mariusz m.  Dołączył: 17 Sty 2007
Powrót do ciemni?
Witam,
Po dokładnie 16 latach od ostatnich zabaw w ciemni zaczyna mnie nachodzić ochota na powrót do tych rzeczy. Ale po pobieżnym przejrzeniu tej sekcji forum zdałem sobie sprawę, że jestem zakotwiczony w erze kamienia łupanego. Wtedy jedynymi filmami, które męczyłem to ORWO o czułości 125 i 'Haelka" Fotopana (400). Z tego co pamiętam, to w chemii nie było większego wyboru. Albo Rodinal, albo jakiś polski proszek. Teraz dostępność różnych wynalazków jest o wiele większa. Również mój powiększlanik pamięta chyba jeszcze lata 60-te, teraz stoi zakurzony w piwnicy. Stąd moje pytanie do osób zorientowanych. Czy jest jakieś źródło z którego mógłbym uaktualnić swoją wiedzę? Co się z czym je? Co jak działa? Mam na myśli oczywiście chemię i papier do fotografii czarno białej. Czy można gdzieś jesszcze kupić powiększalniki? Jakieś dobre obiektywy do powiększalników?
Pozdrawiam
MM
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
Re: Powrót do ciemni?
mariusz m. napisał/a:
męczyłem to ORWO o czułości 125...Co jak działa?... Czy można gdzieś jesszcze kupić

Hej - witaj w klubie ciemniaków z odzysku :mrgreen:
Ja to jeszcze na 16DIN męczyłem ;-)
Najlepszym rozwiązaniem jest przeszukanie, ściągnięcie i przeczytanie instrukcji producentów filmów, chemii, papierów, przegóglanie forum, archiwum pl.rec.foto. Na większość nurtujących pytań można uzyskać w ten sposób teoretyczną wiedzę. Reszta w ciemni.
Kupić możesz przez ogłoszenie, lub na alledrogo - wybór spory, praktycznie ciemnię w całośći full możesz kupić w śmiesznych cenach.
Powodzenia życzę i zadowalających efektów.
 

Spinner  Dołączył: 22 Mar 2006
Witaj:-)

Proponuje zerknac do sklepow, ktorych linki znajdziesz w tym dziale - sporo jest opisow chemii i materialow... Sporo tez bylo w watkach... Poczytaj... No i pytaj jak juz cosik konketnego Cie zainteresuje a nie znajdziesz nigdzie...

Jak chcesz tanio to kup negatyw w stylu Foma 100, Polypan 50 czy jakies chinskie Luki i do tego R09 vel Rodinal... Krokus 800 za darmo rozdaja... podobnie reszta osprzetu... I zaczynaj - tani material pozwoli bezstresowo sie uczyc czy sobie rzeczy przypominac...

jak masz wiecej siana to kup od razu dobry korek Jobo, Patersona czy podobny i dobre materialy (apx100, trix400, delta400 - te akurat ja lubie) i x-tol - Alkos mnie namowil i poki co bardzo chwale...

Pzdr
Spinner
 
mariusz m.  Dołączył: 17 Sty 2007
Dzięki za podpowiedzi. W weekend sobie trochę poczytam teorii.

Spinner - wspominasz apx100 - to także mój ulubiony. Czy dużo się nim bawiłeś? Masz jakieś sugestie chemiczne?

Pozdrawiam
MM
 

Spinner  Dołączył: 22 Mar 2006
APX100 fajnie (i tanio;-)) wychodzi w Rodinalu/R09... ale teraz to ja bym wszystko w X-tolu moczyl:-))) Tyle, ze ja to lamer ciemniowy jestem jeszcze:-)

http://www.fotonyf.republika.pl/fotonyf.htm - poczytaj - to stronka naszego klubowicza - Fotonyfa... Moze Ci pomoze ciut...

Pzdr
Spinner
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
e, do apx'a lepiej się nie przywiązywać. bo niby w kilku sklepach jest ale czy produkcja w toku to nie wiadomo..

chyba najfajniej się bawić tak 100 iso - across 400 iso - neopan 800 i więcej - trix
to mój ulubiony zestaw:) plus x-tol do tego oczywiście

a na wakacje 10x60 klatkowe polypany f 50@100 robione ;)
 
mariusz m.  Dołączył: 17 Sty 2007
Dziękuję za wszystkie sugestie. Na pewno wezmę pod uwage. Zacznę i tak chyba od odbitek, wywołanych filmów i tak mam od groma. Ale to dopiero jak będe sobie mógł pozwolic na zarywanie nocy od czasu do czasu. Teraz w nocy to ja jestem trup.
Tak przy okazji zahaczyłem dzisiaj o sklep Profilab (fizyczny) w wawie przy hali mirowskiej jako rekomendowany za dobre ceny chemii i filmów w wątku o sklepach. Niestety ceny filmów nie takie wspaniale, czarno białe Ilfordy za które w necie wołają ok.15-17 zł tam ok 23 zł. A Velvia czy Provia to już przegięcie. W sumie nic nie kupiłem. Jutro chyba się wybiorę na giełdę do stodoły.
MM
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
mariusz m. napisał/a:
Dziękuję za wszystkie sugestie. Na pewno wezmę pod uwage. Zacznę i tak chyba od odbitek, wywołanych filmów i tak mam od groma. Ale to dopiero jak będe sobie mógł pozwolic na zarywanie nocy od czasu do czasu. Teraz w nocy to ja jestem trup.
Tak przy okazji zahaczyłem dzisiaj o sklep Profilab (fizyczny) w wawie przy hali mirowskiej jako rekomendowany za dobre ceny chemii i filmów w wątku o sklepach. Niestety ceny filmów nie takie wspaniale, czarno białe Ilfordy za które w necie wołają ok.15-17 zł tam ok 23 zł. A Velvia czy Provia to już przegięcie. W sumie nic nie kupiłem. Jutro chyba się wybiorę na giełdę do stodoły.
MM


idź na stoisko afv.pl ,chyba są jeszcze na giełdzie. b.dobre ceny !
 

tref  Dołączył: 05 Wrz 2006
mariusz m., jeśli mogę:
LINK
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
Fuji Fuji, NEOPAN, ACROS - zwróć uwagę na te filmy. Taką staroć jak A49 pewnie pamiętasz - też można kupić, APX pokazało się na półkach ale tylko 135 ;-) W zasadzie to wszystko jest dostępne, a najfajniesze jest to, że te rzeczy niedostępne kosztują teraz fgrosze ;-)
 
danpe_
[Usunięty]
A ja mam pytanie w związku z tym, że też pewnie w końcu się wezmę (jak znajde stałą pracę) i ciemnię zafunduję:
o co chodzi z tym "multigrade"? jakieś papiery specjalne, filtry... toż to bardziej przypomina fotografię kolorową, może to ktoś prosto wyjaśnic?
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
danpe_ napisał/a:
A ja mam pytanie w związku z tym, że też pewnie w końcu się wezmę (jak znajde stałą pracę) i ciemnię zafunduję:
o co chodzi z tym "multigrade"? jakieś papiery specjalne, filtry... toż to bardziej przypomina fotografię kolorową, może to ktoś prosto wyjaśnic?


w skrócie- zmieniając barwę światła poprzez kolorowe plastikowe kwadraciki
zmieniasz kontrast odbitki,
masz filtry od 0 do 5 co pół stopnia ,zależy jakie kupisz, 0 miekko - 5 twardo.

papiery - masz 2 rodzaje a propo rodzaju podłoża -
plastikowe, łatwo się suszy i tanie,
baryt czyli papier prawdziwy, lepsze czernie ale suszenie i płukanie dużo dłużej trwa

a poza tym te papiery dzielą się na:
stałogradacyjne - i tu masz np. papier specjalny czyli o gradacji specjalnej,(Ale nie pamiętam ile to było w porównaniu do filtrów multigrad.), miękkie i twarde - gradacja oznacza kontrast.

zmienne czyli multicontrast czyli gradację papieru zmieniasz filtrami.

pozdro
 
danpe_
[Usunięty]
no w końcu ktoś to prosto napisał.
Powiększalnik rozumiem musi mieć możliwość zainstalowania kolorowych szkiełek? ;)
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
danpe_ napisał/a:
w końcu ktoś to prosto napisał

Dodam jeszcze, że papiery na podłożu barytowym i PE różnią się zapotrzebowaniem na chemię - przy barycie drastycznie spada wydajność oraz kilkakrotnie przedłuża czas moczenia i płukania. PE suszysz wisząco lub płasko na chłonnym podłożu, baryt na suszarce elektrycznej. Baryt bardziej dla fotografii profesjonalnej, bo drogi i droga obróbka, za to zdecydowanie wyniki lepsze.
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
rychu napisał/a:
danpe_ napisał/a:
w końcu ktoś to prosto napisał

Dodam jeszcze, że papiery na podłożu barytowym i PE różnią się zapotrzebowaniem na chemię - przy barycie drastycznie spada wydajność oraz kilkakrotnie przedłuża czas moczenia i płukania. PE suszysz wisząco lub płasko na chłonnym podłożu, baryt na suszarce elektrycznej. Baryt bardziej dla fotografii profesjonalnej, bo drogi i droga obróbka, za to zdecydowanie wyniki lepsze.


przepraszam, że się wtrącę ale to trochę nie tak ;-) Papier barytowy od PE różni się tym, że jeden z nich to papier, karton z podłozem barytowym, a drugi to plastik powleczony emulsją. Ponieważ ten ostatni jest cieńszy i szybciej nasiąka to i szybciej się wywołuje. Baryt jest bardzo pracochłonny w obróbce ale to co otrzymasz na końcu uwieńczy Twoją pracę. Plastiku też niegować nie można, bo tak samo jak cyfra pozwala otrzymać gotowe zdjęcia w 30 min (naświetlanie, chemia, płukanie suszenie). Baryt potrzebuje 24h. Jest tylko mała drobna różnica - dobrze zrobiony i przechowywany baryt wytrzyma 100-200-500 lat - plastik - zgaduj zgadula ;-)

I najważniejsza rzecz NIE WOLNO SUSZYĆ BARYTÓW NA SUSZARCE ELEKTRYCZNEJ!!! Suszarka elektryczna powoduje powstanie nie pozbywalnych się napięć papieru. Będzie zawsze wygięty jak blacha na jakiej suszyłeś. Nawet jak na dwa lata włożysz w książki to po wyjęciu będzie taki sam. Karton musi dobrze obciec z wody, najlepiej na gazecie, a póżniej się go suszy na wolnym powietrzu na płaskiej powierzchni w lekko wilgotnym pomieszczeniu (nie może być suche).

No i jeszcze jedno - baryt nie jest do fotografi profesjonalej. Do fotografii profesjonalnej jest PE (plastik) bo masz szybko wyniki i bez wysiłku, a jak dasz wglądówki komuś do pokazania i ci je wypalcuje to możesz wyczyścić szmatką i pokazać kolejnej osobie. Karton (baryt) robisz a) dla siebie, b) art kolekcjonerskie c) na zamówienie ;-) Poza tym zdjęcia "barytowe" wymagają - proszą się o oprawę w bezkwasowe materiały (podklejenie na całej powierzchni lub suchy motaż jeżeli będzie w ramie). Nigdy nie sprzedajesz samych odbitek. One muszą być oprawione lub zabezpieczone przez podklejnie.

W każdym innym przypadku RC ;-)

PS. Może się w końcu doczekacie jakiegoś sensownego opracowania tematu ale cierpię na chroniczny brak czasu ;-) A dopóki nie zacznę to innych tez nie zagonię do roboty...

 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
ten papier ADOXa jest podobny do starej agfy rapid. I musze powiedzieć, że żałuję, że nie mają matu. Przez mat jestem skazany na ilforda ale ADOX teraz stoi na pierestale.
 

sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
vector, a można spytać a) gdzie ADOXa kupujesz i za ile biedronek? b)w czym "maczasz"?
 
vector  Dołączył: 02 Maj 2006
kupuję w Fotoimpex.de, a maczałem w czym popadło ;-)
 

sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
vector, ooo, się blokada skończyła :-P ;-)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach