M.W  Dołączył: 20.08.2008
Jaki film b&w da ciemniejsze niebo z filtrem red 25 Cytuj
Tak jak w tytule. Filmy to :

-Ilford PAN F 50/Kodak T-max 100 (pan.)
- Adox CMS 20 (orto.)
- Ilford SFX 200 (bliska podczerwień)
- Rollei Infrared IR 820 400 (daleka podczerwień)

Filtr czerwony, ale ten jaśniejszy oczywiśćie, oznaczony jako red 25. Są na tym forum jacyś fachowcy :-P
 

Keek  Dołączył: 25.06.2008
Cytuj
Logika mowi, ze infrared. Nie wiem od ile przepuszcza Twoj filtr, ale chyba nie powinno byc problemu. Naswietlalem kiedys IR820 przez BW 093. To czarny filtr, ktory przepuszcza tylko powyzej 800nm. Film za to konczy sie na 800nm, czyli rejestruje przez niego jakies ulamki swiatla, przez co praktyczna czulosc wychodzila w okolicy 3 ISO. Przy filmach IR zawsze byly cyrki z ISO.
SFX bedzie najbezpieczniejszy i powinien dac najglebsze czernie z normalnych filmow.
Co do Adoxa - z tego co mi w pamieci zostalo, to ortochromatyczne filmy nie sa uczulone na czerwony kolor, wiec mozesz miec powazne problemy z niedoswietleniem jesli to naprawde film tego typu.

HIE z BW093:


SFX z jasnym czerwonym (mozna bardziej przyciemnic niebo w obrobce):
 

bogdanm  Dołączył: 01.03.2007
Cytuj
Keek napisał/a:

Co do Adoxa - z tego co mi w pamieci zostalo, to ortochromatyczne filmy nie sa uczulone na czerwony kolor, wiec mozesz miec powazne problemy z niedoswietleniem jesli to naprawde film tego typu.


Poza tym, że to nie jest orthochrom tylko orthopanchrom. I chyba oznacza, że jest superduper uczulony na czerwień :)
 
M.W  Dołączył: 20.08.2008
Cytuj
Cytat
czulosc wychodzila w okolicy 3 ISO. Przy filmach IR zawsze byly cyrki z ISO.
Nawet przy filmach IR z iso 400. To ile tego EV tam wychodzi ?
Ten z którego korzystam (red 25) to 3EV.

Ze sklepu "Czarno-Białe" też przyszła odpowiedź :-)
Cytat
"Pan F oraz 20 jest bardzo kontrastowa co podwyższy efekt. Infraredy dadzą ciemniejsze niebo ale filtr jest słaby, efekt zależy od wielu innych czynników. Nie dam
głowy za żadne rozwiązanie, każde da ciekawy efekt."

Cytat
SFX bedzie najbezpieczniejszy i powinien dac najglebsze czernie z normalnych filmow.
A robił może ktoś połączenie filtra IR ze zwykłym filmem panchromatycznym. Wyjdzie coś ciekawego z takiego połączenia ?

Cytat
Poza tym, że to nie jest orthochrom tylko orthopanchrom. I chyba oznacza, że jest superduper uczulony na czerwień :)

Czyli że odróżnia kolory i da ciemniejsze niebo bez filtra i jeszcze ciemniejsze z filtrem czerwonym (w porównaniu z filmem pan.) ?

Keek dzięki za zdjęcia (podgląd) :-B O takie niebo mi chodzi jak z tego pierwszego zdjęcia. Czyli jednak filtr IR i film na podczerwień.

Martwiłem się widocznym ziarnem z filmu Rollei Infrared IR400 iso (bo filmów IR z mniejszą czułością już nie ma), ale nie jest chyba tak źle :-o



Cytat
Film należy naświetlać przy użyciu czarnych albo ciemnoczerwonych filtrów. Maksymalna czułość filmu przypada na 820 nm. Użycie filmu IR prowadzi do zaburzenia i "rozbalansowania" reprodukcji naturalnych odcieni obrazu. Np. jasna zieleń liści czy czarne niebo. Kosztem naświetlania przez ciemny filtr jest znaczne obniżenie czułości. Czasy naświetlania - w zależności od pogody i przesłony mogą wynosić nawet kilka - kilkanaście sekund. Efekt końcowy zależy od natężenia światła podczerwonego w fotografowanym świetle, pory dnia, kąta padania promieni słonecznych, pory roku itd. Dodatkowo poza wysoką zdolnością rozdzielczą można wykorzystać film do ciekawych eksperymentów. Film np. widzi obraz przez mgłę, ponieważ kropelki wody nie są dużą przeszkodą dla promieniowania podczerwonego. Rollei IR 820 w formacie małoobrazkowy musi być zakładany do aparatu przy całkowitej ciemności. I w ciemności powinien być wywoływany. Błonę zwojową można - ostrożnie - zakładać także przy świetle przytłumionym. Czarno-Białe.

Czyli że filtr IR 820nm, da mi ciemniejsze niebo niż filtr IR 720nm ?
 

bogdanm  Dołączył: 01.03.2007
Cytuj
Chyba błędnie zakładasz, że pasmo uczulenia filmu jest stałe i tylko różnymi trikami jest przesuwane po widmie (lepsze uczulenie na czerwień = gorsze na fiolet).
Ja tam nie byłbym tak kategoryczny - wziąłbym dokumentację producenta i po prostu popatrzył co jest słabiej uczulone w okolicach 440-500nm w stosunku do "czerwieni" (>600nm).
 

Keek  Dołączył: 25.06.2008
Cytuj
[quote="M.W"]
Cytat
czulosc wychodzila w okolicy 3 ISO. Przy filmach IR zawsze byly cyrki z ISO.Nawet przy filmach IR z iso 400. To ile tego EV tam wychodzi ?
Ten z którego korzystam (red 25) to 3EV
Czyli że filtr IR 820nm, da mi ciemniejsze niebo niż filtr IR 720nm ?


To nie tak latwo z tym EV.



Zielone to film, czerwone to filtr. Jak widzisz czulosc filmu spada wraz z uczuleniem na konkretna dlugosc swiatla. Konczy sie na jakichs 820 nm. Czarny filtr zaczyna przepuszczac od 800 nm. Jak widac malo tego swiatla sie zarejestruje. Mi eksperymantalnie wyszlo kolo 3EV. Ale to zalezy jeszcze od pory dnia i tego co fotografujesz. Przy takiej samym poziomie jasnosci jaki widzisz na oko, moze byc rozna ilosc podczerwieni. Zdjecie z chlopcem bylo robione na Kodaku HIE, on jest uczulony do 900 albo chyba nawet dalej. Nie pamietam dokladnie. Zostaje sporo do odciecia. Niestey tego filmu od dawna nie ma w produkcji.
Czyli praktycznie ciemniejszy filtr da Ci ciemniejsze niebo i ile film wydoli.
Obcenie lepiej przerobic aparat na IR niz pieprzyc sie z tym na filmach.
 
M.W  Dołączył: 20.08.2008
Cytuj
Cytat
Obcenie lepiej przerobic aparat na IR niz pieprzyc sie z tym na filmach.

No ja praktycznie przestałem się pieprzyć, ale z cyfrą :evilsmile:
Mam już prawie skompletowaną ciemnię. Zastanawiam się czy przy pełnym słońcu, mogę takiego Rolleia IR400 (120), częściowo zaświetlić (zakładanie filmu do aparatu) ?
I który filtr będzie lepszy, czy :

- IR 720nm
- IR 820nm
- IR 1000nm (Heliopan)

Rollei IR 400 to 820 nm.
 

Keek  Dołączył: 25.06.2008
Cytuj
Przy pelnym sloncu nie zakladaj. Znajdz jakis cien.
Ja bym sprobowal z 720. A jak 820 to zacznij od 3 ISO na pelnym sloncu i jeszcze dluzej.
 
M.W  Dołączył: 20.08.2008
Cytuj
Keek, jeszcze raz wielkie dzięki :-B Ekspertów tu na forum, niestety coraz mniej. Technik219 też tu coraz rzadziej zagląda. A co z Alkosem, co tam u niego słychać ?
 

technik219  Dołączył: 25.01.2009
Cytuj
M.W napisał/a:
Ekspertów tu na forum, niestety coraz mniej. Technik219 też tu coraz rzadziej zagląda. A co z Alkosem, co tam u niego słychać ?

Tak oto została połechtana moja próżnośc - zostałem postawiony w jednym szeregu - co ja mówię! - ramię w ramię obok Alkosa :-) To przede wszystkim za sprawą Alkosa i Polypana F zawitałem na tym forum ;-)
Zaglądam rzeczywiście rzadziej, ale to tylko dlatego, że forum konsekwentnie zmierza w kierunku cyfrowym. Zaglądam przede wszystkim na wątki tradycyjne/analogowe i widzę, że coraz mniej tam nowych tematów, a w tych, które istnieją wałkuje się właściwie w kółko to samo: jaki filtr, jaki film...
Jakby co, to moja skrzynka PW jest cały czas aktywna i nawet jak nie zaglądam na forum to wyskoczy mi powiadomienie na Thunderbirdzie gdyby ktoś się bardzo stęsknił.
A co u Alkosa? Sam jestem ciekaw. Alkos, cóż, pies z kosmosu - pewnie orbituje gdzieś w okolicach Canis Maior...
Serdecznie pozdrawiam Was, moi druhowie w zbożnym dziele spoglądania przez dziurkę wizjera aparatu fotograficznego! :-D
 

pszczołowaty  Dołączył: 07.12.2009
Cytuj
technik219 napisał/a:
A co u Alkosa? Sam jestem ciekaw. Alkos, cóż, pies z kosmosu - pewnie orbituje gdzieś w okolicach Canis Maior...


chyba robi swoje :)

http://aleknowak.net/wp/11881

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach