dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
takie spostrzezenia nieuczesane
Wlasnie wylazlem z ciemni, bo robilem spoznione odbitki na print-exchange i mam takie oto spostrzezenia.

1. El-Nikkor 50/2.8 daje rade ;-)
2. Przeterminowame i zadymione negatywy, tylko na skaner niestety :-(
3. Najlepsze zdjecia zawsze sa na skraju paska.
4. Wywolywacz pozytywowy Ilofrd Warm Tone w butelce z powietrzem daje rade prawie po roku od otwarcia.

dz.

 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
o, to się dobrze składa że masz tego nikkora, bo się zastanawiam nad ciemnią żeby znowu otworzyć pod średni - i . jakie jest mocowanie tego nikkora ? i czy 50 mm pokrywa powiększenia z 6x6 ? (moja przygoda ciemniowa była dosyć szybka:))
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dzerry napisał/a:
3. Najlepsze zdjecia zawsze sa na skraju paska.


To samo dotyczy się paprochów.

dzerry napisał/a:
robilem spoznione odbitki na print-exchange


A na nagrody też?

[ Dodano: 2008-02-12, 07:19 ]
guerilla napisał/a:
i czy 50 mm pokrywa powiększenia z 6x6 ?


Z ładną winietką na pewno.
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
alkos napisał/a:
A na nagrody też?
A miala byc niespodzianka z chemia w paczce ;-) Niestety nie na barycie, bo bys sie do konca swiata nie doczekal :-P

guerilla napisał/a:
jakie jest mocowanie tego nikkora ?


M39. Do sredniego polecam Componon-S 80/4 - tez mam. Jest boski i ma fajne dzwigienke do powrotu do przyslony roboczej.

A propos el-nikkora - El-Nikkor kryje cala klatke ze standardowym kondenserem Opemusa 6. Rodogan 50/2.8 nie kryje.

dzerry
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dzerry napisał/a:
A miala byc niespodzianka z chemia w paczce


Juhuuu :-D
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
To ja sie tu podepne z takim malym acz wazkim pytaniem ;-)

Generalnie moge przyjac, ze to co mam na filmie, jest dla mnie surowym materialem, ktory dopieszczam w postprocessie. Na ogol sa to proste zmiany - przede wszystkim giecie krzywej, poziomy, kontrast, wyostrzanie i wlasciwie to wszystko. Zmiany drobne, ale maja istotny wplyw na ostateczny wyglad zdjecia.

I teraz to kluczowe pytanie: na ile takie modyfikacje mozna wprowadzac pod powiekszalnikiem?
Pytania pomocnicze: Czy jest to duzo trudniejsze? Czy ograniczenia sa wieksze? Czy material wejsciowy, czyli film musi spelniac wyzsze standardy? Jesli tak, to jakie?

Pomijam kwestie logistyczne (miejsce na ciemnie, potrzebny czas, koszty materialow). Intersuje mnie tylko porownywalnosc efektow.
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
Dan, nie jestem zadnym guru ciemniowym, ale wg mnie to jest tak. Wszystko zalezy od twoich oczekiwan i poziomu krytycyzmu w odbiorze wynikow swojej pracy, ale na normalnym, hobbistycznym poziomie, pracujac na dobrze naswietlonym materiale, w ciemni duzo rzeczy jest z automatu - maska sama sie sciaga, tony same robia sie ladne, itd. Te szczegoly, o ktorych mowisz, tez wydaja mi sie wazne, ale tylko dlatego, ze mam na nie wplyw. Przy odbierze zdjecia, tak naprawde nie ma znaczenia, czy pociagne krzywa o 2% w lewo lub w prawo. W ciemni ten wybor jest naturalnie ograniczony i skupiam sie na odbitce jako calosci. Mozna to porownac do koncepcji stalka-zoom. Masz wiecej czasu, zeby przetrawic decyzje.

Szukajac analogii do PS'a, giecie krzywej mozesz symulowac filtrami - praktycznie na to samo wychodzi. Zeby wplywac na tonalnosc selektywnie, mozesz uzywac split-gradingu. Ale tak naprawde, najwiekszy bajer polega na tym, ze wcale nie trzeba tak duzo kombinowac. Ale jak chcesz zawsze mozesz ;-) Poszukaj serii artykulow Fine Printer z Pozytywa.

No i jeszcze sredni format . Odbitki ze sredniego formatu praktycznie same mi sie robia - to naprawde czysta przyjemnosc.

dz.

 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Dzieki dzerry, tyle mi wystarczy :-) :->

:-B
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
I jeszcze o jakosci. Pisalem, ze marnej jakosci negatywy tylko na skaner. Probowalem odtworzyc ten efekt:



Mega przeterminowany i zadymiony film, ktory oryginalnie byl kiepskiej jakosci. Maska ciemno-szara. Bez szans. Na najwyzszym filtrze wychodzila mi szara papka. Musoalbym poszukac jakiegos ostro kontrastowego papieru i wywolac to w kontrastowej wywojce. Szkoda zachodu.

dz.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
I teraz to kluczowe pytanie: na ile takie modyfikacje mozna wprowadzac pod powiekszalnikiem?


Od 2 lat sie nad tym glowie :-) W zasadzie doszedłem do tego, że dopuszczam:

1. Giecie krzywej, ale jako "basic contrast" - tylko dwa punkty w 1/4 drogi od koncow krzywej. Dobrze tą role spelnia nowy Contrast/Brightness z CS3.
2. Rozjasnianie na highlights (pod powiekszalnikiem mozna naswietlic zdjecie na normalnym, a maskowac na wysokim kontrascie) i midtones
3. Przyciemnianie na midtones (normalny kontrast) i shadows (wysoki)
4. Gamma
5. Autokontrast - niby tylko jako kompensacja skanera, ale ciągle sie zastanawiam, czy go nie wyrzucic z workflow...

dan napisał/a:
Czy jest to duzo trudniejsze?


Na pewno...

[ Dodano: 2008-02-12, 09:40 ]
dzerry napisał/a:
Na najwyzszym filtrze wychodzila mi szara papka.


Na jakim - 5tce?

A ja sie chyba na kolor przerzuce... jakos mi zbrzydly szarosci :evil:

No i zamawiam dzisiaj Tetenala Colorteca C41 na 5l + 20 superii 800 :evil:
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
alkos napisał/a:
Od 2 lat sie nad tym glowie

Nadal myslisz o powiekszalniku majac dobra drukrake?

alkos napisał/a:
1. Giecie krzywej, ale jako "basic contrast" - tylko dwa punkty w 1/4 drogi od koncow krzywej. Dobrze tą role spelnia nowy Contrast/Brightness z CS3.

Mi wlasciwie zalatwiaja sprawe suwaki pod krzywa w LR. Sa latwe w obsludze, prezycyjne i skuteczne. Obchodze sie z nimi z umiarem, zeby nie zabic tonow posrednich i nie dostac kontrastu jak z cyfry. Zwykle Highlights lekko w gore (+5-15), Lights takze (+5-20), zjechanie z posrednimi (Darks) -5 do -10 daje mi wlasciwy kontrast (w kolorze tez ladnie dziala). Shadows rzadko kiedy ruszam. W efekcie dostaje eSke, ktora jest wygieta mniej wiecej wlasnie w punktach ok. 1/4 drogi od koncow.

Jesli klatka jest dobrze naswietlona i zeskanowana, to wlasciwe to mi wystarcza.

Pod powiekszalnikiem nie potrzebna mi taka precyzja, chodzi o sam efekt. Po tym co dzerry napisal, mysle, ze jest to do zrobienia 8-)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
alkos napisał/a:
Na jakim - 5tce?
Si.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dan napisał/a:
Nadal myslisz o powiekszalniku majac dobra drukrake?


Nie, chodzi o zasady :-P

dan napisał/a:
. Zwykle Highlights lekko w gore (+5-15), Lights takze (+5-20), zjechanie z posrednimi (Darks) -5 do -10 daje mi wlasciwy kontrast (w kolorze tez ladnie dziala). Shadows rzadko kiedy ruszam.


W ciemni nie masz takich kontrolek - tylko sam kontrast wedlug krzywej papieru... no dobra, jest "split", ale to kwestia sporej wprawy...
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
alkos napisał/a:
W ciemni nie masz takich kontrolek - tylko sam kontrast wedlug krzywej papieru... no dobra, jest "split", ale to kwestia sporej wprawy...

Zdaje sobie z tego sprawe. Wazne sa inne narzedzia i mozliwosci wplywania na efekt koncowy 8-) . Opanowanie ich to kwestia czasu, cierpliwosci i kasy na papier ;-)

Szkoda tylko, ze powiekszalniki podrozaly :-/
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
dan, podrożały? za 1k pln można kupić mega dobry sprzęt! za 2 kawałki już bajery z AF :)

swoją drogą ja teraz też przejdę na ciemnię i drukowanie (koloru) - szlag mnie trafia od oglądania zdjęć na ekranie -> odechciewa się fotografować zupełnie ..
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
guerilla napisał/a:
szlag mnie trafia od oglądania zdjęć na ekranie


Pomysl tylko co zrobic z tyloma odbitkami.... :shock:
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
guerilla napisał/a:
dan, podrożały? za 1k pln można kupić mega dobry sprzęt!

To sporo. Tyle co drukarka z systemem B&W :-P

A jaki sprzet masz na mysli? Moze sie szarpne, bo tez mam juz dosc fot z ekranu...

[ Dodano: 2008-02-12, 12:14 ]
alkos napisał/a:
Pomysl tylko co zrobic z tyloma odbitkami....

Bierz poprawke na to, ze nie kazdy ma tyle zdjec wartych powiekszania co Ty :-P
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
alkos napisał/a:
guerilla napisał/a:
szlag mnie trafia od oglądania zdjęć na ekranie


Pomysl tylko co zrobic z tyloma odbitkami.... :shock:


będe odbijał tylko to co warte - tzn robi się dużo ciekawych zdjęć i tak dalej, ale wcale nie tak wiele z nich spełnia wymóg *ściany* - tzn że byłby sens powiesić je na ścianie po prostu,jako obraz..

Dan drukarka z systemem BW ? łee-strasznie dużo zachodu :)
nie wiem, choćby jakieś dursty tanio chodzą a ebayu bardzo.. mam teraz takiego pożyczonego, ładny i zgrabny ale 35mm maks.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
guerilla napisał/a:
choćby jakieś dursty tanio chodzą a ebayu bardzo

Musze poczytac, co na moje potrzeby mi wystarczy. Z ebaya to pewnie przesylka drugie tyle.
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
dan napisał/a:
guerilla napisał/a:
choćby jakieś dursty tanio chodzą a ebayu bardzo

Musze poczytac, co na moje potrzeby mi wystarczy. Z ebaya to pewnie przesylka drugie tyle.


naprzykład to :

http://cgi.ebay.de/Durst-...1QQcmdZViewItem

nie wiem co to za powiększalnik dokładnie, ale z dwoma szkiełkami myślę że to całkiem dobry deal..

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach