Crow  Dołączył: 08 Paź 2008
Obecne szkła FA, DFA a matryca FF (rozważania techniczne)
Pewnego ciepłego popołudnia Pentax anonsuje swoją pierwszą cyfrową lustrzankę dla mas z matrycą FF. Jedni porzucają system bo już nie jest taki wyjątkowy. Malkontenci... malkontencą. A pozostali selekcjonują już sprzęt na sprzedaż i zaciągają kolejny kredyt w banku. Ja natomiast nalezę do grupy zastanawiającej się czy pełnoklatkowe szkła obecne na rynku będą oferowały dobrą jakoś obrazu. Czy Pentax będzie zmuszony wypuścić razem z premierą puszki nowe, dedykowane szkła? Bo, poprawcie mnie jeśli się mylę, jeśli coś dobrze współpracuje z filmem to i z cyfrą nie powinno być problemu (cały czas rozchodzi się o jakość obrazu)?

 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
Crow, proponuje dodac cos do tematu: rozwazania teoretyczne, marzenia - albo cos w ten desen.
 

Crow  Dołączył: 08 Paź 2008
Poprawione. To żadne marzenia. Interesuje nie to od czysto technicznej strony. A wstęp był po to, żeby zaciekawić czytających ;).
 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
Crow napisał/a:
jeśli coś dobrze współpracuje z filmem to i z cyfrą nie powinno być problemu
Niekoniecznie. Miałem szkło FA 28-70/4. Nie podpasowało mi pod cyfrę. Lepiej sprawował się zwykły kit.
Chodzą słuchy, że FA* 24/2 to nie jest to pod cyfrą.
Popstrykałem sobie kilkadziesiąt fotek i zachwycony nie byłem.
 

Crow  Dołączył: 08 Paź 2008
Tylko czym jest to spowodowane? Gdzieś tam kiedyś ktoś coś napisał, że aby osiągnąć jakość oferującą przez film potrzeba co najmniej 50MP matryca... I podążając tym tokiem myślenia, skoro jakieś szkło dobrze spisywało się na filmie to na cyfrowej matrycy 25MP tym bardziej. A tak właśnie nie jest z tego co słyszę... tego właśnie nie rozumiem i stąd założony wątek - może ktoś mnie oświeci.

 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
Crow napisał/a:
Tylko czym jest to spowodowane?
Telecentyczność szkieł ? Nie wiem. Mnie te szkła nie podpasowały.
 

TLu  Dołączył: 25 Gru 2006
Było już to na forum wyjaśniane, poszukaj.
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
Inna jest budowa filmu i matrycy. Film "łapie" wszystkie fotony, nawet te padające pod dużym kątem. Matryca ma z tym problemy. Tak gdzieś coś mi się obiło o oczy.
 

michal5150  Dołączył: 17 Sie 2007
Ostatnio zrobiłem odbitki, większość formatu 21x30. Fotki były robione min. obiektywem 28-105, który ma opinię ze lepiej nadaje się do analoga niż do cyfry. Jakoś nie widziałem różnic miedzy tymi zdjęciami a zdjęciami zrobionymi tym samym obiektywem na analogu.
 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
Za to ja robiłem FA28-70 na analogu i cyfrze i widziałem różnice. Dlatego pozbyłem się tego szkła.
Dopóki nie będzie Pentaxa FF, to tylko gdybanie. Na razie mozna porównać analoga vs. APS-C :-P
 

mcgyver  Dołączył: 08 Lis 2006
Możemy też nieśmiało liczyć na rozwój matryc nie tylko pod kątem rozdzielczości... 8-)

[ Dodano: 2009-09-27, 13:38 ]
Myślę, że jest to równie prawdopodobne jak FF od Pentaksa.. :mrgreen:
 
teta  Dołączył: 28 Kwi 2006
Crow, Nie sądzę, aby szkła Pentaksa odbiegały jakościowo od szkieł innych producentów. Na photozone coraz częściej pojawiają się tzw. "retesty" obiektywów od "analogów", przeprowadzane z pełnoklatkowymi korpusami cyfrowymi. Rzuć okiem na te testy, a sam wyrobisz sobie zdanie.
 

Nazwany  Dołączył: 31 Lip 2008
argawen napisał/a:
Miałem szkło FA 28-70/4. Nie podpasowało mi pod cyfrę

Mogę jedynie potwierdzić to co napisał argawen. Mam to szkło i dla mnie jest ono CDD (skrót znany) dla cyfry. Na pewno kit II jest dużo lepszy.
Nie wystawiam go do sprzedaży, bo nie lubię i nie potrafię handlować. Może kiedyś, ktoś ten obiektyw przygarnie. Pozdrawiam!
 

andrusz  Dołączył: 27 Lip 2007
Stachu napisał/a:
Inna jest budowa filmu i matrycy. Film "łapie" wszystkie fotony, nawet te padające pod dużym kątem. Matryca ma z tym problemy. Tak gdzieś coś mi się obiło o oczy.

Tez gdzieś widziałem obrazek pokazujący schematycznie jak to wygląda - chyba dot. formatu 4/3 (ale nie mogę teraz tego znaleźć).

Natomiast matryca nowej Leiki M9 ma mikrosoczewki ustawione tak, aby korygować kąt padania promieni. A skoro w FF ma to znaczenie, to tym bardziej w matrycy APS-C. Tu jest to pokazane:
http://www.dpreview.com/previews/leicam9/

W APS-C mikrosoczewki wiele by tu nie pomogły (za duży kąt).

 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
andrusz napisał/a:
A skoro w FF ma to znaczenie, to tym bardziej w matrycy APS-C.

Dlaczego? Przecież im mniejsza powierzchnia tym mniejszy problem.
 

andrusz  Dołączył: 27 Lip 2007
Stachu napisał/a:
andrusz napisał/a:
A skoro w FF ma to znaczenie, to tym bardziej w matrycy APS-C.

Dlaczego?

Ale co "dlaczego"? Że w APS-C tym bardziej? Czy o co pytasz?
 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
Tak, o to pytam. Bo tak na chłopski rozum, to jest odwrotnie moim zdaniem. W FF tym bardziej.
 

andrusz  Dołączył: 27 Lip 2007
Stachu napisał/a:
Tak, o to pytam. Bo tak na chłopski rozum, to jest odwrotnie moim zdaniem. W FF tym bardziej.

No tak, masz rację :-) W APS-C trzeba by mniej korygować promienie.

Nie o ten rysunek mi chodziło, ale ten też dobrze obrazuje sytuację:

http://www.olympus-esyste...r-position.html
 

H.M.  Dołączył: 25 Kwi 2006
Ja myśle, że jest jeszcze jeden aspekt - film więcej wybacza.
Nikt nie obrabia przez lupe na monitorze klatki filmu, nie liczy jej linii i nie porównuje obiektywów w stylu "optyczne.pl". Dla filmu liczą się zupełnie inne właściwości obiektywu, niż dla cyfry.
 

Crow  Dołączył: 08 Paź 2008
No to podsumowując należy spodziewać się nowych szkiełek. Oby FA LTD się dobrze spisywały... i podejrzewam, żę to one będą "dedykowane" na początek. Dzięki za odzew, bo bardzo mnie to interesuje od pewnego czasu :-P .

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach