Ola  Dołączyła: 09 Mar 2008
ANALIZA...
Przeglądam moje notatki z historii sztuki i stwierdziłam, że zamieszczę tutaj potrzebne zwroty do ANALIZY DZIEŁA SZTUKI, która również jest fotografia :)
Może się komuś przyda do jakiejś recenzji lub PROfesjonalnej krytyki ;) :P


KOLOR – KOLORYSTYKA
Gama barwna zawężona, stonowana, brak zróżnicowania kolorystycznego, kolory przygaszone, wąska gama barw, tonacja barwna subtelna, bogata skala tnów pośrednichm oszczędność kolorów, gama monochromatyczna, piękne ściszone brzmienie barw. Obraz pogrążony w ciepłej tonacji, ciepła gama barw, dominują barwy ciepłe, kolory szare, zimna gama barwna, srebrzyste szarości, mało zróżnicowane kolory, delikatne kolory, kolor rozproszony, kolorystyka wysublimowana, bogata skala tonów barwnych, szeroka gama kolorystyczna, bogata skala barwna, gama barw jasna lub ciemna, tonacja jasna/ciemna, pogłębienie ciemnych tonów, można wyodrębnić np. błękity, barwy rozproszone, współzależność barwy i światła, świetlistość kolorów, barwy złamane, barwy zharmonizowane, barwy dopełniające, zwraca uwagę naturalny kolor ciała, barwy cieliste, naturalne kolory lokalne, barwa podporządkowana formie, barwy są zdecydowane i nasycone, czyste barwy, jaskrawe barwy, kolory intensywne, natężenie walorowe plamy barwnej, skala walorowa barw, spięcia walorowe barwy mocne, kontrast walorowy barwy, kontrasty tonów ciepłych i chłodnych, barwa przejrzysta, kolory nienaturalne i nierealne, barwy nierzeczywiste, kolory ekspresyjne, barwa abstrakcyjna, relatywizm barwny – w zależności od światła i przestrzeni, refleksy świetlne, bujna kolorystyka, dominanta barwna, akcenty kolorystyczne, dominuje np. jasna zieleń lub jasna czerwień.
TECHNIKA (TWORZENIA), NAKŁADANIE FARBY , OPRACOWANIE POWIERZCHNI RZEŹBY.
spieszne dotknięcia pędzla, zamaszyste pociągnięcia pędzla, widoczne pociągnięcia pędzla, dotknięcia pędzla lekkie, migotliwość faktury, warstwowe nałożenia farby, żywa delikatna faktura, faktura drobna i żywa, faktura wyrazista, faktura pełna wypukłości, podkreślona materia malarska, gładko położona plama barwna, idealnie gładka powierzchnia obrazu/rzeźby , faktura lśniąca, zastosowanie laserunków barwnych, zacieranie konturów
ŚWIATŁO(MODELUNEK)
Silny modelunek światłocieniowy/trójwymiarowy, delikatny, subtelny światłocień, wyraziste oświetlenie formy, światło modeluję bryłę, malarska głębia ukazana za pomocą różnic walorowych/światłocienia, światło przechodzi w mrok, bogata gra światła, znaczna część obrazu znajduję się w mroku, artysta dąży do podkreślenia barwy trójwymiarowej, światłocień delikatnie modelujący formę poprzez bogatą skalę tonów pośrednich (sfumato), światło rozproszone, subtelny modelunek formy przez światło, płaskość/płaszczyznowość ukazania formy, linerayzm form
KOMPOZYCJA
Kompozycja dynamiczna, statyczna, symetryczna – symetria pozorna (renesans), centralna, brak centrum asymetryczna, zrównoważona, otwarta, z lotu ptaka, linerana, malarska, przedstawienie z przodu, z profilu, oparta na skosach, zbliżona do koła; kwadratu, prostokąta, wertykalna horyzontalna, pasowa, posiadająca kierunki poziome/pionowe, wielofigurowa, jednofigurowa, kontrapost, frontalna, budowanie kompozycji po diagonalach, układ ciał taneczny, falujące linie scalają obraz/rzeźbę, lekko ożywiona elementami – rąk, nóg, klasyczna, nietypowa, oparta na ażurach, przestrzenna, zharmonizowana, scalona/zwarta, ciężar po obu stronach zrównoważony, system planów, uporządkowana zgodni z regułami, strukturą obrazu
CECHY STYLISTYCZNE (STYLISTYKA)
Forma realistyczna, naturalistyczna, idealistyczna, groteskowa, karykaturalna, zdeformowana, poddana deformacji, uproszczona, dekoracyjna, wrażeniowa, ciężka, monumentalna, klasyczna, pełna harmonii, proporcjonalna, forma geometryczna, abstrakcyjna, oryginalna, zwiewna, zawiła, poddana geometryzacji forma biologiczna, organiczna, niespokojna, płynna, wysmukła, żywa , zatarta, ażurowa, przeźroczysta, posiadająca wyraźną fakturę, posiadająca płynny miękki modelunek, zwielokrotniona, , posiadająca szczegóły, drobiazgowa, przejrzysta, wyrazista forma wyodrębniona z tła, pozbawiona szczegółów, ostra, forma linerana, graficzna, płaska, odrzucenie perspektywy lineranej
EKSPRESJA DZIEŁA
Ekspresyjne, gesty gwałtowna gestykulacja/powściągliwość gestykulacji dramatyczne gesty/widoczny jest spokój i dostojeństwo , ruch jest dynamiczny/ mało dynamiczny, dynamizm formy/statyczność, nośnikiem ekspresji jest barwa, barwa buduje nastrój, barwa niesie ładunek emocjonalny, światło buduje nastrój dzieła, światło jest środkiem wyrazu ekspresji, ekspresja jest wyrażona poprzez silne skróty perspektywiczne, barwa określa klimat dzieła, wrażenie harmonii, wrażenie niepokoju, nastrój pogodny/radosny/poważny dzieła, brak zróżnicowania materii, faktura potęguje wyraz, pociągnięcia pędzla potęgują wyraz dzieła, erotyka stonowana, widoczny patos, pompatyczność w przedstawianiu postaci, postacie stoją w swobodnej pozie, dokładnie opracowany detal wzmaga wyrazistość dzieła, zamazana forma podkreśla nastrój , na twarzach maluje się/ widoczne jest cierpienie rozpacz , spokój, duchowe skupienie, widoczna jest tajemniczość, egzotyka motywu, wrażenie napięcia, klarowność wyrazu artystycznego, symboliczne elementy podkreślają klimat dzieła, nierzeczywistość barw wzmaga napięcie



Pół żartem pół serio :)
Pozdrawiam
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
:shock: :shock: :shock:

Że Ci się chciało wklepywać tyle nowomowy...
To ja już wiem, skąd się niektóre recenzje biorą.

Szczerze mówiąc, Ola, to dla mnie to bardziej przerażające, niż żartem, czy serio...

"spieszne dotknięcia pędzla" to mój faworyt :roll:
 
Ola  Dołączyła: 09 Mar 2008
Samp, wklepywane było o wiele wcześniej dla pewnej maturzystki :)
Ale nie rozumiem co Cię tu przeraża? :)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
A mnie sie podoba, bo brak potrzebnego slownictwa, to jedna z przyczyn mojego uposledzenia w rozmawianiu o fotografii czy o sztuce w ogole. Moze cos z tego zapamietam i nastepnym razem bede potrafil powiedziec o zdjeciu wiecej niz dobre/do dupy etc.

Dziekuje.
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
Ha, tutaj teraz będe zaglądać, jak trzeba będzie ocenić jakies zdjęcie.

Bardzo podoba mi się silny modelunek światłocieniowy/trójwymiarowy, dzięki któremu światło buduje nastrój dzieła a falujące linie scalają obraz/rzeźbę z lotu ptaka. Nie do przecenienia jest również oparta na ażurach, posiadająca wyraźną fakturę, wyrazista forma wyodrębniona z tła, korespondująca z odrzuceniem perspektywy lineranej.
 
Ola  Dołączyła: 09 Mar 2008
Bardzo ładnie! :)
Może wrzucę jako trening jakieś zdjęcie lub obraz co? :lol:
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Ola napisał/a:
Może wrzucę jako trening jakieś zdjęcie lub obraz co?

! dawaj :-D
 

thrackan  Dołączył: 08 Lut 2007
Mnie też przeraża, jeżeli wyobrażę sobie dwóch gości rozmawiających tymi słowami o oglądanej fotografii... brr... ten zbiór słów jest zimny i martwy.
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
No OK, poćwiczmy, ciekawa noc się zapowiada.
Jarek, jestem pod wrażeniem, chyba ćwiczyłeś wcześniej.
 
Ola  Dołączyła: 09 Mar 2008
dan, proszę specjalnie dla Ciebie :

W.Podkowiński "Szał uniesień"
 

l_uka  Dołączył: 20 Kwi 2006
Ola napisał/a:
W.Podkowiński "Szał uniesień"

zaajeebiiiiiiste 8-) :-B Szacun normalnie :evilsmile:

 

perl  Dołączył: 24 Wrz 2006
Ola napisał/a:
zamieszczę tutaj potrzebne zwroty do ANALIZY DZIEŁA SZTUKI


Ola, o f.u.c.k :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

A to nie wystarczy powiedzieć "gniot" albo "kadrowałbym inaczej" ? :roll:
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Ola napisał/a:
dan, proszę specjalnie dla Ciebie :

....aaaa do kiedy mozna oddawac prace? :roll:
 

MvA  Dołączył: 29 Kwi 2006
Ola napisał/a:
W.Podkowiński "Szał uniesień"


oj.
mam jednoznaczne skojarzenia:)
 

perl  Dołączył: 24 Wrz 2006
Uwaga ogłaszam konkurs!
Przekładamy te stwierdzenia na język foto (te które się da).

Ola napisał/a:
spieszne dotknięcia pędzla

Spieszne dotknięcia spustu.
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
Re: ANALIZA...
Nie za dużo tych konkursów w jednym wątku? ;-)

Ola napisał/a:
forma (...) posiadająca wyraźną fakturę

Grip posiadający wyraźną fakturę
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
Samp napisał/a:
Grip posiadający wyraźną fakturę
Księgowa posiadająca wyraźną fakturę.
 

thrackan  Dołączył: 08 Lut 2007
Ola napisał/a:
zamaszyste pociągnięcia pędzla

Wyłączone SR
Ola napisał/a:
widoczne pociągnięcia pędzla

umazany obiektyw
Ola napisał/a:
migotliwość faktury

wiele hot/dead-pikseli
Ola napisał/a:
gładko położona plama barwna

paproch na obiektywie
Ola napisał/a:
zacieranie konturów

Wadliwy AF/pijany fotograf

:-P ;-)

[ Dodano: 2008-03-27, 01:35 ]
Jarek Dabrowski napisał/a:
Księgowa posiadająca wyraźną fakturę.

Faktura księgowej zaiste może być bardzo ciekawa, ale sporo zależy tu od wieku księgowej i gustu odbiorcy ;-)
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
Ola napisał/a:
widoczny patos


Fullframe?
:evilsmile:
 

thrackan  Dołączył: 08 Lut 2007
Ola napisał/a:
lekko ożywiona elementami – rąk, nóg,

paluszek filipinki?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach