CytatShen Hao - trochę historii.
Chińska firma Shanghai Shenhao Professional Camera Co Ltd. istnieje od 1994 roku. Produkuje aparaty wielkoformatowe od 4x5 do 7x17 cali, oczywiście cały czas udoskonalając je i prezentując coraz to nowsze modele. Wszystkie kamery wykonane są z drewna tekowego, rosnącego w tej części świata dość powszechnie.
Jest to podstawowy materiał konstrukcyj¬ny produktów firmy Shen Hao, nie licząc elementów wykonanych ze stopu aluminium czy też tytanu.
Co nieco o drewnie
Zalety drewna tekowego znają miłośnicy sprzętu audio, bowiem najlepszej jakości głośniki wykonane są właśnie z tego gatunku. Podobno muzyka z takich głośników ma znakomite brzmienie.
Warto też wspomnieć, że producenci samochodów w latach trzydziestych ubiegłego wieku stosowali drewno tekowe do obudów akumulatorów. Tym materiałem często wykłada się też pokłady statków, bowiem jest bardzo odporny na niszczące działanie wody. Drewno tekowe używane jest w końcu w meblarstwie, zwłaszcza do produkcji mebli łazienkowych i kuchennych.
Zestaw
Wracając zaś do aparatów firmy Shen Hao, to sprzedawane są one we Francji, w Niemczech, w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych. W skład opisywanego zestawu wchodzą: kamera wielkoformatowa 4x5 cali o symbolu SHEN HAO HZX45-I]A, gustowny kuferek na aparat, płytka obiektywowa Copal 0, osłona matówki oraz instrukcja obsługi.
W porównaniu z taką na przykład japońską Tachiharą, zrobioną z kolei z drewna wiśniowego, Shen Hao gorzej prezentuje się pod względem estetyki i jakości wykonania. Tachihara jest piękna i nadaje się zarówno do zdjęć, jak i dekoracji salonu.
W "Japończyku" wykazano większą dbałość o szczegóły konstrukcji. "Chińczyk" zaś ma lepsze możliwości fotograficzne i większą funkcjonalność - i to jest najważniejsze.
Nie ma złoceń i nie "kłuje" w oczy kolorem wiśniowego drewna. Jest bardziej "dystyngowany".
Teraz podstawowe różnice miedzy tymi dwoma aparatami.
Tachihara kontra Shen Hao,
Podstawowa różnica to cena. W Wielkiej Brytanii cena Tachihary 4x5 wynosi ok. 400 funtów netto, natomiast za Shen Hao trzeba zaplacić 640 funtów. Są to podobnej klasy aparaty, jednak ich możliwości są zgoła odmienne.
Podstawowa różnica konstrukcyjna to wymienny miech standardowy w Shen Hao i możliwość zastosowania miecha szerokokątnego, tzw. "beretu". W związku z tym fotografując Shen Hao możemy uzyskać znacznie szerszy zakres ogniskowych - od 45 mm do 360 mm. Dla porównania w Tachiharze jest to 65 mm do 330 mm, choć za pomocą specjalnego adaptera (tzw.
podwójnego wyciągu miecha) można zwiększyć ogniskową. Ale tylko „w jedną stronę" - do 480 mm.
W chińskim aparacie mamy inny sposób mocowania kaset, tzw. system Graflok. W Tachiharze kasety Sx4 cala i rollkasety mocuje się za matówką. Jest to dość kłopotliwe, bowiem, aby przesunąć film w rolkasecie trzeba, ją po prostu zdjąć i wykonać przesuw filmu.
W Shen tył podnosi się pionowo (45 mm) i wykonuje ruchy boczne (w lewo i prawo 0 45 mm)
pionowo: (40° do tyłu i 90° do przodu) osiowa: (+/-10°), i (+/-20°),tył może przesuwać się o 70 mm, płytka obiektywowa podnosi się o 37 mm i opuszcza o 32 mm, pionowo da tyłu (40° i do przodu 90°), przechyla się pionowo (+/-17°)
Tylny standard chińskiego aparatu można przesuwać w pionie i w poziomie (w każdym kierunku po 45 mm).
Hao tę czynność wykonuje się bezpośrednio na kasecie bez potrzeby zdejmowania jej z aparatu.
Inną ciekawostką jest to, że tylny standard ma przesuwy w pionie do 45 mm w górę. Tachihara tego nie ma.
I wreszcie przesuwy boczne o 45 mm dostępne w HZX-45. Aparat z japońskiej wyspy Hokkaido tychże przesuwów nie ma. Inny niezwykle pożyteczny drobiazg to kropelkowa poziomnica, wpuszczona w tylni standard chińskiej kamery. Wybierając się w plener z Tachiharą trzeba było pamiętać o podręcznej poziomnicy.
Inne różnice między aparatami są raczej marginalne.
Plastyka i jakość zdjęć w postaci powiększeń na papierze barytowym czy też diapozytywów jest póki co niemożliwa do osiągnięcia przez aparaty cyfrowe.
Kamery drewniane takich firm jak Shen Hao, Tachihara czy Zone VI, Ebony i Nagaoka mają jeszcze tę zaletę, że są niezwykle piękne i oryginalne.
A prawie zapomniana technika wykonywania zdjęć, taka jak w XIX wieku, ma w sobie magię nieosiągalną dla posiadaczy aparatów cyfrowych.
Źródło: FOTO KURIER 9/2007
http://forum.e-kwidzyn.pl/viewtopic.php?t=2146
Pioter napisał/a:Mam jeszcze jedno pytanie, jak jest z materiałami natychmiastowymi Fuji B&W, warto się w to bawić?
sylwesto napisał/a:Pioter napisał/a:Mam jeszcze jedno pytanie, jak jest z materiałami natychmiastowymi Fuji B&W, warto się w to bawić?
Warto, ale zabawa nie potrwa już długo. Fuji zaprzestało produkcji FP100B45 i jakieś resztki można na ebayu zdobyć. Podobnie jest też z negatywami 4x5 - coraz mniej w produkcji i chyba stąd ten wysyp aparatów LF na aukcjach.
Cytat
Paul Caponigro
"W drugiej połowie lat 90-tych kupiłem sobie aparat 4x5 cala. Jednak po kilku próbach zdałem sobie sprawę, że ta fotografia jest bardzo trudna. Nie można w tym przypadku, w przeciwieństwie do fotografii humanistycznej, polegać na emocjach ludzi, których się fotografuje. Zdjęcia natury lub fragmenty rzeczywistości bez ludzi mogą odbijać jak lustro całą paletę stanów wewnętrznych fotografa: napięcia, pustkę duchową, efekciarstwo, różne emocje oraz spokój wewnętrzny. Ten ostatni jest najtrudniejszy do osiągnięcia. Jest ostatecznym wyzwaniem, który nieliczni fotografowie na świecie osiągają. Przez pierwsze lata nie byłem zadowolony z moich zdjęć natury. Ale nigdy się nie poddaję, zawsze idę naprzód, więc dalej próbowałem. Wreszcie zrobiłem w Meksyku w l999 roku dwa zdjęcia, które uważam za dobre." Marian Schmidt
CytatWykorzystanie wszystkich możliwości aparatu wielkoformatowego wymaga innej techniki niż praca z kamerami sztywnymi. Ponieważ opiera sie ona głównie na możliwościach wynikających z ruchów elementów kamery, pozwalających kształtować perpektywę i rozkład ostrości w oparciu o wykorzystanie reguły trzech płaszczyzn. O ile w aparatach o konstrukcji sztywnej na perspektywę możemy wpływać jedynie poprzez zmianę punktu widzenia kamery i kąta widzenia obiektywu, to w kamerach wielkoformatowych zmianę perpektywy uzyskujemy również poprzez zmianę położenia osi optycznej obiektywu. Praktycznie realizujemy to przez przesunięcia i pokłony obiektywu, jak również dzięki pokłonom i obrotom matówki.
To opracowanie tworzyłem z myślą o młodych adeptach fotografii, którzy już wiele potrafią posługując się kamerami małoobrazkowymi, a pragnęliby rozszerzyć swoje możliwości twórcze sięgając po większy format. Leonard Karpiłowski
CytatJestem z pewnością fotografem z „tamtej” epoki. Jestem fotografem, który ma ciemną ciemnię. Jestem fotografem, który ma wielkie drewniane aparaty fotograficzne. Jestem fotografem używającym do nich statywów. Na głowę podczas „zdejmowania” obrazów narzucam czarną „szmatę”, żeby na matówce mojej kamery dobrze ułożyć „rzeczy”. Andrzej Jerzy Lech
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Cytat„Jako fotograf uliczny, nie miałem żadnego doświadczenia z tego typu fotografią, wielki format nie występował w ogóle w moim słowniku. Szukałem jednak sposobu, by jeszcze dokładniej opisywać rzeczywistość. I móc tworzyć naprawdę duże odbitki. Tak więc gdy znalazłem ten wielki drewniany aparat, postanowiłem wypróbować go podczas letniego pobytu na wybrzeżu” Joel Meyerowitz
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
K10D | MZ-5n | MZ-M
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
K10D | MZ-5n | MZ-M
K-1, SMC FA*24/2, SMC FA*300/4.5, T 28-75/2.8: 645N+FA 45-85/4.5+ A 35/3.5, seria tradycyjnych korpusów bagnetu "K" i nawet jakieś Nikony oraz osprzęt do wszystkiego i niczego.
Cytat
„Używam starych, wielkoformatowych aparatów, jakimi posługiwano się pod koniec XIX wieku i na początku XX wieku. Rozstawienie tego wszystkiego to cały proces i trzeba się zastanowić, po co to robić. To kosztuje. Taki wielki negatyw kosztuję naprawdę drogo. Czyli cała refleksja rodzi się, zanim zrobię zdjęcie. Zdarza mi się na przykład rozłożyć te klamoty i złożyć z powrotem, nie robiąc zdjęcia, bo stwierdziłem: "Ach, przecież taki mur to ja już mam". Albo że to nie jest mi potrzebne. Albo że to właściwie fajne, tylko jakiegoś pieprzu brakuje. To nie tak, że się wyciąga współczesnego "kałasznikowa" i wali
36 zdjęć, bo tyle jest na kliszy: ta ta ta ta ta..... A potem w domu wywołam i coś tam zawsze z tego wyjdzie. Figa z makiem. Małpie też się zdarza zrobić dobre zdjęcie. Trzeba znać zen, oczywiście, bo fotografia jest w jakimś sensie zen. Co nie znaczy, że trzeba być buddystą, tylko że trzeba się nauczyć cierpliwości i pokory wobec tej maszyny. Ona beze mnie nic nie znaczy, jest głupia jak but z lewej nogi. Nie ma żadnego programu, wszystko muszę zrobić sam. Jak o czymś zapomnę - wina będzie po mojej stronie, a nie po stronie aparatu, prawda ? Ja go mogę naprawić śrubokrętem i młotkiem. Wszystko tu zależy ode mnie - od początku do końca".
— Bogdan Konopka
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Cytat
„Gdy zaczynałem fotografować wielkim formatem, robiłem może dwa dobre zdjęcia na sto. Po 25 latach w zasadzie niewiele się zmieniło”
— Richard Misrach
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Cytat
https://www.youtube.com/w...XPERIMENTALFILM
https://www.youtube.com/w...Media%28RTFM%29
Pierwsza na świecie przystawka Instant Back do aparatów 4×5 wykorzystująca film Fujifilm Instax Wide.
Kompatybilny ze wszystkimi aparatami 4×5 wyposażonymi w Graflok, czyli większością aparatów 4×5 dostępnych na rynku.
Idealny do testowania konfiguracji aparatu wielkoformatowego przed naświetlaniem drogiego filmu 4×5
Zaprojektowany do użycia filmu Fujifilm Instax Wide, najłatwiej dostępnego i niedrogiego filmu błyskawicznego na rynku.
Uzyskaj wspaniałe szczegóły i małą głębię ostrości na natycmiastowych zdjęciach Instax WIDE.
Zasilanie: 4 baterie AA
Wymiary: 186 mm (H) × 120 mm (W) × 50 mm (D)
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Cytat
UWAGA: jedyna polska strona o fotografii wielkoformatowej
wcześniej znajdująca się pod adresem 4x5.pl
przeprowadziła się pod adres:
https://sklepfoto.com.pl/pl4/page/5-Artykuly.html
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl