a.d.a.m  Dołączył: 15 Sty 2007
Jak robic zdjecia w trudnych warunkach?
Zacznę od pytania czy jest może jakaś sekcja na formu gdzie gromadzone są porady?

A tymczasem przedstawię problem (zakładam milcząco, że wybitne głowy będą znały odpowiedź). Poniżej zamieszczam dwa linki do fotki jaką srzeliłem na warszawskiej starówce. Pierwszy plan jest zacieniony, natomiast w tle prześwituje dobrze oświetlona sylwetka Zamku Królewskiego.

Na pirwszej fotce mam przyzwoicie wyglądający Zamek Królwski i bardzo ciemny pierwszy plan zdjęcia. Fotka Pierwsza

Na drugiej fotce mam jako tako wyglądający pierwszy plan i wyraźnie prześwietlny Zamek Królewski. Fotka Druga.

Pytanie brzmi. Czy i jak można zrobić zdjęcie by zarówno pierwszy jak i drugi plan wyszły ładnie tj. bez przesdnych cieni i przepałów. Czy w ogóle można zrobić takie zdjęcie?

Oczywiście pytanie dotyczy ustawień aparatu a nie technik obróbki w post processingu :-) - (innymi słowy, jak ludzie sobie radzili w takich sytuacjach gdy jeszcze na świecie nie było photo shopa i Gimpa?).

Pozdrawiam
a.d.a.m
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
a.d.a.m napisał/a:
(innymi słowy, jak ludzie sobie radzili w takich sytuacjach gdy jeszcze na świecie nie było photo shopa i Gimpa?).
...ale były powiększalniki, to stosowano doświetlanie / przysłanianie pod powiększalnikiem.

W erze cyfrowej to widzę tylko dwie drogi:
1. szare filtry - ale tu ograniczeniem jest obiekt (filtr połówkowy się sprawdza gdy jedna część obrazu jest za jasna (np. niebo)),
2. postprocessing lub HDR - tu jest znakomity przykład: www.tofahrn-foto.de/SchneeNacht05/
 

Chmarski  Dołączył: 28 Mar 2007
W HP i Nikonie można użyć funkcji powodujących rozjaśnianie cieni (nazwy odpowiednio: Adaptive Lightening i D-Lightening).

Możesz to w podobny sposób rozwiązać w sofcie - niestety pojawia sie w rozjaśnianych partiach troche szumu (czasem nawet więcej niż trochę).

A jak chcesz mieć super cacy bez żadnych wodotrysków software'owych, to musisz podoświetlać lampami. W tym przypadku potrzebujesz ich trochę więcej niż wbudowana ;)

Może jeszcze pomóc tryb Fill-In Flash, ale to długie czasy się robią i nie bedzie zamrożenia ruchu.
 
a.d.a.m  Dołączył: 15 Sty 2007
zorzyk napisał/a:

2. postprocessing lub HDR - tu jest znakomity przykład: www.tofahrn-foto.de/SchneeNacht05/


A co to jest HDR?
 

Chmarski  Dołączył: 28 Mar 2007
Z róznie naświtlanych ujęć tego samego kadru software'owo tworzysz ujęcie jakie Ci pasuje najbardziej
 

Tomaszttr  Dołączył: 23 Lut 2007
High Dynamic Range - technika zwiększania zakresu tonalnego. Robisz np 3-4 fotki z korekcja ekspozycji od -2 do +2 co np 2, a potem łączysz te zdjęcia w jedno za pomocą odpowiedniego softu. Zagooglaj to dowiesz się więcej.
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
HDR - High Dynamic Range - zakres wyskiej dynamiki, np.:

http://radziu.jogger.pl/2...-dynamic-range/
 

zenza  Dołączył: 22 Kwi 2006
najprościej - robisz 1 zdjęcia w RAW, które następnie wywołujemy w dwóch wersjach jasnej i ciemnej po czym w PS za pomocą gradientu łączymy na warstwach te dwa wywołane RAW-y najlepiej do TIFF/16. Można gumkowac te partie które nam nieodpowiadają zostawiając te ze spodniej warstwy. A tak z aparatu, to raczej jakieś bardzo dobre filmowe oświetlenie. :-P
Albo 3, do 5 zdjęć W RAW, lub JPG i DRI, HDR
 
a.d.a.m  Dołączył: 15 Sty 2007
Wielkie dzieki. Znaczy, to nie ja jestem taka d....a tylko warunki atmosferyczne nie sprzyjaly :).

A tak swoja droga to bardzo ciekawe, ze ludzkie oko radzi sobie z takimi kontrastami a material switloczuly juz nie.
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
zenza napisał/a:
po czym w PS za pomocą gradientu
Gradient będzie dobry przy w miarę łatwych przejściach między ciemnicą a jasnością (np. krajobraz). Przy trudniejszych - pomóc może mały tutorial Radka Przybyła:
http://www.fotosite.pl/in...nych_ekspozycji
 

Chmarski  Dołączył: 28 Mar 2007
a.d.a.m napisał/a:
A tak swoja droga to bardzo ciekawe, ze ludzkie oko radzi sobie z takimi kontrastami a material switloczuly juz nie.

Bo my mamy zaimplementowany Adaptive Lightening. Z tego co pamietam, to HP właśnie w tym kierunku poszło jako pierwsze (HP Photosmart 945). Zależało właśnie by wyłapac to co widzi ludzkie oko.
Potem wszedł w to także Nikon (w Coolpix 8800) i chyba w lustrach też już to mają.
 

Maciek  Dołączył: 20 Kwi 2006
Można jeszcze przyjść o takiej porze aby zarówno ściany kamienic jak i zamek były oświetlone słońcem. W tym przypadku będzie to oznaczało sporo później sądząc po układzie cieni.
 

Chmarski  Dołączył: 28 Mar 2007
Maciek napisał/a:
Można jeszcze przyjść o takiej porze aby zarówno ściany kamienic jak i zamek były oświetlone słońcem. W tym przypadku będzie to oznaczało sporo później sądząc po układzie cieni.

No tak Słoneczko to u nas jeszcze nie pada.
Boję się, że gdyby sie takie światełko udało dorwać, to nie byłoby już komu focić :roll:
 

zenza  Dołączył: 22 Kwi 2006
Jarek Dabrowski napisał/a:
zenza napisał/a:
po czym w PS za pomocą gradientu
Gradient będzie dobry przy w miarę łatwych przejściach między ciemnicą a jasnością (np. krajobraz). Przy trudniejszych - pomóc może mały tutorial Radka Przybyła:
http://www.fotosite.pl/in...nych_ekspozycji

Jarek dlatego napisałem też, że można "gumkować" fakt trochę się rozpędziłem z tym gradientem , ale ja głównie jak narazie w krajobrazy się bawię i może dlatego:). Oczywiście trzeba być bardzo delikatnym w tym co się robi aby nie spie... zdjęcia:) jest to trochę na pograniczu malarstwa i trzeba mieć jako takie wyczucie.:)
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
a.d.a.m napisał/a:
A tak swoja droga to bardzo ciekawe, ze ludzkie oko radzi sobie z takimi kontrastami a material switloczuly juz nie.
Niestety takie są właściwości matryc w cyfrówkach - potrafią zarejestrwać dynamikę do 8EV (tylko kilka modeli Fuji może zarejestrować do około 10EV).

Scena na zdjęciach, które wstawiłeś nie jest aż tak bardzo kontrastowa. Jeżeli zrobiłeś to zdjęcie w RAW to spokojnie wyciągniesz szczegóły w cieniach. W JPG też można to zrobić, ale traci się więcej na jakości. No, ale jak już wiesz można to zrobić tylko w programie graficznym. Przy rozjaśnianiu fragmentów zdjęć takich jak Twoje (architektura) chyba najlepiej sprawdzi się praca na warstwach i przy użyciu gumki.

Gdybyś chciał kiedyś spróbować HDR'a to polecam robic bracketing z ustawieniem ±1,3 - 2EV. Nie polecam natomiast HDR z jednego rawa, bo efekty są "lekko bajkowe" zwłaszcza jeżeli użyjesz programu Photomatix.

P.S.
Funkcje takie jak d-lightening robia dokładnie to samo co można samemu zrobić w programie graficznym.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach