dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
odbitki ze slajdu czarno-bialego
Wczoraj udalo mi sie w koncu zrobic odbitke z aukcji WOŚPowej dla jednego z naszych forumowiczow, ktoremu jeszcze raz dziekuje za cierpliwosc. Problem polegal na tym, ze wybrane zdjecie zostalo zrobione na slajdzie Foma R100.

Zabieralem sie za to jak pies do jeza, zmarnowalem mnostwo papieru, a na koncu okazalo sie, ze proces jest banalny. Ostatecznie wyglada to tak.

1. Robimy odbitke internegatywowa. Na poczatku zastanawialem sie jak dobrac prawidlowa ekspozycje. Okazalo sie, ze metoda na oko w zupelnosci wystarczy. Trzeba znalezc punkt, po ktorym nie pojawiaja sie juz nowe szczegoly w cieniach. Przekroczenie tej granicy nie wplynie na cienie, jednak wyjara swiatla. Wystarczy na to kilka probek. Mozna oczywiscie maskowac, tylko trzeba sie troche przestawic mentalnie. Odbitke zrobillem na papierze multigradacyjnym, na najmiekszej gradacji. UWAGA odbitke robimy na lewa strone!
2. Jesli nie naswietlamy na caly arkusz, trzeba przygotowac maskownice, inaczej dostaniemy czarne ramki. Mozemy dopasowac ja na styk, jesli zamierzamy klasc ja bezposrednio na papier, lub ciut mniejsza, jesli polozymy na szybie - w ten sposob dostaniemy fajny efekt rozmytych krawedzi. Ja zrobilem maskownice sklejajac cztery paski czarnego kartonu.
3. Ustalamy wlasciwa ekspozycje i gradacje. Tak samo jak z negatywem, tyle, ze kladziemy na probke nasza internegatywna odbitke i swiecimy pustym powiekszalnikiem. UWAGA odbitke negatywowa kladziemy emulsja do dolu - dlatego odbijalismy ja na lewa strone. Ostatecznie wybralem miekka gradacje.
4. Gdy juz mamy ustalona ekspozycje, kladziemy papier, na niego odbikte negatywowa emulsja w dol i przyciskamy calosc szyba. Pamietamy o maskownicy jesli jest potrzebna. Dlaczego emulsja do dolu? Bo w przeciwnym wypadku wychodzi totalne mydlo. Z tego samego powodu, szyba powinna dociskac papier dosc mocno i rownomiernie.

I to w zasadzie wszystko. Metoda daje duze pole do eksperymentow. Pierwsze probki robilem bez szyby i dostalem genialne rozostrzenie i piekne kremowe rozmycie - mysle, ze kiedys sprobuje to wykorzystac. Mysle tez, ze tym samym sposobem mozna robic dobre odbitki cz-b ze slajdow kolorowych - nie bedziemy miec problemu zmulonego kontrastu jaki wystepuje przy odbijaniu negtatywow kolorowych.
 

Rarog  Dołączył: 10 Maj 2006
Ciekawy sposób. :-D Ja dawno temu naświetlałem arkusz negatywu podobnie jak zwykłą odbitkę. Wyszło mydło i w dodatku niedoświetlone. Trochę się rozczarowałem i zarzuciłem próby.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
dzerry napisał/a:
Mysle tez, ze tym samym sposobem mozna robic dobre odbitki cz-b ze slajdow kolorowych - nie bedziemy miec problemu zmulonego kontrastu jaki wystepuje przy odbijaniu negtatywow kolorowych.


:!: :-B
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
dzerry napisał/a:
Robimy odbitke internegatywowa

Ciekawe, ale nie do końca rozumiem co na co przykładamy i z której strony naświetlamy?
Co będzie z odbitki slajdu kolorowego odbijanego na papierze bw?
 

Rarog  Dołączył: 10 Maj 2006
rychu napisał/a:
Co będzie z odbitki slajdu kolorowego odbijanego na papierze bw?

Efekt powinien być podobny do odbitki z negatywu kolorowego...
 

Kosmo  Dołączył: 11 Mar 2008
rychu, zasada jest prosta, naświetlasz zawsze emulsja do emulsji
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Rarog napisał/a:
Efekt powinien być podobny do odbitki z negatywu kolorowego...


Nope, pomysl o masce i wplywie zoltego na kontrast w papierach multigrade.
 

Rarog  Dołączył: 10 Maj 2006
Fakt. Bez filtracji wychodzą dość mdło. Różnica powinna być więc w kontraście. Rajt :?: :-P

[ Dodano: 2009-05-14, 11:27 ]
Wysłany: Dzisiaj 11:25
Jakie synchro ;-)

[ Dodano: 2009-05-14, 11:45 ]
dzerry napisał/a:
Ale ja nie narzekam, bo efekt mi sie podoba :-)

I o to chodzi. Właśnie szukam odbitki z negatywu kolorowego. Odbitka na kolorowym papierze w labie wyszła fatalnie bo laboludek powyciągał szczegóły, które chciałem ukryć. Ta zrobiona przeze mnie w cz-b wyszła dużo lepiej. Jak znajdę to zaprezentuję.

A tak przy okazji szukania zobaczyłem swoje stare stykówki. Kurcze jak to fajnie wygląda. Od kiedy mam skaner już ich nie robię... i szkoda :-/
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
alkos napisał/a:
Nope, pomysl o masce i wplywie zoltego na kontrast w papierach multigrade.
Nawet na stalogradacyjnych kontrast jest kiepski, bo negatywy kolorowe sa z zasady duzo mniej kontrastowe niz cz-b. Nawet na twardej gradacji kiepsko to wychodzi.

I jeszcze EDIT co do mojej odbitki. Wczoraj ogladalem slajd na podswietlarce i jednak duzo szczegolow w cieniach zginelo na odbitce. Zeby wiernie oddac slajd, trzeba jednak ostro maskowac. Ale ja nie narzekam, bo efekt mi sie podoba :-)

 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
Gdzieś widziałem taki sposób:
Slajd skanujemy, odwracamy i drukujemy na foto-folii mlecznej (białej) i z tego robimy stykowo odbitkę. Problemem jest dostać odpowiednią folię i drukarkę, która nie robi smug, ale efekt jest jak z wielkoformatowca. Folia musi być mleczna, bo maskuje kropelki z drukarki.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
technik219 napisał/a:
Problemem jest dostać odpowiednią folię i drukarkę, która nie robi smug,


To trudne. Lepiej uzyc naswietlarki drukarskiej.

technik219 napisał/a:
ale efekt jest jak z wielkoformatowca


O ile uzyjemy nagatywu z wielkoformatowca. Z 35mm nie moze wygladac lepiej niz 35mm powiekszone bezposrednio.

technik219 napisał/a:
Folia musi być mleczna, bo maskuje kropelki z drukarki.


Juz z byle drukarki foto za 200pln ich nie widac ;-)
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
...ale pobawić się można. Szczególnie jak ktoś robi cyfrą, a chciałby mieć prawdziwe odbitki na papierze srebrowym. Co do innych wyróżnień, nie mam na ich temat zdania, bo nie robiłem (nie mam takiej potrzeby :-P ).
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
technik219 napisał/a:
Szczególnie jak ktoś robi cyfrą, a chciałby mieć prawdziwe odbitki na papierze srebrowym. Co do innych wyróżnień, nie mam na ich temat zdania


Ja robiłem skany z Trixa właśnie na kliszach drukarskich 50x60 i barycie, wyszło genialnie :-)
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
alkos napisał/a:
Ja robiłem skany z Trixa właśnie na kliszach drukarskich 50x60 i barycie, wyszło genialnie

No widzisz :-D . A już chciałeś się kłócić :-D
 

Rarog  Dołączył: 10 Maj 2006
Tak jak obiecałem -małe porównanie na przykładzie odbitki z negatywu kolorowego (reala):

kolor



i cz-b



Odbitki skanowane przy tych samych ustawieniach, przeskalowane w gimpie, bez dodatkowych poprawek.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach