teta  Dołączył: 28 Kwi 2006
dzerry, Obecnie produkowane, porządne ramki z szybkami mają takie kanaliki wentylacyjne, aby właśnie pleśni zapobiegać :-P . Oczywiście, jeśli trzymamy slajdy w wilgotnym pomieszczeniu, to i nawet najbardziej bezszybkowa ramka przed pleśnią nie uchroni :-P . Nie bardzo rozumiem tego kawałka o obiektywach projektowanych pod ramki bez szybek, przez co miałyby być nieostre rogi. Nie mogę dojść, czy te nieostre rogi miałyby być z szybkami czy bez szybek? Czy mógłbyś jakoś precyzyjniej opisać ów fenomen? Pamiętam, że swego czasu miałeś problem, czy warto wymienić w rzutniku Leica obiektyw Hektor na Colorplana. Czym się to skończyło?
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
teta napisał/a:
Nie bardzo rozumiem tego kawałka o obiektywach projektowanych pod ramki bez szybek, przez co miałyby być nieostre rogi.
Oznaczenie "CF" (na przykład w Colorplanach) pochodzi od rosyjskiego Curved Field i jak łatwo się domyślić, mówi nam, że obiektyw został zaprojektowany do wygiętych slajdów.

Ja mam bez "CF", slajdy bez szybek i rogi bywają nieostre.
 

Eldred  Dołączył: 16 Paź 2007
Jarek Dabrowski napisał/a:
pochodzi od rosyjskiego Curved Field
:roll:
 
teta  Dołączył: 28 Kwi 2006
Jarek Dabrowski napisał/a:
Oznaczenie "CF" (na przykład w Colorplanach) pochodzi od rosyjskiego Curved Field i jak łatwo się domyślić, mówi nam, że obiektyw został zaprojektowany do wygiętych slajdów.
Pomijając sprawy językowe, Eldred, domyślam się, że to rosyjskie to taki żart, zrozumiały tylko dla mojego pokolenia, to nadal nie wiem, o co chodzi. Slajd umieszczony w ramce bez szybek odkształca się pod wpływem ciepła (znawcy termodynamiki niech wybaczą ten nieprecyzyjny termin) i po drobnym "pyk", to coś, co było pierwotnie wypukłe staje się teraz wklęsłe. I niech ktoś mi to teraz wytłumaczy, prosato jak krowie na miedzy, jaki to obiektyw może być tak skorygowany, aby korygował ostrość zarówno dla obiektów leżących za, jak i dla leżących przed płaszczyzną narożników? Ja sam się na tym nie znam, ale moje dotychczasowe wyobrażenie o naturze, błędne być może, wyklucza coś takiego :mrgreen:
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
No i jakoś poszło cięcie gilotyną i ręczne ramkowanie. Ale mam pytanie - jak radzić sobie z krzywym horyzontem? Chodzi oczywiście o sytuację, kiedy krzywy jest wtedy, jak się prawidłowo wsadzi slajd. Czy są specjalne ramki mające mniejsze okienka, żeby można było lekko przekrzywić slajd ?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
pawelek-79 napisał/a:
jak radzić sobie z krzywym horyzontem?

O to trzeba dbać na etapie kadrowania przed naciśnięciem spustu migawki ;-)
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Cytat
O to trzeba dbać na etapie kadrowania przed naciśnięciem spustu migawki ;-)


To jedna z cech slajdu, która mi się bardzo podoba. Nie ma przebacz :-)
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
A myślałem, że co nieco da się poprawić, bo mimo starań, to z ręki ciężko dokładnie wypoziomować, poza tym naciskanie spustu też niestety ma wpływ na przekrzywienie. Fajnie, że w K-7 o tym pomyśleli, no i szkoda, że nie było czegoś takiego w analogach :mrgreen:
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
pawelek-79 napisał/a:
A myślałem, że co nieco da się poprawić
Gazeta pod rzutnik.

Byle nie "Fakt", bo wtedy horyzont nie dość, że się nie prostuje, to się strasznie zawęża.
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
Jarek Dabrowski, tylko przy Twoim sposobie nalezy pamietac, aby przechyl w wzijerze byl zawsze o ten sam kat i w ta sama strone.
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
mygosia napisał/a:
Jarek Dabrowski, tylko przy Twoim sposobie nalezy pamietac, aby przechyl w wzijerze byl zawsze o ten sam kat i w ta sama strone.


Ale jako że FAKT podąża za czytelnikiem, to może to też będzie w stanie skorygować?
 

mygosia  Dołączyła: 19 Kwi 2006
A moze wystarczyloby tylko przekrecac glowe we wlasciwa strone...
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Cytat
Slajd umieszczony w ramce bez szybek odkształca się pod wpływem ciepła (znawcy termodynamiki niech wybaczą ten nieprecyzyjny termin) i po drobnym "pyk", to coś, co było pierwotnie wypukłe staje się teraz wklęsłe.


No i takie właśnie znalazłem (orwochrom ut ), strasznie powyginane, przechowywane w pojemniku na slajdy.

I teraz pytanie, z szybkami czy bez ?, przechowywać w:
http://fotonegatyw.com.pl...view?id=1370243

czy może w:
http://www.czarno-biale.p...roducts_id=1569

Która metoda jest najlepsza (archiwizacja).
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Przechowując w magazynkach sensownie je układając i opisując slajdy może od razu wrzucać do rzutnika i wyświetlać.

Zabawa w wyciąganie z koszulek i ich wkładanie z powrotem jest IMHO mało zachęcająca.
 
CanisLupus  Dołączył: 10 Sty 2007
Szukam i szukam a tu du...

Sam już nie wiem jak zamontować slajd do ramki, emulsją do białej strony czy do szarej?
No i czy emulsją do żarówy czy odwrotnie? :shock:

Kurcze, jakie macie metody na ramkowanie?

Lupus
 
paweł p  Dołączył: 20 Lis 2008
Przede wszystkim zawsze tak samo, a jak to chyba nie ma znaczenia.
 
CanisLupus  Dołączył: 10 Sty 2007
Najbardziej mnie interesuje to czy slajd wsadzamy do rzutnika emulsją do lampy czy odwrotnie - z tego co słyszałem to ma to znaczenie przy pracy AF rzutnika. Inaczej mówiąc rzutnik rzadziej pudłuje z ostrością.
 
paweł p  Dołączył: 20 Lis 2008
Nie wiem jak z AF, ale przy wyświetlaniu slajdu na ścianę jak włożysz odwrotnie, to na ścianie będzie obraz lustrzany.
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Na pudełku z ramkami powinno być pokazane jak wkładać.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Odwrotnie włożysz to będziesz miał odwrócony obraz.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach