jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Slajd do światła sztucznego - z czym to się je?
Przy okazji kupna wora filmów dostały mi się dwa slajdy do światła sztucznego:
Fujifilm Fujichrome T64 i Kodak Ektachrome 64T.

No i moje pytanie - z czym to się je? Nie mam przypraw w postaci filtrów korekcyjnych, nie wspominając o kalorymetrze.

Jak rozumiem filmy te są skalibrowane do światła żarowego? Z zatem w świetle dziennym czy np. w przypadku lampy odbijanej od białegu sufitu należy spodziewać się niespodzianek?
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
jorge.martinez napisał/a:
w przypadku lampy odbijanej od białegu sufitu należy spodziewać się niespodzianek?
Nalezy spodziewac sie niebieskich zdjec. Obejrzyj sobie bluebox Foreckiego. Dostaniesz takie kolory jak w tle, bo pierwszy plan byl doswietlany dopasowana do pasma lampa.
http://www.forecki.pl/bluebox/

Na starym blogu alkosa jest pare zdjec z 64T chyba. W swietle zarowym i mieszanym tez.
 

xrog  Dołączył: 07 Lut 2008
Re: Slajd do światła sztucznego - z czym to się je?
jorge.martinez napisał/a:
w przypadku lampy odbijanej od białegu sufitu należy spodziewać się niespodzianek?


Jak zasłonisz lampę filtrem "łososiowym" to powinno być OK.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Nie przypominam sobie w mieszanym :-)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
alkos napisał/a:
Nie przypominam sobie w mieszanym :-)
No miales takie nad rzeka o zmroku/swicie - gdzie przebijalo juz swiatlo sloneczne, a bylo do tego troche z lamp.
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
xrog napisał/a:
Jak zasłonisz lampę filtrem "łososiowym" to powinno być OK.


O, dzięki, nawet znalazłem tanie na alledrogo. Pytanie, jak dużo taki filtr odcina światła od lampy? No i którą gęstość założyć?

Chyba, że użyję lampy w TTL-u, to nie będzie trzeba się martwić korekcją.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
jorge.martinez napisał/a:
Pytanie, jak dużo taki filtr odcina światła od lampy?


O ile masz dowolną automatyke blysku, o to sie nie martw :-)

[ Dodano: 2010-02-09, 14:34 ]
jorge.martinez napisał/a:
Chyba, że użyję lampy w TTL-u, to nie będzie trzeba się martwić korekcją.


O, no wlasnie, nie doczytalem ;-)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
jorge.martinez, a nie lepiej uzyc zgodnie przeznaczeniem? Statyw, wieczor i na miasto :-)
 

thrackan  Dołączył: 08 Lut 2007
jorge.martinez napisał/a:
Przy okazji kupna wora filmów dostały mi się dwa slajdy do światła sztucznego:
Fujifilm Fujichrome T64 i Kodak Ektachrome 64T.

Hehe, dla tych slajdów chciałem się z Tobą bić na tamtej aukcji. Okazało się jednak, że byłeś bardziej zdeterminowany ;-)

Jeżeli nie chcesz ich wykorzystać zgodnie z przeznaczeniem, to z chęcią je od Ciebie odkupię...
 

Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
jorge.martinez napisał/a:
Chyba, że użyję lampy w TTL-u, to nie będzie trzeba się martwić korekcją.

Niestety, może być drobne zmartwienie :-( Te filmy są przeznaczone do dłuższych czasów naświetleń i jeśli błysk będzie bardzo krótki to trzeba liczyć się z efektem Schwartzschielda. Mam starego Vivitara 283 z oryginalnym filtrem 85B (na lampę) i kiedyś próbowałem naświetlać Fuji 64T - nie było tak pięknie jak w przypadku światła halogenowego (bez filtrów) lub dziennego z filtrem 85B na obiektyw.
Paradoksalnie ten rodzaj filmów świetnie nadaje się do pewnych krajobrazów, gdzie chcemy większej plastyczności nieba - a to dlatego że 85B całkowicie eliminuje ultrafiolet, świetnie różnicuje delikatne walory w przejściach między niebieskim a białym - efekt troszkę podobny do filtra polaryzacyjnego, ale równomierny na całej klatce i niezależny od kierunku padania świata.
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
Swoją drogą dlaczego tak jest? W data sheet'cie jest napisane że 1/30 - 1/4000 not recommended. Tyle że - dlaczego? po co komu materiał który można naświetlać w zakresie 1/15-64s do światła sztucznego, skoro zazwyczaj jak jest sztuczne to własnie go brakuje i czułości też..
 

Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
guerilla napisał/a:
po co komu materiał który można naświetlać w zakresie 1/15-64s do światła sztucznego, skoro zazwyczaj jak jest sztuczne to własnie go brakuje i czułości też..

odpowiedź na to pytanie jest właśnie w ostatnim zdaniu! Jeśli brakuje nam światła przy danej przesłonie to naświetlić możemy jedynie przdłużając czas. A żeby nie mieć kłopotów z Schwartzschieldem przy dłuższym czasie robi się takie materiały, ale wtedy nie lubią one krótkich czasów - trudno nie ma nic do końca uniwersalnego.
Ale moim zdaniem Fuji 64T to znakomity materiał (Kodaka znam słabo, jest bardziej kapryśny), jeśli się z mim dobrze zaznajomi, to można uzyskać często rezultaty lepsze niż dla filmów dziennych. Wynika to choćby z faktu, że filmy do światła sztucznego mają krzywe charakterystyczne dla barw podstawowych bardziej zbliżone do teoretycznych niż filmy dzienne. Nieprzypadkowo wszelkie reprodukcje (profesjonalne) dzieł sztuki (głównie malarstwo) wykonuje się na materiałach do światła sztucznego - i to nawet nie jest czas przeszły.
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
dzerry napisał/a:
uzyc zgodnie przeznaczeniem? Statyw, wieczor i na miasto

Rozejrzę się za takim wykorzytaniem tych filmów, mimo że wieczorne fotografowanie ze statywu jest mi zajęciem obcym.
 

Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
jorge.martinez napisał/a:
wieczorne fotografowanie

filmy do światła sztucznego bynajmniej nie nadają się do obecnego nocnego oświetlenia sztucznego - większość lamp ulicznych to rtęciówki albo jarzeniówki (zafarb zielony lub pomarańczowy) i niestety efekt z takich zdjęć jest czasem gorszy niż z zastosowania filmu do światła dziennego (choćby z filtrem FL). Ale może czasem taki niezwykły zestaw niesamowitych kolorów będzie ciekawy, rzecz w tym że to zabawa w przypadek. Ale żadne rady nie zastąpią własnego doświadczenia. Powodzenia!
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
Yeti, masz racje, ale z drugiej strony bardzo wiele miejsc w miescie jest oswietlonych bardo fajnym swiatlem halogenowym z pelnym pasmem, a to juz moze dac bardzo ciekawe efekty wlasnie na drugim planie oswietlonym zazwyczaj rteciowymi/sodowymi lampami.
 
teta  Dołączył: 28 Kwi 2006
jorge.martinez, To trochę OT, ale cieszę się, że jest jeszcze ktoś, kto robi slajdy ;-)
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Yeti napisał/a:
to zabawa w przypadek


I to będzie mi przyświecało :-B
 

savik  Dołączył: 22 Lis 2008
A może pomyśl o skrosowaniu tego slajdu. Powinien wyjść na żółto-zielono.
Tu jest trochę przykładów: http://www.flickr.com/sea...48%40N01&page=3
Sam się nad tym ostatnio zastanawiałem, ale materiał dość drogi.
 

Eldred  Dołączył: 16 Paź 2007
Czy istnieje jakiś slajd specjalnie do lampy błyskowej? czy może nie trzeba nic kombinować i wychodzi dobrze bo to nie światło żarówki?
Chciałbym zrobić sesję portretową studyjną z lampą w parasolko-softboksie, ale na
slajdzie właśnie, czy wystarczy odpowiedni materiał czy trzeba zakładać jakieś filtry/nakładki na lampę?
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
Kiedyś Agfa produkowała dwa rodzaje chromów: "S" i "L". Eski były do czasów krótkich, elki do długich. Teraz chyba nie ma różnicy?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach