stereo  Dołączył: 17 Maj 2008
Kodak EPP 100 i długie czasy
Witam, noszę się z zamysłem zrobienia paru zdjęć tym materiałem ale na długich czasach (koło 10 sek). No i tu natknąłem się na problem. Znalazłem informacje jak przedłużać...ale tam jest mowa również o filtrach od razu. No i jak to jest? Trzeba przedłużyć czas jak w normalnych negatywach czb i do tego jeszcze koniecznie filtr stosować? A co będzie jak tylko wydłużę czas?

Tu fragment z pdf'a:

Adjustments for Long and Short Exposures
No filter correction or exposure compensation is required
for exposures from 1/10,000 to 1/10 second. At a 1-second
exposure, use a CC025R filter and increase exposure by
1/3 stop. At 10 seconds, use a CC025R filter and increase
exposure by 1 stop. At 100 seconds, we suggest that you
use CC10Y + CC025R filtration and increase exposure by
2 stops.
Note: This information applies only when exposing the
films to daylight. The data are based on average emulsions
rounded to the nearest 1/3 stop and assume normal,
recommended processing. Use the data only as a guide.
For critical applications, make tests under your conditions.

A tu cały:
http://www.kodak.com/glob...s/e113/e113.pdf

Z góry dzięki za pomoc! :)
 

takseo  Dołączył: 25 Wrz 2008
stereo, generalnie jestem zdania, że kolorowy negatyw do długich ekspozycji to &!^@#%, właśnie ze względu na konieczność stosowania filtrów. Przy długich czasach kolory się rozjeżdżają i jeżeli ma być to tylko "parę zdjęć" to IMO się nie opłaca.
 

wiktor33  Dołączył: 19 Kwi 2006
No tak, ale EPP, to nie negatyw, tylko slajd. Ponieważ daje stosunkowo łagodne kolory, również lekkie przebarwienia w błękit przy średnjio długich czasach nie są specjalnie drażniące. W każdym razie, do reprodukcji malarstwa w takich warunkach raczej bym zastosował polecany filtr. Przedłużenie czasu wynika z wykładnika Schwarzschilda i raczej jest konieczne. W przeciwnym wypadku będzisz miał dość silną dominantę niebieską, zwłaszcza w cieniach.
 
stereo  Dołączył: 17 Maj 2008
czyli przy takich 10s zdjęciach będzie lekki niebieski zafarb? Do reprodukcji to nie będą, ale zwykłe zdjęcia z gór - i to raczej do skanowania nie do rzucania, więc chyba da się jakoś usunąć? Skoro +1EV dla 10s to naświetlać 20? Brak filtru nic nie zmienia? Pozdrawiam.
 

takseo  Dołączył: 25 Wrz 2008
wiktor33 napisał/a:
EPP, to nie negatyw, tylko slajd

:roll: :oops: się rozpędziłem.
 

wiktor33  Dołączył: 19 Kwi 2006
stereo napisał/a:
Skoro +1EV dla 10s to naświetlać 20?

Tak wychodzi.
stereo napisał/a:
Brak filtru nic nie zmienia?

Aparat mierzy przecież przez filtr, jeśli takowy jest, więc w tym wypadku brak filtru nic nie zmienia.

Z drugiej strony, w górach i tak jest bardzo dużo niebieskiego światła, więc prawdopodobnie nawet nie zauważysz róźnicy. Z braku rzeczonego filtru, możesz zastosować zamiast UV - filtr Skylight 1B. Powinien trochę pomóc.
Nurtuje mnie pytanie, dlaczego musisz stosować takie długie czasy w górach?
 

radekone  Dołączył: 20 Maj 2009
To chodzi o to, ze poszczegolne wartstwy swiatloczule z inna intensywnoscia reaguja na dlugie ekspozycje? Jak do skanowania to sobie przytniesz niebieskie na fotoszopie i po sprawie ;-)
 
stereo  Dołączył: 17 Maj 2008
A bo chce zobaczyć tak i tak, czyli krótkie i długie, ma być dużo chmur, więc chce zobaczyć jak to będzie jak się je "rozmyje". Ale upewniam się na zaś, na miejscu okaże się co wymyślę. A filtru nie mam żadnego :/ No skanowanie myślę, że sobie podciągnę....oby nie było za dużo tego zafarbu ;)
 

Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
stereo napisał/a:
na długich czasach (koło 10 sek).

Podejrzewam że po prostu nie masz innego filmu do tych zdjęć, bo w tym wypadku najlepszy byłby diapozytyw do światła sztucznego.
Można oczywiście próbować użycie EPP, czemu nie, ale jeśli to ważne zdjęcia to konieczne będzie naświetlenie próbnego filmu celem ustalenia właściwego przedłużenia czasu (bo diapozytywy są na to szczególnie wrażliwe), a także filtra kompensacyjnego, niestety pojawi się zafarb, choć czasem w zależności od tematu może mieć pozytywne znaczenie.

[ Dodano: 2010-04-29, 23:29 ]
stereo napisał/a:
ma być dużo chmur

tym bardziej polecam film do świata sztucznego - z filtrem konwersyjnym KR12 zostanie znacznie pogłębiona plastyka nieba i chmur, do kilkudziesieciu sekund (w zależności od filmu) nie będzie potrzebne przedłużanie ekspozycji (lub będzie niewielkie).
 
stereo  Dołączył: 17 Maj 2008
Hmm...a provia 100f? Bez żadnej korekcji do 128 sek. Tylko lepiej będzie do światła sztucznego?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach