pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
Jasność obiektywu
Podejmuję temat po raz wtóry po ponownych przemyśleniach, bo ciągle wydaje mi się to dziwne.
Czy obiektyw od 6x6 podpięty pod APS-C i ustawiony na f/8 będzie wymagał do prawidłowej ekspozycji takiego samego czasu jako obiektyw APS-C o identycznej ogniskowej i też przymknięty do f/8???

Na razie tylko jedno pytanie. Zamierzam dojść do zrozumienia poprzez kolejne pytania, ale nie chcę zadawać wszystkich na raz w jednym poście. Temat też według mnie nie jest do "Pierwsze kroki z Pentaksem", ale to wyjdzie w następnych pytaniach. Chociaż ostateczna decyzja i tak należy do zielonych ;-)
 

volender  Dołączył: 15 Wrz 2008
pawelek-79 napisał/a:
należy do zielonych
... guzików ;-D.

Myślę że przysłona to przysłona. Jedyne czym będą się różnić, to tym że 6x6 będzie dawał obraz na większej powierzchni, niż do aps-c.

Za to ciekawe czy możnaby zrobić soczewkę, która skupiałaby światło z 6x6 czy FF na powierzchnię aps-c i by się miało wtedy mniejszą ogniskową i lepsze światło :-) .

 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
pawelek-79 napisał/a:
Czy obiektyw od 6x6 podpięty pod APS-C i ustawiony na f/8 będzie wymagał do prawidłowej ekspozycji takiego samego czasu jako obiektyw APS-C o identycznej ogniskowej i też przymknięty do f/8???


Tak. Niezależnie od kropa (FF vs. APS vs MF) "gęstość" światła w danym punkcie powierzchni rejestrującej będzie ta sama przy tej samej f:
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
pawelek-79 napisał/a:
Czy obiektyw od 6x6 podpięty pod APS-C i ustawiony na f/8 będzie wymagał do prawidłowej ekspozycji takiego samego czasu jako obiektyw APS-C o identycznej ogniskowej i też przymknięty do f/8???

Nie, czas może być inny, bo będziesz mierzył inny obszar. Ale jeśli zachowałbyś wszystkie parametry te same, to na moje f/8 est f/8 i już.

[ Dodano: 2009-01-11, 14:11 ]
Tak wbrew pozorom, to z się zgadzam z alkosem... :-)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Arti napisał/a:
Nie, czas może być inny, bo będziesz mierzył inny obszar.


Jaki obszar, Arti? W kontrolowanych warunkach, np. przy szarek karcie wypelniajacej caly kadr, ekspozycja będzie stała.
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
Myślałem o tym samym co volender :mrgreen:

Ale coś nadal mi się nie zgadza. Jeśli światło to stosunek średnicy do ogniskowej (czy na odwrót), a w 6x6 obiektyw o takim samym świetle i ogniskowej przepuszcza tyle samo światła, a obraz musi rzutować na znacznie większą płaszczyznę, to ten obraz będzie ciemniejszy (analogia z rzutnikiem do slajdów - im dalej tym większy obraz, ale ciemniejszy) i potrzeba ekspozycji większa. Wzór na wartość przysłony zupełnie nie uwzględnia wielkości koła obrazowego i przez to wydaje mi się dziwne, że f/8 niezależnie od systemu będzie wymagał takiego samego czasu ekspozycji.

Tak czy siak - kupuje na allegro jakiś tani wielkoformatowy obiektyw i eksperymentuję.
Jeśli moje rozumowanie idzie właściwym tokiem, to potrzebuję soczewki skupiającej zaraz za obiektywem i muszę zmniejszyć odległość rejestrową. Tak?

[ Dodano: 2009-01-11, 14:22 ]
Arti, ten sam obszar, bo zastrzegłem, że ogniskowe są te same - aby zmiana kadru nie wpływała na zmianę ekspozycji.
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
alkos, no właśnie o ten obszar kontrolowany mi chodzi, jak zachowamy, to ok, tak jak mówisz.
pawelek-79, ogniskowe to nie wszystko. Musi być ten sam kadr.
 

volender  Dołączył: 15 Wrz 2008
Co do tego skupiania - to jakiś mistrzu musiałby wyliczyć co i jak, żeby ostrość była w porządku, dało się osiągnąć nieskończoność itd.. raczej nieosiągalne ;-) .
A to, że przysłona to średnica soczewki do ogniskowej, to się odnosi do obiektywów jednosoczewkowych. W prawdziwych obiektywach dobrze skorygowanych optycznie (co najmniej kilka soczewek) to już nie jest takie oczywiste.
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
Arti, ciężko o ten sam kadr przy bardzo różnych ogniskowych - 2 i 3 plan będą zupełnie inne.

[ Dodano: 2009-01-11, 14:34 ]
volender, tak czy siak, jeśli wielkoformatowy obiektyw o świetle 5,6 czy 8 będzie dawał takie same czasy jak kit z tym samym światłem, to po skupieniu wiązki powinienem mieć odpowiednio jaśniej. Muszę w końcu się o tym przekonać doświadczalnie.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
pawelek-79 napisał/a:
to po skupieniu wiązki powinienem mieć odpowiednio jaśniej.


Po jakim skupieniu wiązki?
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
alkos, po wstawieniu soczewki skupiającej za obiektywem. Powstający obraz jest obrazem rzeczywistym, odwróconym i pomniejszonym, więc wydaje mi się, że soczewka skupiająca jest odpowiednia. Jaka? Dojdę metodą prób i błędów (mam soczewki makro o znanych ogniskowych i kilka innych o bliżej nieokreślonych ogniskowych).
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
pawelek-79 napisał/a:
Powstający obraz jest obrazem rzeczywistym, odwróconym i pomniejszonym, więc wydaje mi się, że soczewka skupiająca jest odpowiednia. Jaka? Dojdę metodą prób i błędów (mam soczewki makro o znanych ogniskowych i kilka innych o bliżej nieokreślonych ogniskowych).


Hmmm... ciekawe... ale nie wiem czy da rade w ten sposob - chcesz skonstruowac cos w stylu wideconvertera... mysle ze gdyby to bylo takie latwe juz dawno cieszylibysmy sie z FF na APS-C... ;-)
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
alkos, chcę wykorzystać to co niewykorzystane. Dla samej przyjemności sprawdzenia, czy to będzie działać. A sens stosowania raczej mizerny, bo nie spodziewam się lepszej jakości po zmniejszeniu pola obrazowego obiektywu wielkoformatowego do APS-C. Przecież przy projektowaniu tych obiektywów była wymagana inna dokładność. Obiektywy te przecież rejestrują mniej linii na mm niż FF, czy APS-C, więc obawiam się, że po zmniejszeniu i tak może być kasza. Chociaż całkowita ilość linii na kadr(oryginalny) jest dużo większa niż w APS-C.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
pawelek-79 napisał/a:
Dla samej przyjemności sprawdzenia, czy to będzie działać.


Super! Daj znac jak wyszlo ;-)

(moze sam sporbuje...)
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
pawelek-79 napisał/a:
Przecież przy projektowaniu tych obiektywów była wymagana inna dokładność. Obiektywy te przecież rejestrują mniej linii na mm niż FF, czy APS-C, więc obawiam się, że po zmniejszeniu i tak może być kasza.


Żebyś się nie zdziwił!
Widziałem w necie testy różnych wielkoformatowych szkieł przypinjanych do 5d, niektóre sprzed prawie 100 lat nawet, i większość z nich była optycznie lepsza od wszystkich L'ek, żadnej dystorsji czy aberracji kolorowych...
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
Właśnie szukam właściwego obiektywu - wielkoformatowy, tani, nie za ciemny i nie za długi (do 300mm może być). Tylko nie wiem czemu to takich obiektywów jest najwięcej w dziale - aparaty kolekcjonerskie :-/
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
guerilla napisał/a:
Widziałem w necie testy różnych wielkoformatowych szkieł przypinjanych do 5d, niektóre sprzed prawie 100 lat nawet, i większość z nich była optycznie lepsza od wszystkich L'ek, żadnej dystorsji czy aberracji kolorowych...


:shock: Pokaz bo nie wierze....
pawelek-79 napisał/a:
Właśnie szukam właściwego obiektywu - wielkoformatowy, tani, nie za ciemny


kodak aero-ektar?

(12 cali f/2.5, 13.5 cala f/3.5 lub 24 cale f/6.0. )
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
alkos, najtańszy jaki znalazłem to 250$. Masz mnie za jakiegoś szejka ??? :mrgreen:
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
alkos napisał/a:
guerilla napisał/a:
Widziałem w necie testy różnych wielkoformatowych szkieł przypinjanych do 5d, niektóre sprzed prawie 100 lat nawet, i większość z nich była optycznie lepsza od wszystkich L'ek, żadnej dystorsji czy aberracji kolorowych...


:shock: Pokaz bo nie wierze....)


Nie mam pojęcia gdzie to było, ktoś kiedyś na prf podał link.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
guerilla napisał/a:
prf


Pewnie Czarek... :-P

pawelek-79 napisał/a:
alkos, najtańszy jaki znalazłem to 250$.


Oj. :shock:

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach