BAN paradziqs  Dołączył: 05 Sie 2009
Wlasna dzialalnosc gospodarcza - pare pytan
witam.
sytuacja wyglada nastepujaco:
pracuje obecnie w budzetowce, tak wiec skladki emerytalne + zdrowotne sa nalezycie odprowadzane ;) planuje zalozyc wlasna dzialalnosc gospodarcza (uslugi fotograficzne) i teraz pojawia sie pytanie: ktora forme rozliczenia wybrac..
bedac vatowcem bede mogl sobie odliczac zakup sprzetu itp od podatku tak?
a jak wyglada wtedy sprawa skladek?

a moze wybrac inna forme rozliczenia?

bardzo prosze o wszelkiego rodzaju uwagi, rady..

dziekuje
 
JARO.SZ-N  Dołączył: 30 Mar 2011
paradziqs, jeżeli pracujesz na umowę o pracę to będziesz płacił do ZUS tylko ubezpieczenie zdrowotne coś koło 230 zł.
Co do formy opodatkowania to musisz się zastanowić nad tą formą w zależności co Ci bardziej pasuje i odpowiada. Vat faktycznie niejednokrotnie jest dobry bo możesz odliczyć sprzęt ale czy planujesz jakieś nowe zakupy sprzętu czy może bardziej opłaca ci się w tym momencie być na ryczałcie ? Jest wiele czynników zarówno za Vatem jak i przeciw ale to ty się musisz zastanowić co ci się bardziej opłaca.
 

BAN paradziqs  Dołączył: 05 Sie 2009
JARO.SZ-N, jesli chodzi o zakupy to napewno mam w planach drugie body + druga lampa + oficnajlne/legalne oprogramowanie (windows + phtoshop) wiec pewno kolo 10.000 jeszcze trzeba bedzie wylozyc..

mowisz zeby moze wybrac ryczalt i ze to moze mi sie bardziej oplacac.. tylko wlasnie chcialem poznac czemu mi sie to bardziej bedzie oplacac?
czy bedac vatowcem procz tego zdrowotnego (ok 230zl tak jak mowisz...) placi sie stale co miesiac jakies skladki?>
 

cube007  Dołączył: 12 Mar 2009
VAT nie ma nic do skladek - zakladajac wlasna DG bedziesz musial nalezycie odprowadzac skladke zdrowotna - w tej chwili nie mniej niz 243,39zł. Gdybys kiedys wpadl na pomysl zalozenia z kims spolki cywilnej (nie zawieszajac dzialalnosci i nadal bedac na etacie) musialbys odprowadzac kolejna skladke zdrowotna :mrgreen: Ot, taki bonus - za cos trzeba leczyc KRUSowcow ;-)

Cytat
bedac vatowcem bede mogl sobie odliczac zakup sprzetu itp od podatku tak?

Od jakiego podatku? VAT to co innego niz podatek dochodowy, a to jeszcze cos innego niz wliczanie sprzetu jako koszt DG...

JARO.SZ-N napisał/a:
Co do formy opodatkowania to musisz się zastanowić nad tą formą w zależności co Ci bardziej pasuje i odpowiada. Vat faktycznie niejednokrotnie jest dobry bo możesz odliczyć sprzęt

Co ma VAT do formy rozliczania :?: Mozna sie rozliczac na zasadach ogolnych nie bedac platnikiem VAT i mozna sie rozliczac na zasadach ogolnych bedac platnikiem VAT. Co to znaczy odliczyc sprzet? Mozna co najwyzej odliczyc VAT od sprzetu...

paradziqs napisał/a:
mowisz zeby moze wybrac ryczalt i ze to moze mi sie bardziej oplacac.. tylko wlasnie chcialem poznac czemu mi sie to bardziej bedzie oplacac?

Ryczalt to IMO bzdura. Nie wiem jak teraz, dawniej stawka podatku ryczaltowego za uslugi foto wynosila 17% przychodu. Ryczalt nie daje prawa do odliczania jakichkolwiek kosztow.
 

BAN paradziqs  Dołączył: 05 Sie 2009
cube007, widze ze sie swietnie znasz.. to prosze Cie podaj co w moim przypadku najlepiej wybrac.. jakie bede mial oplaty co miesiac.
poki co wiem tylko ze napewno bede placil ok 250zl skladki zdrowotnej..

ps. a moze sa jakies instytucje ktore pomagaja i pieknie tlumacza wszystko komus kto chce zalozyc jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza?
 
daśko  Dołączył: 15 Mar 2010
paradziqs,
wybierając ryczałt, płacisz podatek ryczałtowo od przychodu, kóry w tym wypadku jest równy obrotowi pomniejszonemu o składki społeczne ZUS. Nie możesz zaliczyc do kosztów żadnych wydatków poza ZUS-em społeznym. ZUS zdrowotny odliczasz od podatku ryczałtowego wg ogólnych zasad. Jeżeli będziesz Vat'owcem, to przychód będzie netto, vat będziesz rozliczał oddzielnie. Jeżeli nie będziesz Vat'owcem, to przychód będzie brutto. Musisz prowadzić ewidencję przychodów i ewentualnie sprzedaży i zakupów VAT.
Jeżeli wybierzesz opodatkowanie na zasadach ogólnych, prowadzisz ewidencję przychodów i rozchodów. Co do VAT to j.w. Masz możłiwość odpisywania wszystkich udokumentowanych poniesionych kosztów związanych z prowadzoną działalnością, poczynając od części/całości czynszu, energii el., ogrzewania itp lokalu w którym prowadzisz działalność, poprzez jednorazowe lub też miesięczne odpisy kwot poniesionych na zakup wyposażenia, środków trwałych, wartosci niematerialnych i prawnych (np. m.in. oprogramowania) itp. itd. Podatek od dochodu rozliczasz na zasadach ogólnych wg skali podatkowej.
Wybór należy co Ciebie.
Aha, mozesz rozliczać się miesięcznie lub kwartalnie zarówno w PIT jak i w PTU, wybierasz na etapie rozpoczęcia działalnosci przy rejestracji w US.
 

cube007  Dołączył: 12 Mar 2009
paradziqs - nie znam sie swietnie, ale kiedys przerabialem temat zakladajac wlasna DG.

Ryczalt - prosta forma, ewidencjonujesz tylko przychody i placisz podatek jako procent od przychodu. Byc moze nadal 17% w przypadku uslug foto. Nie mozesz nic wrzucic w koszty - ani sprzetu/oprogramowania, ani dojazdu do klienta, ani sluzbowego telefonu.

Zasady ogolne - placisz podatek od dochodu, wg normalnej skali podatkowej czyli 18%. Jesli przekroczysz prog 85528zł to podatek wynosi 14839zł + 32% nadwyżki ponad 85528zł. Mozesz tez wybrac stawke liniowa - 19% niezaleznie od dochodu. W przypadku zasad ogolnych pomniejszasz przychody o koszty prowadzenia DG. Nowy sprzet to koszt, dojazd do klienta to koszt, sluzbowa komorka to koszt, itp. itd.

VAT i jego rozliczanie to dodatkowa sprawa. W skrocie: chyba nie ma sensu byc VATowcem jesli swiadczymy uslugi glownie dla klientow indywidualnych - tacy nie odliczaja VAT wiec nie potrzebuja faktury, wystarczy im rachunek. Jesli celujesz w obsluge firm to VAT jest wskazany. Ciekawostka - jesli sie bawic w ten podatek to musisz zostawic w US 170zł haraczu :mrgreen:
Aha - "z urzedu" stajesz sie VATowcem jesli Twoja sprzedaz przekraczy 150tys zł rocznie.

Skladki ZUS - trzecie sprawa. Jesli jestes zatrudniony na etacie to musisz oplacac skladke zdrowotna, czyli te <250zl/miesiac.

Inne koszty to np. ksiegowosc. Mozna to robic samemu za darmo lub poprzez ksiegowosc internetowa (kilkadziesiat zł miesiecznie). Mozna tez komus to zlecic, pewnie za kilka stowek miesiecznie.
 
PaweleS  Dołączył: 06 Mar 2007
Zryczałtowany podatek dochodowy się nie opłaca ,wychodzi ,że 17 % od obrotu.Polecam więc podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Wtedy w podatku dochodowym pozostaje tylko skala podatkowa albo podatek liniowy 19%. Liniowy może mieć sens gdy masz dochody przekraczające pierwszy próg podatkowy.
Kwotę wolną i tak odliczasz wtedy od dochodów z pracy.Niestety wtedy nie możesz się wspólnie z żoną rozliczyć.Ale to już trzeba sobie dokładnie przeliczyć co się może bardziej opłacać.
Vat to odrębny podatek.Ma sens jeśli będziesz miał koszty z VATem np zakup sprzętu. lub będziesz świadczył dużo usług dla firm.
Z drugiej strony do ceny swoich usług musisz od razu doliczyć VAT.Są one wtedy droższe dla klientów nie prowadzacych działalności gospodarczej.
Wejście na VAT 170 zł.
Kasa fiskalna dla rozpoczynających działalność-musisz ją mieć na dzień przekroczenia 20 000 zł obrotu na rzecz osób fizycznych.Dla kontynujących 40 000 zł -wtedy kasa od pierwszego dnia 3 miesiąca następującego po miesiącu w którym nastąpiło przekroczenie obrotu.
Zdrowotne - na dzień dzisiejszy wpłacasz 243,39 a odliczasz od podatku 209,58 zł.
 

BAN paradziqs  Dołączył: 05 Sie 2009
widze ze dla kogos kto dopiero zaczyna, czyli bedzie musial poczatkowo konkurowac za pomoca ceny,pchanie sie na sile w bycie Vatowcem to chyba zla decyzja.. poza tym celowac bede w osoby fizyczne wiec to druga sprawa ktora przemawia nad tym aby jednak nie wybierac tego rozwiazania..
no i koszty ksiegowej.. tego rowniez wolalbym nie brac pod uwage..
dodatkowo nalezy przyjac ze cholera tak naprawde wie ile bede miec klientow.. czy w ogole sie jacys pojawia.. wiec moze i ten zryczatlowany podatek dochodowy bedzie jednak najlepszym rozwiazaniem.
wtedy czekaj mnie tylko koszty skladek zdrowotnych + 17% od przychodu.. (jesli taki bedzie w danym miesiacu..); rozumiem ze jesli nie bedzie klientow to place jedynie skladke zdrowotna czyli ok 250zl..

jesli chodzi o zakupy to jakos to trzeba bedzie powolutku zorganizowac.. wpierw zakup windowsa (pewno kolo 300-400zl) + photoshop cs5 (ok 2500zl), a z zakupami drugiego body i lampy poczekamy troszke...

w grudniu jeszcze mam sie dowiadywac w urzedzie pracy czy przypadkiem uslugi fotograficzne nie sa dofinansowane w ramach programu Kapital Ludzki.. wiec ze bezrobotni maja tam priorytet.. ale moze by sie udalo..

poza tym bede sie jednak musial umowic na jakies "konsultacje" z kims kto mi to wytlumaczy "na zywo", i doradzi co wybrac.. mimo wszystko dziekuje wszystkim za zainteresowanie tym watkiem, za wszystkie rady, i informacje.
 

romeoad  Dołączył: 02 Lis 2009
paradziqs napisał/a:
nalezy przyjac ze cholera tak naprawde wie ile bede miec klientow

Jak dla mnie to jest przesłanka za tym, żeby jednak nie zakładać działalności. Bo ona ma sens tylko i wyłącznie wtedy* gdy masz klientów, którzy są chętni na twoje usługi. Równie dobrze możesz robić zdjęcia na umowę o dzieło pomiędzy sobą a klientem, dopóki nie zbierzesz klientów w stopniu wystarczającym do prowadzenia działalności.

*) czasami ma sens wtapianie kasy - np. tzw. pralnie pieniędzy, ale tutaj mówimy o normalnych przypadkach.
 
PaweleS  Dołączył: 06 Mar 2007
Tylko 17 % to tylko 1 lub 2 % mniej od bycia na książce gdzie możesz odliczyć wszelkie koszty typu telefon i programy.Zresztą zawsze do 20 I nowego roku możesz zmienić formę opodatkowania w dochodowym.
Vatowcem też możesz zawsze zostać,nie musisz być od razu.
Jeszcze jedno-odliczenie Vatu od programów,aparatu,lampy i obiektywów to już duża kwota.
Przy likwidacji działalności niestety VAT od śr.trwałych jednak trzeba oddać (ale wg. cen rynkowych-sprzęt może mocno stracić na wartości więc i tak się trochę korzysta)
Trudno coś doradzić nie mając żadnych danych liczbowych.
 
daśko  Dołączył: 15 Mar 2010
romeoad napisał/a:
możesz robić zdjęcia na umowę o dzieło pomiędzy sobą a klientem

I to jest najlepsze rozwiązanie na początek.
 

mcgyver  Dołączył: 08 Lis 2006
paradziqs napisał/a:
z zakupami drugiego body i lampy poczekamy troszke...
Drugie body kup sobie koniecznie - robienie ślubu z jednym aparatem to jednak duże ryzyko... Wystarczy na począstek jakaś kasetka lub k-x ale żebyś miał coś na wszelki wypadek.
 
PaweleS  Dołączył: 06 Mar 2007
daśko napisał/a:
romeoad napisał/a:
możesz robić zdjęcia na umowę o dzieło pomiędzy sobą a klientem

I to jest najlepsze rozwiązanie na początek.


I tu też się zgadzam.Choćby na początek w ten sposób.
 

mcgyver  Dołączył: 08 Lis 2006
romeoad napisał/a:
możesz robić zdjęcia na umowę o dzieło pomiędzy sobą a klientem, dopóki nie zbierzesz klientów w stopniu wystarczającym do prowadzenia działalności.
A jak wtedy z reklamą? Klienci sami nie przyjdą..
 
daśko  Dołączył: 15 Mar 2010
PaweleS napisał/a:
Przy likwidacji działalności niestety VAT od śr.trwałych jednak trzeba oddać

Ale chyba nie od wyposażenia. Granicą kwotową jest chyba 1,5 k zł (mogę się mylić) do zakwalifikowania sprzetu jako wyposażenie, a nie środek trwały.

[ Dodano: 2011-10-09, 18:53 ]
mcgyver napisał/a:
A jak wtedy z reklamą? Klienci sami nie przyjdą..

Najlepsza jest reklama szeptana, od zadowolonych z usług. Znajdujesz jednego, a on poleca Ciebie kolejnemu itd.
 

mcgyver  Dołączył: 08 Lis 2006
No tak, ale tak to podwajasz klintów co rok, dwa więc do jednego ślubu miesięcznie dojdziesz najwcześniej po 5 latach...
 

romeoad  Dołączył: 02 Lis 2009
mcgyver, przecież jednoosobowa działalność jest prowadzona pod tym samym nazwiskiem, więc wystarczy reklamować siebie. Klienci, zwłaszcza zadowoleni, mają w zwyczaju polecać swoich usługodawców. Zakładanie działalności i dopiero szukanie klientów to jak skok na głęboką wodę z nadzieją, że zanim utonę nauczę się pływać.

A środki trwałe są opisane np. tutaj.
 

mcgyver  Dołączył: 08 Lis 2006
Ja jako zwolennik złotego środka jestem zdania, że jest sens zakładać działalność gdy mamy ze 3 zlecenia na przyszły rok.

A jak się nie ma działalności to w ogóle można się legalnie reklamować? Przykładowo postawić billboarda?
 
daśko  Dołączył: 15 Mar 2010
romeoad napisał/a:
A środki trwałe są opisane np. tutaj.

A więc już 3,5 k. Bedąc Vatowcem, można już K-5 zakupić jako wyposażenie.
mcgyver napisał/a:
tak to podwajasz klintów co rok, dwa

:shock:
Przy takim założeniu to nie opłaca się nic zaczynać.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach