M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Rodinal 1+10, 1+25
Cytat
ADOX ADOLUX APH 09 - 500ml
Wywoływacz negatywowy produkowany na bazie pierwotnej receptury oryginalnego
Rodinala z 1918 roku.
Daje negatywy z ekstremalną ostrością, idealny do materiałów wielkoformatowych i
negatywów drobnoziarnistych.
W zależności od stężenia pracuje kontrastowo bądź miękko, producent poleca
stężenia od 1+10 do 1+400.
Wywoływacze z bardzo dużą zdolnością wyrównawczą takie jak np. ADOX ATM 49
nie są specjalnie polecane do pracy w systemie strefowym, ponieważ mają tendencję do
"wyciągania cieni" i powodują "osłabianie" świateł.
Idealnie sprawdza się to w przypadku filmów typu 135 na których naświetlamy w
bardzo różnych, często mocno różniących się od sibie sytuacjach, na jednej kliszy,
jednak w przypadku pracy z pojedynczą klatką wielkoformatowego materiału powoduje to
niewykorzystanie w pełni jego możliwości.
Rozwiązaniem jest Adox APH09.
1 litr koncentratu w zależności od stężenia roboczego wystarczy na 70 do 200 filmów.
Rozcieńczony koncentrat zachowuje świeżość przez 1 godzinę, jednak stężony pozostaje
świeży bardzo długo (wg. producenta nawet do 50 lat).
Polecany do wywoływania błon ciętych, drobnoziarnistych filmów miniaturowych i
średnioformatowych.
W przypadku filmów o wyższych czułościach oraz tych które nie są produkowane na
bazie drobnoziarnistej emulsji, może powodować efekt dużego ziarna.


Cytat
ADOX ADONAL (Rodinal) - 500ml
Koncentrat wywoływacz negatywowy wykonany według , późniejszej zmodyfikowanej receptury Rodinala.
Daje negatywy z ekstremalną ostrością, idealny do materiałów wielkoformatowych i
negatywów drobnoziarnistych.
Koncentrat nie ma określonego czasu przydatności do użycia
nawet , po otwarciu , mimo że zmieni barwę nadal jest aktywny
nawet kilka lat ( mówi się nawet o 10 latach)
W zależności od stężenia pracuje kontrastowo bądź miękko, producent poleca
stężenia od 1+25 do 1+200.


Cytat
Fomadon R09 0,25 l
Czeska odmiana orwoskiego wywoływacza R 09.
Rozcieńczenie zalecane 1 do 20 lub 40, podane są jednak współczynniki dla wywoływania w większym i mniejszym rozcieńczeniu oraz w różnych temperaturach. Wywoływacz jeśli chodzi o przechowywanie, działanie i opis niewiele różni się od R 09 Orwo i Rodinalu Agfy.


Cytat
Rollei Rodinal/R09 One Shot
Skoncentrowany wywoływacz 0,125 l, 0,5 l 1,25 l. do użytku rozcieńczany standardowo 1 do 25 lub 50. Można stosować rozcieńczenie do 100 i 200 a niektórzy kamikadze stosują rozcieńczenie 1 do 1000 ale tylko do specjalnych celów i w określony sposób.


Może ktoś próbował 100, 400 ISO - Rodinal 1+10 (Rodinal z 1918 roku), 1+25 ?
forsowanie 100/400, 400/800/1600 - Rodinal 1+10( Rodinal z 1918 roku), 1+25 ?


Interesuje mnie kontrast, ziarno, wypalone światła.


Ralph Gibson


Daido Moriyama
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
M.W napisał/a:
kontrast, ziarno, wypalone światła.


To dostaniesz z kazdego niemal negatywu, tylko zwieksz kontrast przy odbijaniu / skanowaniu.

Rodinal ci tego nie da sam z siebie.
 

tref  Dołączył: 05 Wrz 2006
Przekopiuj na błonę graficzną i powielaj z wtórnika.
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Ale po co tyle zachodu? Ilford multigrade i filtr 5 robi takiego Moriyame z 80% klatek.
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
alkos, przesaaadzasz :-P
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Nie, no, serio. Piatka jest megamocna.

(pod warunkiem ze masz i film, i filtry ilforda)
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
alkos, nigdy nie robiłem na innych filtrach niż Ilford, a na Ilfordowym multigradzie to w zasadzie mam chyba wszystkie odbitki :-P 5 to za mało na takie totalne B&W
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
No nie wiem... to moze jakos rzeczywiscie malo kontrastowo wolasz? Na jakim filtrze robisz najczesciej? Bo u mnie w okolicach 2.
 

radekone  Dołączył: 20 Maj 2009
 

karmazyniello  Dołączył: 05 Lut 2008
Taki kontrast osiągnąć pod powiększalnikiem, to jak pisze alkos, mały pikuś :!:
Fomapan 400 wołany w Fomadon R09 1:25, filtr foma - odpowiednik nr.4 w ilfordzie na twardym normalnym papierze foma:

 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
alkos napisał/a:
No nie wiem... to moze jakos rzeczywiscie malo kontrastowo wolasz? Na jakim filtrze robisz najczesciej? Bo u mnie w okolicach 2.


Bardzo możliwe, zwykle filtrowałem na 3-4, ale i 5 się zdarzało i wychodziło wcale bez przesady :-)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
karmazyniello napisał/a:
odpowiednik nr.4 w ilfordzie na twardym normalnym papierze foma:


O kurde, ale zachrzaniste zdjecie. :shock: :!:

[ Dodano: 2011-05-16, 20:22 ]
matth napisał/a:
Bardzo możliwe, zwykle filtrowałem na 3-4, ale i 5 się zdarzało i wychodziło wcale bez przesady


A no to jasne. 3-4 to dla mnie rzadkosc.

Wolam Rodinal 1+50, 6min w 24C, neo400.
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Cytat
zwieksz kontrast przy odbijaniu / skanowaniu.


Czy można uzyskać taki kontrast na normalnej gradacji, filtracji, bezpośrednio z negatywu?. A manipulacji dokonać już podczas naświetlania i wołania filmu?.
Taka sytuacja bez wyjścia (świadomy wybór), jak czarno-biały film bez możliwości konwersji, jak to ma miejsce w przypadku cyfry.

Coś takiego nalazłem:

Rollei Retro 400S at 1600 in Agfa R09 One Shot 1+25, 23 minutes, 30 seconds, 20°C
http://filmdev.org/recipe/show/6392

Rollei Retro 100 at 800 in Agfa R09 One Shot 1+25, 25 minutes at 20°C
http://filmdev.org/recipe/show/6607
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
M.W napisał/a:
Czy można uzyskać taki kontrast na normalnej gradacji, filtracji, bezpośrednio z negatywu?.


Nie na normalnym materiale. Nawet D19 nie daje takiego kontrastu - musi byc specjalny. Kodak takie robil, czulosc 6-12 iso.
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
alkos napisał/a:
M.W napisał/a:
Czy można uzyskać taki kontrast na normalnej gradacji, filtracji, bezpośrednio z negatywu?.


Nie na normalnym materiale. Nawet D19 nie daje takiego kontrastu - musi byc specjalny. Kodak takie robil, czulosc 6-12 iso.



A nie wystarczy cały czas mieszać po prostu? Nie powinno być prawie żadnych półtonów wtedy...
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
M.W napisał/a:
Coś takiego nalazłem:

Rollei Retro 400S at 1600 in Agfa R09 One Shot 1+25, 23 minutes, 30 seconds, 20°C
http://filmdev.org/recipe/show/6392

Rollei Retro 100 at 800 in Agfa R09 One Shot 1+25, 25 minutes at 20°C
http://filmdev.org/recipe/show/6607


A skad wiesz jak wygladal negatyw?


guerilla napisał/a:
A nie wystarczy cały czas mieszać po prostu? Nie powinno być prawie żadnych półtonów wtedy...


Niekoniecznie, ale dales mi do myslenia - musialbys naswietlic tak, zeby nie bylo nic w cieniach. Np. na 1600. A potem wolac do oporu w czyms co nie zadymia, Rodinal moze byc, np. godzine w 1+50.

Tylko ze nie bedzie zadnej kontroli nad punktem przejscia czerni w biel. Polecam bracketing...
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Cytat
A skad wiesz jak wygladal negatyw?


Niestety nie wiem :-P

Cytat
Nie na normalnym materiale.


Aha, to teraz już wiem że raczej ciężko coś takiego otrzymać na normalnym materiale.

Cytat
Niekoniecznie, ale dales mi do myslenia - musialbys naswietlic tak, zeby nie bylo nic w cieniach. Np. na 1600. A potem wolac do oporu w czyms co nie zadymia, Rodinal moze byc, np. godzine w 1+50.



A taka opcja:

Rollei Retro 400S
http://www.digitaltruth.c...ilmtest_001.php

1600 ISO/ADOX ADOLUX APH 09 1+10, czy otrzymam w miarę kontrastowy materiał z ostrym, widocznym ziarnem ?
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
M.W napisał/a:
A taka opcja:


O, to dobre. Naswietl tak jak klatka 24 (800?) i wolaj do oporu w Rodinalu 1+50.

Dla pewnosci, jesli mozesz, rob bracketing +1, 0 , -1.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach