amatorszczyzna Dołączył: 12 Paź 2006
jak najwierniejsze odwzorowanie barw
Witam :)

mam zrobić kilka zdjęć "reprodukcyjnych', o jak najwierniejszym odwzorowaniu barw. Z góry wykluczam więc zabawy "na oko". Na razie mam plan, żeby sfotografować obiekt z tablicą gretaga np. (pytanie 1 - kto pożyczy?? ;), a nastęnie w programie graficznym "dopasować" kolory posiadając sfotografowany w kadrze wzornik barw (pytanie 2 - jak to się robi??).

Wszelkie rady i sugestie mile widziane.

Serdecznie pozdrawiam
Marcin
 

Enzo  Dołączył: 20 Gru 2006
A nie wystarczy ustawić manualnie balans bieli w aparacie ?
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Robi się to dosyć prosto: najlepiej kupić sobie książkę Scota Kelby Fotografia cyfrowa jest tam wkładka z szarą kartą ...
Robisz zdjęcie obiektu i tej szarej karty (oświetlonej tak jak obiekt) dajesz sobie manual WB w programie do obróbki RAW.
Klikasz na szarym obszarze i wtedy masz poprawny WB oraz wartość temp. barwowej którą ustalasz na tym samym poziomie dla wszystkich zdjęć robionych w tych warunkach...
 
amatorszczyzna Dołączył: 12 Paź 2006
Markus napisał/a:
Robi się to dosyć prosto: najlepiej kupić sobie książkę Scota Kelby Fotografia cyfrowa jest tam wkładka z szarą kartą ...
Robisz zdjęcie obiektu i tej szarej karty (oświetlonej tak jak obiekt) dajesz sobie manual WB w programie do obróbki RAW.
Klikasz na szarym obszarze i wtedy masz poprawny WB oraz wartość temp. barwowej którą ustalasz na tym samym poziomie dla wszystkich zdjęć robionych w tych warunkach...


szarą kartę kodaka produkcji kodaka to ja już mam, noszę wycinki 5x5 cm w torbie foto :)

Niestety moje dotychczasowe doświadczenia podpowiadają mi że jest to jednak nieprecyzyjny sposób. Tzn. do "codziennych" zastosowań się sprawdza (i wydatnie poprawia workflow przy obróbce masowej). Odnoszę jednak wrażenie, że sam wzorzec bieli/neutral grey niestety nie pozwala mieć zawsze i w każdych warunkach 100% pewności, dlatego chciałbym mieć bardziej precyzyjne narzędzie. Obserwację swoją opieram na _wielu_ sytuacjach gdy WB ustawiany na kartę był wyraźnie niepoprawny, zarówno "na oko", jak i "liczbowo". PS. Pierwszy raz z kartą zetknąłem się jeszcze w czasach światłomierzowo-analogowych i błędów w jej użyciu raczej nie biorę pod uwagę.

Dlatego szukam rozwiązania które pozwoli mi "liczbowo" kontrolować zarówno WB jak i odwzorowanie poszczególnych barw.

Mam nadzieję ze nie zagmatwałem zbytnio

Pozdrawiam
Marcin
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
amatorszczyzna napisał/a:
. Obserwację swoją opieram na _wielu_ sytuacjach gdy WB ustawiany na kartę był wyraźnie niepoprawny, zarówno "na oko", jak i "liczbowo"

Na czym te obserwacje prowadziłeś? Na jakim medium?
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
amatorszczyzna napisał/a:
Dlatego szukam rozwiązania które pozwoli mi "liczbowo" kontrolować zarówno WB jak i odwzorowanie poszczególnych barw.

Używam wydruku z offsetu jako szarej karty. W przestrzeni Lab ma 59/0,1/0,1
Jak potem otwieram w PS fotkę i tyle ma +/- to znaczy że jest ok.
Sam WB to nie wszystko - ważna jest ekspozycja, jasność, nasycenie i wiele wiele innych.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
1 temp. barwowa
2 - ciagle widmo
3 - program RAW - PPL
a i tak beda mieli pretensje
 
cerfes  Dołączył: 03 Kwi 2008
trzeba zwrócić uwagę, że nie zawsze da się idealnie ustawić WB. chodzi o to, że np. światło żarowe nie tylko ma inną temperaturę barwową ale też jest pozbawione pewnych składowych, w związku z czym nie będzie równomiernego przesunięcia barw tylko pewne będą "bardziej inaczej" odwzorowane. ekstremalną sytuacją byłoby tu światło monochromatyczne gdzie po prostu nie da się zrobić dobrego zdjęcia.
 
amatorszczyzna Dołączył: 12 Paź 2006
Hej,

po kolei:

Mygosia:
różnice wyszły mi i na monitorze, i na odbitkach, głównie na skórze ludzkiej. WB ustawiony na białą kartę - i żółtaczka ;)

Fafniak
- zgadzam się, szczególnie co do pkt. 4. Przypominam też nieśmiało że na jakieś piwo moglibyśmy się wybrać ... ;p

Ad rem: (tyle co doczytałem/dopytałem/stestowałem)

Żeby mieć dobre repro, muszę mieć obiekt oświetlony światłem o stałej temperaturze 5500K, i wzornik barw w kadrze (do kalibracji, przynajmniej barw podstawowych). Podobno najlepsze jest zachmurzone niebo w okolicach południa ;) ewentualnie dobre, firmowe lampy (światło ciągłe) ((a przynajmniej świeże żarówki)) puszczone przez softboksy (minimum 2-3), a już najlepiej tunel świetlny (biały rękaw). W zależności od faktury warto pomyśleć o ostrym świetle pod kątem, coby wydobyć plastykę - szczególnie jak ktoś maluje szpachelką. Obiektywy - i tak nie mam _naprawdę_ odpowiednich, więc wykorzystam stałki (lepsza geometra) i makro (do małych egzemplarzy).

Idealna sytuacja to studio na światło dzienne, deszcz około zachmurzonego południa, i idealnie skorygowane geometrycznie szkło (o odpowiedniej płaszczyźnie ostrości). Jak już trafię tę szóstkę w totka, to się z wami podzielę (każdemu coś kupię ;)

trzymajcie za mnie kciuki...

Marcin
 

lRem  Dołączył: 07 Lip 2007
amatorszczyzna, generalnie o CMS to masę książek napisali i nie ma co podchodzić z partyzantką. O samych reprodukcjach też trochę książek jest, gdzie opisano mniej lub bardziej partyzanckie metody. Popatrz może na archiwa prfc, wątek kilkukrotnie tam się powtarzał i za każdym mniej więcej razem były polecane dobre książki.
 
cerfes  Dołączył: 03 Kwi 2008
myślę, że przesadzasz. naprawdę można zrobić dobre zdjęcie bez tego całego sprzętu , o którym piszesz.

amatorszczyzna napisał/a:
różnice wyszły mi i na monitorze, i na odbitkach, głównie na skórze ludzkiej. WB ustawiony na białą kartę - i żółtaczka ;)


no w odwzorowanie kolorów na monitorze, to bym nie wierzył nawet, chyba każdy model ma trochę inne parametry, tak samo z wydrukami. a może spróbuj wygenerować szarą wartość (słynne 18%) w pliku, wydrukować na maszynie, na której będziesz potem drukował odbitki i użyj tego jako szarej karty do ustawienia manualnego WB
 

lRem  Dołączył: 07 Lip 2007
cerfes, chciałbym zauważyć, że przy monitorach to drukarki/naświetlarki są niemalże generatorami liczb losowych. Nie ma co pytającemu głowy zawracać. Prawda jest taka, że kalibracji wymaga każdy kolejny etap obróbki: stabilne oświetlenie, fotografia wzorców, kalibracja monitora i kalibracja drukarki. Wszystko to jest dokładnie opisane, do wszystkiego można nawet nie tak drogo kupić odpowiedni sprzęt i oprogramowanie.

I wszystko to jest na tyle nieprzydatne normalnemu człowiekowi, że powtórzę:
amatorszczyzna, jeśli serio Ci na tym zależy, to zacznij od dwóch książek:
1) o CMS
2) o reprodukcji
 
amatorszczyzna Dołączył: 12 Paź 2006
lRem napisał/a:
cerfes,
I wszystko to jest na tyle nieprzydatne normalnemu człowiekowi, że powtórzę:
amatorszczyzna, jeśli serio Ci na tym zależy, to zacznij od dwóch książek:
1) o CMS
2) o reprodukcji


właśnie z tego typu pozycji zrobiłem powyższy skrót :)
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Z mojego doswiadczenia moge polecic lampy blyskowe markoflesza serii apus
zdjecia wywolywane w PPLu ale nie w ustawieniu flash tylko w daylight. błedy w reprodukcji barw beda ale niewielkie.
obok zdjecia wlasciwego ustawialbym tablice barwna z zapisanymi przy konkretnych barwach wartosciami :roll: (to widzialem - nie musialem az takich srodkow stosowac)
 
cerfes  Dołączył: 03 Kwi 2008
macie jak najbardziej rację. zakładając, że w labie dbają o kalibrację sprzętu, w co w dobie cyfrówek z supermarketów śmiem wątpić.
lRem napisał/a:
drukarki/naświetlarki są niemalże generatorami liczb losowych

na mój rozum jeśli wydrukujesz szary i pod niego ustawisz WB to po zrobieniu zdjęcia powinno znowu wydrukować szary. ale za pozostałe barwy oczywiście głowy nie dam, bo jak wiadomo punkt neutralny (tzn. właśnie szarość) to tylko jeden czynnik definiujący. jeśli zrobisz sobie tabelkę z kolorami, to możesz potem metodą prób i błędów korygować, bo z tego co wiem, to jednak na profile tak na 100% też nie można wierzyć, choć oczywiście lepiej z nimi niż bez nich.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Polecam stronę na temat kalibracji ACR . Są tam zamieszczone skrypty w jawie dzięki którym PS odwala za nas całą żmudną robotę, są tam skrypty dla wielu dostępnych na rynku wzorców kolorystycznych. Potrzebujemy do tego celu dobrze zrobione zdjęcie któregoś ze wzorców w RAW. Dla K10 i K20 znalazłem PEFy w necie. Jako posiadacz K100, o mniej zasobnym portfelu zainwestowałem w QPcard 201 i właśnie ją rozpracowuję :mrgreen:
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
McGregor - dla mojej amatorki nie chce mi sie bawić.
Do studia to może i dobre ale w terenie tego nie widzę - słońce się schowa za chmurkę i klapa - trzeba by co chwilę robić foty wzorcowe.
Do reprodukcji obrazów jak najbardziej.
Poza tym nie mam ACR (zatrzymałem się na PS6) a unikam legalnego inaczej softu.

BTW - Miałem kupić te QPCardy ta najprostsze ale strasznie zdrożały kosztowały 18PLN teraz 69PLN - to już wolę Whibala zamówić.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Do tej karty dołączony jest darmowy sofcik . Niestety tylko do JPG i TIF i to co on robi z obrazem to po prostu magia . A zdjęcie testowe robisz raz dla danych warunków oświetlenia na jego podstawie robisz profil i wszystkie zdjęcia konwertujesz hurtem.
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
McGregor, zapodaj jakieś przykłady przed i po.
Pewnie działa to fajnie tylko właśnie - sama karta jest spora, i przy zmianie oświetlenia trzeba by cykać fotę testową. Może być troche upierdliwe jak się przemieszczas w terenie, bo do studia cacy.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Rozmiar karty to 140X42mm a więc mieści się na dłoni.
Nie mam na razie fotek które nadawały by się do upublicznienia ;-) , ale powiem tylko tyle że nawet pomimo właściwego WB zwłaszcza w nietypowym oświetleniu żarowe lub świetlówki a nawet w cieniu, zmienia się cała kolorystyka ciepły żółty robi się cytrynowy na przykład. Ta karta i jej oprogramowanie poprawia nie tylko WB ale ustawia całą kolorystykę na właściwe miejsce.
amatorszczyzna możesz na przykład wywołać najlepiej jak potrafisz RAWa w preferowanym przez siebie programie, eksportować do TIF całą sesję a następnie ich oprogramowaniem QPcolorsoft 501 Ustawić automatem kolorystykę . Program można zaciągnąć i przetestować są tam przykładowe fotki.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach