Sa 2 modele Tamrona SP 3.5/17 jeden to
51B starsza wersja z tylnymi filtrami zamontownymi na stale w korpusie obiektywu, przeznaczony do BW
151B nowsza wersja bez filtrow wewnetrznych
W tym obiektywie filtry zaklada sie za pomoca oslony p/slonecznej, ktora posiada gwint 82mm. Poslugiwanie sie tym filtrami jest bardzo uciazilwe, w zasadzie to zawsze przy wkrecaniu i wykrecaniu filtra towarzyszy mazanie paluchami po filtrze, zwlaszcza przy uzywaniu CPL. Zdecydowanie lepsza kontrola dystorsji w porownianiu do flektogonow 4/20 i 2.8/20. Ale nie dzieki filtrom ale dzieki jakosci obiektywu. Natomiast jezeli ktos chce sie miotac miedzy crop'em a FF to nabywanie tego obiektywu odradzam, na FF robi zdjecia z mocna winieta, zupelnie dyskwalifikujaca zdjecia jezeli chodzi o jakosc.
W uzupenieniu to chcialem jeszcze dodac, co pewnie wywola liczne protesty, ze nalezy sobie podarowac uzywanie jakichkolwiek filtrow na cyfrze z wyjatkiem nielicznych sytuacji (inaczej jest z BW - zwlaszcza czerwone filtry) do ktorych w zasadzie zaliczylbym jasnoniebieski filtr w zdjeciach robionych w pomieszczeniach przy swietle jarzeniowym oraz cpl w niektorych sytuacja przy zdjeciach zieleni i wody, ale w zasadzie wszystko co podobno daja filtry mozna zrobic w PP, nie tylko szopem ale i LR czy CO4 i 5tka. Zakladajac filtr zawsze dokladamy do ukladu optycznego kamery jeszcze jeden element, ktory pogarsza nam jakosc informacji zapisywanej na matrycy. To jest moje zdanie i nie chce z nikim kto sadzi inaczej wdawac sie w dyskusje. Poza tym 80% filtrow znajdujacych sie w prywatnych rekach i w ofercie na serwisach aukcyjnych to podroby. Jak ktos chce kupic dobre filtry to nalezy sie przygotowac na wydatki a nie szukac wsrod sunpakow, hama, hoya, czy tiffen ze zlazacymi z czarnej farby napisami robionymi sitem i innych bardziewi. Bardzo dobre filtry to stare filtry nikona, asahi, niektore Vivitary, oryginaly Hoya, Tiffen, Kenko no i oczywiscie heliopan i schneider. Ale dowiedzialem sie ostatnio ze heliopana tluka juz takze w Korei.
W analogu a zwlaszcza wiekszych niz 35mm formatach, w fotografii czarnobialej filtry odgrywaja zupelnie inna role. Zabezpieczeniem przednich soczewek w wielopowlokowych elementach szklanych obecnie wytwarzanych obiektywow powinny byc przednie zaslepki a nie jakies tam g..na - filrty neutalne, UV, skylight, ktore niby chronia przed kurzem i porysowaniem powlok i "podwyzszaja performance" obiektywu. Ciemnia zawsze bedzie pracowala z filtrami, produkowanie teraz cyfry wcale nie musza.