emigrant  Dołączył: 20 Wrz 2006
Autobracketing i wstępne podnoszenie lustra w K10D.
Mam pytanie do tych, którzy robili HDRy kadyszką. Czy jest sens włączyć wstępne podnoszenie lustra przy autobracketingu, aby wyeliminować ewentualne drgania, czy też nie ma to sensu?
Trzeba przecież wziąć pod uwagę to, że przy wstępnym podniesieniu lustra jest opóźnienie 2s i to przy każdej klatce bracketingu. Nie da się podnieść raz lustra dla wszystkich klatek bracketingu.
Korzystniej jest, kiedy odstęp czasowy pomiędzy kolejnymi klatkami dla HDR jest jak najmniejszy. Jednocześnie przy częstym i szybkim klapaniu lustrem mogą wystąpić niepożądane drgania. Co jest więc lepsze? Może ktoś z Was ma jakieś doświadczenia w tym względzie?
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
doswiadczenie uczy ze zalezy to tylko od czasu otwarcia migawkia i nie ma znaczenia czy robisz HDR czy nie.....
swoja droga to nawet nie wiedzialem ze mozna polaczyc 2s. + braceting..... no alenigdy nie potrzebowalem tego.... :roll:
 

oscar  Dołączył: 02 Paź 2007
Podniesiesz lustro tylko do pierwszego klapniecia - reszta bedzie machala lustrem. Najlepiej chyba dac 2s remote i odpalic serie zdalnie (pierwsze podniesione, reszta normalnie). Chyba niestety mniej ingerencyjnego sposobu nie ma...
 

Matey3000  Dołączył: 14 Paź 2007
A nie prosciej wywolac RAW na -2,0,+2
Masz jedna expozycje i wychodzi dobrze.
 

emigrant  Dołączył: 20 Wrz 2006
oscar, W K10D ustawiasz remote 2s, żeby podnieść lustro. Jak to jest ustawione, to z wężyka masz 2s za każdym zdjęciem.
Matey3000, To by było za proste. Przy bracketingu, nawet na manualu zmienia czas i przysłonę. Tego w RAW nie da się zrobić.

[ Dodano: 2007-11-14, 11:00 ]
remote 2s

Sorry, miało być self timer 2s
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
Matey, tak se ne da.

emigrant, jeżeli już robisz hdr to najlepiej na AV żeby aparat nie zmieniał przysłony (głębi ostrości).
 

oscar  Dołączył: 02 Paź 2007
emigrant napisał/a:
oscar, W K10D ustawiasz remote 2s, żeby podnieść lustro. Jak to jest ustawione, to z wężyka masz 2s za każdym zdjęciem.

Ale podniesie raz lustro i sie nie opusci przez te 3 czy 5 ujec bracketing'u? Bo to jest wlasnie problem. Wiem ze przy remote macha lustrem za kazdym zdjeciem (ew. oprocz pierwszego), a to moze poruszyc zdjecie. A w HDR wazne jest zeby zdjecia byly wykonane mozliwie szybko po sobie (zeby np bylo takie samo polozenie chmur).
 

emigrant  Dołączył: 20 Wrz 2006
oscar, Podnosi, czeka 2s, wyzwala migawkę, opuszcza... i tak za każdą klatką. Tylko że, jeżeli seria miałaby 5 zdjęć, to całe ujęcie (pomiędzy pierwszym, a ostatnim wyzwoleniem migawki) trwałoby 8s, a wtedy np. chmury mogłyby się trochę przesunąć.

W K2 np. lustro podnoszę osobną wajchą i trzymam podniesione ile dusza zapragnie :-D Ale tam nie muszę robić żadnych HDRów.
 

Matey3000  Dołączył: 14 Paź 2007
Z RAWa pojedynczego sie da.
Photomatrix nawet robi to sam z RAW do HDR.
Polecam lekture chocby Pbase strona 10
http://i2.pbase.com/o1/ma...ol9_apr2007.pdf

[ Dodano: 2007-11-14, 11:07 ]
A i jeszcze zmiana przyslony to zmiana glebi.
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
Matey, przerobiłem ten temat wszerz i wzdłuż - nie da się. Jeżeli zależy Ci na efektach jak w tym linku to otwórz tego RAWa w RawTherapee -> Shadows/Highlights - pobaw się suwaczkami. Gwarantuję Ci, że można tam uzyskać równie beznadziejny :evilsmile: efekt jak z tego linka. Pozdrówki.
EOT
 
desinger  Dołączył: 12 Paź 2007
Cytat
przerobiłem ten temat wszerz i wzdłuż - nie da się. Jeżeli zależy Ci na efektach


Potwierdzam w 100%

Przepalając niebo czy inne obiekty jasne przy wyciąganiu szczegółów w mocnych cieniach, nie oświetlonych miejscach - żadnym suwaczkiem tego nieba czy jasnego elementu nie wyciągniesz :!: , chyba że domalujesz ;-) jak robią to inne programy, reklamujące się że z jednej klatki robią super efekt HDR. Oczywiście w pewnych warunkach oświetleniowych (w miarę równych) jest to możliwe działając tylko suwaczkami.
 

Matey3000  Dołączył: 14 Paź 2007
Widac jednym wychodzi a innym nie. Takie zycie
 

Eldred  Dołączył: 16 Paź 2007
Witam

Dorzucę swoje trzy grosze, bawiłem się suwaczkami shadow&highlight w photoshopie, i wychodziły mi podobne efekty jak w PBASE (zaznaczam "podobne efekty" bo zdjęcia z canona S1is trzymegowego)

W związku z tym mam pytanie czy robiąc HDR'a metodą trzech zdjęć efekty są lepsze o bardziej "naturalne" niż suwakami?
Zabawa suwakami potrafi pozostawić przy granicach fragmentów obrazu które były "osobno" regulowane widoczne granice (w Pbase "halo efect"), i to nawet na tych wypasionych fotkach w PBASE (które pewnie były robione rawami a nie tak jak moje jotpeżki) wystarczy spojżeć na tego osła na stronie 14, dodatkowo wydaje mi się, że niebo poprawnie naświetlone poprostu musi wyglądać lepiej niż "wyciągnięte" suwakami (choćby i z rawa) więc warto się bracketingiem pobawić, a suwaki zostawić na sytuacje gdy mamy jakiś ruchomy obiekt za temat fotografii (ludzie, zwierzaki, przelatujący superman)

hmm.. jak wrócę z pracy to pobawie się bracketingiem w mojej "hybrydzie" ;p
może coś z tego wyjdzie, czy ktoś mógłby polecić mi jakiś darmowy program gdzie mógłbym złożyć HDR'a z JPG? czy na razie jest tylko photoshop i zabawa w warstwy i suwaki?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Eldred napisał/a:
czy ktoś mógłby polecić mi jakiś darmowy program gdzie mógłbym złożyć HDR'a z JPG?

http://www.easyhdr.com/download.php
 

emigrant  Dołączył: 20 Wrz 2006
Eldred, Matey3000, Wierzcie mi, że gdyby kwestia utworzenia dobrego HDRu była tylko software'owa, to każdy kompakt produkowałby sam zdjęcia z wysoką rozpiętością tonalną. Nie byłoby takich wynalazków, jak matryca Super CCD Fuji czy programy składające HDR z kilku osobnych zdjęć.
Operacje suwakami prowadzą tylko do zmiany światłoczułości matrycy. Poprzez taką zmianę możliwe jest w bardzo ograniczonym zakresie tylko wyciągnięcie czegoś z cieni.
Prawdziwe wyciąganie szczegółów z cieni i świateł jest możliwe tylko poprzez zmianę parametrów ekspozycji, czyli czasu naświetlania i/lub przysłony, a w efekcie ilości światła padającego na matrycę.

Dziękuję wszystkim za sugestie i porady.
 

Eldred  Dołączył: 16 Paź 2007
PWLK dzięki za programik, myślę, że bardzo się przyda, aczkolwiek nie zauważyłem, czy da sie w nim składać HDR z kilku zdjęć? czy to są suwaki?

Emigrant, zgadzam się w 100% właśnie o to mi chodziło, tylko nie wiem jak składać HDR z kilku zdjęć, jeśli da się to zrobić jakimś programem to proszę podaj jakieś namiary.
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
Eldred, na stronie programu jest tutorial. Musisz otworzyć zdjęcie, a później je "Dodać" ... kolejne zdjęcie otworzyć, dodać itd. Potem "Krok 2" czyli gięcie krzywej i ustawianie punktów bieli i czerni itd. Program wymaga więcej pracy, bo nie ma tutaj automatu, ale jak się przyłożysz to efekty są "dość dobre".

... ale ja odpuściłbym sobie hdr, bo to strata czasu, a efekty często są ... ;-)
 

emigrant  Dołączył: 20 Wrz 2006
Znalazłem taki akapit w bardzo obszernym artykule "Zdjęcia pełne szczegółów", który ukazał się w numerze 3/2007 Foto-Video Digital. Do numeru był też dołączony program Photomatix na płycie.

Cytat
Warto też wspomnieć o jednej technice, błędnie polecanej czasem przy tworzeniu zdjęć HDR, to jest o wykorzystaniu tego samego pliku RAW wywołanego na trzy różne sposoby. Tę sztuczkę reklamują twórcy programu Photomatix, ale nie łudźmy się. Trzykrotne wywołanie RAW-a w żaden sposób nie zwiększy ilości informacji, jakie zawarte były w tym pliku. To jest jedynie sposób oszukania programu do obróbki HDR-ów, by stworzył fałszywy plik, bez większej niż standardowa rozpiętości tonalnej, a potem potraktował go filtrami do przerabiania HDR-ów na normalne zdjęcia w celu poprawienia przejść tonalnych. To samo możemy uzyskać, normalnie wywołując RAW-a (do trybu 16-bitowego) i obrabiając go w Photoshopie. Inna sprawa, że Photomatix zrobi to automatycznie, więc czasem szybciej, choć rzadko lepiej.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach