alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
[rower] wymiana tylniej zębatki - jak obliczyc?
Po malych perturbacjach z rowerkiem, mam w koncu Pashleya w dobrym rozmiarze ramy, ale za to tanszego i z 3ma biegami zamiast pieciu. Zauwazylem, ze troche za duzo mi sie pedaluje ;-) - to znaczy zamiast biegu 1 najchetniej mialbym 2, zamiast 2 - 3 itp.

Tylnia zebatka ma 22 ząbki. Na jaka wymienic, zeby z przelozenia 0,75 (bieg 1) - 1,0 (2) - 1,33 (3) zrobił sie odpowiednik ~1,0 - 1,33 - 1,5?

Do wyboru sa oryginalnie: 22, 19, 17, 16 i 13.
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
alkos napisał/a:
Tylnia zebatka ma 22 ząbki

A przednia? Bo tego brakuje do rozwiązania równania :-P
 

Nieostry  Dołączył: 08 Kwi 2010
Dzieli się ilość zębów.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Oj nie wiem. A czy to az tak wazne? Zaraz odkrece chainguard i policze :-)
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
alkos napisał/a:
A czy to az tak wazne?

Stop! Myślę ;-)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
42 albo 43, chyba sie zgubilem :-)
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
Nie potrzeba przedniej - wzięła mi się i skróciła.
Wyszło mi 16.5

Czyli 16-ka

Niech ktoś to zweryfikuje, późno jest ;-)

[ Dodano: 2010-06-28, 23:06 ]
Aha, ostatni bieg będziesz miał circa 1.75, nie 1.5:
1,0 - 1,33 - 1,75
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Cytat
1,0 - 1,33 - 1,75


Ooo, super!

Wyglada na to ze bede musial wziac 17ke, bo znalazlem takie cos:

Chain Line: 1/8” Flat 13T ? 19T - 44.9 43.2
• Chain Line: 1/8” Dished 17T ? 22T - 46.6 45.0 43.2 41.6
• Chain Line: 3/32” Flat 16T - 44.5 42.9 45.1 43.5
• Chain Line: 3/32” Dished 17T ? 22T - 46.9 45.3 42.7 41.0
( http://www.freemanscycles...3%20speed%20hub )

Z czego wyglada mi ze 22ka jest kompatybilna z 17ka.

[ Dodano: 2010-06-28, 22:13 ]
Musze tylko sprawdzic czy dam rade bez jedynki do pracy pod gorke tak ze 3 dni z rzedu ;-)
 

Nieostry  Dołączył: 08 Kwi 2010
Przez was żona mnie op... jak się tłukłem przy wyciąganiu poradnika.
Przełożenia jakoś dziwnie podane i przez chwilę miałem zgryz. Normalnie przeł 1.0 oznacz 1:1. ale niech tam. Koniec końców wynik mam taki jak bEEf
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Dzieki chłopaki, zamówiłem siedemnastke za Ł1,80 :-)
 

kapsel  Dołączył: 13 Lis 2008
pisze się tylnej :D
z piastami wielobiegowymi to jakaś heca.
1,0 znaczy, że każdy obrót korby idzie w zębatkę, 0,75 znaczy, że tylko 3/4 czy jakoś tak.był o tym artykuł w młodym techniku ale nie zrozumiałem go do końca, z tego co pojąłem to jednak ile z korby idzie na piastę zależy od budowy wewnętrznej piasty.
a przełożenie w sensie stosunek zębów na blacie do tylnej zębatki to co innego.
ja teraz po Łodzi śmigam jako kurier na kolarce z jednym przełożeniem 42x16 i jest wporzo.można ruszyć szybko,dość srogo się rozpędzić i wiadukty wszelkie też nie są wielkim problemem.pamiętaj jednak, że dla zdrowia lepiej mieć za miękko niż za twardo.
 

Meggido  Dołączył: 05 Mar 2007
Przełożenie, to nic innego jak iloraz ilości zębów koła napędzanego do napędzającego. Toż to takie proste... :mrgreen:
 

Nieostry  Dołączył: 08 Kwi 2010
Meggido napisał/a:
iloraz ilości zębów

Chyba Iloczyn?
n=z1/z2

[ Dodano: 2010-06-30, 09:05 ]
alkos napisał/a:
za Ł1,80

Za takie pieniądze to kupił bym wszystkie i spróbował, która mi najbardziej pasuje :-P
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
Nieostry napisał/a:
n=z1/z2

Iloraz :-P
 

PiotrR  Dołączył: 03 Maj 2006
Kapsel, żadnej hecy nie ma.
Piasta wielobiegowa ma przekładnię planetarną (te 7 czy 9 biegowe pewnie więcej niż jedną), która, działa jak każda przekładnia - tu kręcisz wolniej, a tu się kręci szybciej (albo na odwrót).
Klasyczna piasta trzybiegowa ma jeden bieg zwalniający (tj. koło kręci się wolniej od tylnej zębatki), jeden bezpośredni (kręci się wszystko razem, jak w zwykłej piaście) i jeden przyśpieszający (czyli koło kręci się szybciej). Znając przełożenia biegów zwalniającego i przyśpieszającego (może to być np. wspomniane przez Ciebie 0,75 i 1/0,75) tak dobieramy przedni blat, żeby odpowiadały nam przełożenia sumaryczne.

 

Nieostry  Dołączył: 08 Kwi 2010
Cytat
Iloraz :-P

No dobra :oops:
 

kapsel  Dołączył: 13 Lis 2008
znaczy okej - wiem że są biegi zwalniające i przyspieszające.
tylko spojrzałem na rysunki i opis mechanizmu i stwierdziłem, że lepiej se "małą apokalipsę" przeczytać jeszcze raz.bo przekładnia planetarna to dla mnie już mindfuck spory a tam jest jeszcze bardziej pokomplikowane.
 

PiotrR  Dołączył: 03 Maj 2006
A nie, to ja na początku, jak zobaczyłem ten artykuł (chyba ten, co Ty go też masz na myśli), to byłem przerażony, ale potem stwierdziłem, że rozwiązanie techniczne trzybiegowej piasty jest genialne w swojej prostocie. Natomiast wielobiegowych nie próbowałem ogarniać. :mrgreen:
 

Meggido  Dołączył: 05 Mar 2007
Mięczaki... :mrgreen:
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Cytat
Za takie pieniądze to kupił bym wszystkie i spróbował, która mi najbardziej pasuje :-P


No wlasnie koniec koncow kupilem 16 i 18. Jak policzylem jeszcze raz na trzezwo ;-) to sie okazalo ze mam w rowerku 20 - wiec akurat sobie dopasuje :-)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach