bossini  Dołączył: 23 Sty 2007
Obiektyw na bagnet K do mieszka m42
Jak w tytule. Myślałem aby podłączyć m-kę do mieszka m42. Czy ktoś natknął sie może w sieci na odpowiednią przejściówkę?
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
Bagnet ma większą średnicę więc nie ma takich przejściówek. Najprościej wykorzystać obiektyw na m42, np. jakiegoś Super-Takumara. Pzdr
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Można dorobić wykorzystując bagnet od jakiegoś złomowanego body.
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
Wykonałem kiedyś coś takiego wykorzystując pierścień pośredni. Część bagnetową zastąpiłem elementem wytoczonym, który wchodził do mieszka, taki kołnierz z profilu jak jaskółczy ogon.
 

bossini  Dołączył: 23 Sty 2007
Obawiam się, że moje zdolności manulane nie pozwalają na samoróbkę. Ja nawet obiektyw z seriii M boję się rozkręcać.... ;-)
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
e tam, nie rozkręcasz obiektywu, tylko odkręcasz dekielek z pierścienia pośredniego, ten z wystającym bagnetem, zamieniasz go na taki pierścień z tworzywa lub metalu, łatwy do wykonania lub tani do zlecenia. cztery śrubki i po krzyku. Jednak jak jest tyle pentaxowych cudów do makro, o Macro Bellows Takumarze 100 mm nie wspomnę, ale za jakieś niewielkie dolary można nabyć makro 50 mm. A dolar korzystnie kosztuje latoś. To może lepiej tak?
 

bossini  Dołączył: 23 Sty 2007
Problem w tym,że nabyłem sobie SMC FA 3.5/100mm Macro. Jest na bagnet. Chciałbym go wykorzystać do zdigitalizowania slajdów i filmów, poprzez mieszek z przystawką.

No i teraz pytanie:

Po pierwsze czy ktoś wie jaka jest technika wykonywania takich zdjęć, tzn, czy jako podświetlenie slajdu lepiej użyć flasza, czy światła stałego?

Po drugie, zestaw mieszek na bagnet K i przystawka do slajdów jest dosyć drogi (oryginalny Pentaxa). Zastanawiam sie więc nad kupnem mieszka nieoryginalnego i poradzeniem sobie bez przystawki do slajdów. Czy takie rozwiązanie odbędzie się kosztem jakości reprodukcji?
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
To faktycznie zmienia postać rzeczy. Zastosowanie mieszka oczywiście nie ma wpływu na jakość niezależnie czy jest oryginalny, czy nie. Pod warunkiem porządnego zamocowania oczywiście. Ja stosuję światło stałe, nie błyskowe. Jako jego źródła używam głowicy kolorowego powiększalnika, zamocowanej okienkiem do góry. Kładę na tym slajd, dodatkowo mogę korygować barwę, jak jest to np stare ORWO. Zamiast powiększalnika do ramienia przykręcam aparat. Mogę go opuszczać i podnosić kręcąc korbką. Nie próbowałem z Macro Takumarem 100 mm (z Bellows i Macro Takumarem 50 mm to i owszem) dlatego nie jestem pewien, czy nie wystarczą same pierścienie. Zresztą w takim czymś najwygodniejszy jest Industar 61 L. Nie do pobicia - mały i super jakość. A setka jest idealna, ale w plenerze. Zresztą każdy sam musi wypracować jakić model pracy. Dla mnie najtrudniejsze poza złapaniem odpowiednich parametrów światła (żeby nie "wyżerało" wokół ciemniejszych przedmiotów na jasnym tle - np gałęzie) wyczyszczenie slajdów z kurzu po obu stronach.
 

bossini  Dołączył: 23 Sty 2007
Ale strzelasz cyfrą, czy analogiem, bo mi koledzy niedawno tutaj tłumaczyli, że z powodu croppa, 50-tka nie za bardzo się nadaje do reprodukcji w cyfrach, bo trzebaby mocno mieszek ściągać... Polecali coś od 70-100 mm.

A nie zaciemniasz otoczenia, aby blików nie było ? Oryginalne przystawki mają taką tubę zaciąganą pomiedzy slajd i obiektyw.
 

valdis62  Dołączył: 12 Cze 2006
bossini napisał/a:
nabyłem sobie SMC FA 3.5/100mm Macro. Jest na bagnet. Chciałbym go wykorzystać do zdigitalizowania slajdów i filmów, poprzez mieszek z przystawką.


Przy oryginalnym mieszku pentaxa z przystawką do kopiowania slajdów reprodukcja nie jest taka prosta. Całość została zaprojektowana pod pleśniaki i przewiduje użycie obiektywu o ogniskowej 50-55mm. Przy podpięciu cyfrówki musimy mieć do dyspozycji coś ok. 35 mm, albo tak jak pisze a_czacha, samemu budować ławę optyczną (już przy 50mm łapiesz tylko wycinek kadru).
 

bossini  Dołączył: 23 Sty 2007
Czyli kupić mieszek pentaxa made in China i po prostu focic odpowiednio podświetlone slajdy i dać sobie w moim przypadku spokój z zestawem - mieszek + przystawką?
Jako podświetlenie mam pomysł użyć przystawkę do kopiowania slajdów ze skanera epsona (to jest chyba tzw. zimna katoda).
Kolega wspominał coś o Industar 61 L. Kupić sobie i zaoszczędzić przez to jeszcze na mieszku (m42 są zacznie tańsze), czy trzymać sie FA 100mm Macro Pentaxa?
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
Oczywiście można tak zrobić, być może wystarczą same pierścienie i Twój obiektyw. A być może wygodniej zainwestować w Industara lub na przykład
http://cgi.ebay.co.uk/Viv...VQQcmdZViewItem
bo odległość od slajdu będzie mniejsza, 100mm to było nie było teleobiektyw.
Ja bym widział całą konstrukcję jako coś zbliżonego do:
http://www.allegro.pl/ite...llman_ct77.html
a można to uzyskać np właśnie ze starego powiększalnika. Może taniej na początek zainwestować w pierścienie i statyw, coś jak to:
http://www.allegro.pl/ite..._fakt_vat_.html
Oczywiście to tylko przykłady.
Jak okażą się niewystarczające, to wtedy mieszek. Ja mam obiektywy M42, to nie mam takich problemów, szybciej mogę je dopasować do systemu.
No a Industar 61 L jest jak najbardziej godny polecenia, jak Będziesz miał chwilę, to możesz zajrzeć tu: http://www.logostudio2.pl/pliki/cztery_asy.pdf, tam jest to omówione.
 

bossini  Dołączył: 23 Sty 2007
Dzięki za info. Czy takie coś się nada jako źródło światła?:
http://www.allegro.pl/ite...arka_nowa_.html

Chodzi mi o temp. barwową 8000K. Balans bieli można teoretycznie korygować w aparacie.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
bossini napisał/a:
Chodzi mi o temp. barwową 8000K. Balans bieli można teoretycznie korygować w aparacie.


Tak, ale z neonowek nie dostaniesz ciaglego widma ....
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
Owszem, ale mam coś takiego i u mnie daje całkiem dobre efekty. Zresztą zawsze można wyregulować WB. Co do niepełnego widma, to czasem filtry korekcyjne pomagają (takie szklane, nie elektroniczne).
 

bossini  Dołączył: 23 Sty 2007
I chyba się dodatkowo zniweluje z żółtawo-brudnym zabarwieniem niektórych klisz.
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
Owszem, dlatego też używam głowicy powiększalnika, mogę płynnie regulować kolory pokrętłami.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach