gebi  Dołączył: 05 Maj 2006
ladyhawke, tutaj była mowa o celowym niedoświetleniu zdjęcia aby uzyskać wyższą docelową czułość. Np. w swojej puszce masz maksymalne ISO 3200, wychodzi Ci przy maksymalnie otwartym obiektywie (albo głębi ostrości jaką chcesz osiągnąć) 1/30s, a nie masz stabilizacji w korpusie, więc naświetlasz 1/60s (niedoświetlasz) co pozwala Ci uzyskać nieporuszone zdjęcie, a później wyciągasz je o 1EV i masz wynikowe ISO6400.

Co do niedoświetlania zdjęć przez ten korpus to jest to niestety normalne (seria *ist DS/DL).
 

ladyhawke  Dołączyła: 07 Lis 2008
gebi, owszem, ale przez kilka poprzednich postów była przepychanka o wyzszosci Rawa nad JPGiem.
Czyli co? Stała korekcja na 0,5 powinna wystarczyć?
A jak zrobić z 200 rawów szybko i bezboleśnie ładne JPGI? Zakładam, że ekspozycję i kadr ładnie skomponowałam i jestem zadowolona z efektów, chce tylko podciągnąc kontrast i poostrzyc.... a z wiadomych powodów robienie zdjecia w jpg odpada.
 

gebi  Dołączył: 05 Maj 2006
Szczerze mówiąc ja po prostu wiem o tym niedoświetlaniu, ale wydaje mi się, że 0.5EV to za dużo, można już przepalić. Staram się na bieżąco obserwować scenę i wymyślać ile dorzucę tym razem :-)
Jeśli chcesz zaaplikować tą samą korektę do większej ilości zdjęć to pewnie będziesz mieć taką funkcję w oprogramowaniu do wywoływania RAW-ów którego używasz. Np. w Capture One wprowadzasz korektę ekspozycji, ostrości i balansu bieli do jednego zdjęcia, kopiujesz te ustawienia (zaznaczasz sobie ptaszkami, które chcesz skopiować, program podpowiada, które były zmienione), później zaznaczasz wszystkie zdjęcia i wklejasz te ustawienia.
 

filorp  Dołączył: 03 Lis 2008
ladyhawke napisał/a:
ale przez kilka poprzednich postów była przepychanka o wyzszosci Rawa nad JPGiem

nikt nigdy nie forsowal jpega na niekorzysc rawa...
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
ladyhawke napisał/a:
A jak zrobić z 200 rawów szybko i bezboleśnie ładne JPGI? Zakładam, że ekspozycję i kadr ładnie skomponowałam i jestem zadowolona z efektów, chce tylko podciągnąc kontrast i poostrzyc....

Jeśli spełnisz warunki o których napisałaś i dodatkowo zadbałaś o WB, czyli balans bieli, to:
- uruchamiasz PPL
- klikasz ikonkę "Open" lub CTRL+O i zaznaczasz twoje 200 RAWów, i znów OPEN
- klikasz "Image Tone" i wybierasz "Camera Settings"
- zmieniasz ustawienia suwaków "Sharpness" i "Contrast" odpowiednio do potrzeb
- klikasz ikonkę "Save" lub CTRL+S
zależnie od tego czy w PPL ustawiłaś obróbkę kolejkową lub natychmiastową musisz kliknąć OK lub czekać na gotowe JPGi zgodnie z ustawieniami jakie miałaś w aparacie plus zmienione w PPL ostrość i kontrast
Wszystko :mrgreen:
 

gebi  Dołączył: 05 Maj 2006
JackDeJack, fajnie że się napracowałeś, ale ladyhawke ma Samsunga i do niego był dodawany Digimax Master (czy jakoś tak) a on się różni zapewne obsługą od PPL-a. Szczerze mówiąc obrobiłem w nim może dziesięć zdjęć.
 

ladyhawke  Dołączyła: 07 Lis 2008
jackdejack, chylę czoło.... i o coś takiego mi chodziło. Dziś przetestuję:)

gebi
, ale PPL mam :)
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
ladyhawke napisał/a:
jackdejack, chylę czoło.... i o coś takiego mi chodziło. Dziś przetestuję:)
Tylko po jaką cholerę to robić, jeśli jakość JPG z PPL-a nie różni się znacząco od tych z puszki... :-P
 

ladyhawke  Dołączyła: 07 Lis 2008
jaad75, toteż właśnie na stronie 3-ciej zrobiłam wywód, że w moim przypadku się różni. Nie chce mieć tych artefaktów, ktore ma soft w GX-1S. Zakładam, że PPL bedzie mial algorytm kompresji JPG właściwy nowym puszkom typu K200D. Ja chce otrzymać ze swojej puszki JPG jaki zrobiłby K200D.
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
ladyhawke, tylko najpierw przetestuj na 10, u mnie jeden RAW woła się 7-9 sekund, na innych kompach może być dłużej.

Generalnie zawsze "grupuję" RAWy przed wołaniem, czyli podglądam w picasie i do PPLa wrzucam np.: te robione na dworze (podobne warunki oświetleniowe), potem wrzucam te jak już wróciliśmy do pomieszczenia/domu itd. Czsem trzeba któryś poprawić to robię indywidualnie.
Jak potrzebuje na szybko wołam wszystko na moich ustawieniach, oglądam JPG i te kilka sztuk poprawiam pojedyńczo - ale to tylko do szybkiego podglądu.

W PPL brakuje mi opcji "PUT IN QUE", czyli otwieram np.: 100 RAWów, ustawiam parametry i na obecnie oglądanym/obrabianym zdjęciu klikam "PUT IN QUE", przechodzę do następnego zmieniam delikatnie saturację i ekspozycję i znów "PUT IN QUE". Jak przelecę wszystkie to dopiero robie "SAVE" i czekam na JPG.
Obenie zmiana np.: satutracji przy otwartych 100 RAW skutkuje zmiana dla wszystkich :evil:

[ Dodano: 2009-07-21, 13:50 ]
jaad75 napisał/a:
Tylko po jaką cholerę to robić, jeśli jakość JPG z PPL-a nie różni się znacząco od tych z puszki...
właśnie o znacząco mi chodzi. I jak zachce ci się kobylastego TIFFa to go masz.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
ladyhawke napisał/a:
Ja chce otrzymać ze swojej puszki JPG jaki zrobiłby K200D.
Czyli wciąż taki sobie w porównaniu z tym co można wydobyć z dobrej wołarki...

JackDeJack, ale po cholerę tak sie bawić? Wszystkie z tych 100 RAW-ów są warte wołania? Ja wybieram kilka, już na etapie przeglądania (po to są wglądówki, czy przeglądarki wołające RAW-a w locie) i obrabiam indywidualnie tylko te, które są tego warte. Reszta do kosza lub do archiwum.
 

ladyhawke  Dołączyła: 07 Lis 2008
jaad75, precyzując moje zachcianki: byłam na urlopie, gdzie zrobiłam 1000 zdjęć przez 2 tygodnie. Oglądam sobie w FS Wiever dokonując selekcji, zostaje mi 100 Rawów, ktore uważam za warte zachowania na dysku. Nie chce spedzac godziny nad 1-nym rawem, chce z tych 100 rawów zrobić JPGi w ładnych kontrastowych kolorkach. Jak coś wymaga godzinnej pracy, to mam od tego PSa. Ale Pies ma wade, ze nie zrobie Save na 100 otwartych plikach, tylko muszę zapisywać je pojedyńczo.
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
jaad75 napisał/a:
ale po cholerę tak sie bawić?
bo lubię.
jaad75 napisał/a:
Wszystkie z tych 100 RAW-ów są warte wołania?
zdecydowanie tak
jaad75 napisał/a:
Reszta do kosza
nie robię gniotów ;-)
jaad75 napisał/a:
lub do archiwum.
oczywiście. Wszystkie jak leci.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
JackDeJack napisał/a:
nie robię gniotów ;-)
A, chyba że tak... :-P
 

ladyhawke  Dołączyła: 07 Lis 2008
jaad75 napisał/a:
JackDeJack napisał/a:
nie robię gniotów ;-)
A, chyba że tak... :-P


no u mnie ten wskaźnik tak obiecująco nie wygląda :)

[ Dodano: 2009-07-21, 19:46 ]
No dobra drodzy panowie. Zainstalowałam sobie PPL, otworzyłam w nim Samsungowy PEF i nic z nim nie moge zrobic, wszystkie opcie wyszarzone. Co teraz?
 

tatsuo_ki  Dołączył: 01 Mar 2009
jestem w trakcie ostrego "balowania" na realizacji (branza budowlana, jesli ktos jeszcze nie zauwazyl :D :P ), normalnie taki zapieprz, ze nie ma komu nakladac, dlatego z lekkim opoznieniem. zlamie troche zasad z forum, ale po prostu przychodze po dwoch dniach nieobecnosci na forum i az mna rzuca na krzesle, pewne rzeczy musze napietnowac i poprawic...

filorp napisał/a:
ja na monitorze widze tylko kolory

ja tez, ale jestem swiadom skad te kolory sie wziely, co daje mi ogromna przewage, tak samo jak ogromna przewage daje mi wiedza nt. tego, co kryje sie pod pojeciem grawitacji, chociaz za cholere jej nie zobaczysz...
filorp napisał/a:

- zaden fotograf nie bedzie sie zastanawial jak dziala raw w znaczeniu zerojedynkowym...

i tu sie mylisz BARDZO!, popatrz na zdjecia tego Pana:
http://www.j-roumagnac.ne...&filter=last100
i na maly artykul, do ktorego osmielilem sie dopisac komentarz, a nawet dwa:
http://articles.j-roumagn...op-why-16-bits/
ktos chyba jednak zaglebia sie w szczegoly techniczne...
tak samo niektorym wystarczy wiedziec, ze samochod jedzie, jak sie przekreci kluczyk w stacyjce, a innym wciaz za malo informacji nt. procesu spalania paliwa w tloku...
a tutaj jeszcze na dobicie artykul dlaczego POWINNO sie uzywac RAW w edycji zdjec:
http://articles.j-roumagn...-photo-editing/
filorp napisał/a:
świadome niedoświetlanie? ciekawe jaki zysk jest z tego w porownaniu do dobrania poprawnych warunków ekspozycji?

bardzo prosty - krotszy czas. jak ci sie reka telepie, to nawet stabilizacja w korpusie na spolke ze stabilizacja w obiektywie nie pomoga, a na wiekszym otworze nie zawsze sie da zrobic, bo pewna glebia ostrosci jest konieczna... technika znana jeszcze z "analoga", z czasow kiedy system stabilizacji to byly takie trzy nogi, do ktorych przykrecalo sie aparat...
filorp napisał/a:
co z tego ze potencjalnie mozesz wywolac takiego rawa jakby byl zrobiony na 30sekundach jak i tak te informacje sa skorumpowane....

i teraz wszystko rozumiem. na twoim miejscu rowniez uwazalbym, ze RAW jest do niczego, jesli ktos PLACILBY informacjom z RAWa, zeby klamaly i powodowaly, ze zdjecia "ciagniete" z RAWa wygladaja jak te z JPG, czy co tam jeszcze... tylko zastanawiam sie w jakiej walucie placic tym informacjom...
tak potworna kalka z angielskiego, ze normalnie chyba przebija patetycznego ("you are pathetic")... po prostu nie moglem zdzierzyc...

poza tym jestem w ogole zniesmaczony i czuje sie niedoceniony, bo czlowiek wysili mozgownice, zeby wymyslic jakies sensowne porownanie chociaz z grubsza tlumaczace pewne zawilosci, a tu pozniej przechodzi calosc bez echa...przeciez wszystko, o co sie tu klotnia rozegrala napisalem juz na samym poczatku... ech... nastepnym razem zastanowie sie trzy razy, czy w ogole jest sens sie zastanawiac...
 

gebi  Dołączył: 05 Maj 2006
ladyhawke napisał/a:
No dobra drodzy panowie. Zainstalowałam sobie PPL, otworzyłam w nim Samsungowy PEF i nic z nim nie moge zrobic, wszystkie opcie wyszarzone. Co teraz?

Bo to plik z Samsunga :-) i cały "urok" tej platformy, że nadal nie wszystkie programy ten format obsługują. Między innymi Pentax w ten sposób Cię ukarał, że kupiłaś tańszego GX-1S zamiast *ist DS2.
Użyj mocy Luke (skorzystaj z konwertera, który podmieni wpis o nazwie aparatu w plikach z "GX-1S" na "*ist DS", link do konwertera do znalezienia na forum).
 

ladyhawke  Dołączyła: 07 Lis 2008
gebi, naprawdę????

Ale wystarczyło, że przełączyłam opcje wywołanie z auto na custom i juz moge działac. I mam wszystkie ustawienia, ktore ma w puszce K200D -np vibrant, czy landscape. Zrobiłam jpg na max wyostrzaniu w puszce, potem raw, ktorego wywolalam na auto w PPL, potem wywolalam tylko podkrecajac ostrosc na +2, i powiem, że bardzo duzas róznica jest miedzy jpg z rawa a jpg z puszki. Widocznie GX-1s nie ma dopracowanego algorytmu robienia JPG tak, jak ma PPL i nowsze puszki.
Czyli zgodnie z teorią: jeżeli chce miec JPGi takie jakie zrobiłby K200D, to powinanm wywolywac je w PPLu na auto.

[ Dodano: 2009-07-22, 10:55 ]
Kicha polega na tym, ze po wrzuceniu 10 rawów, to co zmienie na jednym, zmienia sie na wszystkich, dokladnie jak mówil JackDeJack. No ale oczywiscie problemy z uzywaniem wyjda w praniu.
 

gebi  Dołączył: 05 Maj 2006
Nie wiem czy żartujesz czy mówisz serio :-) Nie mam PPL-a bo i skąd, skoro oficjalnie mi się nie należał, a ze strony Pentaksa nie można go było ściągnąć, stąd moje domysły.

Co do różnicy w JPG-u z puszki a z wywoływarki na komputerze, to komputer ma zwykle duży zapas mocy obliczeniowej nad procesorem użytym w aparacie. Aparat musi przygoować w sensownym czasie zdjęcie w JPG-u i zgrać je tak aby można je było po chwili oglądać, na komputerze możesz poczekać kilka sekund na wywołanie. Na pewno teraz w najnowszych puszkach są szybsze i energooszczędne procesory, które zajmują się obróbką i dlatego też JPG-i mogą być lepsze. Inna sprawa, że nawet wywoływarki, których używasz na komputerze są ciągle poprawiane, ich rezultaty są coraz lepsze, więc trudno porównywać JPG-i z aparatu (*ist DS), który pokazał się na rynku chyba w 2004-tym roku z oprogramowaniem wydanym pięć lat później (nie chce mi się wierzyć, że DS2/GX-1S jakoś znacząco zmodyfikowali poza tym co widać na pierwszy rzut oka).
 

deckard  Dołączył: 01 Lut 2008
tatsuo_ki, gratuluje cierpliwości i podania łatwych do zrozumienia odpowiedzi. Mi się nie chciało dyskutować widząc podejście filorpa.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach