plwk napisał/a:matzll napisał/a:A to różnie. Nie ma to znaczenia.
Chodzi mi o tryb pomiaru, punktowy, centralnie ważony czy matrycowy?
Ale musisz doprecyzować czy obawiasz się mory czy przekłamania kolorów z powodu mory? Jeśli chodzi o samą morę to potrafi się pojawić nawet na zdjęciach zrobionymi aparatami które mają filtr AA, ale nieco rzadziej. Inna sprawa to przekłamania kolorów które są dodatkowym efektem wywołanym przez morę w aparatach bez filtra AA.Ramadan napisał/a:Obawiam się bardzo bardzo, że na tych głupich garniturach i sukienkach mora się pojawi
Wystąpienie mory i przebarwień będzie mocno zależało od ostrości obiektywu. Na niektórych słabszych obiektywach efekt ten może nigdy nie wystąpić (taki filtr AA wbudowany w obiektyw ) ale to nie znaczy że takie obiektywy nie nadają się do zdjęć. Nie każdy obiektyw to "żyleta" a zdjęcia z niego wychodzą dobre. Gorzej jest natomiast z tymi bardzo ostrymi obiektywami. Ale tutaj wystąpienie zjawiska jest zależne od użytej przysłony. I zasada jest taka że efekt występuje przy przysłonach zbliżonych do optimum ostrości dla danego obiektywu. Zazwyczaj jest to w okolicach F5,6 - F8 ale tutaj nie ma reguły gdyż to zależy od typu użytego obiektywu. Zdjęcia robione na przysłonach powyżej i poniżej optimum ostrości (np. F2,8 czy F16) nie będą miały efektu mory i przebarwień.Ramadan napisał/a:Zdaje się, że przesłony rzędu 2,8 i szerzej to minimalizują efekt mory i jest ona widoczna raczej w okolicach f 8 i wyżej ?? Tak gdzieś wyczytałem zdaje mi się
To już temat na później bo wymaga więcej czasu gdyż trzeba by przedstawić kilka obrazków celem łatwiejszego wyjaśnienia.Ramadan napisał/a:Okufa. No to mi pojechałeś A jaka jest różnica między samą morą a przekłamaniami kolorów od mory ?? Jakoś nigdy nie rozstrząsałem tej tematyki bo w krajobrazie problem mi nie występował.
Że jak? Jesteś w stanie opisać teoretyczny mechanizm zjawiska?ZbyszekB napisał/a:Zapomniałem dodać że "ostre światło" czyli światło z jednego kierunku dające ostre cienie też zwiększa ryzyko mory.
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Oczywiście że jestem w stanie. Podstawą wystąpienia mory i ewentualnych przebarwień jest fotografowanie jakiegoś wzoru - to chyba oczywiste. Nie będę też tłumaczył jaka musi być zależność obrazu tego wzoru do rozdzielczości. Ten wspomniany wzór może być trójwymiarowy tak jak np. tkanina. Tkanina może być wykonana z nitek tego samego koloru więc teoretycznie gdy jest oświetlona idealnie rozproszonym światłem to na zdjęciu powinna "wyjść" dość jednolita powierzchnia w kolorze tkaniny bez wyraźnie widocznych szczegółów. Trójwymiarowość oznacza jednak że pomiędzy poszczególnymi elementami wzoru są wybrzuszenia i zagłębienia. Teraz gdy oświetlimy je ostrym światłem pod odpowiednim kątem to we wgłębieniach pojawi się mocny cień który będzie kontrastował z dobrze oświetlonymi wybrzuszeniami nitek. Tak kontrastowy wzór to świetna sytuacja do powstawania mory i przebarwień.jaad75 napisał/a:Że jak? Jesteś w stanie opisać teoretyczny mechanizm zjawiska?ZbyszekB napisał/a:Zapomniałem dodać że "ostre światło" czyli światło z jednego kierunku dające ostre cienie też zwiększa ryzyko mory.
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Ale tu akurat dużo zależy od odległości - im dalej, tym wysokość lampy bardziej pomijalna.ZbyszekB napisał/a:A lampa założona na snakach aparatu znajduje się w osi obiektywu?
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Zgadza się.jaad75 napisał/a:Ale tu akurat dużo zależy od odległości - im dalej, tym wysokość lampy bardziej pomijalna.
Tak.radekbugaj napisał/a:Czy gniazdo X-Sync w pentaxie K5 II to standardowe gniazdo PC.
chodzi mi o to, czy jeśli kupią standardowy kabel Pc-Pc w sklepie do wyzwalania np. lampy reporterskiej czy studyjnej to czy będzie pasował.
Z tym ponoć różnie bywa, ale ogólnie nie miałem póki co problemów - podpinałem lampy Bowensa, Nikony, Pocket Wizardy i wszystko działało jak powinno.radekbugaj napisał/a:Druga sprawa to kwestia sygnały plus-minus (czy we wszystkich typowych aparatach/lampach to jest tak samo ustawione)
K-5IIs, K-5, K10D+D-BG2+KatzEye+0-ME53
DA10-17/3.5-4.5, DA12-24/4, FA31/1.8 Limited, FA35/2, FA43/1.9 Limited, FA50/1.4, FA77/1.8 Limited, DFA100/2.8 Macro, DA*200/2.8
AF-540 FGZ
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl