karmazyniello  Dołączył: 05 Lut 2008
  Czarne niebo z czarno białego filmu. Jak?
Jaki filtr nakręcić i jakego filmu użyć ażeby osiągnąć efekt czarnego nieba?




 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
karmazyniello, na pewno IR daje takie możliwości. Pewnie z dedykowanymi do IR filtrami.
 
rybka  Dołączył: 28 Gru 2010
Witam . Gesty ( 6x - 8x ) czerwony powinien wystarczyc . Pzd.
 

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
Tu masz Ilford Delta 100 z pomarańczowym (nie patrz na paprochy :evilsmile: ).



Jak poprzednik pisze, czerwony powinien wystarczyć, pod warunkiem, że niebo jest czyste-niebieskie, a nie jakaś szara pacia.
 
rybka  Dołączył: 28 Gru 2010
I nie zapominajmy o utracie ISO przez film ... Polecam lekko przeswietlic ( z dzialeczke -dwie ) . Pzd.
 

karmazyniello  Dołączył: 05 Lut 2008
Ok, ale czy IR nie zrobi mi z ludzką skórą jakiejś masakry?
Ciekawe jakiego filtra używał W.Wieteska w "Far West" :?: :?: :?:
 
rybka  Dołączył: 28 Gru 2010
Jakis czas temu zabawialem sie z modelka i Rot Hell filterem + IR filmem w studiu . Wyszla biala skora bez zadnych przebarwien - troche odlotowy efekt ... Taki super Hajkej .
 

tomekkarol  Dołączył: 17 Sty 2010
karmazyniello, wrzuć w googla images "ir portrait" zobaczysz efekty dla czystego IR i bliskiego IR. O ile wiem, dla filtru czerwień typu 590nm (ok 4x choć są dostępne nawet 8x) musisz doliczyć 2 działki, aczkolwiek ja to potrzebowałem do zupełnie innych bajek.
 
gibberpl  Dołączył: 17 Cze 2012
Najlepiej użyj czerwonego filtru, to on separuje najbardziej niebieskie niebo od białych chmur.



Z analogowej szuflady, rok 2004 lipiec, Ilford Delta 100 i filtr czerwony B&W.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Pomijając kwestie IR to mozesz jeszcze zrobić tak:
polar - przy bardzo kontrastowych scenach spokojnie wpadnie ci w czerń
polar + czerwony - podejrzewam ze to może być strzał w dziesiątkę - trzeba tylko pamiętać o właściwym ystawianiu się do światła
 

Kuszelas  Dołączył: 12 Lis 2006
Łońskiego roku przeprowadziłem na ten temat pewną pracę myślową. Doszedłem do następujących wniosków.
1. Przy dobrze oświetlonych scenach można użyć tak jak proponuje Fafniak polara z pełnym czerwonym filtrem. Ja szczęśliwie posiadam czerony polar Cokina więc mam dwa w jedym.
2. Przy fotkach takich jak zaprezentował gibberpl (mniam, mniam) używam czerwonej połówki. Jeżeli chcę uzyskać silniejszy efekt zakładam pełny czerwony i do tego czerwoną połówkę, dobrze jest wtedy, jak pisali przedmówcy, trochę jednak prześwietlić. Na uparciucha można wcisnąć 2 czerwone połówki, ale wtedy niebo może być za ciemne. Używając czerwonej połówki załatwia się 2 sprawy za jednym podejściem, a mianowicie przyciemnia niebo i niweluje różnice tonalne. Cały czas mowa o używaniu systemu Cokina. To jest obecnie moja ulubiona metoda.
No i tak na marginesie najsilniej niebu przyciemnia filtr czerwony, słabiej pomarańczowy a najsłabiej żółty. Jeżeli będzie się o tym pamiętało uzyska się efekt zgodny z oczekiwaniami - w moim wypadku zbliżony do oczekiwań. Wiele zależy od tego co fotografujesz. Do takiego zdjęcia jak zaprezentował gibberpl użyłbym Reversa Hitecha i pełnego czerwonego.
Dobrej zabawy - Kuszelas
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
Wyzowe niebo, mocne slonce w plecy i spokojnie wystarczy czerwony. Mam takie z polypana, ale nie moge znalezc.
 

Kuszelas  Dołączył: 12 Lis 2006
PENTAX 645 KODAK 125 PX Szkło 45-85 Filtry Cokin
1. Filtr pełny czerwony, okolice Soszycy



2. Filtr pełny czerwony + szara połówka, pola za wsią Mokrzyn


A wątku z fotkami z ostatniego PPD są widoczki robione na Rolei-u 200 z czerwoną połówką. I nie mam na myśli dereniówki :mrgreen:

Dobrej zabawy :mrgreen:
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
W wątku o IR wrzuciłem kilka zdjęć z Rollei Retro 400 s z filtrem ORWO 82 (odpowiednik B&W 29 Dark Red). Jednak tu też potrzeba nieba "wyżowego". Ale niebo jest jak smoła.
 

White  Dołączył: 31 Paź 2008
technik219 napisał/a:
Ale niebo jest jak smoła.

Fajnie to wyszło. Myślisz, że można by to zaadaptować na cyfrę by mieć podobny efekt? Tzn. z łatwą i prostą procedurą konwersji?
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
Próbowałem z cyfrą ustawiając na "monochrome" i nie ma tego efektu. Działa jak filtr czerwony ze zwykłym materiałem panchromatycznym, tzn. niebo dosyć ciemne, ale wszystkie zielenie wychodzą czarne - zgodnie z zasadą działania filtra czerwonego. Musiałem wprowadzić poprawkę +4EV. Na materiale z rozszerzonym uczuleniem na zakres bliskiej podczerwieni RR 400S i Superpan 200) efekt jest inny: niebo ciemne lub czarne, ale zielenie z grubsza zachowują jasność, w słońcu rozjaśnione. Matryca inaczej reaguje pomimo swej czułości na podczerwień. Zdecydowanie lepiej to wychodzi na klasycznych materiałach.
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Cytat
Ciekawe jakiego filtra używał W.Wieteska w "Far West"
Maskowanie i doświetlanie :
Cytat
- Czy sam robiłeś odbitki do Far West?

- Tak. Zajęło mi to cały piękny miesiąc czerwiec. Jeszcze pamiętam gdy wychodziłem z ciemni po 10 godzinach pracy i wszystko wydawało mi się, w nocy, takie kolorowe... Bardzo dużo pracuję nad każdą odbitką. Przez te 10 godzin jestem w stanie zrobić 2 satysfakcjonujące odbitki. Ja po prostu dużo poszukuję. Nazywam to 'podbijaniem nastroju'. To jest nic innego jak praca nad skoncentrowaniem spojrzenia drugiej osoby na tym, co jest dla mnie istotne. Chcę coś zasugerować, i nie może być wątpliwości, że właśnie o to mi chodziło. Są oczywiście granice przetwarzania negatywu. On sam ci mówi do jakiego momentu możesz się posunąć. Nie zrobisz zmierzchu z nocy.







Które filtry dadzą lepszą jakość optyczną. Filtry systemu Cokin (orginał), czy filtry nakręcane na obiektyw (Hoya, Hama, B+W). Czy może jakość tych filtrów jest porównywalna ?
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
M.W napisał/a:
Cytat:
Ciekawe jakiego filtra używał W.Wieteska w "Far West"
Maskowanie i doświetlanie :
Czy jest się czym zachwycać? Sporo w tym sztuczności, można mieć zastrzeżenia do samego wykonania... Ale każdy robi jak lubi.
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
Cytat
Czy jest się czym zachwycać? Sporo w tym sztuczności, można mieć zastrzeżenia do samego wykonania...
"Far West" jest ledwie muśnięte. "Genesis" Salgado, to jest dopiero sztuczność :shock:


Sebastião Salgado: Genesis





A co z jakością filtrów ?
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
Salgado jednak zrobił to staranniej. U Wieteski przejścia pomiędzy białym niebem a czarnym wyglądają rażąco sztucznie. Ale powiadam: tak sobie wymyślił, tak zrobił i nic mi do tego - tak sobie tylko marudzę ;-)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach