CytatCelem całego projektu nie było więc po prostu ogłoszenie śmierci fotoreportażu, lecz wskazanie na to, że stworzone w jego ramach konwencje być może nie odpowiadają już dzisiejszym sposobom funkcjonowania obrazów
CytatPrzedmiotem wykładów byli więc artyści, którym udaje się wystąpić poza wir aktualności i spojrzeć na rzeczy z dystansu. Demaskując mit uniwersalnego i natychmiastowego dostępu do świata, próbują oni pokazać jego ostateczną nieprzezroczystość. Zamiast mówić nam, jak jest lub jak naprawdę było, zmuszają nas do myślenia; do użycia wyobraźni, słusznie nazwanej przez Baudelaire’a „królową zdolności” (nie należy jej mylić np. z fantazją – bez wyobraźni nie byłoby empatii). Omawiałem realizacje twórców takich, jak Allan Sekula, Sopie Ristelhueber, Walid Raad, Thomas Demand czy Gustav Metzger.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
CytatZamiast mówić nam, jak jest lub jak naprawdę było, zmuszają nas do myślenia; do użycia wyobraźni, słusznie nazwanej przez Baudelaire’a „królową zdolności” (nie należy jej mylić np. z fantazją – bez wyobraźni nie byłoby empatii).
M.W napisał/a:CytatZamiast mówić nam, jak jest lub jak naprawdę było, zmuszają nas do myślenia; do użycia wyobraźni, słusznie nazwanej przez Baudelaire’a „królową zdolności” (nie należy jej mylić np. z fantazją – bez wyobraźni nie byłoby empatii).
Za to cenię fotografię japońską.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:[ Dodano: 2012-01-02, 13:18 ]
http://www.artmuseum.pl/w...ityczny_pytania
odpowiedź na pytanie, co jest dobrego w tych zdjęciach, skoro w porównaniu do zdjęć z "decydującym momentem" wydają się być zwyczajnie słabe
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:Nowy dokument to nie są ludzie stojący na baczność przed średnim formatemOczywiście tak jak może być zły fotoreportaż, tak może być zły (nazwijmy to umownie) 'nowy dokument'. Nie wykluczam również , że dla wielu fotografujących to może być pretekst do stania się 'artystą', pójście za modą.
alekw napisał/a:Kompletnie nie zgadzam się z tezą, że w 'nowym dokumencie' nie widać tematu i jest luźną ilustracją zagadnienia. Właśnie jest wręcz przeciwnie, jest pogłębioną ilustracją zagadnienia (co dokładnie pokazał autor wykładów na przykładach).
alekw napisał/a:To cały czas z jednej strony jest konflikt pomiędzy dokumentacją zdarzenia i dokumentacją zjawiska (jako czegoś szerszego, często z pozoru nie do przedstawienia, a na pewno nie środkami fotoreportażu). Z drugiej zaś strony wynika z ograniczenia poznawczego fotoreportażu, z jego dosłowności (autor wykładu mówi o tym w ostatnim linku jaki podałem).
alekw napisał/a:I moje doświadczenia z tym związane. Robiłem ostatnio zdjęcia na kontenerowym osiedlu dla eksmitowanych. I co teraz mógłbym zrobić, pogadać z ludźmi i porobić zdjęcia jak piją wódkę, siedzą przed barakiem. Tylko czy te zdjęcia są w stanie pokazać jakąkolwiek prawdę o tych ludziach, zawsze będą z gruntu fałszywe, wybiórcze (bo np. będę polował na jakieś ekstra momenty). To zdjęcia niczym z safari. Może gdybym tam mieszkał, mógłbym pokazać coś bardziej prawdziwego, ale jak to zrobić jeśli jestem tam godzinę, dwie. A odbiorca? Portretów pijaków widział setki, podobnie jak zdjęć 'złych dzielnic'. I tu, wydaje mi się, idealny jest 'nowy dokument', pokazujący pewne zjawiska nie wprost, starający się pokazać również przyczyny.
alekw napisał/a:Jednocześnie zdaje sobie sprawę, że taki nowy dokument może budzić sprzeciw, nie jest tak emocjonalny, nie jest niczym uderzenie młotkiem itp. Natomiast trudności w realizacji takiej fotografii są identyczne jak w fotoreportażu IMHO (fotograf podobnie musi znać temat, często nawet bardziej niż fotoreporter, podobnie ma kontakt z ludźmi itp.)
CytatPatrzę na zdjęcia umieszczone w sąsiedztwie cyklu Rineke Dijkstry pod takim kątem: co może z nią konkurować? I dochodzę do wniosku, że tym, co bym w tej akurat przestrzeni zostawiła, to fotografie Wojciecha Wilczyka z początku lat 90. pokazujące fasady małych firm i sklepików dekorowane przez ich właścicieli. Wiem tylko, że to jest Śląsk, że jeszcze nie ma wokół billboardów i blaszaków Lidla i że to są pierwsze lata reformy Balcerowicza. To mi wystarczy. Działa czysta wizualność.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:Jest to zestaw wykładów. Gorąco polecam.
alekw napisał/a:Nowy dokument
alekw napisał/a:To cały czas z jednej strony jest konflikt pomiędzy dokumentacją zdarzenia i dokumentacją zjawiska (jako czegoś szerszego, często z pozoru nie do przedstawienia, a na pewno nie środkami fotoreportażu). Z drugiej zaś strony wynika z ograniczenia poznawczego fotoreportażu, z jego dosłowności (autor wykładu mówi o tym w ostatnim linku jaki podałem).
alekw napisał/a:I moje doświadczenia z tym związane. Robiłem ostatnio zdjęcia na kontenerowym osiedlu dla eksmitowanych. I co teraz mógłbym zrobić, pogadać z ludźmi i porobić zdjęcia jak piją wódkę, siedzą przed barakiem. Tylko czy te zdjęcia są w stanie pokazać jakąkolwiek prawdę o tych ludziach, zawsze będą z gruntu fałszywe, wybiórcze (bo np. będę polował na jakieś ekstra momenty). To zdjęcia niczym z safari. Może gdybym tam mieszkał, mógłbym pokazać coś bardziej prawdziwego, ale jak to zrobić jeśli jestem tam godzinę, dwie.
Waidodayo!
hungry.ant
CytatKrzysztof Pijarski: To, że w fotografii nie ma obecnie miejsca na fotoreportaż, to moim zdaniem akurat dobrze. Bo to jest konwencja, która była mało problematyzująca, mało refleksyjna, to było coś, co bardzo dobrze działało w latach 60., ale im później, tym gorzej. Retoryka fotoreportażu po prostu strasznie zubożyła się w toku historii. I wystarczy spojrzeć na coś takiego jak World Press Photo, który jest teoretycznie takim największym konkursem fotoreportażu, gdzie uniwersalnym tematem są nieodmiennie zdjęcia przemocy, które moim zdaniem nie mówią za wiele o świecie.
Adam Leszczyński: Właśnie w czymś takim utknął fotoreportaż, w takim narkotycznym transie podążania za coraz bardziej spektakularnymi obrazami.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:Ad. próby zdefiniowania, to jest dobry tekst:
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl