci wyłącznie ułamek danych z RAW, co nie zmienia faktu, że one wciąż tam są i czekają na to, byś je zinterpretował po swojemu. W JPG-u widzisz to, co widzisz (o ile Twój monitor jest w stanie poprawnie go wyświetlić) i nic poza tym w takim pliku nie ma, w związku z tym nie ma miejsca na bezstratną (sensu stricto) obróbkę.
 

filorp  Dołączył: 03 Lis 2008
jaad powtarzam obrobka w rawie nie zmieni faktu ze robiles zdjecie na 1/30 przy iso 128000 itd, nawet w rawie takie wyciaganie wyciagnie tylko szum... do sensora fizycznie dotarla pewna ilosc swiatla i zadna majstrologia softem tego nie zmieni... co z tego ze potencjalnie mozesz wywolac takiego rawa jakby byl zrobiony na 30sekundach jak i tak te informacje sa skorumpowane....
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
filorp napisał/a:
nawet w rawie takie wyciaganie wyciagnie tylko szum
Mylisz się. Nie chce mi się już tłumaczyć, bo cały czas nie rozumiesz istoty sprawy, ale zrób sobie choćby eksperyment z push ISO. Spróbuj pchnąć niedoświetlonego JPG-a o 2EV, a potem zrób to samo z niedoświetlonym RAW-em. Przyjrzyj się, co widzisz w cieniach w jednym i drugim przypadku. To samo możesz zrobić ze światłami - myślisz, że przesuwając taki suwak Recovery w LR/ACR coś magicznie "odzyskujesz"? Nie - po prostu zmieniasz przedziały jasności, którym przypisywana jest wartość 255. Te dane tam są - Ty je po prostu reinterpretujesz. Zrób to samo z JPG-iem, gdzie 255 oznacza po prostu 255 i koniec...
 

djack  Dołączył: 22 Kwi 2006
jaad75 napisał/a:
zastanawianiem się jak też autor tego, czy innego spolszczenia przetłumaczył daną funkcję...
Fakt, jak kiedyś zainstalowałem sobie spolszczonego PS-a, to zastanawiałem się gdzie u licha jest funkcja unsharp mask opisywana w tutorialach.
 

filorp  Dołączył: 03 Lis 2008
nie musze robic zadnych eksperymentow bo wiem ze przepastnej roznicy nie bedzie - jesli skopales ekspozycje to czy raw czy jpg nic cie nie uratuje - to dlatego aparaty maja takie pokretelka z ustawieniem dla iso, przyslony czy migawki aby mozna bylo ustawic ekspozycje wzgledem warunkow :evilsmile: ja patrze na to od strony praktycznej wylacznie - zachwycanie sie na cropach ze po obrobce z rawa jest troche mniej szumu i wiecej detali to zdecydowanie nie moj styl fotografowania.... poza tym przestan jaad patrzec na ta rozmowe jak na czarne i biale - czarne i biale jest tylko po to zeby wyklarowac poglady a nie po to zeby byc czarnym lub bialym - ja tylko twierdze ze w pewnych warunkach robienie rawem nie ma sensu.... jack pokazal skrajny przyklad ze jest wrecz nieodzowne - z drugiej strony kazdy z nas moze pokazac mnostwo zdjec prosto z puszki ktore nic nie potrzebuja procz dobrej drukarki a jesli nawet wymagaja drobnego retuszu to nie zobaczysz roznicy czy byly z rawa czy jpga... itd., rozmowa bez konca....
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
filorp napisał/a:
jesli skopales ekspozycje to czy raw czy jpg nic cie nie uratuje

Bzdura kompletna, po co używasz takich argumentów?
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
JackDeJack napisał/a:
Koledzy gdyby RAW nie był lepszy od JPG to nie pojawiałby się w aparatach
- walnąłem sie powinno być: "dawał większych możliwości" zamiast "był lepszy"
:idea: Uwaga :!: Czytać aż do zrozumienia :!:

Reszta to jakieś słowne przepychanki :-(
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
filorp napisał/a:
nie musze robic zadnych eksperymentow bo wiem ze przepastnej roznicy nie bedzie - jesli skopales ekspozycje to czy raw czy jpg nic cie nie uratuje - to dlatego aparaty maja takie pokretelka z ustawieniem dla iso, przyslony czy migawki aby mozna bylo ustawic ekspozycje wzgledem warunkow :evilsmile: ja patrze na to od strony praktycznej wylacznie
Technika Push ISO nie jest skopaniem ekspozycji - to jest to co aparat robi np. na ISO3200, czy 6400, a są aparaty (np. Sinar Hy6), które robią to dla wszystkich zakresów czułości - zdjęcia na ISO100 są po prostu naświetlane krótszym czasem, a potem pchane o odpowiednią ilość EV. Potrzebujesz krótkiego czasu i świadomie niedoświetlasz o daną wartość po czym wywołujesz go o tą samą wartość wyżej - nic niezwykłego, jednak robienie tego na wybrakowanym JPG-u po prostu mija się z celem. Zalety RAW-a wychodzą też bardzo szybko przy konwersji do czerni i bieli - spróbuj pomieszać suwakami poszczególnych kanałów na JPG-u i RAW-ie, a zobaczysz jak niewielki jest margines ustawień JPG-a.
 

filorp  Dołączył: 03 Lis 2008
świadome niedoświetlanie? ciekawe jaki zysk jest z tego w porownaniu do dobrania poprawnych warunków ekspozycji?
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Bardzo dużo zależy od aparatu i tego jak mocno grzebie w RAW-ie oraz tego jak wysoki jest poziom black read noise.
 

filorp  Dołączył: 03 Lis 2008
to może by ciekawa technika fotograficzna, ale co daje...? To samo co zrobienie zdjecia na adekwatnych ustawieniach ekspozycji? :evilsmile: To jest zbyt zaawansowana technika fotograficzna jak dla mnie...
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
U mnie w sklepach zawsze na święta zmieniaja ekspozycje, na Gwiazdkę są mikołaje, a na Wielkanoc pisanki i króliczki.
Tylko mi nigdy nie przyszło do głowy robić zdjęcia wystawom sklepowym :-/
Puchatek i przyjaciele szli też na ekspozycję by łapać hefalumpy.
I nie wiem o którą chodzi ?

A na poważnie.
filorp napisał/a:
to może by ciekawa technika fotograficzna, ale co daje...?
a jak nie mam ISO3200 i 6400 a nie mam kompletnie talentu i wiedzy by te adekwatne ustawienia (ekspozycji) osiągnąć ? :idea:
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
filorp napisał/a:
jesli skopales ekspozycje to czy raw czy jpg nic cie nie uratuje

Możesz zrobić bardzo proste doświadczenie. Ustaw sobie jakąś scenę, prześwietl ją w rawie i w jotpegu po 0,7EV i następnie wyciągnij światła. W rawie to wyciągniesz a w jotpegu niestety nie.
 

jack  Dołączył: 25 Mar 2007
filorp napisał/a:
to może by ciekawa technika fotograficzna, ale co daje...?


np. możliwość zrobienia zdjęcia pomimo niemożności ustawienia prawidłowo parametrów ekspozycji ( bo potrzebna do zdjęcia kombinacja czułości, prędkości migawki i przysłony wykracza poza możliwości techniczne korpusu )
 

ladyhawke  Dołączyła: 07 Lis 2008
Oj, panowie :) Zdaje się, że pierwszeństwo powinno mieć zrobienie prawidłowo naświetlonego zdjęcia, a dopiero potem forsowanie całej reszty w PSie. W innym przypadku stalibyśmy sie bezmyslnymi pstrykaczami, ktorzy są w stanie wszystko wywołac i skadrowac w programie.

Dlaczego używam Rawów? Bo musze.
W moim przypadku JPG z puszki nie jest równy Rawowi wywołanemu na ustawieniach domyslnych. Moja puszka pochodzi chyba z epoki, kiedy producenci lustrzanek zakladali, że ich posiadacze są profesjonalistami, którzy JPG podglądają wyłącznie w celach pomocniczych, więc kompresja JPG nie została dopracowana. Czasem nawet na neutralnym ustawieniu wyostrzania, widzę białe obwódki dookoła przedmiotów, przy zwiększeniu parametru pojawia się charakterystyczne ziarno.
Byłabym szczesliwa, gdyby JPG z mojej puszki miał taką jakość jak JPG z K200D.
A z drugiej strony, jak otwieram w PSie Rawa, to zawsze podciagam go o jakieś 0,3 EV. Chyba mi puszka trochu nbiedoswietla....

I mam takie pytanie, czy jeżeli w PPL używam opcji extract JPG to jest wyciagniecie zaszytego JPG, czy wołanie?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach