hellrider  Dołączył: 18 Lis 2008
Obiektyw do fotografi studyjnej.
Fotografuje glownie na czarnym stole (połysk) lub bialym. W przyszlosci chcialbym sie zabrac za fotografowanie ludzi w studio ( oczywiscie domowym). Obecnie posiadam Kitowy obiektyw do P. K100D s. Pstrykam glownie ze statywu i ostrosc dobieram manualnie. Moze mi powiecie ktory obiektyw sie nada do takiej fotografii z AF czy moze MF ? I mniej wiecej wogole za czym mam sie rozgladac.
 

vertiico  Dołączył: 08 Maj 2007
jak ostrzysz recznie to kup jakas stalke MF sa tanie ( stare pentaxa a nie nowe zeissa :P )

masz kitowy obiektyw, zobacz jakie ogniskowe uzywasz najczesciej, badz jaka Ci pasuje, i zdecyduj czy stalka czy zoom.
 

hitman1986  Dołączył: 17 Mar 2008
hellrider napisał/a:
Moze mi powiecie ktory obiektyw sie nada do takiej fotografii z AF czy moze MF ?

Każda stałka 50 lub 85mm, chociaż 85mm na cropie to duużo :roll:
 

rbucz  Dołączył: 01 Gru 2006
A jak duże jest to co fotografujesz? Pomoże to w dobraniu ogniskowej. A jak to coś się nie rusza, to MF w studio wystarczy a będzie taniej.
 
trojan22  Dołączył: 29 Wrz 2008
kup sobie stałke 50 - ke n a początek będzie w sam raz SMC 1.7-1.4 manualne chodzą w rozsądnych pieniądzach na allegro i -e-bay
 
hellrider  Dołączył: 18 Lis 2008
cos co fotografuje ma rożne wielkości, ale zamierzam w niedalekiej przyszlosci zabrac sie za fotografowanie osób.
PS. jak spisac na allegro zeby mi znalazło Stalo ogniskowe obiektywy ?

Np ten SMC Pentax-M 50mm F1.7 jest stało ogniskowy bo nie ma podanej drugiej wartosci ogniskowej. Tak ? Sorka za takie pytania ale nie mam nic poza kitem. A czytajac forum jest duzo "magicznych slow".
 

kwantus  Dołączył: 08 Lip 2008
hellrider,
voila: http://allegro.pl/search....&personal_rec=0
mówisz - masz manuale ;-)
 
mirekin  Dołączył: 03 Gru 2008
Tak. Zumy określane są dwoma liczbami z zakresu ogniskowych.
 

ambroz  Dołączył: 08 Paź 2008
Panie i Panowie proponujecie mu stałki 50-tki , a pomysleliscie o czyms takim jak wielkość tego domowego studia? Jezeli to jest pokój ponizej 3,5-4 metra to fotograf będzie miał problemy żeby w stałce 50-tce zmieścić osobe w poziomym kadrze ( w pionowym nie ma problemu) wg mnie cos o ogniskowej 35 nadaje sie idealnie do takich pomieszcen 4 na 4 metra i podobnych
 
cerfes  Dołączył: 03 Kwi 2008
ale 35 może mu proporcje przekłamywać, 4m wystarczy żeby 50mm złapało pełną postać, co najwyżej z fotografowaniem koszykarzy może mieć problem :)
 

ambroz  Dołączył: 08 Paź 2008
ale pamiętaj o jednej ważnej rzeczy fotografowana osoba przeciez nie bedzie "przytulona" do sciany !!! musi od niej stać te kilkadziesiąt centymetrów po to aby np. puścic jakieś dodatkowe swiatło na tło ( ściane) i wtedy jest od fotografa juz tylko w odległości 2,5-3 metry i daje głowe wtedy juz 50 - tka z osobami dorosłymi nie da juz rady

PS. ja np u siebie w jednym miejscu robie ze 2 metry od tła przy długosci pomieszczenia prawie 5 metrów i jak nie robie w pione to nie ma szans złapac calej osoby na 50-tce !!!
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
hellrider, zmartwię Cię. Nie ma czegoś takiego jak: "Obiektyw do fotografi studyjnej". No bo czemu taki obiektyw miałby się nie sprawdzać w plenerze? W studio można robić tyle rzeczy, że... albo jeszcze więcej. Możesz potrzebować szerokiego kąta, a może portetówki, a może macro? Studio może być w łazience a może w hangarze? Dom też może być M2 a może stodołą 500m2? Nie wiemy co i jak chcesz fotografować, co to znaczy "studio"? JAkie masz warunki, co robisz, do czego to potrzebujesz? Co lubisz? Ja ten przykład wolę długie ogniskowe, a dla Żaby, 28mm to już tele...
Więcej niewiadomych, niż równań.. nie ma jednego rozwiązania.
 
klimecki_  Dołączył: 12 Cze 2007
hitman1986 napisał/a:
chociaż 85mm na cropie to duużo

wasko, duzo, w zaleznosci od wersji niezbyt komfortowa odleglosc ostrzenia, dla pomieszczenia pare m2 nie polecam, w plener owszem.
pozdrawiam
kp
 
locke  Dołączył: 02 Lis 2007
Podłączę się do pytania.
hitman1986 napisał/a:
Każda stałka 50 lub 85mm, chociaż 85mm na cropie to duużo :roll:

Hah, przeciętne polskie studio (w tym to, do którego ja mam dostęp) wygląda tak, że 85ką, to można w nim close-upy tylko robić :-) Nie zapominajmy, że po cropie 85 to już typowa portretówka/krótkie tele.

Arti napisał/a:
Nie ma czegoś takiego jak: "Obiektyw do fotografi studyjnej"

Czemuż to? Np. wiele obiektywów M42 znakomicie nadaje się do fotografii studyjnej (fotografia studyjna to dla mnie = światło błyskowe, najniższe iso, optymalna przysłona, maksymalne GO) z racji znakomitych efektów po "skręceniu" do f/11, natomiast kompletnie nie nadaje się do pracy w terenie czy też do "reporterki" (winietowanie, koszmarne wyniki na większych otworach, mały maksymalny otwór względny, wolne ostrzenie na MF etc etc.).

Ja tradycyjnie polecę przejściówkę M42 + stałki - na pewno da to o wiele lepsze efekty niż każdy nowy, "budżetowy" obiektyw AF. Albo też j/w - stare Pentax-M i Pentax-A. Natomiast ogniskowa wg. konkretnych zastosowań, preferencji i wielkości studia. ambroz ma tutaj całkowitą rację. Żeby coś rozsądnego w studiu uzyskać, trzeba 1. odsunąć postać od tła (tym samym robiąc albo czarne tło, albo też - podświetlając je - śnieżnobiałe) 2. odpowiednio odsunąć się od modela, żeby nie zniekształcić perspektywy 3. użyć odpowiednio dużej ogniskowej (j/w) Chyba nie ma nic komiczniejszego niż zdeformowana "gęba" zajmująca całą klatkę zrobiona 50ką a nawet 85ką (jeśli nie jest to oczywiście efektem zamierzonym)
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
locke napisał/a:
Czemuż to?

To że dany obiektyw świetnie spełnia Twoje wymagania do studia, nie znaczy, że jest tak samo świetny dla mnie. Owszem jedno szkiełko w takich warunkach działa lepiej inne gorzej. Kiedyś MF w plenerze nikomu nie przeszkadzał, dziś nie tak dawno była dyskusja, że Pentax się do studia nie nadaje bo ma wolny AF.
Ja rozumiem, że pewne szkiełka mają predyzpozycje do pewnych zastosowań, ale to nie znaczy, że nie można ich użyć inaczej, i że zawsze zapewnią ekstra wyniki.
Wiesz o co mi chodzi. Tym bardziej, że użyłem cudzysłowia. Nie ma też "najlepszego do pleneru", bo są tysiące rzeczy do focenia w tym plenerze i na miliony sposobów.
Autor pytania nie postawił prawidłowo pytania. No bo jakbyś odpowiedział na pytanie: "jaki samochód najlepszy do pracy?" Jak nie wiesz na czym polega ma praca? No bo inaczej pracuje przedstawiciel handlowy, inaczej własciciel małego sklepu a inaczej pracuje fura w kopalni. A do tego jeszcze każdy kierowca może mieć inne potrzeby.
Autor sam musi określić co i jak chce focić, na jakich ogniskowych, jakie odległości, jakie studio.
 
locke  Dołączył: 02 Lis 2007
Arti napisał/a:
dziś nie tak dawno była dyskusja, że Pentax się do studia nie nadaje bo ma wolny AF.

bo modelka ucieknie? ;-)

Ale oczywiście się z Tobą w pełni zgadzam. Jest to faktycznie pytanie typu "jakie lustro dla początkującego. Chcę robić foty architektury, portrety, zarabiać na stockach i strzelić czasem fotkę na imprezie urodzinowej?" Specjalnie używając wyrażeń "foty" i "strzelić fotkę", których szczerze nie znoszę. Oczywiście z całym szacunkiem dla Autora posta - absolutnie nie chcę, żeby hellrider odebrał to osobiście. Chodzi jedynie o zobrazowanie problemu i o ukazanie, że faktycznie nie ma nic "do wszystkiego". Trzeba spróbować jednego, drugiego, trzeciego, czwartego... A potem szukać dalej. Tutaj pasuje doskonale zdanie mojej "starej dobrej" znajomej, które gdzieś umieściła w odniesieniu do swojego sprzętu.

Many cameras and too less lenses.

Wiecie, coś w tym musi być:-)
 
hellrider  Dołączył: 18 Lis 2008
Arti, Jesli chodzi o pomieszczenie to, mam mozliwosc robienia zdjec z odleglosci max 2,5 - 3 m. Moze zdobede wieksze pomieszczenie. Wielkosci fotografowanych przedmiotow to od 1 groszowek do czegos w stylu obudowy do komputera. Z ludzmi dam spobie spokoj. A jesli juz to Kitem sie pstryknie :) przy ogniskowej 18 mm widze wszystko hehe. Obiektyw ten nie malby byc napewno uzywany przy bieganiu w plenerze. Ma on sluzyc jedynie do domowych zabaw.


A odnoosnie Pentaksa ktory ma wolny AF i sie nie nadaje do studia. Dosc ciekawa sprawa. Mi jakos zlotkowki ktore leza na stole nie uciekaja az tak szybko zeby nie zlapal ostrossci heh.

PS. Gdzie tutaj moge wstawic zdjecie i zapytac co jest z nim nie tak ?
 
locke  Dołączył: 02 Lis 2007
hellrider, jeśli ludzie odpadają to nie jest aż taki problem. Ja bym polecał podstawowe (choćby rosyjskie) stałki PK i M42 - np 35, 50 i 135mm. Ciężko znaleźć coś uniwersalnego i do jednogroszówek i do obudowy do komputera. No i w studiu po mocnym skręceniu kit nie jest taki zły, jeśli nie ma się nie wiadomo jakich wymagań, co do ostrości obrazu.
 

Bruinen  Dołączył: 03 Sty 2008
Najważniejsze to żebyś robił na f/8 (jeśli GO jest obojętna) - większość szkieł dla takiego otworu rysuje najostrzej ;-)
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
hellrider, a jak masz wyposażone to studio?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach