dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
FF vs. APS-C - praktyczne spojrzenie
Chciałbym w tym wątku zamieścić kilka swoich przemyśleń związanych z jednoczesną zabawą GX-20 i Canonem 5d. Przedstawię jakieś porównawcze fotki i jakiś komentarz do nich.

Proszę o dyskusję związaną z tym, co tutaj pokażę. Nie odpływajmy w tematy ogólne i wychwalanie/deprecjonowanie FF - o tym już jest kilkaset stron na forum i to na takim poziomie, że trzeba było niektóre wątki zamknąć. 8-)

Na początek porównanie bokeh w zakresie standardów. Często zadajemy sobie pytanie, o ile bardziej płytka jest głębia ostrości na APS-C w porównaniu do pełnej klatki. Przyjęło się mówić, że jest około jednej działki różnicy. Porównałem zatem Sigmę 30/1.4 na GX-20 z EF 50/1.4 USM na 5d.

Wnioski:
- wydaje się, że na APS-C trzeba mieć zapas prawie dwóch działek, żeby uzyskać podobne rozmycie co na FF.
- Sigma praktycznie nie winietuje w porównaniu do Canona.
- Wciąż uważam, że to 1.4 w Sigmie jest trochę naciągnięte - zauważcie, że pomiędzy 1.4 a 2.0 na Sigmie różnica w rozmyciu jest niewielka, za to różnica w jasności (mimo ustawienia dokładnie 2x dłuższego czasu przez aparat) zauważalna na pierwszy rzut oka.
- Sigma jest ostrzejsza na 1.4, jednak musi trafić, żeby dało się to odczuć. :mrgreen: Canon ma pewniejszy AF. Sprawiedliwie trzeba jednak dodać, że puszki Pentaksa pewniej ostrzą z firmowymi szkłami, chociaż z Sigmą też tragedii nie ma z celnością.
- balans bieli "chmurka" na Samsungu jest strasznie ocieplony. Canon dosyć wiernie odwzorował kolory.

Na poniższych zdjęciach chciałem głównie sprawdzić stopień rozmycia. Walory artystyczne nie były w ogóle uwzględnianie, zresztą miałem na to 10 minut. :-P

Oba aparaty ustawione na ISO 400, balans bieli "chmurka", pomiar matrycowy. Ostrzenie w środku kadru na słupek. Zdjęcia robione z tej samej pozycji, więc kadr na Sigmie wyszedł trochę szerszy.

W następnym odcinku postaram się umieścić porównanie ilości szczegółów na szerokim kadrze ze statywu, robiłem zdjęcia na stronę internetową. Porównanie między EF 28/2.8 (amatorska stałka FF) a *16-50/2.8 na 18mm. Szkła będą mocno przymnkięte, a komentarz będzie dotyczył manualnego WB w obu puszkach.

Następnie postaram się skombinować portretówkę do Canona (85/1.8 albo 100/2 najlepiej) i porównać do Limiteda 77/1.8, który jest klasą samą w sobie i walka może być zacięta. :evilsmile:

Przejdźmy w końcu do zdjęć.

Canon 50/1.4 na 1.4:



Canon 50/1.4 na 2.0:



Canon 50/1.4 na 2.8:



Sigma 30/1.4 na 1.4:



Sigma 30/1.4 na 2.0:



Sigma 30/1.4 na 2.8:

 

tanthalos  Dołączył: 04 Gru 2008
porównujesz tutaj szkła i GO. A trzeba by też nieco komentarza do tego dodać- to, że na ff szkła lepiej "rozmydlają" ma tyleż wad co zalet. Do portretu super. Ale do reporterki już nie koniecznie- gdy jest ciemno łatwiej na APS-C uzyskać większą głębię.
To samo dotyczy makro- pod APS-C dużo łatwiej zrobić zdjęcie makro inne niż z papierową głębią.

I na koniec ciekawostka. Pracuję jako fotograf urzędu wojewódzkiego. Dostalem ostatnio maila z tegoż, że urząd marszałkowski prosi o zdjęcie które zrobiłem (wymienili z imienia i nazwiska) i załączyli fotkę w rozdzielczości 800x600. Zdjęcie nie było moje. Na całe szczęście zachował się EXIF- zdjęcie bylo zrobione D700. 2 biura rzeczników nie zobaczyły różnicy między fotą z Pentaxa a D700. Fakt skomentujcie sobie sami.
 

bobek  Dołączył: 26 Mar 2008
rzeczywiscie 30/1,4 to bardziej 50/2,8 niz f2, jesli mozna o kontynuowanie testow i zestawienie na 50mm aps i 85 ff i dajmy na to 35aps i 24 ff, portret, ilosc szczegolow itd o ile to jest mozliwe ;-) fajny namacalny pomysl :-B


Cytat
zachował się EXIF

w 800X600 to raczej ciezko zobaczyc roznice

PS. dsk albo przeoczylem albo dopisales :-P ostatnie zdania ;-)

 
3xs  Dołączył: 20 Kwi 2008
Bardzo ciekawe porównanie. Czekam na ciąg dalszy.
Co do rozmycia to nie bardzo rozumiem co chcecie udowodnić? Bo to, że 30mm mniej rozmywa tło niż 50 jest oczywiste bez testów.
 
dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
tanthalos napisał/a:
gdy jest ciemno łatwiej na APS-C uzyskać większą głębię.

Ja mam smutniejsze doświadczenie - gdy jest ciemno, to trudno Samsungiem w ogóle uzyskać ostre zdjęcie. :evilsmile: AF myszkuje, każdy to zna.

Canon, przynajmniej z tymi stałkami które mam na razie (28/2.8 i 50/1.4), ostrzy jeszcze wtedy, gdy Samsung już się poddał. I robi to nawet dobrze.

Przykład. Tutaj było dość ciemno, bo warunki na ISO 1600, 1.4 i 1/30s. Zdjęcie prosto z puszki, trafione z ostrością. :mrgreen: To była pierwsza próba, ale dwie kolejne dały równie dobry efekt, jeśli chodzi o celność. Ale próbowałem w gorszych warunkach również i dawało radę wyostrzyć.

Żeby było sprawiedliwie, to dodam, że redukcja wstrząsów w Pentaksach jest tym, czego w Canonie brakuje po przesiadce. Uczę się jak najstabilniej trzymać aparat teraz. ;-) Samsungiem można było robić zdjęcia z dłuższymi o 2EV czasami, przez co na przykład obniżyć ISO albo trochę przymknąć.

Canon 50/1.4 na 1.4:



[ Dodano: 2009-12-03, 15:27 ]
bobek napisał/a:
PS. dsk albo przeoczylem albo dopisales :-P ostatnie zdania ;-)

Były od początku. :-)
 
kierdel  Dołączył: 20 Lip 2007
Nie jestem pewien czy wyciagam prawidlowy wniosek, ale na moje oko to procz roznicy w rozmyciu to wazny jest jeszcze kat widzenia i co za tym idzie inne odwzorowanie tla. Na tym forum przeczytalem, ze nie powinno to byc rozroznialne.

Czy moglbys prosze zrobic porownanie, albo powiedziec z doswiadczenia, jak to jest jezeli zrobisz zdjecie obiektu np na tle muru z cegiel. Czy na FF tych cegielek nie bedzie mniej niz na zdjeciu z kropa z obiektywem o ekwiwalentnej ogniskowej?

Pewnie trudno dobrac w tym wypadku dwie odpowiadajace sobie stalki, ale moze cos zoomem daloby sie ustrzelic? Dreczy mnie ta kwestia od dawna i chcialbym w koncu ostatecznie to zweryfikowac.
 
dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
Jeśli będzie to dokładny ekwiwalent i zdjęcie zrobione z tego samego miejsca, to cegiełek będzie tyle samo. :-) Może później napiszę coś więcej, teraz muszę wyjść z domu.

[edit] Wykasowałem zdanie o perspektywie, Stachu w poście niżej ma rację. :-)

 

Stachu  Dołączył: 27 Kwi 2007
Na perspektywę wpływa punkt obserwacji, kierunek i zwrot patrzenia. Jeżeli te trzy czynniki są takie same, to i obraz pod względem perspektywicznym będzie taki sam. Ewentualnie może się zmienić zakres jego obejmowania.
 

bobek  Dołączył: 26 Mar 2008
kierdel napisał/a:
Czy na FF tych cegielek nie bedzie mniej niz na zdjeciu z kropa z obiektywem o ekwiwalentnej ogniskowej?


Bedzie tyle samo widac cegiel pamietaj ze ekwiwalent zakresu widzenia oblicza sie mnozac ogniskowa * 1,53 (jesli dobrze pamietam) , czyli dla 30mm -aps bedzie to dokladnie 45,9mm-ff (dosc niestandardowo ;-) ) jak widzisz raczej zoom wtedy (zreszta te 4,1 mm tu widac zakladam ze byl statyw)
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
Cytat
- wydaje się, że na APS-C trzeba mieć zapas prawie dwóch działek, żeby uzyskać podobne rozmycie co na FF.

Porównujesz 50mm do 45mm (30x1,5), stąd też jest różnica w rozmyciu, bo robiłeś z tego samego miejsca, więc Samsung zarejestrował szerszy kadr. Spróbuj zrobić tak, aby główny element sceny miał tę samą skalę odwzorowania, wtedy być może będzie bliżej tego 1EV.
A moim skromnym zdaniem - już 4/3 ze szkłem f/2 rozmywa wystarczająco dobrze, aby odseparować główny obiekt od tła, pod warunkiem, że tym tłem nie jest ściana, o którą opiera się główny obiekt ;-)
 

tomekz  Dołączył: 10 Kwi 2007
dsk fajne porównanie :-B

Jako, że mam na imię Tomasz, więc zapytam:

- czy aby na pewno z tego samego miejsca?
Popatrz proszę na prawą krawędź zdjęcia - z sigmy widać 6 (licząc od słupka) sztachetę
prawie w linii z altanką w tle.
Natomiast z canona widać spory kawałek altanki ale szóstej sztachety nie ma.

Wniosek: zdjęcia z Canona były robione z miejsca bliżej słupka.
W dodatku z Canonem stanąłeś bardziej w prawo, co widać patrząc na ona w tle słupka.

Na pewno z Sigmy większa GO ale czy dwie działki to rzecz dyskusyjna, bo warunki laboratoryjne nie zostały zachowane ;-)
 
dsk  Dołączył: 19 Mar 2008
Stałem dokładnie w tym samym miejscu, bez statywu i celowałem w to samo miejsce na słupku. Trochę mógł mi się poziom nie utrzymać. :-P Fakt, z tą sztachetką trochę widać różnicę, jak zauważyłeś. Ale nie ruszyłem się z miejsca, mogłem się trochę inaczej pochylić, bo musiałem jednak wyjąć drugi aparat z torby naramiennej i schować drugi. :-)

Zgadzam się, że Sigma jest szersza i z tego względu mniejsze rozmycie daje. Ale twierdzę, że różnice w rozmyciu są pomiędzy 1EV a 2EV przysłony. Przyjmijmy dla uproszczenia, że jest to 1,5EV. :-P W każdym razie więcej niż jedna przysłona, niestety (niestety dla amatorów portretów). W sumie można zrobić obliczenia, dla jakich przysłon GO jest identyczna w obu przypadkach. Może wyjdzie akurat 1,5EV? Policzę to chyba z ciekawości.

No i jest różnica w kątach widzenia tych obiektywów, o czym wspomniałem w pierwszym wpisie, no i koledzy to wyżej wyliczyli.
 

bobek  Dołączył: 26 Mar 2008
wedlug kalkulatora roznica wynosi troszeczke mniej niz 1,25EV moze 1,2347797 :-P tak czy siak wiecej niz 1EV co ciekawe spardzilem z ciekawosci olympusa i roznica do aps wynosi 0,8EV czyli to ma sie tak 4/3 - f2 ->aps- f2,5 -> FF -f4 oczywiscie zrobilem to z ciekawosci, i oswiadczam ze wole robic zdjecia niz bawic sie cyferkami itd itp ;-)
 

denvi  Dołączył: 09 Lis 2008
dsk napisał/a:
Zgadzam się, że Sigma jest szersza i z tego względu mniejsze rozmycie daje
i właśnie o to chodzi... APS-C 30/1,4 daje głębię ok. 6 cm, 50 na FF głębię 6 cm będzie miało na @3,2. Czyli 2 1/3 EV.
Gdybyś zrobił tak: 50 na obydwu korpusach,
FF odległość 1m @2
APS-C odległość 1,5m @1,4
Pole widzenia będzie podobne i głębię prawie taką samą. Przy takim samym kącie i polu widzenia różnica powinna wynosić 1 EV. Ale to już było na tych setkach stron :-P .
 
MMM  Dołączył: 19 Cze 2009
Mnie najbardziej interesowałaby rozpiętość tonalna APS-C vs. FF. Czy z FF można z RAWa dużo więcej wyciągnąć niz z APS-C?
 

bobek  Dołączył: 26 Mar 2008
denvi napisał/a:
Gdybyś zrobił tak: 50 na obydwu korpusach,
FF odległość 1m @2
APS-C odległość 1,5m @1,4


cos chyba pomieszales... zmieni sie perspektywa a nie oto chodzi


MMM dobrze pisze mnie tez to ciekawi..
 

denvi  Dołączył: 09 Lis 2008
bobek napisał/a:
cos chyba pomieszales
NIE :!: Ja też jestem złośliwy i nie będę Ci tłumaczył :evilsmile: .
 
Marcinicus  Dołączył: 30 Gru 2006
Mocniejsze rozmycie jest na pełnej klatce, ale to już wiedzieliśmy i bez tego porównania. Przychylam się do zdania pawelek-79:
Cytat
Porównujesz 50mm do 45mm (30x1,5), stąd też jest różnica w rozmyciu, bo robiłeś z tego samego miejsca, więc Samsung zarejestrował szerszy kadr.


Wg mojej oceny Sima zrównuje się z pięćdziesiątką Canona, kiedy ten jest przymknięty do f2.8
 

matth  Dołączył: 21 Kwi 2008
MMM, przecież testy rozpiętości 5d i K20d są od łohohoho i jeszcze trochę na każdej stronie zajmującej się matrycami.
 

bobek  Dołączył: 26 Mar 2008
denvi napisał/a:
nie będę Ci tłumaczył .


jak uwazasz ;-) ale dwa rozne miejsca, dwie rozne przyslony dwa rozne katy widzenia obiektywow.. co tu porownywac? skoro sie zmieni to co widzimy :roll:

wlasciwie to czekam na test i ciekawi mnie gdzie rozmiescisz aparaty olympus serii E ze 100mm a srednim 100mm :lol: :evilsmile:


Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach