Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
dan napisał/a:
lajtrum robi swietna robote z surowymi skanami z Vue
Ale musisz odwracać w Vue, bo w LR nie można odbić krzywej, tylko giąć. No chyba, że cos przeoczyłem.

Żeby ciekawiej było, to jak odwrócę w ACR i otworzę w LR, to wszystko jest OK, krzywa jest lustrzanym odbiciem, ale ręcznie tego nie zrobisz.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Jarek Dabrowski napisał/a:
Ale musisz odwracać w Vue, bo w LR nie można odbić krzywej, tylko giąć. No chyba, że cos przeoczyłem.

Ja skanuje do TIFa, bo poza roznica naglowka niczym sie nie rozni od DNG. Obcykalem sobie juz ustawienia skanowania dla Lucky 400 w Vue, dlatego DNG nie jest mi potrzebny.

Jarek Dabrowski napisał/a:
Żeby ciekawiej było, to jak odwrócę w ACR i otworzę w LR, to wszystko jest OK, krzywa jest lustrzanym odbiciem, ale ręcznie tego nei zrobisz.

Wiem, ale jest preset do odwracania. Jak chcesz, to Ci go podesle z opisem gdzie wsadzic. :-)
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
dan napisał/a:
Obcykalem sobie juz ustawienia skanowania dla Lucky 400 w Vue
Ja, jak skanowałem do tifa, to najbardziej podpasowała mi opcja KODAK Internegative +10% Contrast - dawało najbardziej szare pliki :). No i Color Balance, na neutral.
dan napisał/a:
Wiem, ale jest preset do odwracania. Jak chcesz, to Ci go podesle z opisem gdzie wsadzic.
Podsyłaj, wsadzę sobie.
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
przewołane te fotki, tzn negatyw , ani grama bieli tam nie widać i dlatego tak to wygląda..

[ Dodano: 2007-06-01, 01:43 ]
tref napisał/a:

ad.1 - poza tym, że się budynki walą to I hate You [piękne miejsce]


e,na zdjęciach nie-architektonicznych mają prawo się walić, a tutaj się walą minimalnie ,wręcz pomijalnie :)
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
guerilla napisał/a:
przewołane te fotki, tzn negatyw , ani grama bieli tam nie widać
jakbym przewołał, to chyba byłoby dużo bieli, nie? (negatyw ciemny, pozytyw jasny)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Jarek Dabrowski napisał/a:
Ja, jak skanowałem do tifa, to najbardziej podpasowała mi opcja KODAK Internegative +10% Contrast - dawało najbardziej szare pliki :). No i Color Balance, na neutral.

Ja mam tak:



Korekta dla konkretnej klatki najczescie ogranicza sie do mieszania suwakiem od jasnosci.

Jarek Dabrowski napisał/a:
Podsyłaj, wsadzę sobie.

Poszlo.
 

Jarek Dabrowski  Dołączył: 20 Kwi 2006
A ja robiłem tak (jak do tifa):



Ręcznie korygowałem czasami "curve low" i "curve high".

dan napisał/a:
Poszlo.
Dostałem, dzięki. Już sobie wsadziłem. Oczywiście wszystkie suwaki działają na opak. :)
 

darius_Er  Dołączył: 29 Sie 2006
dan, ciekawe to co piszesz.... ale jak jest film forsowany, to juz oko wylote - nie da rady poznac.


Jarek Dabrowski, najbardizej mi lezy nr 2
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Cytat
A ja robiłem tak (jak do tifa):


Preset pod "internegative" ? Czemu tak?
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
Kurcze, wy nie kombinujecie za bardzo? Ja wolam do surowego tiffa, bez zadnej ingerencji w Vuescanie i praktycznie wszystko mozna zrobic trzema ruchami w krzywych. Czy ja o czyms nie wiem?

dz.
 

tref  Dołączył: 05 Wrz 2006
ooo ja mam pomysł, niech każdy napisze swój tutorial o skanowaniu i szybkiej obrobce tego skana w PS, lightroom,itp. [proszę uwzględnić ustawienia VUE i stosowany skaner], tylko bez rozwodzenia się jak w opowiadaniu, krótko, może być w punktach. Akurat do FAQ się przyda i będzie porównanie co i jak kto robi [a może taki mały pleśniak czelendż, z tym, że skan musiałby być już zrobiony jakiś surowy.]

Jarku, czy Ty masz na mailu prace z kiedyś ogłoszonego pleśniakowego czella? Ja sprawdzałem i nie mam, a podobno ktoś coś podsyłał [np. Michu]
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Tref - to chyba pytanie do Alkosa...
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
dzerry, ja nic nie kombinuje :-) Takie mam domyslne ustawienie i sie go trzymam. Sluzy mi ono tylko do tego, zeby miec jasno (+0,5-1EV), malo kontrastowo, bez przepalen. W Vue nic nie obrabiam, tylko wyciagam informacje z negatywu :-)

O obrobce w Lajtrumie szczegolowo pisac nie bede, bo jest inna dla kazdego zdjecia i traktuje ja jako dodatkowy element kreacji ;-) Uwazam, ze na tym etapie kazdy sam musi dzialac, inaczej sie nie da :-)

Ogolnie moge napisac, ze najwiecej dzialam na krzywej, uzyskujac zamierzona tonalnosc i kontrast. Czesto dodaje winiete, ktora bardzo lubie na czarno-bialych fotografiach :-) Aha - nie kadruje zdjec na kompie, zmusza mnie to do myslenia w czasie kadrowania apratem ;-)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
dan napisał/a:
dzerry, ja nic nie kombinuje :-) Takie mam domyslne ustawienie i się go trzymam. Sluzy mi ono tylko do tego, zeby miec jasno (+0,5-1EV), malo kontrastowo
Ale czy to jest cos, czego nie uzyskam na krzywych z totalnej surowizny? Nie czepiam sie, tylko zaczalem sie zastanawic, czy ja czegos nie przeoczylem ;-)
dz.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
dzerry napisał/a:
Ale czy to jest cos, czego nie uzyskam na krzywych z totalnej surowizny? Nie czepiam się, tylko zaczalem się zastanawic, czy ja czegos nie przeoczylem ;-)

A czy taka surowizna zawsze miesci sie w zakresie od 0-255? Mi sie wydaje, ze jak wstepnie zdefiniuje wartosci z ktorymi skaner ma skanowac, to wtedy zawsze zdjecie miesci mi sie w zakresie 0-255.
Poza tym jest to dla mnie o tyle wygodne, ze mam juz przygotowany material wyjsciowy i dzieki temu w Lajtrumie robie tylko obrobke materialu, a nie korekte skanu.

[ Dodano: 2007-06-01, 12:19 ]
Ok, robie test.

1. Skanowanie do DNG (save mode: scan)
2. Skanowanie z moimi ustawieniami zapis do TIFF

[ Dodano: 2007-06-01, 12:44 ]
Pliki zmniejszone i zapisane do JPG z jakoscia 90.

Vue DNG (skan odwrocony w ACR):



Vue TIF:




Zapewne w obu plikach sa te same informacje (nie chcialo mi sie tego sprawdzac), ale mam spora oszczednosc czasu, bo nie musze robic korekty skanu - zajmuje sie tylko obrobka :-)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
dan napisał/a:
A czy taka surowizna zawsze miesci się w zakresie od 0-255?

No, chyba nigdy nie jest 0-255, bo przeciez negatyw ma szara maske, przez co 100% czerni na surowiznie nigdy nie bedzie. Ale na to to lekkie ciecie z obu stron, albo lekkie wybrzuszenie krzywej w gore i w dol i juz jest OK. Nie wiem, moze ja jakies herezje oglaszam ;-) Ale w sumie nie pomyslalem jeszcze o jednym. Jak to jest - czy vuescan w ogole moze cos powiedziec skanerowi? Mojemu 2450 to na pewno nie, ale czy taki LS2000 ma jakas zmoienna ekspozycje, czy zawsze skanuje tak samo?

dz.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
dzerry napisał/a:
No, chyba nigdy nie jest 0-255

Mialem na mysli to, zeby nie bylo np. -30-220 w pliku wyplutym przez skaner ;-)

dzerry napisał/a:
Jak to jest - czy vuescan w ogole moze cos powiedziec skanerowi? Mojemu 2450 to na pewno nie, ale czy taki LS2000 ma jakas zmoienna ekspozycje, czy zawsze skanuje tak samo?

Dobre pytanie :-) Szkoda ze nie znam odpowiedzi :mrgreen: :-P
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
Dan, chyle czola. Drugie zdjecie obrobilem w kilkanasie sekund. Z pierwszym pitolilem sie dobre pare mniut. Chyba bede musial zrewidowac workflow ;-)

dz.

[ Dodano: 2007-06-01, 13:03 ]
dan napisał/a:
Mialem na mysli to, zeby nie bylo np. -30-220 w pliku wyplutym przez skaner
Jest tak jak mowisz - wyglada na to, ze tak wlasnie jest w pierwszym zdjeciu.

dz.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
dzerry napisał/a:
Dan, chyle czola. Drugie zdjecie obrobilem w kilkanasie sekund. Z pierwszym pitolilem się dobre pare mniut. Chyba bede musial zrewidowac workflow ;-)

No wlasnie, glownie z lenistwa i wygodnictwa przerzucilem sie na opcje skanowania do TIFF ;-) .

Jedyne zmienne, ktore reguluje dla konkretnej klatki to:

Curve low - przedzial 0.3-0.4
Curve high - przedzial 0.3-0.4
Brightness - przedzial 1.2-1.8

Przy czym najczesciej mam:
Curve low: 0.4
Curve high: 0.4
Brightness: 1.3-1.5

Reszta prametrow tak jak na screenie, ktory zalczylem wczesniej.

[ Dodano: 2007-06-01, 13:11 ]
Aha - musze dodac, ze te ustawienia wynikaja tylko z empirii. Nie jestem w stanie podac jakiegos uzasadnienia teoretycznego do tych ustawien ;-)

[ Dodano: 2007-06-01, 13:13 ]
dzerry napisał/a:
dan napisał/a:
Mialem na mysli to, zeby nie bylo np. -30-220 w pliku wyplutym przez skaner
Jest tak jak mowisz - wyglada na to, ze tak wlasnie jest w pierwszym zdjeciu.

To moze byc jeszcze kwestia zapisu do JPG. Zaraz sprawdze, czy z DNG wyciagne to samo co z tego TIFa.

[ Dodano: 2007-06-01, 13:29 ]
Ok, sprawdzilem. Cztery ruchy mysza w ACR i mam z DNG to samo co z TIFa z Vue :-) :



Musze sprawdzic, czy tak samo szybko pojdzie mi Lajtrumie. Chociaz i tak najprawdopodobniej zostane przy TIFie, bo DNG z Vue nie ma nad nim zadnej przewagi :->

[ Dodano: 2007-06-01, 13:30 ]
Zreszta skanowanie BW to i tak bulka z maslem w poronaniu do koloru...
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
a zaciekawiło mnie to, i oto wyniki :

1.skan do DNG , save with scan, zakladka korekcji nie ruszana w ogóle






2. skan do TIFF, save with scan ,nic nie ruszane wiecej (obydwa tylko odwrócone)



z tego wynika że na mojej minolcie skan do TIFF'a zżera światła, historogram przytulony do prawej strony w przeciwieństwie do tego z DNG - tłusta klucha oddalona sporo od lewej i prawej strony wykresu.

a no i się okazuje że jednak RAW skan z Vuescana do TIFFA albo do DNG to nie jest wybór tylko kosmetyczny.. zabawne, nie powinno być różnic żadnych a jednak są i to mega duże.

edit: oczywiście da się z tego TIFFA zrobić dokładnie to samo co z dng, ale troszkę dłużej, Auto Levels nie działa tak ladnie na nim..

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach