lRem  Dołączył: 07 Lip 2007
dzerry napisał/a:
To nie chodzi o rozpietosc EV, tylko o "gestosc" - lagodne przejscia tonalne, szczegolnie w cieniach i swiatlach. Tego nie da sie uzyskac z matrycy kolorowej, bo ona ma 3 razy mniej danych


Już zacząłeś dobrze od gęstości, trzeba było iść tą drogą, a nie w maliny przez ilość danych. Problemem jest liniowość matrycy. Matryca tylko liczy liczbę fotonów (pośrednio przez elektrony, mniejsza o szczegóły) i ją z pewną dokładnością zapisuje. Liniowo, stąd cały ból. Pozwól, że to szybko wyjaśnię. Najpierw ćwiczenie:

Ile jest liczb między 1 a 2?
Ile jest liczb między 2 a 4?
Ile jest liczb między 128 a 256?

My widzimy logarytmicznie. To znaczy, że interesuje nas wykładnik przy tych liczbach. Mówiąc inaczej: pierwszy z przedziałów o który pytałem, to to co widzimy jako 0-1EV. Drugi to 1-2EV. Trzeci to 7-8EV. Jak łatwo zauważyć, to na tą jedną przesłonę w światłach przypada ponad sto razy więcej wartości pośrednich niż na tą pierwszą przesłonę w cieniach. I tego nie przeskoczymy zwiększając liczbę fotonów trzykrotnie.

Przy okazji jest to jeden z podstawowych powodów, dla których pliki JPEG są mniejsze niż RAW.
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
lRem, świetnie i świeżo to podsumowałeś.. logarytmiczne percypowanie.. miałem to na IDiO.. Będziesz studiował? Studiujesz? Studiowałeś? Wykładasz?

tak z ciekawości..
 

lRem  Dołączył: 07 Lip 2007
Będę wykładał? W sumie nie wiem, na razie to studiuję. Ale nie IDiO, choć tam to MLP wywiało (na uzupełniającą, ale zawsze).

[ Dodano: 2008-11-21, 23:00 ]
http://adamkorzeniewski.c...p?showimage=224

To stary Mokotów, prawda?
 

MiQ27  Dołączył: 17 Wrz 2007
lRem, jeżeli jpg obcina nam dane do 8 bitów, to znaczy że w 12-bit rawie mamy 16 razy większą "rozdzielczość gęstości" w każdym przedziale ?
Czy uprawnione jest wnioskowanie, że robiąc HDR z rawa uzyskamy znacznie więcej przejść tonalnych także w cieniach ?

Muszę w końcu zacząć dłubać w tych rawach, zamiast czytać forum :-D
 
nightartist  Dołączył: 28 Paź 2007
Aparat subiektywnie idealny - prezentacja http://fotoblogia.pl/2008...ny-prezentacja/
 

opiszon  Dołączył: 29 Sty 2008
ciekawe jak ten obiektyw Panasonica obsłuży "pełnoklatkowa" matrycę od Sigmy :-D
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
nightartist, cóż.. nie wypada się nie zgodzić, fajnie jakby były do wyboru ścianki: kolor i b&w :->
 

lRem  Dołączył: 07 Lip 2007
JPG obcina nam dane w sposób nieliniowy. Nie ma więc x-krotnie większej rozdzielczości w każdym przedziale. Generalnie to obcina te wielkie nierozróżnialne ilości odcieni w światłach, zostawiając środek który najlepiej widzimy, no i w cieniach to nie za bardzo jest co obcinać. Do tego dochodzą różne inne sztuczki, jak choćby mniejszy nacisk na chrominancję niż na luminancję (tutaj notabene pouczającym eksperymentem jest porównanie kilka razy tego samego zdjęcia z coraz bardziej rozmytymi kolorami - serio my tego prawie w ogóle nie widzimy!). No i na koniec zwykła, ludzka (bezstratna już) kompresja.

Ale sama ilość informacji w JPEG vs RAW ma się w praktyce nijak do ciągnięcia z cieni - tutaj raczej chodzi o standardowy proces w aparacie. No i od samego zdjęcia - czy szum w ciemnych partiach będzie akurat przeszkadzał, czy nie, i tak dalej. Tej informacji jest w cieniach trochę więcej w RAW, ale znacznie (w sensie kilkusetkrotnie) większa różnica jest w światłach. Dlatego lepsze efekty uzyskasz metodą histogram do prawej (korekta na plus) i potem przesuwając to z powrotem do normalnej jasności w obróbce.

Ostatecznie samo robienie HDR (bo jak rozumiem, chodzi Ci o składanie kilku ekspozycji w jedno?) cudów nam nie zrobi. Takie same efekty możesz uzyskać ręcznie, wyginając sobie krzywe. Już od Ciebie zależy, co wygodniej - składać ekspozycje tonemapperem czy giąć krzywe.
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
lRem napisał/a:
http://adamkorzeniewski.c...p?showimage=224

To stary Mokotów, prawda?


Zapytaj dana, on mnie prowadzil, ale o ile pamietam to tak :-)
 

lRem  Dołączył: 07 Lip 2007
Powiem szczerze: my się musieliśmy wiele razy minąć na ulicy.

Spojrzałem na to zdjęcie i pierwsza myśl ,,ten koleś mnie śledzi, czy co?'' W tej konkretnej kamienicy, tylko z dwa piętra wyżej niż widać na zdjęciu, spędziłem trochę weekendów u swojej byłej ;)

Potem zacząłem serio szukać siebie na Twoich zdjęciach. Kręcimy się w podobnych okolicach i w podobnym czasie.
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
Puławska 30

[ Dodano: 2008-11-22, 00:03 ]
Róg Madalińskiego?
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
lRem, to szukaj raczej w trójmieście.. w Warszawie byłem ostatnio kilka razy.. a poza tym zdjęciowo wcale.

EDIT:
Puławska 30, to właśnie odczytałem po powiększeniu z tabliczek. w centralnej części w tle jest jeszcze strzałka na lewo "Teatr Gullivver 300m", nad chłopakiem, nad napisem APTEKA.
 

lRem  Dołączył: 07 Lip 2007
Szukać to ja sobie mogę, ale musiałbyś zaklaskać uszami żebym znalazł. Absolutnie nie mam pamięci do twarzy, więc żadne zdjęcia nie pozwolą mi Cię rozpoznać na tej ulicy. Mnie też chwilowo nie widać z daleka ;)
 
locke  Dołączył: 02 Lis 2007
Witam wszystkich serdecznie,

Wracając do samego tematu - a sigma DP1 i DP2?
http://www.fotopolis.pl/index.php?n=7529
http://www.fotopolis.pl/index.php?n=7893

Inna sprawa, ze kosztuje chyba więcej niż k200d.
 

afuszejk  Dołączył: 28 Maj 2008
to juz omowilisy, ten aparat niestety zostal zjedzony za czas reakcji
 
locke  Dołączył: 02 Lis 2007
Ale chyba nie w tym poście :-)

Marzenie - kompakt z czasem reakcji lustrzanki cyfrowej. Inna sprawa, że IMHO Sigma poszła w drugą stronę. W dziedzinie "kompaktowej" fotografii kolorowej ostatnim spełniającym oczekiwania wynalazkiem była Leica+diapozytywy :-) W sumie B/W też.
 
dagio  Dołączył: 29 Lis 2006
locke napisał/a:
Marzenie - kompakt z czasem reakcji lustrzanki cyfrowej


to mialem praktycznie w GX200.. jak najbardziej powaznie

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach